Asun pk-seudulla, ja vuokrani on 860e. Nykyään elän tuilla, ja minulle jää vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuslaskun ja julkisen terveydenhuollon/reseptilääkkeiden jälkeen ttt-perusosa 510e käyttöön. Töihin meno vaatisi vähintään 2000e nettopalkan
alle 2000e netolla ei mitään järkeä mennä töihin.
Tuosta voi laskea että vuokra 860e+510e on jo 1370e, ja sähkölasku päälle niin ollaan jo jossain 1410e...Sitten esim. tänään olin kunnallisella hammaslääkärillä josta tulee lasku, jonka nyt maksaa Kela.
Eli joku 1450e kuussa "netto"
Sitten sinne työhön pitää kulkea, niin matkalippu tai bensakulut ovat nykyhinnoilla helposti 150e
Plus kasvanut ruoankulutus yms. työssäkäyniin liittyvät kulut
1600e netto ei siis vielä muuta nykyistä tilannettani mitenkään muuten, kuin että menetän aikaa joka päivä 8h + matkat
Siksi 2000e nettopalkka on ehdoton alaraja, jolla menisin töihin.
Mutta minulla ei ole työkokemusta, eikä ammatillista koulutustakaan, niin olen sitten työttömänä kun ei tuollaisia töitä saa
Mitä itse tekisit?
Kommentit (225)
Meillä on kk-palkan lisäksi puhelinetu, "takki- ja saapasraha", ateriakorvaus ja kilometrikorvaus.
Sinkku kun olen, niin kotiin tarvitsee ostaa vain leipä. Kahvitkin saa töistä.
Pienenä bonuksena pääsee asuntosäästäjäksi.
Voi, on meitä muitakin jotka käyvät töissä ja vuokraan menee melkein puolet palkasta. Kaikki menot myös maksetaan palkasta. Tukia ei saa kelasta. Alkaa olla jo niin ettei työssäkäynti kannata. Sinkuilla on tukalat oltavat.
Ap:lla ei ole kaikki ok, vaikka niin itselleen vakuutteleekin. Mielenterveys prakaa jos joka päivä tekee saman eikannatamennätöihin ja mikseinaisillekelpaatyötönmies -aloituksen. Kauheasti mitään elämää ei ole kun tämä on sen pääsisältö.
Vastaisitko kerrankin, että mikset jatka vanhoja ketjujasi. Nehän voitaisiin oikein nimetä naisettoman elämäntapatyöttömän itkuvirsiksi ja näin olisi samassa paikassa samat tuhannet viestit.
Pitkittynyt köyhyys on tehnyt minulle sen, että olen tyytynyt osaani. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän oikeastaan kiinnostaa materia tai kokemusten haaliminen, eikä minulla ole enää realistisia mahdollisuuksia vaurastua. Nautin pienestä elämästäni. Olen kuitenkin sen verran tehnyt työtä, että osaan arvostaa tätä vapautta.
Enpä viitsi lukea aloitusta pidemmälle. Pitäisi jo lopettaa tuo aikuisten ihmisten paapominen. Helvettisoikoon. Ei se raha puissa kasva. Tajuatko ap että muut käyvåt töissä siksi että sinunlaisesi voisivat maata kotona?
Vierailija kirjoitti:
Voi, on meitä muitakin jotka käyvät töissä ja vuokraan menee melkein puolet palkasta. Kaikki menot myös maksetaan palkasta. Tukia ei saa kelasta. Alkaa olla jo niin ettei työssäkäynti kannata. Sinkuilla on tukalat oltavat.
Perheellisellä ne vasta tukalat onkin. Päivähoitomaksut satoja euroja ja kaikki maksetaan itse. Vrt tuilla elävällä päivähoito ilmaista (vaikka olisi itse kotona!) ja jokaisesta muksusta satoja euroja lisää toimeentulotukea + kaikki pakolliset menot katetaan yhteiskunnan puolesta + isompi kämppä. Meidän perhekoolla hyväksyttävä asumiskulu olisi 1300 euroa kuussa. Tukia tulisi yhteensä yli 3000. Ei juuri edes tarvitsisi elintasosta tinkiä, jos vaihtaisi oravanpyörän sohvalla lepäilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Enpä viitsi lukea aloitusta pidemmälle. Pitäisi jo lopettaa tuo aikuisten ihmisten paapominen. Helvettisoikoon. Ei se raha puissa kasva. Tajuatko ap että muut käyvåt töissä siksi että sinunlaisesi voisivat maata kotona?
Ei käy. Ei niiltä työssäkäyviltä ole mitään kyselty. Vasemmistopoliitikkoja saat tästä systeemistä syyttää, jossa kotona makaaville pitäisi tarjota keskituloisen elintaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellisellä ne vasta tukalat onkin. Päivähoitomaksut satoja euroja ja kaikki maksetaan itse. Vrt tuilla elävällä päivähoito ilmaista (vaikka olisi itse kotona!) ja jokaisesta muksusta satoja euroja lisää toimeentulotukea + kaikki pakolliset menot katetaan yhteiskunnan puolesta + isompi kämppä. Meidän perhekoolla hyväksyttävä asumiskulu olisi 1300 euroa kuussa. Tukia tulisi yhteensä yli 3000. Ei juuri edes tarvitsisi elintasosta tinkiä, jos vaihtaisi oravanpyörän sohvalla lepäilyyn.
Olisi muuten houkutteleva ajatus ettei ikinä enää tarvitsisi miettiä onko varaa esim. omiin lääkkeisiin. Eikä tarvitsisi pohtia muuttoa pois pk-seudulta kauemmas kavereista ja tukiverkoista. Vain työssäkäyvien tarvitsee murehtia tällaisia. Tukielätit asuu missä haluaa ja muut maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Porvoo ei ole pk-seutua.
Ei se mikään provo ole. Ihan todellisuutta, että pieni- ja keskipalkkaiset ajetaan koko ajan ahtaammalle eikä elintaso enää välttämättä juuri eroa niistä jotka elää tukien varassa. Kuitenkin vain toiset käy töissä ja maksaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela vaatii että maksat ylijäämä osuudesta. Tiedän kun jouduin hetken aikaa asumaan hintavassa yksiössä. Miksi valehtelet?
En tiedä miten sinulla meni, mutta itse olen asunut nykyisessä asunnossa yli 7 vuotta, ja tänä aikana vuokra on noussut 780 eurosta 860 euroon.
Koko tämän ajan vuokra on huomioitu täysimääräisenä toimeentulotuessa.Ap
Ajattelepas ap, jos olisit töissä ja tienaisit tuon saman mitä nyt saat tukia. Saisit pankista lainaa ja voisit ostaa oman asunnon. 10-20 eläkkeellä jäädessä sinulla olisi oma asunto maksettu. Voisit halutessasi vaikka myydä sen pois ja lähteä asuntorahojen ja tienaamasi työeläkkeen kanssa ulkomaille viettämään hauskaa loppuelämää. Vaikka jonnekin Portugaliin tai Aurinkorannikolle.
Mutta jos kituutat koko elämäsi tukien varassa, joudut asumaan juuri siinä vuokrakämpässä, minkä Kela suostuu maksamaan, ja jos vuokra ylittyy niin niiden selitysten hakeminen on stressaavaa, läpimeno ei ole varmaa, ja niissä on työtä, eikä niitä loputtomiin hyväksytä. Siitä joudut väistämättä muutaman vuoden sisällä muuttamaan halvempaan. Takuueläkkeen tulet saamaan, mutta sitä ei makseta ulkomaille, joten kituutat siinä halvemmassa kämpässä pienen takuueläkkeesi kanssa hautaan saakka. Et voi hankkia edes lemmikkiä, koska lemmikin kuluja ei Kela korvaa, etkä autoa, koska niitäkään ei korvata. Ulkomaille et pääse, koska säästäminen on vaikeaa, tt-asiakkaana tililläsi ei saa olla ylimääräistä rahaa.
miksi pitäis ajatella että paljonko on rahaa eläkkeellä , kun voi olla että ei elä sinne asti. Takuueläke on noin 850€ kk mutta jos teet paskaduunia niin ei sun eläkekertymä yliät tota summaa...
Vierailija kirjoitti:
Voi, on meitä muitakin jotka käyvät töissä ja vuokraan menee melkein puolet palkasta. Kaikki menot myös maksetaan palkasta. Tukia ei saa kelasta.
Lapsilisät ja lääkekorvaus nyt ainakin kuuluu jokaiselle ja ne maksaa Kela. Asumiseen ja toimeentuloon tuen saamista ei määrittele se onko töissä vai ei vaan mitkä ovat tulot ja varallisuuus. Työssäkäyvä voi saada toimeentulo- tai asumistukea jos tulot ovat riittävän pienet, se tosin vaatii sitten myös esim. asunnon olevan Kelan normien mukainen eli alle markkinahintojen vuokratason.
Ainoa etuus mitä työssäkäyvä ei voi saada on työttömyyspäiväraha ja se taas aika itsestään selvästä syystä. Osa-aikatöissäkin oleva voi hakea soviteltua päivärahaa jonka maksaa joko työttömyyskassa tai Kela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vtutt..a
Itse saan minimieläkettä, vuokra 630 /kk. Ei tukia.Kunpa kuolisin!
Olet oikeutettu asumistukeen JA toimeentulotukeen. Jos et niitä hae, niin omapa on vikasi, turha valittaa kurjuudesta vain koska ei vaivaudu hakemaan ilmaista rahaa.
Ei niitä saa vaikka kuinka hakisi.
Mä saan vain työmarkkinatukea 670e ja mulla on lapsia.Sulla on puoliso, joka tienaa.
Pienipalkkainen puoliso. En pysty edes kaikkia lääkkeitä ostamaan, kuljen vanhoissa rikkinäisissä vaatteissa ja kengissä. Silmälasit maksoi mun eläkkeellä oleva äiti.
Minä sentään olen kouluttautunut ja tehnyt vuosia töitä toisin kun ap jolle maksetaan kaikki.
Miksi ihmeessä tätä on alapeukutettu?
Kantsisko kaikkien alkaa vähän kysellä lisää rahaa tau lisää vapaa-aikaa? Onko järkeä k1duttaa ittensä hengiltä töissä josta saa saman liksan kun kelaetuuksilla?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen 860 e vuokra? Muuta halvempaan, alle 700 eurolla saa oikein hyviä kämppiä jo.
Ei ole enää pk-seudulla edes pikku yksiöitä tuolla hinnalla. Hinnat alkaa sieltä 750e, 20 neliön koppi. Ellei tietty saa kaupungin asuntoa, mutta eihän sellasia haluta antaa työttömille.
Ap taitaa olla se sama trolli joka tekee tän saman aloituksen tänne vähintään kerran kuukaudessa..
Sulkavan hyvin menee jos 510e jää käyttöön. Meillä 2hengen talous ja kaikkien menojen jälkeen jää n.200-300 sekin ruokaan+pakolliseen autoon ku julkinen ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela vaatii että maksat ylijäämä osuudesta. Tiedän kun jouduin hetken aikaa asumaan hintavassa yksiössä. Miksi valehtelet?
En tiedä miten sinulla meni, mutta itse olen asunut nykyisessä asunnossa yli 7 vuotta, ja tänä aikana vuokra on noussut 780 eurosta 860 euroon.
Koko tämän ajan vuokra on huomioitu täysimääräisenä toimeentulotuessa.Ap
Ajattelepas ap, jos olisit töissä ja tienaisit tuon saman mitä nyt saat tukia. Saisit pankista lainaa ja voisit ostaa oman asunnon. 10-20 eläkkeellä jäädessä sinulla olisi oma asunto maksettu. Voisit halutessasi vaikka myydä sen pois ja lähteä asuntorahojen ja tienaamasi työeläkkeen kanssa ulkomaille viettämään hauskaa loppuelämää. Vaikka jonnekin Portugaliin tai Aurinkorannikolle.
Mutta jos kituutat koko elämäsi tukien varassa, joudut asumaan juuri siinä vuokrakämpässä, minkä Kela suostuu maksamaan, ja jos vuokra ylittyy niin niiden selitysten hakeminen on stressaavaa, läpimeno ei ole varmaa, ja niissä on työtä, eikä niitä loputtomiin hyväksytä. Siitä joudut väistämättä muutaman vuoden sisällä muuttamaan halvempaan. Takuueläkkeen tulet saamaan, mutta sitä ei makseta ulkomaille, joten kituutat siinä halvemmassa kämpässä pienen takuueläkkeesi kanssa hautaan saakka. Et voi hankkia edes lemmikkiä, koska lemmikin kuluja ei Kela korvaa, etkä autoa, koska niitäkään ei korvata. Ulkomaille et pääse, koska säästäminen on vaikeaa, tt-asiakkaana tililläsi ei saa olla ylimääräistä rahaa.
En saisi asuntolainaa, koska siihen ei 1600 nettopalkka riitä.
Vaikka eläkkeellä 70-vuotiaana olisin paremmassa asemassa töissä käymällä, niin se ei totta puhuen olisi kovin hyvä kannustin.
En edes tiedä että elänkö 70veeksi, tai millaisia eläkkeitä silloin maksetaan.Mutta totuus on se, että matalapalkkaisesta työstä saa saman eläkkeen kuin mitä tulen takuueläkkeenä saamaan.
Ja totuus on myös se, ettei asuntolainaa matalapalkalla saa.Ap
Höpsis, tarkoitat kai ettei 1600 euron netolla saisi riittävää asuntolainaa haluamaasi asuntoon? Minulle laskettiin maksimilainaksi 100-110 ke ilmoittaessani nettotuloikseni 1800e.
Mene töihin vaikka kerryttämään eläkettäs jos ei muuta. Tuskin se kela sun loppuelämääsi maksaa.
Häpeä? Heh. Tunne häpeästä on kadonnut aikoja sitten ja ihminen pyrkii optimoimaan vallitsevan tilanteen itselleen, toisille se on pilven kasvattelua yksiössä sossun rahoilla, kun taas joku ihminen tekee lähemmäs 50 lasta useamman naisen kanssa saadakseen itselle (yksilölle) maksimaalisen määrän rahaa käyttöönsä erilaisten tukien avulla.