Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun pk-seudulla, ja vuokrani on 860e. Nykyään elän tuilla, ja minulle jää vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuslaskun ja julkisen terveydenhuollon/reseptilääkkeiden jälkeen ttt-perusosa 510e käyttöön. Töihin meno vaatisi vähintään 2000e nettopalkan

Vierailija
01.06.2022 |

alle 2000e netolla ei mitään järkeä mennä töihin.

Tuosta voi laskea että vuokra 860e+510e on jo 1370e, ja sähkölasku päälle niin ollaan jo jossain 1410e...Sitten esim. tänään olin kunnallisella hammaslääkärillä josta tulee lasku, jonka nyt maksaa Kela.
Eli joku 1450e kuussa "netto"

Sitten sinne työhön pitää kulkea, niin matkalippu tai bensakulut ovat nykyhinnoilla helposti 150e
Plus kasvanut ruoankulutus yms. työssäkäyniin liittyvät kulut

1600e netto ei siis vielä muuta nykyistä tilannettani mitenkään muuten, kuin että menetän aikaa joka päivä 8h + matkat
Siksi 2000e nettopalkka on ehdoton alaraja, jolla menisin töihin.
Mutta minulla ei ole työkokemusta, eikä ammatillista koulutustakaan, niin olen sitten työttömänä kun ei tuollaisia töitä saa

Mitä itse tekisit?

Kommentit (225)

Vierailija
201/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Minulla on vielä isommat asumismenot ja nettopalkka on ollut 2000 euroa niin kauan kuin muistan. Elätän itseni enkä ole elätti.

-yli 20 vuotta työelämää takana-

Vierailija
202/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo ratkaisisi sen että nyt jotkut tuntevat kitkeryyttä kun joku toinen "saa ilmaiseksi kaiken". Jokainen saisi sen saman perustulon. Ei mitään muita ihmeellisiä päällekkäisiä tukia. Tonnilla pitää pystyä elämään jos ei tee töitä lisäksi.

Ja mistä tempaisisit rahat tähän touhutonniin? Jostain tarvis repäistä sellainen muutama kymmenen miljardia lisää rahaa vuosittain...

En tiedä, mutta nykyinen byrokratia on kallis ja älytön.

Perustulo lievittäisi ihmisten stressitasoa. Stressi aiheuttaa sairauksia ja maksaa yhteiskunnalle. Kannatan kansalaispalkkaa ja uskon että siihen on vaan pakko kohta siirtyä.

Itseasiassa ei ole. Kelan käyttömenot (palkat, järjestelmät jne) on alle 3% kokonaispotista.

Eli vaikka kela pystyttäisiin lakkauttaan kokonaan (ei pystytä) vapautuisi todella vähän rahaa siihen kansalaispalkkaa.

Mutta tähän liittyy myös kaikki kummallinen ja sotkuinen, juuri kuten aloittaja sanoi, että töitä ei kannata ottaa vastaan, tai että jos ottaa pätkätyön katoavat jotkut tuet ainakin hetkeksi. Ei ole mitään järkeä siinä että työnteko ei kannata, tai jopa vahingoittaa ihmisen taloutta. Miten kukaan uskaltaa edes yrittää perustaa vaikka pienyrityksen? Perustulo olisi pysyvä, varma pohja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Minulla on vielä isommat asumismenot ja nettopalkka on ollut 2000 euroa niin kauan kuin muistan. Elätän itseni enkä ole elätti.

Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat...

Vierailija
204/225 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma juuri onkin se, että en saisi 2000e nettopalkkaa, vaan paljon vähemmän.

2000e nettopalkka on se raja jolla minun töihin kannattaa mennä.

Ap

Vierailija
205/225 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ilmeisesti halua perhettä tai lapsia. Eipä sitä silloin kannata omaisuutta keräräkään. Ihan eri asia säästää lapsille rahaa ja ostaa vaikka asunnot heille!

Vierailija
206/225 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap. on esimerkki siitä miksi asumistuki on poistettava ja sossuasukit siirrettävä halvemmille alueille.

Vierailija
207/225 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos 2000 euron nettopalkka on tavoitteesi niin mikset tee sen eteen töitä esimerkiksi kouluttautumalla?

Vierailija
208/225 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tee kahts työtä? Yksi perus työ ja yksi muutaman iltana viikossa? Et jaksa, olet pummi

Vierailija
209/225 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aiot tehdä kuin tuet romahtaa siinä viimeistään 2030

Vierailija
210/225 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullehan jää aika paljon! Pitäisiköhän itsekin jäädä tuille... äh, töitä on kiva tehdä! 

Vierailija
211/225 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä aiot tehdä kuin tuet romahtaa siinä viimeistään 2030

Miksi romahtaisi?

Ap

Vierailija
212/225 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea p r o v o.

Vierailija
213/225 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkea p r o v o.

Millä perusteella provo?

Mikä tässä sanottu ei mielestäsi pidä paikkaansa?

Vierailija
214/225 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken meni kauppaan 7e

Halvalla selvisin

Ap

Vierailija
215/225 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä, että tässä ketjussakin vaan ölistään siitä, että AP elää muiden rahoilla, eikä siitä, että töissäkäymisen pitäisi olla järkevää suhteessa tuilla elämiseen. En edes tuomitse AP:n kaltaisia sossupummeja. Kuka hullu menee töihin, jos saa saman kotona makaamalla? Meidän sosiaalitukijärjestelmää pitäisi muuttaa niin, että työ kannattaa aina.

Vierailija
216/225 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1400e brutto kun työpäivä 6h, ei jää käteen samaa kuin esimerkiksi ex työkaverilla, joka on peruspäivärahan varassa elävä pitkäaikaistyötön.

Vierailija
217/225 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näiden kanssa on aika vaikea kilpailla matalapalkka-alalla, kun tuet pyörii 5-6 tonnia kuussa!!!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d

Vierailija
218/225 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä, että tässä ketjussakin vaan ölistään siitä, että AP elää muiden rahoilla, eikä siitä, että töissäkäymisen pitäisi olla järkevää suhteessa tuilla elämiseen. En edes tuomitse AP:n kaltaisia sossupummeja. Kuka hullu menee töihin, jos saa saman kotona makaamalla? Meidän sosiaalitukijärjestelmää pitäisi muuttaa niin, että työ kannattaa aina.

Minulla työ kannattaisi koska saan vain työmarkkinatukea 670e.

En vain pääse mihinkään töihin.

Vierailija
219/225 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aika lyhytnäköistä ajattelua. Se työ ei ehkä kannata mielestäsi lukujen valossa, mutta pidempiaikainen työttömyys aiheuttaa paljon muutakin vaivaa kuin rahallisen sellaisen.

Esimerkkejä: et voi omistaa miltei mitään. Pienituloisena voit saada asuntolainan ja kerryttää omaisuutta. Tahtooko joku parisuhteeseen elämäntapapummin kanssa, joka roikkuu puolison elätettävänä? Työttömän sosiaaliset piirit ovat rahanpuutteen ja yksinkertaisesti sosiaalisen taitamattomuudenkin takia pienemmät. Ei ole varaa matkustaa ikinä jotain Tallinnaa pidemmälle. Kiva asua jossain vanhassa betonikuutiossa, kun entiset luokkalaiset ostaa omakotitaloja ja isoja uusia kämppiä. Eläkkeellä vasta onkin kivaa, kun tutut ovat Fuengirolassa ja sinä kunnan luukussa.

Ehkä suurin ongelma on kuitenkin se, että mitä pidempään on työttömänä, niin sitä vaikeampaa on tilannetta muuttaa mihinkään suuntaan. 20-vuotiaalle työttömälle on vielä kaikki auki, mutta 30-vuotiaalle elämäntapatyöttömälle alkaa jo ovet sulkeutumaan. Silloin alkaa olla jo sitä seurakuntaa, että parempi kouluttautua lääkäriksi tai olla tyytyväinen siihen, että on työttömänä lopun elämäänsä.

Ja sitten lopuksi vielä yksi vähän filosofisempi pointti; kenen unelmaelämää on maata kotona sossurahoilla koko elämänsä? Miten luumu pitää olla, että tuo on unelmaa? Haasteiden voittaminen on elämän suola, ei ihmisen tule olla aina mukavuusalueellaan.

Vierailija
220/225 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä ja tasapuolinen antaa kaikille 900. Pärjää sillä tai ole pärjäämättä....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi