Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi anoppi puhuu päiväkodista niin negatiivisesti?

Vierailija
03.06.2022 |

Häiritsee, kun anopille päiväkoti on kuin joku demonien pesä. En edes ymmärrä, mistä tämä negatiivinen suhtautuminen päiväkotiin on peräisin. Lapsemme on viihtynyt päiväkodissa vallan mainiosti ja siellä on ihania, osaavia ammattilaisia huolehtimassa lapsesta. Pelkään, että tämä mummon ikävä tapa puhua päiväkodista alkaa vaikuttaa lapseen. Samalla tuntuu, ettei mummolle jotenkin mene jakeluun, ettei nykyaikana lapsia hoideta kotona kymmentä vuotta kenellä sellaiseen on rahaa tai edes halua?

Kommentit (198)

Vierailija
121/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla päiväkodin vastustajista on selvästi epätodellinen kuva kotona hoidettujen lapsien elämästä ja päiväkoteja verrataan johonkin täydelliseen vanhemmuuteen.

Todellisuudessa lapsi viettää ison osa päivästä ruudun edessä tai tv huutaa koko ajan taustalla. Vanhempi on väsyny ja kiukkuinen, eikä jaksa leikkiä lapsen kanssa. Ulkoilla jaksetaan vaan hyvällä säällä. Ruokana syödään halpaa ja nopeaa makaronia ja eineslihapullia.

Tai sitten toinen ääripää: Vanhempi ylisuorittaa koko ajan ja jatkuvasti ravataan siellä ja täällä kehittävissä harrastuksissa sekä koti on kuin tunnekylmä näyttelypaikka, jossa lapset ei todellakaan saa leikkiä. Päällä lapsilla on muotivaatteet, joita ei saa sotkea.

Ai oikein kaksi ääripään esimerkkiä keksit! No minäpä kerron omasta päivästäni kahden lapsen kanssa. Aamupalan ja pienen leikkituokion jälkeen lähdetään ulos. Puistossa onkin mukavasti jo porukkaa ja aika lentää kuin siivillä. Tänään ei ole kauppapäivä, joten kotiin lounaalle lämmittämään edellispäivän makaronilaatikkoa. Vauva onkin jo imetetty puistossa ja nukkuu vaunuissa parvekkeellä. Isosiskon kanssa pötkähdetään lukemaan ja päiväunille. Taisin itsekin torkahtaa. Laitan aamuisen koneellisen pyykit narulle ja siivoilen keittiötä samalla kun aloittelen päivällisen tekoa. Vauveli herää, imetys ja vaipan vaihto, leikkiä ja yhdessä ruoan valmistusta kunnes isompi herää. Lapset leikkivät keskenään kun teen pikaimuroinnin. Sitten pieni välipala ja muskariin. Muskarista tullessa ehditään vähän aikaa keinua pihalla, kunnes sisälle syömään. Iskäkin ehtii tänään päivälliselle ja vauvaa viihdyttämään. Siivoamme isosiskon kanssa keittiön ja alamme askarrella. Pian onkin vauvan iltatoimet ja isompi leikkii isänsä kanssa kunnes tulee iltapesujen ja satujen aika. Huomenna mennäänkin aamulla muutaman muun kotiäidin ja isän kanssa metsäretkelle. Otetaan pikku eväät mukaan, siitä tulee kiva päivä.

Vierailija
122/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voisiko joku näistä päiväkodin vastustajista ihan aidosti kertoa, mikä siellä päiväkodissa on niin kamalaa? Ihan eritellen, mikä siinä on niin kamalaa ja miten se on lapselle huonoksi? Ei nimittäin ole olemassa mitään absoluuttisesti oikeaksi osoitettua tutkimustulosta, että päiväkodit olisivat alle kolmivuotiaille huonoksi. Jos näin olisi, ne olisivat varmasti kiellettyjä kaikissa sivistysmaissa.

Meidän lapsemme jää iloisesti päiväkotiin, hänellä on siellä kavereita ja puuhaa ja mielekästä ohjattua toimintaa, jonka ovat suunnitelleet kasvatusalan ammattilaiset. Iltapäivisin, iltaisin ja viikonloppuisin vietämme perheaikaa. Minun on hirveän vaikea ymmärtää, miten tilanteemme olisi parempi niin, että olisin vuosikausia kotona hoitamassa lasta. Siinä tapauksessa joutuisimme esimerkiksi myymään kotimme ja muuttamaan vuokralle. Minä putoaisin alani kehityksestä, palkkakehitykseni pysähtyisi ja olisin suuressa vaarassa syrjäytyä koko alalta.

Ap

Olen miettinyt tuota samaa eli mitä vikaa on päivähoidossa etenkin nyt, kun meillä on jo muutaman sukupolven verran hoidettu suurin osa lapsista päiväkodeissa ja nuorten aikuisten mielenterveysongelmat roihahtaneet oikein kunnolla. Voiko päivähoidolla, ahdistuksella ja masennuksella olla jotain yhteyttä? Onko varhainen ero vanhemmista todella toivottava asia vai onko jotain, mitä me emme ihan oikeasti ole hoksanneet ja joka aiheuttaa sen, että nuoret aikuiset uupuvat omista odotuksistaan.

Nykyisin on varhaiskasvatus eikä enää mitään päivähoitoa. Varhaiskasvatus lähtee lapsen omista tarpeista.

Tämä on se teoria.

Sitten on todellisuus jossa 30 lasta on yhden epäpätevän vastuulla ia tämä vapaa-aikanaan keräilee leluja jotta olisi edes jotain mitä tehdä.

Todellisuudessa yhden aikuisen vastuulla ei voi olla 30:a lasta edes poikkeustapauksessa suomalaisessa päiväkodissa. Olet vetänyt aivan hatusta. Et tiedä todellisuudesta mitään. Ja kun päivän päätteeksi työt on tehty, suurin osa työntekijöistä ei mieti töitään tai työpaikkaansa vapaa-ajalla ollenkaan. Ei kukaan järkevä opettaja tai hoitaja haali vapaa-ajallaan tavaraa päiväkotiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tullut siihen tulokseen että nämä kolme vuotta -jankkaajat (tämä kolme vuotta ei perustu yhtään mihinkään ja on täysin suomalainen erikoisuus) ovat pääosin jossain töissä kunnallisella puolella joihin pääsee takaisin vaikka olisi kymmenen vuoden aukko cv:ssä, tai sitten täysin miehensä rahoilla eläviä trophy wifeja. Olen lakannut kuuntelemasta koska heillä ei ole mitään käsitystä nykyajan yritysmaailmasta.

Kerros nyt siitä nykyajan yritysmaailmasta. Mä olen jäänyt siitä kelkasta kun asun ulkomailla enkä täällä ole huomannut mitään erityistä muutosta 🤔

Vierailija
124/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voisiko joku näistä päiväkodin vastustajista ihan aidosti kertoa, mikä siellä päiväkodissa on niin kamalaa? Ihan eritellen, mikä siinä on niin kamalaa ja miten se on lapselle huonoksi? Ei nimittäin ole olemassa mitään absoluuttisesti oikeaksi osoitettua tutkimustulosta, että päiväkodit olisivat alle kolmivuotiaille huonoksi. Jos näin olisi, ne olisivat varmasti kiellettyjä kaikissa sivistysmaissa.

Meidän lapsemme jää iloisesti päiväkotiin, hänellä on siellä kavereita ja puuhaa ja mielekästä ohjattua toimintaa, jonka ovat suunnitelleet kasvatusalan ammattilaiset. Iltapäivisin, iltaisin ja viikonloppuisin vietämme perheaikaa. Minun on hirveän vaikea ymmärtää, miten tilanteemme olisi parempi niin, että olisin vuosikausia kotona hoitamassa lasta. Siinä tapauksessa joutuisimme esimerkiksi myymään kotimme ja muuttamaan vuokralle. Minä putoaisin alani kehityksestä, palkkakehitykseni pysähtyisi ja olisin suuressa vaarassa syrjäytyä koko alalta.

Ap

Olen miettinyt tuota samaa eli mitä vikaa on päivähoidossa etenkin nyt, kun meillä on jo muutaman sukupolven verran hoidettu suurin osa lapsista päiväkodeissa ja nuorten aikuisten mielenterveysongelmat roihahtaneet oikein kunnolla. Voiko päivähoidolla, ahdistuksella ja masennuksella olla jotain yhteyttä? Onko varhainen ero vanhemmista todella toivottava asia vai onko jotain, mitä me emme ihan oikeasti ole hoksanneet ja joka aiheuttaa sen, että nuoret aikuiset uupuvat omista odotuksistaan.

Nykyisin on varhaiskasvatus eikä enää mitään päivähoitoa. Varhaiskasvatus lähtee lapsen omista tarpeista.

Tämä on se teoria.

Sitten on todellisuus jossa 30 lasta on yhden epäpätevän vastuulla ia tämä vapaa-aikanaan keräilee leluja jotta olisi edes jotain mitä tehdä.

Ei ole tuollaista lapsimäärää yhdellä hoitajalla. Pienten ryhmissä on kolme lasta per hoitaja.

Ei ihan. 4 alle 3-vuotiasta yhdellä aikuisella tai 7 3 vuotta täyttänyttä. Ei kuitenkaan 30 lasta yhdellä. Ei koskaan eikä missään olosuhteissa. 

Vierailija
125/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun se ompi,,,,jämpti näin ollut,,,, meidän aikaan,,, niin on nytkin!

Eli, kun teki itse noin, niin se on automaattisesti paras ratkaisu.

Vierailija
126/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä epäilen anoppini päiväkoti-dissauksen johtuvan siitä, että haluaisi lapsemme päivähoitoon itselleen (ei tule tapahtumaan).

Vierailija
127/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että, nyt päästään sitten myös tähän aiheeseen. :) Olenhan ikivanha ensisynnyttäjä, koska sain esikoiseni 35-vuotiaana. Vanhan polven mielestä lapset kun pitää hankkia parikymppisenä...

Anoppini oli kotiäitinä 80-luvulla ja 90-luvun alussa. Kyllä kotiäitejä oli silloin vielä varsin paljon, ei siinä mielessä mikään harvinaisuus.

Ap

Älä murehdi ! Mukavaa , että lapsesi viihtyy päiväkodissa kuten varmasti moni muukin. Omani meni päiväkotiin vuoden vanhana 80-luvun lopussa ja niin menivät kaikkien ystävieni ja työtovereiden lapsetkin. Näihin " 3- vuotiaaksi kotona " törmäsin vasta 30 vuotta myöhemmin alaisteni kautta ja nyt tällä palstalla. Varmasti myös päiväkodin maineella ym.vaikutusta asiaan, mutta huonoksi äidiksi leimaamista työhön paluun takia en ymmärrä enkä hyväksy varsinkin kun leimaajana on toinen äiti.

Mitä tulee anoppiin kysy häneltä suoraan.

Vierailija
128/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle sanoisin, että eikös ole tärkeintä että te vanhempina olette tyytyväisiä lastenne päivähoitopaikkaan.

Itse en ikinä koskaan laiittaisi alle kolmevuotiasta tämän päivän tarhoihin, vaikka siellä olisi varhaiskasvatuksen ammattilaisia enemmän kuin lapsia. Aikanaan paras hoitaja lapselleni päiväkodissa  oli ihana päiväkoti-ihminen, hänellä oli taitoa ja halua hoivata lapsia. Ei mikään titteliliisa.

Kyllä näitä ihania hoitajia ja opettajia vieläkin on. Tuurista vaan kiinni kenen lasten ryhmään sellaiset osuu. Itse olen esim. tämän nyt loppuvan päiväkotivuoden ollut todella tyytyväinen. Kummankin lapseni ryhmissä todella hyvää henkilökuntaa ja ei vaihtunut kuin yksi hoitaja tässä ihan loppukeväästä.

Pari vuotta sitten oli huonompi tilanne esikoisella, vakkari ope lähti ja tuli jos jonkinlaista lyhytaikaista sijaista ja meno oli sellaista, että hoitajatkin vaihtoi paikkaa. Sama päiväkoti kuitenkin kyseessä edelleen, nyt vaan on tosiaan ollut pysyvämpää vakkarihenkilöstöä, ja juuri sitä tuohon ammattiin soveltuvaa henkilöstöä, joiden huomaan lapsen jättää mielellään.

Vierailija
129/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan päivähoitoaika laadukkaampaa lapselle, kun ruoan laittaa päiväkodissa keittäjä ja leikkiä saa ihan koko päivän. Kotona vanhemman ajasta menee merkittävä osa siivoamiseen ja ruoan laittoon.

Päiväkodissa leikitään todella vähän!

On aamupala, aamupiiri/-tuokio ja sitten ulos, takaisin sisälle lounaalle ja päiväunet, päiväunien jälkeen välipala,  max 30 min leikkiä ja sitten ulos. Kaikissa nivelvaiheissa vessatus ja käsienpesu. Päiväkodissa ruokaa ei yleensä laita keittäjä, ruoka tulee keskuskeittiöstä eli se on sellaista vähän jo muhinutta ja salaatti kaikkea muuta kuin tuoretta.

Mitä kuvittelet niiden lasten tekevän esim. siellä ulkona? Kyllä ne kuule leikkii. Eikä joku käsienpesu todellakaan vie kauaa lapsiltakaan.

Kyllä se vie koska jonotetaan.

Kyllä ammattikasvattajat osaavat järjestää toiminnan pienryhmissä niin, että jonottelua ei paljoa tarvita. Jos ollenkaan. Se pätee siirtymätilanteisiin, kuten vessaan, pukemiseen ja käsien pesuun, mutta myös ns. pedagogiseen ohjattuun toimintaan kuten liikuntaan. Ei yksi lapsi pompi trampoliinilla, kun 20 muuta seisoo jonossa. Trampoliineja on useampi, jumppa porukka pienempi, ja jos trammoja ei olekaan useampia, "jonotuksen" ajaksi keksitään muuta liikunnallista. Jonottamisen minimointi on nykyaikaisen varhaiskasvatuksen perustaitoja, joita jokaiselta aikuiselta odotetaan. 

Vierailija
130/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tullut siihen tulokseen että nämä kolme vuotta -jankkaajat (tämä kolme vuotta ei perustu yhtään mihinkään ja on täysin suomalainen erikoisuus) ovat pääosin jossain töissä kunnallisella puolella joihin pääsee takaisin vaikka olisi kymmenen vuoden aukko cv:ssä, tai sitten täysin miehensä rahoilla eläviä trophy wifeja. Olen lakannut kuuntelemasta koska heillä ei ole mitään käsitystä nykyajan yritysmaailmasta.

Kerros nyt siitä nykyajan yritysmaailmasta. Mä olen jäänyt siitä kelkasta kun asun ulkomailla enkä täällä ole huomannut mitään erityistä muutosta 🤔

Itse olen esimerkiksi IT-alalla (liiketoimintasovellukset) ja voin sanoa, että kolme vuotta vanhalla järjestelmäosaamisella tekee aika vähän, että aika junioritasolle saa palata ennen kuin saa uudet versiot ja sovellukset opiskeltua.

Vierailija
131/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppeja on niin erilaisia. Oma anoppi yritti väkisin vääntää, että vauva pitäisi laittaa vuoropäiväkotiin. Vauvoille kuulemma tekee hyvää itsenäistyä ja olla yölläkin päiväkodissa. Vieläkin puistattaa nuo jorinat.

Kun nykyään lapset saadaan vanhempina kuin ennen ymmärrän hyvin, että jos lasta on kaivattu pitkään, niin kyllä lapsen kanssa halutaan olla kotona. Laitoksiin ennättää kyllä myöhemminkin.

Vuoropäiväkotiin pääsee vain sellaiset lapset joiden molemmat vanhemmat (tai ainoa vanhempi) tekee kolmivuorotyötä. Päiväkotiin yöksi tai myöhäiseen iltahoitoon pääsee vain, jos vanhempien työajat sitä edellyttää, ja vanhemmat toimittavat työvuoronsa päiväkotiin. Ei kukaan saa hoidattaa lastaan päiväkodissa kellon ympäri vain, koska "se olisi hyvä" tai "kiva".

Vierailija
132/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan päivähoitoaika laadukkaampaa lapselle, kun ruoan laittaa päiväkodissa keittäjä ja leikkiä saa ihan koko päivän. Kotona vanhemman ajasta menee merkittävä osa siivoamiseen ja ruoan laittoon.

Miksi menisi???

Päiväkodin ruoka on laitosmoskaa ja lapsilta menee suurin osa ajasta jonotteluun.

Ruoka valmistetaan kuitenkin päiväkodin keittiössä ja ihan normaalia puuroa ym. se on. Mikä siitä tekee huonon? Lapset saavat ruuan valmiiksi pöytään. Sinulla ei selvästikään ole edes kokemusta aiheesta.

Ei todellakaan valmisteta vaan se on sitä halvinta mahdollista laitosmoskaa joka jaellaan laitoksiin keskuskeittiöstä.

Sinulta se kokemus näyttää puuttuvan.

Kyllä osassa päiväkodeista ainakin Helsingissä on ihan oma keittiö, jossa ruoka valmistetaan. Eivät puurot todellakaan tule valmiina jostain keskuskeittiöstä...

Ja miten se keskuskeittiössä valmistettu puuro olisi ravintoarvoiltaan jotenkin erilaista kuin vaikka kotona tehty puuro? Se on puuroa! Ei se siitä hienommaksi muutu, vaikka ne kotiäidit mitä selittää. Ja kyllä siihen puuron päälle päiväkodissakin saa halutessaan voisilmää, omenasosetta jne.

Tajuatko sinä mitä on keinoaineksista tehty laitosruoka jola on tehty olemattomalla budjetilla? Kyllästetty lisäaineilla, säilöntäaineilla mutta mausteita tai suolaa ei ole.

Ja missä muka on rahaa voisilmiin, soseisiin tai yksilölliseen tarjoiluun???😂

Espoon kaupungilla. Meidän päiväkodissa on keittiövastaava, joka keittää aamulla puuron ja erityispuuron lapselle, jolla on tiukka erikoisruokavalio terveyssyistä. Lounas ja välipalat tulevat saman varhaiskasvatusalueen keskuskeittiöstä, joka on toisen, suuren päiväkodin yhteydessä. Puuro keitetään samoista hiutaleista kuin suomalaisissa kodeissa. Sosetta, voisilmää ja höystettä on jos jonkinlaista. Joka aamu eri. Maito on samaa maitoa kuin kaupasta kotiin kantamalla. Ja jokaisella aterialla on tarjolla jälkiruoaksi / lisäksi hedelmiä, kuten banaania, omenaa, sitrushedelmiä ja vesimelonia. 

Vierailija
133/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60-vuotias ja kyllä 80-luvulla Espoossa oli päiväkoteja joka kulmalla, niissä seimi, 3-6-vuotiaiden ryhmät, esikoulu ja koululaisten päiväkoti. Pienten ryhmässä nuorimmaiset eivät todellakaan osanneet kävellä. Ihan samalla tavalla päiväkotiin vietiin lapsia kuin nykyäänkin. En tuntenut nuorena äitiä yhtään ainoaa kotiäitiä, kotiin jäätiin vain muutamaksi kuukaudeksi lasten synnyttyä. Mikä ikäinen anoppisi on?

Vierailija
134/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisi???

Päiväkodin ruoka on laitosmoskaa ja lapsilta menee suurin osa ajasta jonotteluun.

Ruoka valmistetaan kuitenkin päiväkodin keittiössä ja ihan normaalia puuroa ym. se on. Mikä siitä tekee huonon? Lapset saavat ruuan valmiiksi pöytään. Sinulla ei selvästikään ole edes kokemusta aiheesta.

Ei todellakaan valmisteta vaan se on sitä halvinta mahdollista laitosmoskaa joka jaellaan laitoksiin keskuskeittiöstä.

Sinulta se kokemus näyttää puuttuvan.

Kyllä osassa päiväkodeista ainakin Helsingissä on ihan oma keittiö, jossa ruoka valmistetaan. Eivät puurot todellakaan tule valmiina jostain keskuskeittiöstä...

Ja miten se keskuskeittiössä valmistettu puuro olisi ravintoarvoiltaan jotenkin erilaista kuin vaikka kotona tehty puuro? Se on puuroa! Ei se siitä hienommaksi muutu, vaikka ne kotiäidit mitä selittää. Ja kyllä siihen puuron päälle päiväkodissakin saa halutessaan voisilmää, omenasosetta jne.

Tajuatko sinä mitä on keinoaineksista tehty laitosruoka jola on tehty olemattomalla budjetilla? Kyllästetty lisäaineilla, säilöntäaineilla mutta mausteita tai suolaa ei ole.

Ja missä muka on rahaa voisilmiin, soseisiin tai yksilölliseen tarjoiluun???😂

Vantaalla kunnallinen päiväkoti. Kerran olin aika myöhässä suhteessa aamupala-aikaan tuomassa lasta ja siellä oli työntekijöillä juuri muuta meneillään, niin halusin varmistaa, että muksuni ehtii syödä ja tarjouduin kasaamaan sen annoksen hänelle ennen kuin lähdin töihin. Oli puuroa, voita, omenasosetta ainakin.

Täyttä puppua. Oikeasti jos lapsi myöhästyy, ei saa edes sitä puuroa.

Riippuu päiväkodista ja keittiötyöntekijän pilkun n*******innosta, mutta kyllä niitä päiväkoteja on, joissa tarjoilu loppuu klo 8.30 (viimeinen hetki saapua pöytään on 8.30), mutta kyllä meidän päiväkodissa pääsee pöytään vielä myös 8.35. 

Vierailija
135/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä on se teoria.

Ei ole tuollaista lapsimäärää yhdellä hoitajalla. Pienten ryhmissä on kolme lasta per hoitaja.

Se on 4/aikuinen. Mutta kun pelataan osa-aikaisilla lapsilla ,onkin yhtäkkiä 13-14 pientä ja 3 aikuista. En suosittele päiväkotia pienille. En sitä ikinä vanhemmille sano ja hoidan lapset töissä parhaani mukaan, mutta omani vein reilu2v pph ja 3v vasta päiväkotiin.

Vierailija
136/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit ovat lasten aivopesukeskuksia joissa lapset on heitteillä vierasmaalaisten mukuloiden keskellä.

Vierailija
137/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla päiväkodin vastustajista on selvästi epätodellinen kuva kotona hoidettujen lapsien elämästä ja päiväkoteja verrataan johonkin täydelliseen vanhemmuuteen.

Todellisuudessa lapsi viettää ison osa päivästä ruudun edessä tai tv huutaa koko ajan taustalla. Vanhempi on väsyny ja kiukkuinen, eikä jaksa leikkiä lapsen kanssa. Ulkoilla jaksetaan vaan hyvällä säällä. Ruokana syödään halpaa ja nopeaa makaronia ja eineslihapullia.

Tai sitten toinen ääripää: Vanhempi ylisuorittaa koko ajan ja jatkuvasti ravataan siellä ja täällä kehittävissä harrastuksissa sekä koti on kuin tunnekylmä näyttelypaikka, jossa lapset ei todellakaan saa leikkiä. Päällä lapsilla on muotivaatteet, joita ei saa sotkea.

Ai oikein kaksi ääripään esimerkkiä keksit! No minäpä kerron omasta päivästäni kahden lapsen kanssa. Aamupalan ja pienen leikkituokion jälkeen lähdetään ulos. Puistossa onkin mukavasti jo porukkaa ja aika lentää kuin siivillä. Tänään ei ole kauppapäivä, joten kotiin lounaalle lämmittämään edellispäivän makaronilaatikkoa. Vauva onkin jo imetetty puistossa ja nukkuu vaunuissa parvekkeellä. Isosiskon kanssa pötkähdetään lukemaan ja päiväunille. Taisin itsekin torkahtaa. Laitan aamuisen koneellisen pyykit narulle ja siivoilen keittiötä samalla kun aloittelen päivällisen tekoa. Vauveli herää, imetys ja vaipan vaihto, leikkiä ja yhdessä ruoan valmistusta kunnes isompi herää. Lapset leikkivät keskenään kun teen pikaimuroinnin. Sitten pieni välipala ja muskariin. Muskarista tullessa ehditään vähän aikaa keinua pihalla, kunnes sisälle syömään. Iskäkin ehtii tänään päivälliselle ja vauvaa viihdyttämään. Siivoamme isosiskon kanssa keittiön ja alamme askarrella. Pian onkin vauvan iltatoimet ja isompi leikkii isänsä kanssa kunnes tulee iltapesujen ja satujen aika. Huomenna mennäänkin aamulla muutaman muun kotiäidin ja isän kanssa metsäretkelle. Otetaan pikku eväät mukaan, siitä tulee kiva päivä.

Jokainen vanhempi tietää, että tämä tarina on pelkkä ruusunpunainen lasten iltasatu.

Vierailija
138/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aamupala, aamupiiri/-tuokio ja sitten ulos, takaisin sisälle lounaalle ja päiväunet, päiväunien jälkeen välipala,  max 30 min leikkiä ja sitten ulos. Kaikissa nivelvaiheissa vessatus ja käsienpesu. Päiväkodissa ruokaa ei yleensä laita keittäjä, ruoka tulee keskuskeittiöstä eli se on sellaista vähän jo muhinutta ja salaatti kaikkea muuta kuin tuoretta.

Ruoka on kuitenkin suunniteltu monipuoliseksi ja ravitsemussuositusten mukaiseksi, vaikka se ei mikään gourmet-elämys olekaan. Se on tärkeintä. Aika moni kotihoidettu lapsi elää jollain valmisruuilla myöskin eli ei se ruoka siellä kotonakaan mitään ihmeellistä ole. Jotkut on toki niitä superäitejä jotka kokkaa tuoreista raaka-aineista aina herkullista ja terveellistä ruokaa ja ehtii silti leikkiä lasten kanssa ja keksiä kaiken moisia virikkeitä päiviin ja ulkoilee ja pitää kodin siistinä siinä sivussa. Suurin osa vaan on ihan normaaleja epätäydellisiä äitejä jotka joskus ostaa valmispöperöä eikä aina jaksa lähteä ulos sateeseen.

Päiväkodin ruoka on eineksiä, jotka lämmitetään keskuskeittiössä ja pakataan samaan lämpölaukkuun niin kasvismakkaralaatikko kuin salaattikin. Sellaiset 3 tuntia lämpimässä muhineet kurkunpalat voivat olla ravitsemussuositusten mukaisia, mutta ei ne mitään hyviä ja maukkaita enää ole.

Epätäydellinen äiti voi ollaa kurkun viileäkaapista, pestä sen ja viipaloida, lapsi saa kurkun tuoreena eikä nahistuneena mössönä.

Jostain syystä se päiväkodin nahistunut mössö vaan tuntuu maistuvan paremmin lapsille kuin äidin huolella ja rakkaudella viipaloimat tuoreet kurkkupalaset. Luultavasti se on se ryhmäpaine. Aikuisille se ruuan mössöisyys on isompi ongelma kuin niille lapsille.

Vierailija
139/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu-u, onnea vaan sinulle, kun olet noin täydellinen äiti. Valitettavasti on paljon meitä ihan tavallisia, jotka on väsyneitä valvottuaan yöllä vauvan kanssa ja kaipaisivat päiväänsä hetken aikaa olla ihan yksin, ja joiden lapset eivät leiki kiltisti keskenään ainakaan juuri silloin kun äiti haluaisi. Meitä, jotka väsyy tuohon samanlaisena toistuvaan päivärytmiin, ikuiseen siivoukseen ja kokkaukseen. Meitä, jotka hakee k-kaupasta kokkikartanon eväät ja pilttipurkin ja menee johonkin kerhoon syöttämään ne lapsilleen, ettei tarvitsisi katsella aina niitä samoja seiniä, ja jotka laittaa kolmevuotiaan katsomaan ryhmähauta että saa itse ottaa päiväunet, kun ei se kolmevuotias enää nuku päivällä (paitsi päiväkodissa jostain syystä). Ja jotka sitten illalla on kiukkuisia sille lasten isäparalle, vaikka ei se sen vika ole että vauva on valvottanut yöllä ja kolmevuotias kieltäytyi syömästä sitä rakkaudella valmistettua herkkuruokaa ja ilmoitti haluavansa pelkkää makaronia.

Vierailija
140/198 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuvittelet niiden lasten tekevän esim. siellä ulkona? Kyllä ne kuule leikkii. Eikä joku käsienpesu todellakaan vie kauaa lapsiltakaan.

Ja leikkii mitä siinä kuraisella pihalla ilman leluja? Keinutkin vietiin, koska ei ole varaa korjata.

Kyllä meidän lasten päiväkodeissa (on kokemusta useammasta) on aina ollut keinut, kiipeilytelineet ja leluja vaikka kuinka paljon. Ja oletko koskaan nähnyt leikki-ikäistä, nehän keksii leikin vaikka pikkukivistä jos ei muuta ole. Tänään piti päiväkodin keinun alta käydä hakemassa vielä kotiin lähtiessä "superimuri" eli noin 10cm mittainen puukeppi. Vaikka olisi niitä lelujakin ollut tarjolla. Kura on sitä paitsi yksi lasten lempiasioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi