Renkaista irtoaa tuhatkertaisesti enemmän hiukkasia kuin pakokaasuista aggressiivinen sähköautoilija pahin saastuttaja
Renkaiden kulumisesta irtoaa luultua enemmän saasteita, joiden massamittainen määrä ylittää jopa 1 850-kertaisesti pakokaasuista syntyvät hiukkaspäästöt.
Asian on tutkinut brittiläinen Emissions Analytics -yhtiö, joka on tehnyt yhteistyötä myös Britannian valtiollisen National Physical Laboratoryn (NPL) kanssa.
Renkaiden kulumisessa suuri merkitys on ajoneuvon massalla ja ajotavalla: aggressiivinen ajo tuottaa jopa 290 000 kertaa pakokaasuja enemmän renkaista irtoavaa hiukkasmassaa kilometrillä.
Massan osalta huomio kiinnittyy erityisesti sähköautoihin. Akusto tuo keskimäärin puolisen tonnia lisää painoa, mikä puolestaan tuottaa 400-kertaisen määrän rengaspäästöjä pakokaasupäästöihin verrattuna ja sähköautoille tyypillinen kova vääntö voi nostaa tätä vielä entisestään. Toisin sanoen aggressiivisesti painavaa, leveärenkaista ja tehokasta sähköautoa ajava kuljettaja pääsee aivan omiin sfääreihinsä, kun mitataan rengassaasteita.
Vanhempi Lontoossa tehty selvitys osoitti, että 1-10 mikrometrin hiukkasista 55 prosenttia on jarrupölyä, 38 prosenttia uudelleen ilmaan nousseita hiukkasia ja 11 prosenttia rengashiukkasia (suurten vaihteluvälien vuoksi yhteenlaskettu määrä on yli 100 %). Jarrupölyn on arvioitu olevan reilu viidennes kaikista liikennepäästöistä ja sen on osoitettu aiheuttavan muun muassa hengitysvaikeuksia.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3a357471-3a93-4e70-9510-da990210…
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Eli polttomoottori auton renkaista ei siis irtoa pienhiukkasia? Onko polttomoottori autoissa ja sähköautojen renkaat jotenkin erilaisia?
Jutussa kerrottiin, että sähköautot on akkujensa vuoksi painavampia, minkä vuoksi niiden renkaista irtoaa enemmän.
Jutussa kerrottiin myös että ahkeralla rekuperoinnilla saapi kuitattua rengaspäästöt.
Eli polttomoottori auton renkaista ei siis irtoa pienhiukkasia? Onko polttomoottori autoissa ja sähköautojen renkaat jotenkin erilaisia?