Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihoin 40 kg tajuamatta sitä itse. Enkä tajua vieläkään, koska en näytä niin lihavalta

Vierailija
04.06.2022 |

Ja joo, on minulla silmät, on vaatteet, on peili. Olen 180 cm pitkä nainen ja painoin vielä 10 vuotta sitten 75 kg. Siinä on sitten tullut keskimäärin 4 kg vuodessa, ja nyt painan 115 kg. Koska olen pitkä, se ei näy niin dramaattisesti, oikein pukeutuneena saatan näyttää ihan normaalipainoiselta. Käytän koon 46 vaatteita, osa 44. Liikkumiseni ei ole hankalaa, saan itse lakattua varpaankynteni, mahdun huvipuistolaitteisiin jne. eli mikään ei ns. herättänyt minua tähän massaani. Tämä paino kävi siis ilmi työpaikan terveystarkastuksessa.
Arvatkaa vain miltä nyt tuntuu, kun on kuvitellut että ylimääräisiä kiloja on noin 15, mutta niitä onkin 40!!! Herra varjele.
Voin sanoa että nyt aivot nyrjähti laihdutukseen, ja aivan toden teolla. Ei tee mieli syödä eikä juoda mitään kun päässä pyörii vain +40 kg.

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista että olet kokoa 46 jos painat tuon verran? Ei ollenkaan pahalla vaan hämmentyneenä.

Mitä kokoa ajattelit hänen siis olevan?

Pitkällä naisella yli 100 kg on ihan eri asia kuin 165 senttisellä.

Mun 192-senttinen ex-mieskin näytti lihavalta, kun satanen meni rikki. Vaikka oli lihaksikas ja raamikas fyysisen työnsä vuoksi. Muistan ekan kerran pantaessa ajatelleeni vain, etten ole ikinä pannut näin läskiä miestä. (Ei ollut hyvä alku eikä loppu sillä tarinalla.)

Vierailija
82/146 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä  sen vaatekoon 46 pitäisi jo kertoa ilman hämmästelyä. 

Pitkällä ihmisellä koko 46 ei ole mitenkään tavaton eikä edellytä välttämättä ylipainoa. Esim. itse rintavana ja harteikkaana 177-senttisenä naisena joudun useasti ostamaan yläosat kokoa 46, vaikka painan 80 kg.

No mutta onhan tuo 80kg jo aika hurja paino itsessään vaikka oletkin pitkä.

Ei se noin pitkälle kyllä ole. Mä joskus linkitin tänne kuvan itsestäni, jossa painoin 83kg (olen 176cm) pitkä, eikä monikaan uskonut, että paino piti paikkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Toki olen omastakin mielestäni todella lihava, ja vaatteet on jouduttu vaihtamaan suurempiin (nyt siis tuo 46). Mutta oikeasti luulin lihoneeni "vain 20 kg", ja sekin on ihan hirveän paljon. Vaan kun lisäkiloja olikin 40, niin ei mene aivoihin tuo mitenkään. Mulla on varmaan kaikki sisäelimet täynnä rasvaa, eli eniten kertynyt sinne. Ja sehän kaikkein vaarallisinta onkin. 

Ja vaa'alla en ole käynyt, koska tiesin lihoneeni, enkä kuitenkaan saanut itseä niskasta kiinni. Harmitti, ahdisti, aivan kamala itseinho jo muutenkin, en halunnut tietää vaakalukemia. Vaan nyt kun työterveys pakotti niin mentävä oli. Ja hyvä niin, todella hyvä. 

Nyt on vain laihduttava, keinolla millä hyvänsä.

Mutta pointtini oli että kiloja voi tulla huomaamatta aivan järkyttävästi, siis tietyllä vartalotyypillä (minä pitkä ja isorintainen) ne jotenkin uppoaa sinne kroppaan huomaamattomammin kuin toisilla. Painajaista tämä on.

ap

Huomaamatta ne eivät tule. Muut huomaavat, mutta eivät halua loukata sua sanomalla, että olet lihonnut.

Vierailija
84/146 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Toki olen omastakin mielestäni todella lihava, ja vaatteet on jouduttu vaihtamaan suurempiin (nyt siis tuo 46). Mutta oikeasti luulin lihoneeni "vain 20 kg", ja sekin on ihan hirveän paljon. Vaan kun lisäkiloja olikin 40, niin ei mene aivoihin tuo mitenkään. Mulla on varmaan kaikki sisäelimet täynnä rasvaa, eli eniten kertynyt sinne. Ja sehän kaikkein vaarallisinta onkin. 

Ja vaa'alla en ole käynyt, koska tiesin lihoneeni, enkä kuitenkaan saanut itseä niskasta kiinni. Harmitti, ahdisti, aivan kamala itseinho jo muutenkin, en halunnut tietää vaakalukemia. Vaan nyt kun työterveys pakotti niin mentävä oli. Ja hyvä niin, todella hyvä. 

Nyt on vain laihduttava, keinolla millä hyvänsä.

Mutta pointtini oli että kiloja voi tulla huomaamatta aivan järkyttävästi, siis tietyllä vartalotyypillä (minä pitkä ja isorintainen) ne jotenkin uppoaa sinne kroppaan huomaamattomammin kuin toisilla. Painajaista tämä on.

ap

Huomaamatta ne eivät tule. Muut huomaavat, mutta eivät halua loukata sua sanomalla, että olet lihonnut.

Tässä nyt ihan jo aloituksessakin ap kertoi, että ei ITSE ole huomannut sitä. 

Vierailija
85/146 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin puolessa vuodessa +20 kg. En ole koskaan ennen lihonut tällaista vauhtia. Juurisyyksi epäilen minipillereiden aiheuttamaa ruokahalun lisääntymistä.

Aloitin minipillerit runsaiden kuukautisten takia ensimmäistä kertaa elämässäni samana vuonna, kun lihominen alkoi. Olin vältellyt hormonaalista ehkäisyä koko ikäni juuri lihomisen pelossa. Onko täällä ketään muuta, joka olisi alkanut syödä kuin hevonen Azalia-pillereiden takia?

Nyt on onneksi aika varattuna ehkäisyneuvontaan, jotta pääsisin kokeilemaan jotain toista pillerimerkkiä. En uskalla lopettaa pillereiden syöntiä, koska vuotaisin varmaan kuin härän kurkku, kun painoa on tullut niin paljon lisää.

Vierailija
86/146 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olit lihava 10v sitten, nykyään olet vielä lihavampi. Simple as that.

Minkä laskutavan mukaan BMI 23 on lihava?

No sehän riippuu ihan ruumiinrakenteesta joka on otettu huomioon kun tuo bmi-taulukko on laadittu. Toiselle tuo bmi23 on just se oikea normipaino kun taas hyvin kevytrakenteisen, keijukaismaisen ruumiinrakenteen omaavalla se oma normipaino on normibmi:n alarajalla. Sellaisella vantterammalla ruumiinrakenteella se taas on normibmi:n ylärajalla.

Ei kai nyt oikeasti kukaan kuvittele, että kaikki painot jotka osuu siihen normibmi:n haarukkaan on jokainen jokaiselle oikeita normipainoja? Ja että aina vaan on normipainoinen vaikka paino seilaisi toistakymmentä kiloa suuntaan jos toiseen?

Vierailija
87/146 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olit lihava 10v sitten, nykyään olet vielä lihavampi. Simple as that.

Minkä laskutavan mukaan BMI 23 on lihava?

No sehän riippuu ihan ruumiinrakenteesta joka on otettu huomioon kun tuo bmi-taulukko on laadittu. Toiselle tuo bmi23 on just se oikea normipaino kun taas hyvin kevytrakenteisen, keijukaismaisen ruumiinrakenteen omaavalla se oma normipaino on normibmi:n alarajalla. Sellaisella vantterammalla ruumiinrakenteella se taas on normibmi:n ylärajalla.

Ei kai nyt oikeasti kukaan kuvittele, että kaikki painot jotka osuu siihen normibmi:n haarukkaan on jokainen jokaiselle oikeita normipainoja? Ja että aina vaan on normipainoinen vaikka paino seilaisi toistakymmentä kiloa suuntaan jos toiseen?

Luitko kysymyksen huonosti? Minkä laskutavan mukaan se on LIHAVA? Ei edes se keijukaismainen ole tuossa BMI:ssä vielä lihava.

Vierailija
88/146 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä. 🤔

Itse olen 170cm ja tunnen heti jos paino on laskenut tai noussut pari kiloa. Yleensä painan n 60kg mutta vaihteluväli on 62-58kg. Käyn kyllä ahkerasti vaa'alla, yleensä joka aamu mutta vähintään kerran viikkoon. Tunnen jo ennen kuin luku näkyy, että nyt on tapahtunut jotain.

Olen 168, 50kg. Huomaan heti olostani, kunon vaikka vain kolme kiloa tullut lisää. Kenties on niin, että hoikemmassa kropassa näkyyv/tuntuu muutamakin kilo. Kun taas satakiloisessa ei muutama kilo näy tai tunnu missään.

Vierailija
89/146 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää miten ei 40 kg lihomista tajua. Itseäni alkaa ahdistaa jo kahden kolmen kilon lihominen, jos maha alkaa pömpöttää, reidet hangata yhteen ja farkut kiristää vyötäröltä. Ja se tunne itsessään on niin inhottava, että rajoitan syömistäni. En voi kuvitella tilannetta jossa äkkiä tulee sellainen maha että istuminen on epämukavaa, kaikki läskit hölskyy ympärillä kun lähtee tekemään HIIT-treeniä ja vaatekokoa pitää vaihtaa suuremmaksi säännöllisin väliajoin.  Pitää olla jotenkin todella ei-fyysinen ihminen, ettei huomaa noin järkyttävää muutosta itsessään. 

Vierailija
90/146 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä 171cm ja 90kg. Just kun kävin lääkärissä vähän aikaa sitten ja punnitsi minut, valittelin, että olen lihonut. Hän vastasi, että et sä näytä edes ylipainoiselta.

Mun 183cm/90kg mies (jolla lihasta ja myös mahaa) kävi lääkärissä niin papereissa luki "lievästi obeesi mies..."

Myös huono kolesteroli oli koholla. Jo tuossa painossa. .

Eli kyllä se 170cm/90kg nainen on lihava. Pahasti lihava vaikka mistä suunnasta katsoisi.

Vierailija
91/146 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi käsittää miten ei 40 kg lihomista tajua. Itseäni alkaa ahdistaa jo kahden kolmen kilon lihominen, jos maha alkaa pömpöttää, reidet hangata yhteen ja farkut kiristää vyötäröltä. Ja se tunne itsessään on niin inhottava, että rajoitan syömistäni. En voi kuvitella tilannetta jossa äkkiä tulee sellainen maha että istuminen on epämukavaa, kaikki läskit hölskyy ympärillä kun lähtee tekemään HIIT-treeniä ja vaatekokoa pitää vaihtaa suuremmaksi säännöllisin väliajoin.  Pitää olla jotenkin todella ei-fyysinen ihminen, ettei huomaa noin järkyttävää muutosta itsessään. 

En käsitä minäkään koska itselläni myös jo pari kiloa todellakin tuntuu.

Eikö enää käytetä farkkuja tai koskaan pueta vyötä? Entä takit? Kyllä 40 kiloa on niin paljin että vastevarastoa on täytynyt uusia useasti!

Eniten ihmetyttää se että olemassa olevaa todella näppärää keksintöä nimeltä vaaka ei käytetä. Olen normaalipainoinen ja silti punnitsen itseni joka ikinen aamu! Älyvaaka jopa lähettää painodatan appiin joten seuraaminen ei voisi olla helpompaa.

Vierailija
92/146 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
93/146 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on monia!

Vierailija
94/146 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni lihoi ja lihoi ja sitten kuoli työikäisenä. 😪 tarina on valitettavasti tosi. En ollut tajunnut miten paljon hän oli parissa vuodessa lihonut. Sitten taas isoisäni n. 70v iässä sai kehotuksen lääkäriltä laihduttaa. Hän oli aina ollut ruumiinrakenteeltaan pyylevä mutta aina myös liikkunut paljon, paino ei ollut koskaan noussut kunnolla lihavuuden puolelle. Kun vanha mies alkaa yhtäkkiä laihduttaa rajusti, mitä tapahtuu? Ensin nopea laihtuminen, sitten sydän petti ja hän menehtyi. Tekisi mieli etsiä käsiini se lääkäri. Näiden tarinoiden opetus on se että terveyden suhteen oikea suunta on tärkeä mutta hiljaa hyvä tulee. Äkilliset muutokset suuntaan ja toiseen ovat shokkeja kropalle. Tsemppiä kaikille.

Vierailija
95/146 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen pitkä, se ei näy niin dramaattisesti, oikein pukeutuneena saatan näyttää ihan normaalipainoiselta. Käytän koon 46 vaatteita, osa 44.

Kyllä se näkyy ja kauas. Et vain itse ole halunnut nähdä sitä miten lihava olet. Etkä todellakaan näytä normaalipainoiselta. (Katso vaikka https://www.mybodygallery.com/ sivulta miltä näyttää ihminen, jonka BMI on alle 25. BMI-laskuri on esim. sivulla https://bmi.fi/ Sieltä näet myös normaalipainon ylä- ja alarajan tietylle painolle.) Normaalipainoinen on BMI alle 25. Mutta kun nykyisin ylipaino on niin yleistä (n. 70 % suomaisista aikuisista on ylipainoisia), niin BMI 27-29 pidetään hoikkana ja BMI 30-33 vielä "ihan normaalina". Mutta hyvähän se on valehdella itselleen. Eikä vatekoko 44-46 näytä kenelläkään "ihan normaalipainoiselta", kyllä pitkäkin ihminen näyttää tuon kokoisissa vaatteissa todella möhkäleeltä. (Äitini on 168 cm ja käyttää vaatekokoa 44-46, ja on aivan järjettömän lihava. Eikä sinua pelasta se että olet n. 10 cm pidempi. Tuohan on ihan järjettömän iso vaatekoko.)

Minä huomaan itsessäni jo alle 10 kg muutoksen. En ole pitkä, mutta vaikka kilot kertyy melko tasaisesti, niin kyllä sen löllöisyyden ja turvonneisuuden näkee ja tuntee. Ja valokuvistakin näkee ison muutoksen, ei sitä voi olla huomaamatta vaikka minussa on myös lihasta. Ja aina säälittää ne, jotka kirkkain silmin väittävät että ovat huomaamattaan lihoneet 20+ kg. Ei se huomaamatta ole tapahtunut, kyllä sen on huomannut, mutta vain kieltänyt.

Nykyisin kaikki vaatteet on loosefit oversize sinkuvaa trikoolirua eli koko XS menee myös koko XL käyttävälle. Eli "mulle mahtuu edelleen samat vaatteet" selittyy vain sillä, että vaatteet venyvät ja ovat venähtäneet.

Vierailija
96/146 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olen pitkä, se ei näy niin dramaattisesti, oikein pukeutuneena saatan näyttää ihan normaalipainoiselta. Käytän koon 46 vaatteita, osa 44.

Kyllä se näkyy ja kauas. Et vain itse ole halunnut nähdä sitä miten lihava olet. Etkä todellakaan näytä normaalipainoiselta. (Katso vaikka https://www.mybodygallery.com/ sivulta miltä näyttää ihminen, jonka BMI on alle 25. BMI-laskuri on esim. sivulla https://bmi.fi/ Sieltä näet myös normaalipainon ylä- ja alarajan tietylle painolle.) Normaalipainoinen on BMI alle 25. Mutta kun nykyisin ylipaino on niin yleistä (n. 70 % suomaisista aikuisista on ylipainoisia), niin BMI 27-29 pidetään hoikkana ja BMI 30-33 vielä "ihan normaalina". Mutta hyvähän se on valehdella itselleen. Eikä vatekoko 44-46 näytä kenelläkään "ihan normaalipainoiselta", kyllä pitkäkin ihminen näyttää tuon kokoisissa vaatteissa todella möhkäleeltä. (Äitini on 168 cm ja käyttää vaatekokoa 44-46, ja on aivan järjettömän lihava. Eikä sinua pelasta se että olet n. 10 cm pidempi. Tuohan on ihan järjettömän iso vaatekoko.)

Minä huomaan itsessäni jo alle 10 kg muutoksen. En ole pitkä, mutta vaikka kilot kertyy melko tasaisesti, niin kyllä sen löllöisyyden ja turvonneisuuden näkee ja tuntee. Ja valokuvistakin näkee ison muutoksen, ei sitä voi olla huomaamatta vaikka minussa on myös lihasta. Ja aina säälittää ne, jotka kirkkain silmin väittävät että ovat huomaamattaan lihoneet 20+ kg. Ei se huomaamatta ole tapahtunut, kyllä sen on huomannut, mutta vain kieltänyt.

Nykyisin kaikki vaatteet on loosefit oversize sinkuvaa trikoolirua eli koko XS menee myös koko XL käyttävälle. Eli "mulle mahtuu edelleen samat vaatteet" selittyy vain sillä, että vaatteet venyvät ja ovat venähtäneet.

Hyvä linkki tuo kuvasivusto. Heti tuli vastaan oman vartaloni näköinen kroppa. Tosin vaatekoot noilla on kummallisia. Monella oli housut 36 kokoa ja minulla on kylläkin 42 samassa painossa ja pituudessa. Lihasmassaakin minulla on 43% painosta joten mikään plösöyskään ei selitä isompia mittojani. Kun yksi vaatekoko on noin 5kg niin vaatekoossa nämä ihmiset oli sitten 15kg hoikempia kuin minä?

Vierailija
97/146 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes näe vatsaa, kun katon alaspäin ja lääkärikin just kirjoitti, että jonkin verran ylipainoa.

En minäkään vatsaani näe jos katson alaspäin. Mahani näyttää todella timmiltä ja littanalta. Mutta kun katson itseäni peilistä sivulta, niin härrekyyd miten keskivartalomöhkäle oikein olen! Ei auta vaikka kuinka vedän vatsan sisään ja seison ryhdikkäästi.

Kannattaa lopettaa se itselleen valehtelu. Ja venyvillä vaatteilla on turha selitellä että mahtuvat päälle edelleen. No, varmasti mahtuvat, kun venyvät monta kokoa suuremmiksi. Varsinkin sitten kun vaate kulahtaa :D Siskoni lapsella oli joku (käytettynä saatu) trikoomekko kaksivuotiaana. Hänen pikkusiskollaan oli sama trikoomekko käytössä vielä viisivuotiaana eli 7 vuotta myöhemmin. Kyllähän se mekko vuosien aikana venyi vaikka kuinka, ei todellakaan enää istuisi kaksivuotiaan päälle kun on venähtänyt monta kokoa suuremmaksi kun on ollut niin ahkerassa käytössä :DDD

Vierailija
98/146 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä linkki tuo kuvasivusto. Heti tuli vastaan oman vartaloni näköinen kroppa. Tosin vaatekoot noilla on kummallisia. Monella oli housut 36 kokoa ja minulla on kylläkin 42 samassa painossa ja pituudessa. Lihasmassaakin minulla on 43% painosta joten mikään plösöyskään ei selitä isompia mittojani. Kun yksi vaatekoko on noin 5kg niin vaatekoossa nämä ihmiset oli sitten 15kg hoikempia kuin minä?

Vaatteiden kokomerkintöjä ei kannata katsoa. Sehän riippuu ihan vaatteen mallistakin että mitä kokoa käyttää, laatikkomaiset, keskivartalolöysät (ja elastaanipitoiset) menee monta kokoa pienempänä kuin istuvat (ja elastaanittomat). Nykyiset suomessa myynnissä olevat tantta- ja setävaatteet on tehty keskivartalomöhkäleille, ja vaatekokoja on kasvatettu, eli entinen M on nykyinen S ja entinen XL nykyinen L. Ja vielä kun kaikissa vaatteissa on elastaania niin S-koko menee L-kokoisen päälle... Sillähän nämä ylipainoiset voivat selitellä olevansa hoikkia kun käyttävät niin peiniä vaatteita, kun niiden malli ja mitoitus on isoa ja leveää ja materiaali venyy ja venyy.

Esim. minulla on rintakehän ympärys rintojen alta 74 cm, sopiva liivikoko silti merkistä riippumatta 65C. Kun sehän venyy ja paljon. Ja vyötärönympärykseni on 72cm, lantio 91 cm, ja silti paras vaatekoko on XS, kun vaatteethan on nykyisin elastaanilla pilattu ja nehän venyvät ja venähtävät. Mutta kun katsoo vaatteiden kokotaulukkoja niin minulla pitäisi rintaliivien koko olla 70A ja kaikki muut vaatteet koossa S-M. Eli todellakaan vaatekokoja ei kannata vertailla.

Vierailija
99/146 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi huomaamattomuus on itsensä pettämistä, kyl se huomaa, mut ei tunnusta itselleen.

Vierailija
100/146 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi samoin, painoa tuli huomaamatta yli 20kg lisää.

Muut varmasti huomasivat, mutta kun itsensä näkee joka päivä, ei muutosta huomaa.

Nykyisin käyn vaa'alla joka aamu. En halua kokea vastaavaa enää. En luota omiin silmiini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan