Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseton, naimaton ihminen on sosiaalinen nettomaksaja

Vierailija
30.05.2022 |

Kesä lähestyy. On rippijuhlat, häät, polttarit ja kahdet lasten synttärikutsut.

Olen avoliitossa elävä vapaaehtoisesti lapseton nainen. Tajusin muutama viikko sitten ensimmäisen kerran etten saa enää samanlaista iloa muiden juhlista kuin ennen. Mulla on 5 kummilasta ja kaverit siinä iässä että lapsia tulee ja avioliittoja solmitaan. Saan kutsuja myös muiden kuin kummilasteni synttäreille.

Vielä tovi sitten panostin lasten lahjoihin ja ystävien häälahjoihin kunnolla rahaa ja vaivaa. Kummilapsille synttäri- ja joululahjat, eli 10 lahjaa vuodessa. Yksi juhlii vielä nimppareitakin kakkukahvien merkeissä. Rahaa palaa siis satasia väkisinkin. Polttareissa minä olin yksi niistä jotka maksoivat ekstraa jos joku ei rahatilanteen vuoksi olisi päässyt muuten osallistumaan.

Nyt taas edessä polttarit ja häät. Olen pienituloinen opiskelija ja oikeastaan molemmat lähinnä ketuttavat jo etukäteen. Morsian tienaa vuodessa useamman kymppitonnin enemmän kuin minä, mutta rahaahan kutsussa taas pyydetään.

En tykkää tästä uudesta minästäni; ennen odotin kaikenlaisia kekkereitä innolla.

Jotenkin nyt olen saanut päähäni lähtemättömästi sen faktan, etten minä tule koskaan saamaan ystäviltäni mitään lahjoja tai vaivannäköä omien merkkipäivieni kunniaksi. En puhu nyt vain rahasta, vaan tosiaan myös esimerkiksi kaason hommista. Olen itse ollut kaaso kolmesti, mutta en ole menossa naimisiin. Näistä kaikista siis puuttuu automaattisesti vastavuoroisuus.

Olenko vain pikkumainen, vai onko muita joilla on samoja ajatuksia?

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat opiskelijat tekevät töitä. Työt eivät estä valmistumasta. Itsekin tein kokopäivätyötä ympäri vuoden parin viimeisen opintovuoden ajan.

Vain parin viimeisen opintovuoden ajan? Olipa sinulla helppoa ja aikaa laiskotella.

Ap:han tässä laiskottelee, kun ei työn ohella saa opintoja suoritettua ja uhriutuu normaalista työssäkäynnistä niin, että puhuu siitä raatamisena :D

Niin, tuolla selkä vääränä-kommentilla viittasin siis siihen, etten ole köyhä vaan pienituloinen. Tulen ihan riittävän hyvin toimeen kun teen normityöajan lisäksi ekstravuoroja. Huonoa palkkaa voi sillä tavoin vähän kompensoida.

Tykkään työstäni enkä joudu laskemaan senttejä, siitä ei nyt siis ollut kyse.

Vaikka tienaisin 5 k kuussa, rahaliikenne olisi silti kohdallani aina itsestäni pois päin eikä ikinä minua kohti. En minä mitään pettuleipää joudu syömään siksi että kaverit järkkäävät häitä ja lasten juhlia.

Ap

Vanhana lapsettomana olet nettosaaja. Lapsesi eivät ole maksamassa eläkettäsi tai auttamassa hoidossasi. Hoitomaksut kattavat vain osan siitä taakasta, minkä tuotat yhteiskunnalle.

Joo. Ehkä laitan sitten hoitolaitoksen laskun kummilapsille, ystävien lapsille ja niille joiden häitä ja polttareita olen ollut järjestämässä. Tuleepa sijoituksesta sitten takaisinkin.

Ap

Vierailija
62/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ekan lapsen 35 vuotiaana, että kyllä tässä itsekin on veroja ja maksuja ihan tarpeeksi maksanut saamatta itse mitään, joten on ihan turhaa ulista että sinkut maksaa perheellisten elämisen. Lapsi ei myöskään tuo mitään verovapautta vaan samalla lailla jatketaan maksamista kuin ennenkin ja tehdään niitä uusia veronmaksajia, jotka teidät velatkin sitten mahdollisesti vanhana hoitaa. 

Tähän lahja-asiaan vastaan, että olet itse tehnyt ap tyhmästi, kun olet vienyt kalliita lahjoja vaikka sinulla ei ole siihen varaa. Se ei ole muiden syy. Itse ajattelen asian niin, että on ihanaa että on ihmisiä, jotka kutsuvat, kokevat tärkeäksi että saan olla kummi tai kaaso ja mielelläni annan lahjoja. Ei ole mielestäni epäreilua, että sinä et mene naimisiin etkä tee lapsia ja valitat kun muut tekee.. Omia valintoja. Ainoa mitä pidän epäreiluna on se, että jos olet vuosia ostanut lapsille synttäri ja joululahjat niin kaveri ilmoittaa just sillon kun sulla on eka lapsi, että mitä jos ei ostettaisi toistemme lapsille lahjoja. Se on avoimen törkeää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin lapsettomana voin sanoa, että rahaa on paljon. Just ostin 40 000 euron auton, niillä rahoilla mitä lasten opintoihin olin säästäny. Ehkä olen nettomaksaja, mutta kun sitä rahaa on, niin miksi en jakaisi. Mitä jonkun valmistujaiset tai rippijuhlat on multa pois. Ihmisellä kuitenkin elämä edessä, toisin kuin mulla. Ette te niitä rahojanne haudassa tarvi.

Vierailija
64/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain ekan lapsen 35 vuotiaana, että kyllä tässä itsekin on veroja ja maksuja ihan tarpeeksi maksanut saamatta itse mitään, joten on ihan turhaa ulista että sinkut maksaa perheellisten elämisen. Lapsi ei myöskään tuo mitään verovapautta vaan samalla lailla jatketaan maksamista kuin ennenkin ja tehdään niitä uusia veronmaksajia, jotka teidät velatkin sitten mahdollisesti vanhana hoitaa. 

Tähän lahja-asiaan vastaan, että olet itse tehnyt ap tyhmästi, kun olet vienyt kalliita lahjoja vaikka sinulla ei ole siihen varaa. Se ei ole muiden syy. Itse ajattelen asian niin, että on ihanaa että on ihmisiä, jotka kutsuvat, kokevat tärkeäksi että saan olla kummi tai kaaso ja mielelläni annan lahjoja. Ei ole mielestäni epäreilua, että sinä et mene naimisiin etkä tee lapsia ja valitat kun muut tekee.. Omia valintoja. Ainoa mitä pidän epäreiluna on se, että jos olet vuosia ostanut lapsille synttäri ja joululahjat niin kaveri ilmoittaa just sillon kun sulla on eka lapsi, että mitä jos ei ostettaisi toistemme lapsille lahjoja. Se on avoimen törkeää. 

On varaa, ja tykkään ostaa lahjoja. En valita siitä että muut menevät naimisiin ja tekevät lapsia. Tykkään osallistua juhliin.

En tiedä luitko jonkun toisen aloituksen ja vastasit vahingossa tähän, vai mistä revit nuo tulkintasi.

Ap

Vierailija
65/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut samoja ajatuksia. Sukulaislapsille odotettiin annettavan synttärilahjat ja joululahjat per nenä, ja sieltä äiti sitten sanoi yksi vuosi että voitaisiin sopia ettei aikuisille anneta lahjoja. 

No sehän se. Olin huomannut jo aiemmin että meiltä lähti heille 5 pakettia joka joulu, ja meille kaksi. Tämän aikuis-päätöksen jälkeen meille ei mitään mutta heille me ostettiin edelleen kolme pakettia jouluksi. 

Meillä oli siihen kyllä varaa, ei sillä. Samantuloisia kaikki. Mutta tuollainen yksipuolinen tajuamattomuus, ja automaattinen oletus että "kyllähän nyt meidän lapsille" niin on jotenkin raivostuttavaa. Automaattinen oletus. Jos nyt vaikka olisi sanonut ettei välttämättä tarvi, niin ei olisi oikeasti harmittanut, silloin se olisi ollut vapaaehtoista (vapaaehtoisempaa)  ja silloin olisi tullut edes joku huomioiminen sieltä puolelta, jonkunlainen kiitos, että me nähdään vaivaa vaikka vastavuoroisuutta ei ole eikä tule. 

Niin, joku kiitos. Lahjoista ei koskaan edes kiitetty. 

No se siitä.

Ap:lle ei muuta ohjetta kuin että aina voit jäädä juhlista pois. 

Erittäin hyvä pointti. Piti jo aikaisemmin kirjoittaakin, miten on jotenkin surkuhupaisaa että nämä lahjottavien lasten vanhemmat ovat järjestään sitä mieltä että "aikuisille ei sitten osteta lahjoja, eihän".

No ei ei tietenkään. Eli minä ostan lahjat lapsille 2 x vuodessa ja itse saan hyvällä tuurilla joulukortin.

Ap

Johtuu ihan siitä, että lapsiperheen lahjarumba on ihan käsittämätön. Ei ole mitään sinun dissaamistasi. Et sinäkään niille vanhemmille lahjaa osta.

Vierailija
66/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mitä pidän epäreiluna on se, että jos olet vuosia ostanut lapsille synttäri ja joululahjat niin kaveri ilmoittaa just sillon kun sulla on eka lapsi, että mitä jos ei ostettaisi toistemme lapsille lahjoja. Se on avoimen törkeää. 

Samasta asiasta tässä on lopulta kysymys, ystävän huomioimatta jättämisestä ja vastavuoroisuuden puutteesta. En minäkään osta kummilapsille ja ystävän lapsille lahjoja saadakseni jonkin option mahdollisen oman lapseni lahjontaan. Lahjon huomaavaisuudesta. Mutta silloin kun huomaavaisuutta ei ole molempiin suuntiin, koen että minua ei arvosteta.

Vierailija
67/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perheemme ainut lapseton, ja pidin perheemme kesken pienet juhlat, kun valmistuin yliopistosta. Kukaan ei antanut lahjaa, ei edes vanhempani, jotka vielä tiedustelivat etukäteen, että mitä haluaisin (tosin äitini tekee tätä aina..). Puheenaiheet kahvipöydässä pyöri lasten ja lapsiperhearjen keskellä. :D

Tuli vähän mieleen Sinkkuelämää-sarjan jakso "Womans right to shoes".

Vierailija
68/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näin lapsettomana voin sanoa, että rahaa on paljon. Just ostin 40 000 euron auton, niillä rahoilla mitä lasten opintoihin olin säästäny. Ehkä olen nettomaksaja, mutta kun sitä rahaa on, niin miksi en jakaisi. Mitä jonkun valmistujaiset tai rippijuhlat on multa pois. Ihmisellä kuitenkin elämä edessä, toisin kuin mulla. Ette te niitä rahojanne haudassa tarvi.

Sinä mikään varakas lapseton ole, vaan katkera köyhä lapsellinen.

Vierailija
69/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ap ei itse järjestä ystävilleen mitään juhlia eikä käsitä, kuinka paljo rahaa ja vaivaa niihin uppoaa? Lahjoja silti pitäisi tippua...

Siis pitäisikö mun vielä järjestää ne ystävien juhlat muun lisäksi? :D

Olen ollut mukana järjestämässä häitä ja polttareita, ja ainakin yksi tällainen setti on vielä edessä. Minä olen se jolle ei järjestetä eikä osteta lahjoja.

Ap

sinä et järjestä ystävillesi = et itse kutsu ketään mihinkään = et saa lahjoja ja valitat. Mitä et ap ymmärrä? Juhli niitä synttäreitä niin saat lahjoja. Helppoa. 

Vierailija
70/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse viisikymppisenä, pienituloisena velana mietin tuota samaa. Veljelläni on kaksi lasta, ostan siis vähintään synttäri- ja joululahjat neljälle ihmiselle. Vierailulle mennessäni vien lahjat, tarvittaessa toimin lastenvahtina.

No, veljeltä tulee hädintuskin yhtä synttäri- tai joululahjaa, puhumattakaan mistään muusta huomioimisesta tai avusta. Olisi kieltämättä mukava olla joskus sillä saamapuolella. Viesti ei oikein ole mennyt perille, vaikka viime vuosina olen jo ihan suoraan kertonut lahjatoiveeni. Hän ja vaimonsa tienaavat monta kertaa enemmän kuin minä, ehkä se rikkaus tekee ahneeksi.

Synttärilahjat nyt annetaan jos kutsutaan, mutta joululahjat on eri asia. Mielestäni kaikkien vanhempien pitäisi tajuta, että jos lapseton antaa joululahjan, voisi häntäkin muistaa vastavuoroisesti vaikka viinipullolla. En itse kehtaisi ottaa ihmisiltä vastaan lahjoja antamatta mitään takaisin, ei olisi ok että mun lapsille tuodaan vuodesta toiseen ja ottaisin vaan vastaan. Pistäisin lapset askartelemaan jotain ja antaisin sen viinipullon, näin myös lapset oppii vastavuoroisuutta.

Vierailija
71/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja ajatuksia itsellä. Kavereille en ikinä anna rahaa enkä kalliita lahjoja, enkä odota sitä heiltä. Annan jonkun pienen lahjan, esim. Kuoharipullo. Se saa riittää.

Kummilapsille ostan kunnon lahjat, ja meneehän siihen rahaa, mutta se saa loppua siihen yo-lakkiin. Sen jälkeen ei tule enää mitään.

Vierailija
72/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ap ei itse järjestä ystävilleen mitään juhlia eikä käsitä, kuinka paljo rahaa ja vaivaa niihin uppoaa? Lahjoja silti pitäisi tippua...

Olen ollut mukana järjestämässä häitä ja polttareita, ja ainakin yksi tällainen setti on vielä edessä. Minä olen se jolle ei järjestetä eikä osteta lahjoja.

Ap

sinä et järjestä ystävillesi = et itse kutsu ketään mihinkään = et saa lahjoja ja valitat. Mitä et ap ymmärrä? Juhli niitä synttäreitä niin saat lahjoja. Helppoa. 

Mutta kun juhlien järjestämisestä on vaivaa ja se maksaa. Ap:n tulisi omasta mielestään saada lahjat ilman juhlien järjestämistä toisin kuin muut.

Vierailija
73/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, koska kaikki lapsivapaat ihmiset RAKASTAVAT viiniä, eihän heidän elämässään ole muuta sisältöä kuin alkoholin käyttö 🙄.

Vierailija
74/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei mene näin. Kun minä kutsun ystävät luokseni juhlimaan, he eivät pääse osallistumaan, järjestämisessä auttamisesta puhumattakaan. Vaikka kuinka olisit itse ollut työmyyränä muiden järjestämissä kekkereissä.

Ja en odota lahjaa, tuntuisi vaan kivalta olla joskus juhlakalu, jonka merkkipäivä olisi tärkeä läheisinä pitämilleni ihmisille.

Vierailija
75/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin lahjojen antamisen siihen, kun kysyin ystävältäni etukäteen mitä he olivat antaneet pojalleen syntymäpäivälahjaksi. Ajattelin, ettei sitten vahingossa tule mitään samaa hankittua. Vastaus kuului: "Emme mitään, koska se saa niin paljon muilta lahjoja (sukulaisilta ja ystäviltä)  ettei meidän tarvitse". Eli maksattivat lapsensa lahjat muilla. 

Vierailija
76/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vastauksessa oikein tiivistyy kaikki mistä ap kirjoitti. Koetaan olevansa oikeutettuja kaikkeen huomioon, kaikkiin etuuksiin, vielä mainitaan tämä uusien veronmaksajien tekeminenkin :D Kaikki lyömäaseet käytössä, joilla lapseton ihminen niitataan hänelle kuuluvalle paikalle. Vastaus suorastaan huutaa, että lapseton ei ole minkään arvoinen ja vasta lapsen saatuaan on täysi yhteiskunnan jäsen.. Anteeksi, siis uuden veronmaksajan. Lapsi saattaa olla vielä taapero, mutta äitinsä kyllä osaa kertoa pellavapään olevan tulevaisuuden veronmaksaja ja vanhusten hoitaja, joka hoitaa sinutkin, sinä mitätön turhake lapseton! Ja vielä sormella osoitus päälle, ettei kenellekään jää epäselväksi.

Vierailija
77/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse viisikymppisenä, pienituloisena velana mietin tuota samaa. Veljelläni on kaksi lasta, ostan siis vähintään synttäri- ja joululahjat neljälle ihmiselle. Vierailulle mennessäni vien lahjat, tarvittaessa toimin lastenvahtina.

No, veljeltä tulee hädintuskin yhtä synttäri- tai joululahjaa, puhumattakaan mistään muusta huomioimisesta tai avusta. Olisi kieltämättä mukava olla joskus sillä saamapuolella. Viesti ei oikein ole mennyt perille, vaikka viime vuosina olen jo ihan suoraan kertonut lahjatoiveeni. Hän ja vaimonsa tienaavat monta kertaa enemmän kuin minä, ehkä se rikkaus tekee ahneeksi.

Synttärilahjat nyt annetaan jos kutsutaan, mutta joululahjat on eri asia. Mielestäni kaikkien vanhempien pitäisi tajuta, että jos lapseton antaa joululahjan, voisi häntäkin muistaa vastavuoroisesti vaikka viinipullolla. En itse kehtaisi ottaa ihmisiltä vastaan lahjoja antamatta mitään takaisin, ei olisi ok että mun lapsille tuodaan vuodesta toiseen ja ottaisin vaan vastaan. Pistäisin lapset askartelemaan jotain ja antaisin sen viinipullon, näin myös lapset oppii vastavuoroisuutta.

Pliis ei viinipulloa. Mieluummin tarjoat vaikka kahvit ja yhdessäoloa.

Vierailija
78/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varaa, ja tykkään ostaa lahjoja. En valita siitä että muut menevät naimisiin ja tekevät lapsia. Tykkään osallistua juhliin.

En tiedä luitko jonkun toisen aloituksen ja vastasit vahingossa tähän, vai mistä revit nuo tulkintasi.

Ap

No mikä se sun ongelma sitten on jos kerran tykkäät ostaa ja rahaa on? 

Vierailija
79/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja ajatuksia kuin ap.

Olen sinua pari lähes vuosikymmentä vanhempi ja sama tilanne. Minulla on suuri suku. Itselläni ei miestä ja lapsia. Olen varmasti 5000 pulittanut em. lahjoihin ja paljon vapaaehtoistyötä juhlien eteen Tienaan vähemmän kuin monet heistä.

Onneksi kummilapset kasvavat ja lahjojen osto vähenee He ovat kaikki rakkaita, mutta kun on monta, niin rahaa menee.

Hyvillä mielin olen silti. Ap:n ajatukset tuttuja.

Vierailija
80/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lopetin lahjojen antamisen siihen, kun kysyin ystävältäni etukäteen mitä he olivat antaneet pojalleen syntymäpäivälahjaksi. Ajattelin, ettei sitten vahingossa tule mitään samaa hankittua. Vastaus kuului: "Emme mitään, koska se saa niin paljon muilta lahjoja (sukulaisilta ja ystäviltä)  ettei meidän tarvitse". Eli maksattivat lapsensa lahjat muilla. 

Jos kutsutaan juhliin ja sukulaisia on paljon niin kyllä niitä lahjoja tulee silloin. Ei kyse ole kellään maksattamisesta, vaan lahjoista, joita toiset haluavat antaa. Ihan älytön ajatuksen juoksu sulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi