Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi anoppi puhuu päiväkodista niin negatiivisesti?

Vierailija
03.06.2022 |

Häiritsee, kun anopille päiväkoti on kuin joku demonien pesä. En edes ymmärrä, mistä tämä negatiivinen suhtautuminen päiväkotiin on peräisin. Lapsemme on viihtynyt päiväkodissa vallan mainiosti ja siellä on ihania, osaavia ammattilaisia huolehtimassa lapsesta. Pelkään, että tämä mummon ikävä tapa puhua päiväkodista alkaa vaikuttaa lapseen. Samalla tuntuu, ettei mummolle jotenkin mene jakeluun, ettei nykyaikana lapsia hoideta kotona kymmentä vuotta kenellä sellaiseen on rahaa tai edes halua?

Kommentit (198)

Vierailija
81/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan päivähoitoaika laadukkaampaa lapselle, kun ruoan laittaa päiväkodissa keittäjä ja leikkiä saa ihan koko päivän. Kotona vanhemman ajasta menee merkittävä osa siivoamiseen ja ruoan laittoon.

Päiväkodissa leikitään todella vähän!

On aamupala, aamupiiri/-tuokio ja sitten ulos, takaisin sisälle lounaalle ja päiväunet, päiväunien jälkeen välipala,  max 30 min leikkiä ja sitten ulos. Kaikissa nivelvaiheissa vessatus ja käsienpesu. Päiväkodissa ruokaa ei yleensä laita keittäjä, ruoka tulee keskuskeittiöstä eli se on sellaista vähän jo muhinutta ja salaatti kaikkea muuta kuin tuoretta.

Vierailija
82/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että anoppi on vanha, ehkä matalasti koulutettu ja maaseudulta/pikkupaikkakunnalta kotoisin - ehkä myös elänyt miehensä rahoilla pääosin.

Joskus 60-luvulla päiväkotipaikkoja pienillä paikkakunnilla annettiin vain vähävaraisille ja duunariäitien lapsille ja siitä lienee kysymys. Eli joku statusjuttu on kyseessä ja nyt syyllistää sitten miniäänsä siitä, ettei miniänsä tarjoa juuri samanlaisia olosuhteita ja tee samoja uhrauksia työelämän suhteen kuin mitä hän itse teki.

Tai sitten anoppi osaa lukea ja tietää että nykypäivän päivähoito on kriisissä.

Ei se kriisi kaikkialla näy. Lisäksi nykyisin on kriteeritkin kovemmat kuin ennen vanhaan. Eli vaikeampaa on täyttää ne kriteerit, vaikka tosiasiallisesti taso voi olla paikoin paljon parempi kuin ennen. Eipä kotonakaan suurimmassa osassa kodeista se kotihoito mitään valtavaa jatkuvasti kehittävää viriketulvaa ole, vaan normaalia elelyä, piirtelyä, leikkimistä, ruoka-aikoja ja ulkoilua vain.

Ei voi olla parempi. Nykyinen malli on täysi susi ja samaan aikaan kunnat säästää.

Mitä vikaa on normaalissa elelyssä? Eikö lapsi just sitä tarvitse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että anoppi on vanha, ehkä matalasti koulutettu ja maaseudulta/pikkupaikkakunnalta kotoisin - ehkä myös elänyt miehensä rahoilla pääosin.

Joskus 60-luvulla päiväkotipaikkoja pienillä paikkakunnilla annettiin vain vähävaraisille ja duunariäitien lapsille ja siitä lienee kysymys. Eli joku statusjuttu on kyseessä ja nyt syyllistää sitten miniäänsä siitä, ettei miniänsä tarjoa juuri samanlaisia olosuhteita ja tee samoja uhrauksia työelämän suhteen kuin mitä hän itse teki.

Eli ap:n mies olisi noin 60v ikäinen vai miksi hän olisi ollut päivähoidossa 60-luvulla?

Ei tarvitsisi olla noinkaan vanha, mutta voisi olla vähän iäkkäämmän äidin iltatähti tms.

Kommentoin tätä: "Joskus 60-luvulla päiväkotipaikkoja pienillä paikkakunnilla annettiin vain vähävaraisille ja duunariäitien lapsille ja siitä lienee kysymys. Eli joku statusjuttu on kyseessä ja nyt syyllistää sitten miniäänsä siitä, ettei miniänsä tarjoa juuri samanlaisia olosuhteita ja tee samoja uhrauksia työelämän suhteen kuin mitä hän itse teki." Jos olettaa, että anoppi ei 60-luvulla saanut lapselle päivähoitopaikkaa, niin kyllä sen miehen tulee olla vähintäänkin 54v ikäinen.

Vierailija
84/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voisiko joku näistä päiväkodin vastustajista ihan aidosti kertoa, mikä siellä päiväkodissa on niin kamalaa? Ihan eritellen, mikä siinä on niin kamalaa ja miten se on lapselle huonoksi? Ei nimittäin ole olemassa mitään absoluuttisesti oikeaksi osoitettua tutkimustulosta, että päiväkodit olisivat alle kolmivuotiaille huonoksi. Jos näin olisi, ne olisivat varmasti kiellettyjä kaikissa sivistysmaissa.

Meidän lapsemme jää iloisesti päiväkotiin, hänellä on siellä kavereita ja puuhaa ja mielekästä ohjattua toimintaa, jonka ovat suunnitelleet kasvatusalan ammattilaiset. Iltapäivisin, iltaisin ja viikonloppuisin vietämme perheaikaa. Minun on hirveän vaikea ymmärtää, miten tilanteemme olisi parempi niin, että olisin vuosikausia kotona hoitamassa lasta. Siinä tapauksessa joutuisimme esimerkiksi myymään kotimme ja muuttamaan vuokralle. Minä putoaisin alani kehityksestä, palkkakehitykseni pysähtyisi ja olisin suuressa vaarassa syrjäytyä koko alalta.

Ap

Olen miettinyt tuota samaa eli mitä vikaa on päivähoidossa etenkin nyt, kun meillä on jo muutaman sukupolven verran hoidettu suurin osa lapsista päiväkodeissa ja nuorten aikuisten mielenterveysongelmat roihahtaneet oikein kunnolla. Voiko päivähoidolla, ahdistuksella ja masennuksella olla jotain yhteyttä? Onko varhainen ero vanhemmista todella toivottava asia vai onko jotain, mitä me emme ihan oikeasti ole hoksanneet ja joka aiheuttaa sen, että nuoret aikuiset uupuvat omista odotuksistaan.

Nykyisin on varhaiskasvatus eikä enää mitään päivähoitoa. Varhaiskasvatus lähtee lapsen omista tarpeista.

Tämä on se teoria.

Sitten on todellisuus jossa 30 lasta on yhden epäpätevän vastuulla ia tämä vapaa-aikanaan keräilee leluja jotta olisi edes jotain mitä tehdä.

Ei ole tuollaista lapsimäärää yhdellä hoitajalla. Pienten ryhmissä on kolme lasta per hoitaja.

Katin paskat, Hulluko olet, 3/hoitaja on utopiaa.

Minun lapsen päiväkotiryhmässä (3-5v) on 14 lasta ja 4-5 hoitajaa. Kaikki ei tietysti ole aamusta iltaan, mutta ei ole kaikki lapsetkaan. On ihan normaali keskikokoinen arkipäivisin auki oleva kunnallinen päiväkoti. Lapsi on ilo viedä sinne ja viihtyy super hyvin.

Oman lapsen tavallisessa kunnallisessa päiväkodissa 3-5v ikäisten ryhmässä on 15 lasta ja 3 hoitajaa, yleensä paikalla vain yksi.

Vierailija
85/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan päivähoitoaika laadukkaampaa lapselle, kun ruoan laittaa päiväkodissa keittäjä ja leikkiä saa ihan koko päivän. Kotona vanhemman ajasta menee merkittävä osa siivoamiseen ja ruoan laittoon.

On aamupala, aamupiiri/-tuokio ja sitten ulos, takaisin sisälle lounaalle ja päiväunet, päiväunien jälkeen välipala,  max 30 min leikkiä ja sitten ulos. Kaikissa nivelvaiheissa vessatus ja käsienpesu. Päiväkodissa ruokaa ei yleensä laita keittäjä, ruoka tulee keskuskeittiöstä eli se on sellaista vähän jo muhinutta ja salaatti kaikkea muuta kuin tuoretta.

Ruoka on kuitenkin suunniteltu monipuoliseksi ja ravitsemussuositusten mukaiseksi, vaikka se ei mikään gourmet-elämys olekaan. Se on tärkeintä. Aika moni kotihoidettu lapsi elää jollain valmisruuilla myöskin eli ei se ruoka siellä kotonakaan mitään ihmeellistä ole. Jotkut on toki niitä superäitejä jotka kokkaa tuoreista raaka-aineista aina herkullista ja terveellistä ruokaa ja ehtii silti leikkiä lasten kanssa ja keksiä kaiken moisia virikkeitä päiviin ja ulkoilee ja pitää kodin siistinä siinä sivussa. Suurin osa vaan on ihan normaaleja epätäydellisiä äitejä jotka joskus ostaa valmispöperöä eikä aina jaksa lähteä ulos sateeseen.

Vierailija
86/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisi???

Päiväkodin ruoka on laitosmoskaa ja lapsilta menee suurin osa ajasta jonotteluun.

Ruoka valmistetaan kuitenkin päiväkodin keittiössä ja ihan normaalia puuroa ym. se on. Mikä siitä tekee huonon? Lapset saavat ruuan valmiiksi pöytään. Sinulla ei selvästikään ole edes kokemusta aiheesta.

Vierailija
87/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin.

Päiväkoti ei ole alle kolmevuotiaan paikka.

Ja moni päiväkoti on tosi surkea.

Millaista kokemusta sinulla on päiväkodeista? Mihin perustat näkemyksesi? En myöskään oikeasti ymmärrä tuota ajatusta, että lapsia pitäisi hoitaa kotona vuosikausia. Huhuu, naisten oikeudet? Vai oletko sitä mieltä, että naisen paikka on kotona ja miehen töissä?

Ap

Se on muuten jännä juttu se, etten tunne yhtään päiväkodin tätiä, joka olisi laittanut lapsensa pienenä päiväkotiin. Sinnittelevät vaikka väkisin vähintään kaksivuotiaaksi.

Tästä otin oppia ja tein itse samoin, kolmevuotiaana vasta laitoin hoitoon. Oli kivempi laittaa sen ikäinen, että hän osaa oikeasti kertoa päivistä ja meiningistä ja mikä on hyvin tai huonosti. Kyllä siellä ihan tarpeeksi ehti silti olla.

Minä en tunne yhtään lastentarhanopettajaa tms jonka lapsi olisi mennyt alle kaksivuotiaana päivähoitoon

Enkä yhtä ainutta opettajaa jonka lapsi kävisi lähikoulua.

Helsinkiläinen

Nimenomaan, ammattilaiset itse EIVÄT laita lapsiaan pieninä päiväkotiin. Yhden kanssa puhuinkin (oli samaan aikaan vauvakuvioissa) ja hän sanoi, että mieluummin vaikka ryhtyy väliaikaisesti perhepäivähoitajaksi, jos on pakko koska rahat totaalisesti loppuu. Jos se päiväkoti oikeasti olisi ihana paikka 1-2-vuotiaalle lapselle, ammattilaiset varmasti helpommin laittaisivat sinne. Mikäs olisi laittaessa?

Eri juttu sitten 3-5-vuotiailla, joilla alkaa olla kaverit tärkeitä jne.

Johtuisiko  tuo kenties siitä, että ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisia, ja miksi menisivät töihin tekemään sitä samaa jonkun toisen lapselle, kun voivat keskittyä tekemään sitä omalle lapselleen (jos talous antaa myöten)? Minä sen sijaan en tee päivätyökseni lastenkasvatusta. Olen aika kovassakin päällikköduunissa ja tyypiltäni sellaiseen sopiva. Meinasin todella seota ja masentua perhevapailla, kun olin vain kahdestaan lapsen kanssa. Oma työni on hyvin erilaista.

En sano, ettenkö ollenkaan viihtyisi lapseni kanssa, mutta ne kotiympyrät ei riitä minulle elämän ainoaksi merkitykseksi. Voin vannoa, että on lapsellenikin parempi olla päiväkodissa ja äiti työssä, niin sitten ei kukaan meillä ole masentunut tai ole sekoamispisteessä.

Ja yhteiskunnallisesti ei olisi mitään järkeä, että kaltaiseni ei-niin-pullantuokseiset äidit ei saisi tehdä lapsia. Muutenkin lapsista pulaa huoltosuhde takaamaan, ja tuskin mullakaan korkeakoulutettuna niin huonot geenit on. Ja lapsetkin tykkää olla päiväkodissa, ovat sosiaalisia, on ryhmissä, joissa ei ole viime juurikaan vaihtuvuutta ollut aikuisissa ja meno vaikuttaa hyvältä.

Tämä on kyllä täyttä asiaa. Ei ollut lasten kotihoito minun juttu ollenkaan, eikä myöskään miehen. Ollaan myöskin korkeakoulutettuja ja ihan muulla alalla, päiväkodissa työskentely olisi ihan painajainen minulle. Omat lapset on ihania, mutta voin paljon paremmin kun päivissä on muutakin ohjelmaa kuin aamusta iltaan kotitöiden tekoa, muumilauluja, nuppipalapelejä ja hiekkiksen reunalla istumista. Onneksi on niitä ihania ihmisiä jotka haluaa tehdä töitä lasten kanssa, ja voin viedä lapset hoitoon ja tehdä niitä töitä joissa minä olen hyvä.

Tässä tullaan siihen, että meitä äitejäkin on moneen lähtöön. Esim. DISC-analyysin pohjalta arvelisin, että päiväkodin työntekijöissä on paljon viher-keltaisia persoonatyyppejä. Itsehän olen puna-keltainen (punainen nimen omaan vahvempi).

Vierailija
88/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuvittelet niiden lasten tekevän esim. siellä ulkona? Kyllä ne kuule leikkii. Eikä joku käsienpesu todellakaan vie kauaa lapsiltakaan.

Vierailija
89/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisi???

Päiväkodin ruoka on laitosmoskaa ja lapsilta menee suurin osa ajasta jonotteluun.

Ruoka valmistetaan kuitenkin päiväkodin keittiössä ja ihan normaalia puuroa ym. se on. Mikä siitä tekee huonon? Lapset saavat ruuan valmiiksi pöytään. Sinulla ei selvästikään ole edes kokemusta aiheesta.

Ei todellakaan valmisteta vaan se on sitä halvinta mahdollista laitosmoskaa joka jaellaan laitoksiin keskuskeittiöstä.

Sinulta se kokemus näyttää puuttuvan.

Vierailija
90/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuvittelet niiden lasten tekevän esim. siellä ulkona? Kyllä ne kuule leikkii. Eikä joku käsienpesu todellakaan vie kauaa lapsiltakaan.

Kyllä se vie koska jonotetaan.

Vierailija
91/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisi???

Ei todellakaan valmisteta vaan se on sitä halvinta mahdollista laitosmoskaa joka jaellaan laitoksiin keskuskeittiöstä.

Kyllä osassa päiväkodeista ainakin Helsingissä on ihan oma keittiö, jossa ruoka valmistetaan. Eivät puurot todellakaan tule valmiina jostain keskuskeittiöstä...

Vierailija
92/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänpä pieni välikokoaminen päiväkotien vastustajien argumenteista:

- Päiväkodissa ei saa/ehdi leikkiä, kun pitää jonottaa koko päivä

-Päiväkodissa syödään pahaa ja epäterveellistä laitosruokaa keskuskeittiöstä

-Päiväkoti ei nyt vaan ole hyväksi pienille lapsille

Tämä vaan kertoo siitä, ettei vastustajilla edes ole ajanmukaista tietoa päiväkodeista.

-Päiväkodissa leikitään jokaikinen päivä.

-Ainakin oman lapsen päiväkodissa on oma keittiö ja päiväkodin ruoka maistuu lapselle paremmin kuin vanhempien tekemät pöperöt. 

-Lapsi on silmin nähden iloinen kavereiden kanssa päiväkodissa puuhaillessaan, vaikka on - HUI KAMALAA - alle 3-vuotias. Väitän, että päiväkoti voi nimenomaan olla hyväksi lapselle. Toki päivien on hyvä olla kohtuullisen pituisia, jotta aikaa jää myös vanhempien kanssa oleskeluun.

Vierailija
93/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tullut siihen tulokseen että nämä kolme vuotta -jankkaajat (tämä kolme vuotta ei perustu yhtään mihinkään ja on täysin suomalainen erikoisuus) ovat pääosin jossain töissä kunnallisella puolella joihin pääsee takaisin vaikka olisi kymmenen vuoden aukko cv:ssä, tai sitten täysin miehensä rahoilla eläviä trophy wifeja. Olen lakannut kuuntelemasta koska heillä ei ole mitään käsitystä nykyajan yritysmaailmasta.

Vierailija
94/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on kuitenkin suunniteltu monipuoliseksi ja ravitsemussuositusten mukaiseksi, vaikka se ei mikään gourmet-elämys olekaan. Se on tärkeintä. Aika moni kotihoidettu lapsi elää jollain valmisruuilla myöskin eli ei se ruoka siellä kotonakaan mitään ihmeellistä ole. Jotkut on toki niitä superäitejä jotka kokkaa tuoreista raaka-aineista aina herkullista ja terveellistä ruokaa ja ehtii silti leikkiä lasten kanssa ja keksiä kaiken moisia virikkeitä päiviin ja ulkoilee ja pitää kodin siistinä siinä sivussa. Suurin osa vaan on ihan normaaleja epätäydellisiä äitejä jotka joskus ostaa valmispöperöä eikä aina jaksa lähteä ulos sateeseen.

Päiväkodin ruoka on eineksiä, jotka lämmitetään keskuskeittiössä ja pakataan samaan lämpölaukkuun niin kasvismakkaralaatikko kuin salaattikin. Sellaiset 3 tuntia lämpimässä muhineet kurkunpalat voivat olla ravitsemussuositusten mukaisia, mutta ei ne mitään hyviä ja maukkaita enää ole.

Epätäydellinen äiti voi ollaa kurkun viileäkaapista, pestä sen ja viipaloida, lapsi saa kurkun tuoreena eikä nahistuneena mössönä.

Vierailija
95/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tullut siihen tulokseen että nämä kolme vuotta -jankkaajat (tämä kolme vuotta ei perustu yhtään mihinkään ja on täysin suomalainen erikoisuus) ovat pääosin jossain töissä kunnallisella puolella joihin pääsee takaisin vaikka olisi kymmenen vuoden aukko cv:ssä, tai sitten täysin miehensä rahoilla eläviä trophy wifeja. Olen lakannut kuuntelemasta koska heillä ei ole mitään käsitystä nykyajan yritysmaailmasta.

Hurjan iso osa ihmisistä on ihan tavallisissa töissä yritysmaailmassakin. En minä kysele koneistajalta (työnantajana yritys), että oletko ollut 2 vuotta hoitovapaalla.

Vierailija
96/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja leikkii mitä siinä kuraisella pihalla ilman leluja? Keinutkin vietiin, koska ei ole varaa korjata.

Vierailija
97/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisi???

Aamupala

Maustamatonta luomujogurttiaVL, L, G, N, S, K,MysliäVL, L, M, N, S, K, VEG,Vaaleaa leipääVL, L, M, K

Lounas.

KirjolohikiusaustaVL, L, G, N, S, K,KauraleipääVL, L, M, N, S, K

Kasvislounas

Kasvis-linssikiusaustaVL, L, G, N, S, K,KauraleipääVL, L, M, N, S, K

Välipala

Talon tapaan,Vaaleaa leipääVL, L, M, K,KalkkunaleikkelettäVL, L, M, G, K

Ruoka tänään. Ei nyt ainakaan halvinta ole, kun on luomuakin. Mikä tässä ruoassa on vikana? Valmistettu meidän päiväkodin omassa keittiössä, vaikka muuta väittäisit.

Vierailija
98/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja leikkii mitä siinä kuraisella pihalla ilman leluja? Keinutkin vietiin, koska ei ole varaa korjata.

Ei ole ainakaan päiväkoti pk-seudulla tuollainen. Teidän kunnassa on rahat loppu, mutta yleensä noin ei ole.

Vierailija
99/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdäänpä pieni välikokoaminen päiväkotien vastustajien argumenteista:

- Päiväkodissa ei saa/ehdi leikkiä, kun pitää jonottaa koko päivä

-Päiväkodissa syödään pahaa ja epäterveellistä laitosruokaa keskuskeittiöstä

-Päiväkoti ei nyt vaan ole hyväksi pienille lapsille

Tämä vaan kertoo siitä, ettei vastustajilla edes ole ajanmukaista tietoa päiväkodeista.

-Päiväkodissa leikitään jokaikinen päivä.

-Ainakin oman lapsen päiväkodissa on oma keittiö ja päiväkodin ruoka maistuu lapselle paremmin kuin vanhempien tekemät pöperöt. 

-Lapsi on silmin nähden iloinen kavereiden kanssa päiväkodissa puuhaillessaan, vaikka on - HUI KAMALAA - alle 3-vuotias. Väitän, että päiväkoti voi nimenomaan olla hyväksi lapselle. Toki päivien on hyvä olla kohtuullisen pituisia, jotta aikaa jää myös vanhempien kanssa oleskeluun.

Olen ollut töissä päiväkodissa, ja voin vakuuttaa, että läheskään joka päivä ei leikitä. Jo pelkästään 16 lapsen ryhmän käsienpesu vie noin 20 minuuttia. Aika iso osa päivästä on odottamista ja jonottamista ja sitten voi käydä niin, että ei saa leikkiä kauppaa, kun varhaiskasvattaja määrää leikkimään autoilla sen ryhmän kauhukakaran kanssa. Sinun lapsesi päiväkodissa voi olla oma keittiö, tilastojen mukaan noin on alle 10% päiväkodeista. Lapsesi on varmasti iloinen puuhatessaan muiden kanssa päiväkodissa, koska hän ei paremmasta tiedä.

Siksi lasten pitäisi mennä päiväkotiin vuoden iässä. He sopeutuvat silloin siihen, että maailmassa ei ole mitään omaa, ei varavaatteita, ajatuksia tai edes kavereita.

Vierailija
100/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ainakaan päiväkoti pk-seudulla tuollainen. Teidän kunnassa on rahat loppu, mutta yleensä noin ei ole.

Tämä on helsinkiläinen kunnallinen päiväkoti.