Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitää suhtautua ja käyttäytyä, kun sut jätetään työporukasta pois?

Vierailija
03.06.2022 |

Meillä töissä hehkutetaan dreamtiimiä, mahtavaa porukkaa, upeaa yhteishenkeä. Mutta se ei ilmeisesti ulotu minuun.

Minut jätetään yksin. Ei kutsuta illanviettoihin, urheilemaan, teatteriin, mökkireissuille, juhliin.

Viimeisimpänä näyttää olleen mökkireissu, jolla oli kuvista päätellen esihenkilökin mukana.

Eihän nämä firman piikkiin mene, joten toki saavat valita kutsutut.

Minä pitkään luulin, että olen osa porukkaa. Kutsuin tupareihin ja kotibileisiin. Kutsuin heitä jopa ystäviksi.

Sitten jossain vaiheessa ymmärsin, ettei kukaan minusta välitä. Samoilla festareilla muut olivat porukassaan. Pikkujoulujen jatkoilla eksyttivät minut baarissa. Esimerkkejä on monta.

Kun sairastuin ei kukaan kysynyt miten voin.

Olen ilmaa. Töihin meno itkettää. En tiedä, pitääkö esittää reipasta ja että kaikki ok. Olla kuin ei olisikaan. Vai pitääkö ottaa puheeksi, inhoavat minua sitten varmaan vielä enemmän.

Jokin vika minussa varmaan on. En tiedä mikä. Yleensä olen iloinen, mukavakin yritän olla. En valita tai haasta riitaa. En puhu pahaa.

Olen niin loppu. Onneksi on perhe ja ystäviä. Onneksi kohta on kesäloma. Onneksi tulee myös uusia työkavereita. Toki vaarana, että joku käännyttää heidätkin mua vastaan.

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaisin vain työni. Eihän se mukavalta tunnu, kun ei huolita porukkaan. Siitä on mullakin kokemusta lapsuudesta, ja sen jälkeen päätin, että väkisin en yritä tunkea.

Vierailija
42/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmaan pitänyt kertoa, että tunnen osan jo opiskeluajoilta. Ja edellisestä työpaikasta. Ja nyt kun aloin ajatella tarkemmin yksi näistä sorsi minua jo vähän opiskeluaikaan. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minulla meni nyt ohi että haittaako tämä jotenkin työn tekoa, vai onnistuuko se silti heidän kanssaan asiallisesti? Jos onnistuu niin en ymmärrä valitusta, vapaa-ajallaan saa jokainen olla niiden kanssa keiden kanssa viihtyy. Työkaverit eivät ilmeisesti pidä ap:sta henkilökohtaisella tasolla, mutta tietenkään se että saa tarkoittaa sitä ettei työasioita pystytä hoitamaan asiallisesti.

Mutta vapaa-aikana anna heidän olla, hyvänen aika. Elä omaa elämääsi.

Vierailija
44/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minulla meni nyt ohi että haittaako tämä jotenkin työn tekoa, vai onnistuuko se silti heidän kanssaan asiallisesti? Jos onnistuu niin en ymmärrä valitusta, vapaa-ajallaan saa jokainen olla niiden kanssa keiden kanssa viihtyy. Työkaverit eivät ilmeisesti pidä ap:sta henkilökohtaisella tasolla, mutta tietenkään se että saa tarkoittaa sitä ettei työasioita pystytä hoitamaan asiallisesti.

Toki vaikuttaa. Heillä alkaa olla omat sisäpiirivitsit, kahvitaukokeskustelut, lounasporukat, teams-ryhmähassuttelut, merkitsevät katseet kokouksissa, lempikaverit projekteissa onhan näitä nähty. Lopulta erakko saa pashimmat työtkin.

Vierailija
45/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tuo harmittaa. Onko sinulla siis vakituinen vai määräaikainen työsuhde? Jos ensimmäinen, niin alkaisin katsella uutta paikkaa, jos määräaikainen, niin sinnittelisin sen loppuun.

Yhdessä työpaikassa jätettiin yksi tyyppi ulkopuolelle, mutta ihan omasta syystä. Hän oli sellainen, että kovaan ääneen mesosi muiden virheistä, jotka eivät edes olleet virheitä, vaan asioita, joita hän ei itse tajunnut. Ja mitä sitten, jos tulee virheitä, niitä sattuu kaikille. Voi käydä kysymässä kolleegalta, että mikä tässä on ollut, eikä huutaa niin, että koko toimisto raikuu. Oli sanomattakin selvää, ettei häntä otettu tuon käytöksen takia porukkaan mukaan, siedettiin toki, mutta vain silloin kun oli pakko. En tiedä, tajusiko koskaan, miksi häntä ei porukkaan otettu.

Vierailija
46/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt aluksi piilotin kaikkien heidän julkaisut itseltäni instassa ja facessa. Eipä tarvitse seurata, mitä puuhaavat. Seuraavaksi voisin maanantaina puhua heille ainoastaan työasioista. Mitään henkilökohtaista en enää itsestäni heille jaa, kun ei ilmeisesti kiinnostakaan.

Juuri nyt en jaksa etsiä uusia töitä ja aloittaa alusta. Olen kuitenkin työssäni tosi hyvä ja pidän siitä.

Kiitos rakentavista ja vähemmän rakentavista ehdotuksista.

Valoa viikonloppuusi.

Vierailija
47/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinussa ei ole mitään vikaa, ap. Työporukkanne ei kuitenkaan ole sittenkään mikään dream team. Porukassa on kiusaaja, tai useampi. Tuskin maksaa vaivaa yrittää päästä piireihin, ja vaikka baariin heidän kanssaan. Jossain vaiheessa huomaisit kuitenkin, että porukka on liuennut jonnekin ilman sinua. Siitä vasta ikävä fiilis tuleekin. On huomattu, varsinkin tupakoitsijoilla on baarissa ihan omat jutut.

Kannattaa jatkossa keskittyä vain työasioista puhumiseen, äläkä kerro työkavereille elämästäsi mitään. Älä pyytele ketään mihinkään, koska saat vain pahan mielen. Hoida työsi niin hyvin ja tehokkaasti, kuin osaat ja pystyt, älä osallistu mihinkään juorukerhoihin.

Olen itse toiminut niin, että en enää nykyisin osallistu mihinkään työajan ulkopuolella tapahtuviin aktiviteetteihin. Harrastuksen kautta tulleet kaverit ja etenkin perhe riittävät hyvin. Hoidan työni niin hyvin, kuin pystyn ja ehdin, mutta työajan päättyessä en suo ajatustakaan firmalle.

Vierailija
48/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinussa ei ole mitään vikaa, ap. Työporukkanne ei kuitenkaan ole sittenkään mikään dream team. Porukassa on kiusaaja, tai useampi. Tuskin maksaa vaivaa yrittää päästä piireihin, ja vaikka baariin heidän kanssaan. Jossain vaiheessa huomaisit kuitenkin, että porukka on liuennut jonnekin ilman sinua. Siitä vasta ikävä fiilis tuleekin. On huomattu, varsinkin tupakoitsijoilla on baarissa ihan omat jutut.

Kannattaa jatkossa keskittyä vain työasioista puhumiseen, äläkä kerro työkavereille elämästäsi mitään. Älä pyytele ketään mihinkään, koska saat vain pahan mielen. Hoida työsi niin hyvin ja tehokkaasti, kuin osaat ja pystyt, älä osallistu mihinkään juorukerhoihin.

Olen itse toiminut niin, että en enää nykyisin osallistu mihinkään työajan ulkopuolella tapahtuviin aktiviteetteihin. Harrastuksen kautta tulleet kaverit ja etenkin perhe riittävät hyvin. Hoidan työni niin hyvin, kuin pystyn ja ehdin, mutta työajan päättyessä en suo ajatustakaan firmalle.

Kiitos. Näin teen.

Vierailija
49/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä yksi, joka on tehnyt töitä vuosia, mutta silti ei osaa hommaansa ja jatkuvasti kyselee yksinkertaisissakin jutuissa apua. Pelkkä tyypin läsnäolo aiheuttaa ärtymystä monille. Ei sellaisen kanssa halua viettää aikaa kuin pakollisen verran.

Sinua en ainakaan haluaisi työkaveriksi,kun sulla on sietokyky olematon jos tuollainen ärsyttää.

Vierailija
50/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen juttu tuo on, että vietetään noin paljon työkavereiden kanssa aikaa vapaalla? Normaalisti ihmisillä on muutakin elämää. Kai sullakin ap on muitakin porukoita, kuin työkaverit?

On. Jo aloituksessa kerroin, että on. Paljon? Pari reissua vuodessa, parin kuun välein ehkä äftereitä, kerran vuodessa festarit, joskus jonkun tuparit tms. Ei näitä nyt paljoa ole. Monella kuitenkin perhettäkin.

Ap

huoh en jaksaisi noin monessa juosta. Ole ihan tyytyväinen, että saat olla rauhassa.

Vierailija
51/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ikäeroa? Mä jäin ulos kun vanhenin. Hyväksyin asian, vaikka ensin en ihan tajunnut mistä oli kyse.

Vierailija
52/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki vaikuttaa. Heillä alkaa olla omat sisäpiirivitsit, kahvitaukokeskustelut, lounasporukat, teams-ryhmähassuttelut, merkitsevät katseet kokouksissa, lempikaverit projekteissa onhan näitä nähty. Lopulta erakko saa pashimmat työtkin.

Selvä, taitaa olla kyseessä sellainen ala jota en ymmärrä ollenkaan. Ei olisi minun työpaikallani aikaa mihinkään tuollaisiin niin eipä ole tullut pohdittua. Teen töissä töitä. Kahvitauolle jos ehtii niin hienoa, jos vielä joku työkaveri on samaan aikaan niin kiva, mutta todennäköisesti siinä on kuitenkin vahdittava jotain monitoria samalla, sama pätee lounastaukoon.

Ehdotan silti että keskityt vain työntekoon töissä.

Vierailija
53/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa käytöstä tosiaan. Eksyttää pikku jouluissa joku porukasta? Eikö niissä pitäisi mennä etsimään, jos joku hukkuu porukasta? Tuossa porukassa on ehkä yksi tai useampi mätämuna, joka tekee tuon muulle porukalle. Ehkä sä et edes halua kuulua tuohon porukkaan, koska nyt olet nähnyt millaisia ovat.

Vierailija
54/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nyt aluksi piilotin kaikkien heidän julkaisut itseltäni instassa ja facessa. Eipä tarvitse seurata, mitä puuhaavat. Seuraavaksi voisin maanantaina puhua heille ainoastaan työasioista. Mitään henkilökohtaista en enää itsestäni heille jaa, kun ei ilmeisesti kiinnostakaan.

Juuri nyt en jaksa etsiä uusia töitä ja aloittaa alusta. Olen kuitenkin työssäni tosi hyvä ja pidän siitä.

Kiitos rakentavista ja vähemmän rakentavista ehdotuksista.

Valoa viikonloppuusi.

Kuulostaa terveeltä. Älä tosiaan ala väkisin kaveeramaan jos se on näin yksisuuntaista. Hoida hommasi töissä ja unohda muu. Tuskin olet niin huono tyyppi että tuon käytöksen heiltä ansaitset, mutta ihmiset on outoja ja julmia. Mutta jos asiaa silti häiritsee vielä jonkin ajan päästä niin suosittelen kyllä että alat etsimään toista duunia.

Vierailija
55/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin miltä sinusta tuntuu Ap. Olen kokenut samaa koulussa, työpaikoilla ja jopa yliopistolla. Yhdellä työpailla minut jätettiin jopa ulos virkistysreissulta kylpylään, vaikka 6 hengen tiimistä kaikki muut pääsivät.

Minun tilanteessani ei siis auttaisi työpaikan vaihtaminen. Ei se aina vaihtamalla parane. Minulla tuollainen syrjintä aiheuttaa pahaa oloa, lamaantumista ja keskittymiskyvyn puutetta. Ei ole edes työpaikan edun mukaista, että yhtä syrjitään. Voi pahimmillaan johtaa uupumukseen ja masennukseen. Ihminen on laumaeläin eikä tuollaisesta pääse yli vain järkeistämällä ja ajattelemalla, että työssä hoidetaan työt, ihmissuhteet työpaikan ulkopuolella. Ehkä joillakin erakkoluonteisilla toimii tuo.

En usko, että sinussa on mitään vikaa. Tuntuu, että kaikkein kilteimmät ja mukavimmat ovat yleensä niitä, jotka joutuvat mustamaalatuiksi ja porukan ulkopuolelle. Taitaa se vanha opiskelukaveri olla kateellinen, kokee sinut uhaksi ja on siksi kääntänyt muut sinua vastaan? Typerää, että ne muut menevät siihen lankaan eivätkä tutustu sinuun henkilökohtaisesti, jotta näkisivät, että paskapuheet eivät pidä paikkaansa.

Kunpa jossain olisi syrjintävapaa työpaikka meille syrjityille. Sellainen, missä kaikista pidetään huolta, eikä ketään jätetä ulkopuolelle (asiaton käytös erikseen, mutta siitäkin pitää ensin antaa rakentavaa palautetta, jotta ihminen saa mahdollisuuden muuttaa käytöstään.)

Vierailija
56/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuttua juttua jo tarha-ajoilta. Suositut tytöt päättävät kuka pääsee porukkaan, ja lampaat määkivät perässä. Itse olen aina pistänyt suosituille vastaan, joten en tietenkään pääse porukkaan. En kyllä haluaisikaan, olen aina tullut parhaiten toimeen muiden ulkopuolisten kanssa. Muodostamme oman piirimme, joista suositut eivät tiedä mitään.

Itsehän en somessa edes mainosta koko elämääni.

Vierailija
57/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda nyt ihmeessä työpaikkaa jos vaan voit, tuo kuulostaa jo työpaikkakiusaamiselta, jos yksi jätetään aina kaikesta yhteisestä tekemisestä ulos.

Vierailija
58/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomessa olemassa yhtään työpaikkaa, jossa työpaikkakiusaamista tai syrjimistä ei tapahtuisi..?

Vierailija
59/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pääse porukkaan, koska heillä oli jo klikki ennen sinua. Ainoa miten pääsisit tähän porukkaan mukaan on jos löytäisit tyyliin parhaan ystävän jostakin näistä, joka kokisi sut lähempänä kuin tämän porukan. Jos yksikin porukasta ei ole 1000% sun fani, et pääse porukkaan. Kukaan ei horjuta porukan dynamiikkaa kutsumalla siihen jonkun, josta joku ei pidä. 

Vierailija
60/121 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et pääse porukkaan, koska heillä oli jo klikki ennen sinua. Ainoa miten pääsisit tähän porukkaan mukaan on jos löytäisit tyyliin parhaan ystävän jostakin näistä, joka kokisi sut lähempänä kuin tämän porukan. Jos yksikin porukasta ei ole 1000% sun fani, et pääse porukkaan. Kukaan ei horjuta porukan dynamiikkaa kutsumalla siihen jonkun, josta joku ei pidä. 

Miksi työkaverin pitää olla joku bestis? Miksei voi vain arvostaa erilaisia ihmisiä ja pitää hauskaa? Ja ottaa kaikki mukaan, jotka tahtoo. Ei kaikki aina pääse kuitenkaan. Fanikerhot on aika teinimeininkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä