Asun pk-seudulla, ja vuokrani on 860e. Nykyään elän tuilla, ja minulle jää vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuslaskun ja julkisen terveydenhuollon/reseptilääkkeiden jälkeen ttt-perusosa 510e käyttöön. Töihin meno vaatisi vähintään 2000e nettopalkan
alle 2000e netolla ei mitään järkeä mennä töihin.
Tuosta voi laskea että vuokra 860e+510e on jo 1370e, ja sähkölasku päälle niin ollaan jo jossain 1410e...Sitten esim. tänään olin kunnallisella hammaslääkärillä josta tulee lasku, jonka nyt maksaa Kela.
Eli joku 1450e kuussa "netto"
Sitten sinne työhön pitää kulkea, niin matkalippu tai bensakulut ovat nykyhinnoilla helposti 150e
Plus kasvanut ruoankulutus yms. työssäkäyniin liittyvät kulut
1600e netto ei siis vielä muuta nykyistä tilannettani mitenkään muuten, kuin että menetän aikaa joka päivä 8h + matkat
Siksi 2000e nettopalkka on ehdoton alaraja, jolla menisin töihin.
Mutta minulla ei ole työkokemusta, eikä ammatillista koulutustakaan, niin olen sitten työttömänä kun ei tuollaisia töitä saa
Mitä itse tekisit?
Kommentit (225)
Perustulo ratkaisisi sen että nyt jotkut tuntevat kitkeryyttä kun joku toinen "saa ilmaiseksi kaiken". Jokainen saisi sen saman perustulon. Ei mitään muita ihmeellisiä päällekkäisiä tukia. Tonnilla pitää pystyä elämään jos ei tee töitä lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maallista mammonaa kokoa en, kurkkuuni kumoan sen!
Viisaita sanoja. Onko nuo peräisin Platonin Valtiosta vai Jeesuksen vuorisaarnasta?
se on kappaleesta -Suuret setelit jonka esittää four cats...
Aloitus on provo, eikä pidä paikkaansa. Mun lähipiirissä tuet on alle tonni ja siitä maksetaan kaikki kyseessä työkyvytön eläkeläinen. Eläke ja asumistuki ei muuta.
Pitäisi olla peustulo 1200 ja sen päälle ei saisi kun sairaanhoitokulut.
Jokainen voi kelan laskureilla laskea pitävätkö ap.n luvut paikkansa.
Voin etukäteen jo sanoa, eivät pidä.
Työmarkkinatuki kuukaudessa, laskennallisesti 22,5 päivää: 776,25. Asumistuki Helsingissä asuntoon, jossa vuokra on 860 euroa: 411,46. Toimeentulotueksi antaa kyllä 908,57 e/kk, mutta laskurissa ei ollenkaan kysytä asumistukea, joten oletan että se kuitenkin vähennetään perustoimeentulotuen määrästä. En tiedä onko näin, mutta ainakaan sukulainen ei saanut toimeentulotukea lainkaan minimieläkkeellä, koska hänellä ei ole vuokrakuluja kun asuu perikunnan omistamasas talossa.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki kuukaudessa, laskennallisesti 22,5 päivää: 776,25. Asumistuki Helsingissä asuntoon, jossa vuokra on 860 euroa: 411,46. Toimeentulotueksi antaa kyllä 908,57 e/kk, mutta laskurissa ei ollenkaan kysytä asumistukea, joten oletan että se kuitenkin vähennetään perustoimeentulotuen määrästä.
Otitko huomioon että työmarkkinatuesta menee vero, kohtuullisen asumisen raja on 535 euroa Helsingissä johon summaan asti tuen saa ja molemmat asumis- ja työmarkkinatuki tulee huomioida tulona toimeentulotuessa?
Nuo lähes kahden tonnin summat ovat merkki siitä et käytä laskureita oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi meidän pitää maksaa sun eläminen vain siksi ettet oo saanut aikaiseksi hankkia koulutusta??
Tuohon tulee onneksi pian muutos.
Ei ammattia = ei tukia. Vihreä siirtymä pitää rahoittaa jollain ja nuo syöpäläiset on ensimmäinen säästökohde.
En usko. Ensin ajetaan duunarit perikatoon. Vasta sitten, kun duunareiden omaisuus on siirretty rikkaiden taskuun (korot + verotus + inflaatio + asuntomarkkinoiden romahdus) voidaan lopettaa tuet.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki kuukaudessa, laskennallisesti 22,5 päivää: 776,25. Asumistuki Helsingissä asuntoon, jossa vuokra on 860 euroa: 411,46. Toimeentulotueksi antaa kyllä 908,57 e/kk, mutta laskurissa ei ollenkaan kysytä asumistukea, joten oletan että se kuitenkin vähennetään perustoimeentulotuen määrästä. En tiedä onko näin, mutta ainakaan sukulainen ei saanut toimeentulotukea lainkaan minimieläkkeellä, koska hänellä ei ole vuokrakuluja kun asuu perikunnan omistamasas talossa.
No mihin hänen olisi kuulunut saada toimeentulotukea, jos hän ei kerran maksa vuokraa? Toimeentulotuen perusosa on laskennallisesti sen reilu 514e asumiskulujen jälkeen. Hän ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, jos hänen tulonsa on 855e takuueläke eikä hänen vuokra/vastike + sähkö + vesi + saunamaksu + kotivakuutus ylitä 341e/kk. Ja ennen toimeentulotukea maksetaan tietenkin asumistuki.
Minä sain 470 e/kk asuntoon asumistukea 30 euroa. Tuloni olivat tuhat euroa.
Väitän, että AP puhuu pskaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi kelan laskureilla laskea pitävätkö ap.n luvut paikkansa.
Voin etukäteen jo sanoa, eivät pidä.
Kuten ap on sanonut, on toimeentulotuessa asumismenojen raja korkeampi kuin asumistuessa. Pk-seudulla tuo raja on yksinasujalle 694e, mutta sen ylittävä vuokra voidaan myös hyväksyä, jos toimittaa todistuksen edullisemman asunnon etsimisestä: https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot
Jos asumismenojesi kokonaiskustannukset ylittävät kuntakohtaisesti määritellyt rajat, sinua voidaan ohjata etsimään edullisempaa asuntoa. Ole yhteydessä kotikuntasi vuokra-asunnon tarjoajiin ja ilmoittaudu kunnan vuokra-asuntojonoon. Vuokra-asuntoa tulee hakea ilman perusteettomia rajauksia (esim. asuinalue tai mukavuustekijät). Vuokra-asuntoa tulee hakea myös yksityisiltä vuokra-asuntojen tarjoajilta. Sinulla on yleensä 3 kuukautta aikaa hakeutua edullisempaan asuntoon. Siihen saakka Kela huomioi asumismenot todellisten menojen mukaan.
Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset. Kela voi huomioida menot kokonaisuudessaan myös silloin, jos sinulla on erityinen ja perusteltu syy kohtuullista tasoa korkeammille kustannuksille. Erityinen peruste voi olla esimerkiksi etävanhemman tilan tarve tapaamisten vuoksi tai terveydentilaan liittyvät tekijät. Sinun pitää esittää selvitys erityisistä perusteista (esim. selvitys terveydentilasta tai sosiaalihuollon ammattihenkilön selvitys tilanteestasi).
Vierailija kirjoitti:
mä saan asumistukea 320e/kk asuntoon jonka vuokra 600e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulle jäi käteen toimeentulotuen perusosan verran, samoin kuin ap:lla.
Kuinka ihmeessä ihmiset kehtaavat elää tuilla eli meidän työtä tekevien avulla. Hävetkää
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmeessä ihmiset kehtaavat elää tuilla eli meidän työtä tekevien avulla. Hävetkää
ihan helposti. miksi laittaisin 8h päivästä paskaduuniin jos tienaan vaan satasen enemmän, kuin mitä työtön saa tukia. satasen takia vaan duuniin että saan nostettua osakkeita muiden silmissä, kun tienaa omat rahansa vai...
Olen kahden teinin yksinhuoltaja. Olen ymmärtänyt että minun kaltaiseni ei juuri kannattaisi töitä tehdä kun saman rahan saa tuilla. No kävinpä testaamassa. Ensinnäkin, palkkani tällä hetkellä on lähemmäs 6000 kuussa, käteen siitä jää noin 3600. Lisäksi saan lapsilisät 330 ja elatustuen 340. Jos jäisin työttömäksi, saisin tietenkin ansiosidonnaista päivärahaa, enkä olisi oikeutettu mihinkään muuhun tukeen (paitsi lapsilisiin ja elatustukeen, jotka saan nytkin). No jos olisin työttömänä niin kauan että putoaisin peruspäivärahalle, saisin sitä 849 euroa kuussa - tästä varmaan maksetaan myös verot? Lisäksi saisin hulppeat 135 euroa asumistukea.
Enpä taida lopettaa työntekoa ihan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki kuukaudessa, laskennallisesti 22,5 päivää: 776,25. Asumistuki Helsingissä asuntoon, jossa vuokra on 860 euroa: 411,46. Toimeentulotueksi antaa kyllä 908,57 e/kk, mutta laskurissa ei ollenkaan kysytä asumistukea, joten oletan että se kuitenkin vähennetään perustoimeentulotuen määrästä.
Otitko huomioon että työmarkkinatuesta menee vero, kohtuullisen asumisen raja on 535 euroa Helsingissä johon summaan asti tuen saa ja molemmat asumis- ja työmarkkinatuki tulee huomioida tulona toimeentulotuessa?
Nuo lähes kahden tonnin summat ovat merkki siitä et käytä laskureita oikein.
Et lukenut viestiäni loppuun ilmeisesti. Ap on provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan helposti. miksi laittaisin 8h päivästä paskaduuniin jos tienaan vaan satasen enemmän, kuin mitä työtön saa tukia. satasen takia vaan duuniin että saan nostettua osakkeita muiden silmissä, kun tienaa omat rahansa vai...
Älä yleistä.
Iso osa työttömistä saa vain työmarkkinatuen.
Vähään olet tyytyväinen jos elämäsi on tuossa. Vietät parhaat vuotesi nyhjäten kotona ja luulet olevasi 2020-luvun sankari kun osaat lypsää yhteiskuntaa.
Noilla spekseillä saisit asumistukea kelalta 429,60.