Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun pk-seudulla, ja vuokrani on 860e. Nykyään elän tuilla, ja minulle jää vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuslaskun ja julkisen terveydenhuollon/reseptilääkkeiden jälkeen ttt-perusosa 510e käyttöön. Töihin meno vaatisi vähintään 2000e nettopalkan

Vierailija
01.06.2022 |

alle 2000e netolla ei mitään järkeä mennä töihin.

Tuosta voi laskea että vuokra 860e+510e on jo 1370e, ja sähkölasku päälle niin ollaan jo jossain 1410e...Sitten esim. tänään olin kunnallisella hammaslääkärillä josta tulee lasku, jonka nyt maksaa Kela.
Eli joku 1450e kuussa "netto"

Sitten sinne työhön pitää kulkea, niin matkalippu tai bensakulut ovat nykyhinnoilla helposti 150e
Plus kasvanut ruoankulutus yms. työssäkäyniin liittyvät kulut

1600e netto ei siis vielä muuta nykyistä tilannettani mitenkään muuten, kuin että menetän aikaa joka päivä 8h + matkat
Siksi 2000e nettopalkka on ehdoton alaraja, jolla menisin töihin.
Mutta minulla ei ole työkokemusta, eikä ammatillista koulutustakaan, niin olen sitten työttömänä kun ei tuollaisia töitä saa

Mitä itse tekisit?

Kommentit (225)

Vierailija
181/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo ratkaisisi sen että nyt jotkut tuntevat kitkeryyttä kun joku toinen "saa ilmaiseksi kaiken". Jokainen saisi sen saman perustulon. Ei mitään muita ihmeellisiä päällekkäisiä tukia. Tonnilla pitää pystyä elämään jos ei tee töitä lisäksi.

Ja mistä tempaisisit rahat tähän touhutonniin? Jostain tarvis repäistä sellainen muutama kymmenen miljardia lisää rahaa vuosittain...

Vierailija
182/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kahden teinin yksinhuoltaja. Olen ymmärtänyt että minun kaltaiseni ei juuri kannattaisi töitä tehdä kun saman rahan saa tuilla. No kävinpä testaamassa. Ensinnäkin, palkkani tällä hetkellä on lähemmäs 6000 kuussa, käteen siitä jää noin 3600. Lisäksi saan lapsilisät 330 ja elatustuen 340. Jos jäisin työttömäksi, saisin tietenkin ansiosidonnaista päivärahaa, enkä olisi oikeutettu mihinkään muuhun tukeen (paitsi lapsilisiin ja elatustukeen, jotka saan nytkin). No jos olisin työttömänä niin kauan että putoaisin peruspäivärahalle, saisin sitä 849 euroa kuussa - tästä varmaan maksetaan myös verot? Lisäksi saisin hulppeat 135 euroa asumistukea.

Enpä taida lopettaa työntekoa ihan vielä.

Tässä järkevän ihmisen kommentti joka on täysin oikeassa. Ja olet oikeassa, Kela tosiaan pidättää työmarkkinatuesta ja peruspäivärahasta 20 % veroa. Ansiosidonnaisen päivärahan vero on taas vähintään 25 % tai oma palkan veroprosenttisi. Tämän voi tarkistaa verohallinnon sivuilta.

Työmarkkinatuki on lisäksi tarveharkintainen. Tarveharkinnassa otetaan huomioon myös sellaiset tulot, jotka on saatu muuna kuin työttömyysaikana. Toistuvat tulot jaetaan tuloksi esimerkiksi vuoden ajalle.

Asumistuen määrään vaikuttavat ansiotulot, kuten palkka tai yritystoiminnan tulot. Tukeen vaikuttavat myös pääomatulot, kuten sijoitusten tuotot. Tulot otetaan huomioon bruttona eli ennen verojen vähentämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saroke kirjoitti:

Sulkavan hyvin menee jos 510e jää käyttöön. Meillä 2hengen talous ja kaikkien menojen jälkeen jää n.200-300 sekin ruokaan+pakolliseen autoon ku julkinen ei kulje.

Minä en usko että pystytte maksamaan kaikki autoon liittyvät kustannukset ja ostamaan ruoan kahdelle 250 eurolla kuukaudessa

450e saattaisin uskoa

Vierailija
184/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanteessa hakisin vuokra-asuntoa radanvarsipaikkakkunnilta.

Putoaisi vuokra roimasti - asumistaso tuskin heikkenisi.

Vierailija
185/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela vaatii että maksat ylijäämä osuudesta. Tiedän kun jouduin hetken aikaa asumaan hintavassa yksiössä. Miksi valehtelet?

En tiedä miten sinulla meni, mutta itse olen asunut nykyisessä asunnossa yli 7 vuotta, ja tänä aikana vuokra on noussut 780 eurosta 860 euroon.

Koko tämän ajan vuokra on huomioitu täysimääräisenä toimeentulotuessa.

Ap

Ajattelepas ap, jos olisit töissä ja tienaisit tuon saman mitä nyt saat tukia. Saisit pankista lainaa ja voisit ostaa oman asunnon. 10-20 eläkkeellä jäädessä sinulla olisi oma asunto maksettu. Voisit halutessasi vaikka myydä sen pois ja lähteä asuntorahojen ja tienaamasi työeläkkeen kanssa ulkomaille viettämään hauskaa loppuelämää. Vaikka jonnekin Portugaliin tai Aurinkorannikolle. 

Mutta jos kituutat koko elämäsi tukien varassa, joudut asumaan juuri siinä vuokrakämpässä, minkä Kela suostuu maksamaan, ja jos vuokra ylittyy niin niiden selitysten hakeminen on stressaavaa, läpimeno ei ole varmaa, ja niissä on työtä, eikä niitä loputtomiin hyväksytä. Siitä joudut väistämättä muutaman vuoden sisällä muuttamaan halvempaan. Takuueläkkeen tulet saamaan, mutta sitä ei makseta ulkomaille, joten kituutat siinä halvemmassa kämpässä pienen takuueläkkeesi kanssa hautaan saakka. Et voi hankkia edes lemmikkiä, koska lemmikin kuluja ei Kela korvaa, etkä autoa, koska niitäkään ei korvata. Ulkomaille et pääse, koska säästäminen on vaikeaa, tt-asiakkaana tililläsi ei saa olla ylimääräistä rahaa. 

En saisi asuntolainaa, koska siihen ei 1600 nettopalkka riitä.

Vaikka eläkkeellä 70-vuotiaana olisin paremmassa asemassa töissä käymällä, niin se ei totta puhuen olisi kovin hyvä kannustin.

En edes tiedä että elänkö 70veeksi, tai millaisia eläkkeitä silloin maksetaan.

Mutta totuus on se, että matalapalkkaisesta työstä saa saman eläkkeen kuin mitä tulen takuueläkkeenä saamaan.

Ja totuus on myös se, ettei asuntolainaa matalapalkalla saa.

Ap

Höpö höpö. Meillä on pienet nettotulot mutta asuttiin muutama vuosi tosi ahtaasti pienessä yksiössä ja SÄÄSTETTIIN! Lainaa ei tarvinnut niin paljoa ja saatiin sen vuoksi heti perheasunto. Vuosi sitten myytiin se ja ostettiin uusi talo. Mutta tämä toki vaatii sinnikkyyttä ja epämukavuuttakin jonkin aikaa. Mutta nyt on ihanaa asua uudessa omassa kodissa jonne olen saanut itse valita kaikki pintamateriaalit. Lainaakin vain 60 000e ja talon arvo yli 400000e.

Vierailija
186/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo ratkaisisi sen että nyt jotkut tuntevat kitkeryyttä kun joku toinen "saa ilmaiseksi kaiken". Jokainen saisi sen saman perustulon. Ei mitään muita ihmeellisiä päällekkäisiä tukia. Tonnilla pitää pystyä elämään jos ei tee töitä lisäksi.

Ja mistä tempaisisit rahat tähän touhutonniin? Jostain tarvis repäistä sellainen muutama kymmenen miljardia lisää rahaa vuosittain...

En tiedä, mutta nykyinen byrokratia on kallis ja älytön.

Perustulo lievittäisi ihmisten stressitasoa. Stressi aiheuttaa sairauksia ja maksaa yhteiskunnalle. Kannatan kansalaispalkkaa ja uskon että siihen on vaan pakko kohta siirtyä.

Vierailija
187/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n tilanteessa hakisin vuokra-asuntoa radanvarsipaikkakkunnilta.

Putoaisi vuokra roimasti - asumistaso tuskin heikkenisi.

Asuisin ihan missä vaan toisessa Suomen kaupungissa. Muualta saa samalla vuokralla kolmion, keskustassa. Tai pienemmän, edullisemmin.

Vierailija
188/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi kelan laskureilla laskea pitävätkö ap.n luvut paikkansa.

Voin etukäteen jo sanoa, eivät pidä.

Avasin juuri mobiilipankin, ja tällaisia sumlia on tullut tilille 1.6 :

Työmarkkinatuki neljältä viikolta 552e

Kesäkuun toimeentulotuki 426e

Kesäkuun asumistuki 403e

Yhteensä 1381e...ja työmarkkinatuki on 4 viikon ajalta, eli ei täyttä kuukautta

Voitko nyt kertoa mikä tässä ei pidä paikkaansa?

Ap

Vierailija
189/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse tekisit?

Kirjoittaisin huomattavasti lyhyemmän, iskevän otsikon ja selostukset sitten itse leipätekstiin.

Vierailija
190/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin heikossa kunnossa töihin vuosien syöpähoitojeni jälkeen, koska sairauslomani päättyi. Olin puoli vuotta työttömänä, koska kukaan ei halunnut palkata syövästä elinsiirron avulla toipunutta. Otin ensimmäisen työn, jota minulle tarjottiin ja palkkan romahti 800 euroa.

Maksan omat laskuni ja pienen osan sinun ja monen muun laiskurin laskuista.

Kiitos, aloittaja! Kaltaisesi ihmiset ovat yhteiskunnan valoja.

Vierailija
191/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi meidän pitää maksaa sun eläminen vain siksi ettet oo saanut aikaiseksi hankkia koulutusta??

Tää on sama kun kysyisi sulta tai sellaiselta ihmiseltä kuka tekee lapsia että miksi meidän pitää maksaa sun eläminen vain siksi että olet päättänyt tehdä lapsia?

Vierailija
192/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit tienata sen 2000 euroa kuussa varmaan aika monessa työpaikassa. Esim. hoiva-avustajana vuorotyössä. Peruspalkka n. 1800 + vuorolisät. Ei tarvii välttämättä koulutusta, mutta jos haluaa koulun käydä, niin se kestää muutaman kuukauden. Voit käydä sen luultavasti niin, että saat samalla työttömyyskorvausta, jos olet ollut työtön pitkäänkin. Lähihoitajan peruspalkka on yli 2000 euroa ja monissa kunnissa on mahdollista opiskella tutkinto alusta saakka oppisopimuksella. Monet tehtaat ottaa kouluttamattomia työntekijöitä ja vuorolisien kanssa yltää varmasti 2000 euroon. Käsittääkseni raksallakin voi tienata todella hyvin. Ei tarvii välttämättä olla ammattilainen, että pääsee alkuun. 70% työpaikoista on piilotyöpaikkoja, joten ei kun soittelemaan yritysten HR ihmisille tai toimitusjohtajille. Katso työvoimapoliittiset koulutukset. Niihinkin töihin on usein tuo min. 2000 euron palkka, ja koulutusajalta saat työttömyystukea.

Vierailija
193/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit tienata sen 2000 euroa kuussa varmaan aika monessa työpaikassa. Esim. hoiva-avustajana vuorotyössä. Peruspalkka n. 1800 + vuorolisät. Ei tarvii välttämättä koulutusta, mutta jos haluaa koulun käydä, niin se kestää muutaman kuukauden. Voit käydä sen luultavasti niin, että saat samalla työttömyyskorvausta, jos olet ollut työtön pitkäänkin. Lähihoitajan peruspalkka on yli 2000 euroa ja monissa kunnissa on mahdollista opiskella tutkinto alusta saakka oppisopimuksella. Monet tehtaat ottaa kouluttamattomia työntekijöitä ja vuorolisien kanssa yltää varmasti 2000 euroon. Käsittääkseni raksallakin voi tienata todella hyvin. Ei tarvii välttämättä olla ammattilainen, että pääsee alkuun. 70% työpaikoista on piilotyöpaikkoja, joten ei kun soittelemaan yritysten HR ihmisille tai toimitusjohtajille. Katso työvoimapoliittiset koulutukset. Niihinkin töihin on usein tuo min. 2000 euron palkka, ja koulutusajalta saat työttömyystukea.

2000e netto? Siitä oli kyse

Ap

Vierailija
194/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta nykyinen byrokratia on kallis ja älytön.

Perustulo lievittäisi ihmisten stressitasoa. Stressi aiheuttaa sairauksia ja maksaa yhteiskunnalle. Kannatan kansalaispalkkaa ja uskon että siihen on vaan pakko kohta siirtyä.

Itseasiassa ei ole. Kelan käyttömenot (palkat, järjestelmät jne) on alle 3% kokonaispotista.

Eli vaikka kela pystyttäisiin lakkauttaan kokonaan (ei pystytä) vapautuisi todella vähän rahaa siihen kansalaispalkkaa.

Vierailija
195/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nönnönnöö ap, menisin töihin. Ihan vaan siksi että veroprossa laskis ja käteen voisikin jäädä enemmän rahaa.

Eikä ois viranomaisten armoilla. Eläkekin kertyis eikä siihen duuniin tartte loppuiäksi jäädä vaan alkaa pian hakea toista duunia.

Sä olet ihan pullamössöä.

Vierailija
196/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000e netto? Siitä oli kyse

Ap

Netto riippuu siitä paljonko vähennettävää sä keksit sun verokorttiin. työssä käyvän verotus on keveämpää kuin tukiloisen.

Sulla ei ole selkärankaa.

Vierailija
197/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti aikuinen omalla työllä ansaittu vapaus työeläkkeineen jos suinkin mahdollista. Se että tuollaisia joudut pohtimaan viittaa siihen, että joudut tyytymään tuettuun mutta rajoitusten täyteiseen elämään mikä toki voi olla ihan hyvää elämää sekin.

Vierailija
198/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäisin vielä työpaikan etuihin työterveyden!

Meillä on erinomainen työterveys, ajan saa käytännössä samantien.

Pystyivät myös kiirehtimään lähetettäni keskussairaalaan, oli yllätys että tuollainenkin onnistui.

Parin vuoden välein saa maksutta silmälasit, ja lähetteellä fysioterapiaa.

Influenssarokotteen saa maksutta.

Ja mikä näistä ei onnistu yhteiskunnan piikkiin, jos elää tuilla?

No joo, aikaa ei välttämättä saa heti. Mutta lasit, rokotteet ja fyssarit sun muut kyllä maksetaan ja tk-lääkäri voi kiirehtiä lähetettä ihan samalla tavalla kuin työterveyslääkärikin.

Olen ymmärtänyt että julkisella puolella on pitkät jonot?

Terveyskeskuksen yleislääkärille varmaan pääsee suht pian, mutta olen ymmärtänyt ettei erikoislääkärille.

Meillä työterveydessä ajan saa heti, yksi hyvä esimerkki on kun minulle nousi pieni outo näppylä, joka näytti hyönteisen tmv. pistolta. Ihmettelin mikä on se on, menin työterveyslääkärille, joka ohjasi samantien toiselle (en nyt muista mikä "ihotautilääkäri" tai vastaava oli) joka vielä varmuudeksi ultrasi näpyn onko sen sisällä nestettä.

Olen myös ymmärtänyt että julkisella puolella influenssa rokotteet saa ensin (vain?) riskiryhmäläiset/heidän läheiset. Työterbeydestä terve 30-v saa sen heti kun haluaa.

Tutut jotka käyttävät julkista puolta, yleensä puhuvat että "ota buranaa" on vaivaan kun vaivaan ratkaisu.

Työterveyden kautta saa fyssarille ajan käytännössä heti, ja lisäksi tulee myös työpaikalle (jopa kotiin) auttamaan työpisteen "asetusten" kanssa.

Pidän myös siitä että ajan saa varata itse siihen kohtaan mikä hyvä/milloin on tarve, eikä mene niin että saa "joskus" ajan "jollekkin" ajankohdalle.

Mahdollisesti laseissa on myös maksukatto julkisella puolella? Toki nikn on työssäkäyvilläkin, mutta suht hinnakaat saa ottaa.

Vierailija
199/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kahden teinin yksinhuoltaja. Olen ymmärtänyt että minun kaltaiseni ei juuri kannattaisi töitä tehdä kun saman rahan saa tuilla. No kävinpä testaamassa. Ensinnäkin, palkkani tällä hetkellä on lähemmäs 6000 kuussa, käteen siitä jää noin 3600. Lisäksi saan lapsilisät 330 ja elatustuen 340. Jos jäisin työttömäksi, saisin tietenkin ansiosidonnaista päivärahaa, enkä olisi oikeutettu mihinkään muuhun tukeen (paitsi lapsilisiin ja elatustukeen, jotka saan nytkin). No jos olisin työttömänä niin kauan että putoaisin peruspäivärahalle, saisin sitä 849 euroa kuussa - tästä varmaan maksetaan myös verot? Lisäksi saisin hulppeat 135 euroa asumistukea.

Enpä taida lopettaa työntekoa ihan vielä.

Täysin epäolennainen kommentti, et ole pienituloinen joten vain i.iootti tulee vertaamaan tilannettasi tähän.

Vai teitkö sen vain siksi kun olet yksinhuoltaja ja tarkoitit sitä tuolla kaltaisellasi?

No, sekin on täysin epäolennaista koska kaikki yksinhuoltajat eivät ole automaattisesti pienituloisia ja sekin oletus on aina t.perä.

Kuten sinäkään et ole pienituloinen.

Mitä siis edes teet tässä ketjussa?

Vierailija
200/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen muuttamassa kesäkuussa ja laskin että uudempi vuokra asunto peräti 129 e halvempi, mikä on ihan älyttömän hyvä! Varsinkin kun siistimmän näköinen asunto ja rauhallisemman näköinen,ei roskia ympäri pihamaata eikä merkkejäkään muusta häiriöstä mut sen näkee sitten kesällä mutta suuri luottamus on,varsinkin kun halvempi asunto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi