Lapseton, naimaton ihminen on sosiaalinen nettomaksaja
Kesä lähestyy. On rippijuhlat, häät, polttarit ja kahdet lasten synttärikutsut.
Olen avoliitossa elävä vapaaehtoisesti lapseton nainen. Tajusin muutama viikko sitten ensimmäisen kerran etten saa enää samanlaista iloa muiden juhlista kuin ennen. Mulla on 5 kummilasta ja kaverit siinä iässä että lapsia tulee ja avioliittoja solmitaan. Saan kutsuja myös muiden kuin kummilasteni synttäreille.
Vielä tovi sitten panostin lasten lahjoihin ja ystävien häälahjoihin kunnolla rahaa ja vaivaa. Kummilapsille synttäri- ja joululahjat, eli 10 lahjaa vuodessa. Yksi juhlii vielä nimppareitakin kakkukahvien merkeissä. Rahaa palaa siis satasia väkisinkin. Polttareissa minä olin yksi niistä jotka maksoivat ekstraa jos joku ei rahatilanteen vuoksi olisi päässyt muuten osallistumaan.
Nyt taas edessä polttarit ja häät. Olen pienituloinen opiskelija ja oikeastaan molemmat lähinnä ketuttavat jo etukäteen. Morsian tienaa vuodessa useamman kymppitonnin enemmän kuin minä, mutta rahaahan kutsussa taas pyydetään.
En tykkää tästä uudesta minästäni; ennen odotin kaikenlaisia kekkereitä innolla.
Jotenkin nyt olen saanut päähäni lähtemättömästi sen faktan, etten minä tule koskaan saamaan ystäviltäni mitään lahjoja tai vaivannäköä omien merkkipäivieni kunniaksi. En puhu nyt vain rahasta, vaan tosiaan myös esimerkiksi kaason hommista. Olen itse ollut kaaso kolmesti, mutta en ole menossa naimisiin. Näistä kaikista siis puuttuu automaattisesti vastavuoroisuus.
Olenko vain pikkumainen, vai onko muita joilla on samoja ajatuksia?
Kommentit (117)
Ihmiset käyttävät hyväksi niin kauna kuin niiden antaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt sulla ap onkin sekä työpaikka että mies. Oletkin sellaisen dinkku-pariskunnan toinen osapuoli.
Mitä sekoilet? Kyllähän ap sanoo heti aloitusviestinsä alussa olevansa avoliitossa.
No on se mun mielestä vähän pikkumaista miettiä, että tilanne on epävastavuoroinen kun sinulla ei tule olemaan kaasoa, koska et (ilmeisesti) itse halua mennä naimisiin. Kyse on siis tässä täysin omasta päätöksestäsi. Syntymäpäiväjuhlia voi kuitenkin viettää jos lahjoja kaipaa. Kummilapsille ei mun mielestä tarvitse antaa mitään hirveän ihmeellisiä ja kalliita lahjoja, varsinkin jos ovat vielä niin pieniä etteivät osaa niitä hirveästi kaivatakaan. Kirja alelaarista on tuossa tilanteessa ihan ok lahja.
Ei häälahjaksikaan tarvitse antaa niin suurta summaa, jos ystävät ovat oikeita ystäviä, niin he ymmärtävät, että olet pienituloisempi eikä sinulla ole mahdollisuutta suuriin lahjoihin. Se on kyllä ikävää, että herkästi porukassa jossa on pariskuntia ja sinkkuja, niin esimerkiksi yhteinen mökkivuokra saatetaan jakaa perhekunnittain, jolloin sinkku joutuu maksajaksi. Mutta muuten ongelmasi kuulostavat minusta myös itse aiheutetuilta ja voit niihin itsekin vaikuttaa - sinun ei tarvitse olla yksin se, joka laittaa enemmän rahaa, jotta joku pääsee polttareihin. Reiluinta olisi jakaa ylimääräinen raha kaikkien muiden osallistujien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja me lapsettomat myös elätämme verojen muodossa perheellisiä ihmisiä, me emme saa lapsilisiä emmekö myöskään palkallista lomaa.
Sitten sinkut myös maksavat itse kaikki asumiskulut,autoilun kulut,remontit sekä uudet huonekalut yms kodinkoneet ja kodin elektroniikat.
Parhaimmassa asemassa ovat lapsettomat pariskunnat, sitten pariskunnat joilla on lapsia ja heikoimmassa asemassa ovat sinkut ja yh:t.
Sinkkujen sekä yksinhuoltajien asemaa tässä pitäisi päättäjien parantaa.
Ap sun ei kannata osallistua tuollaisiin juhliin, laita vaikka onnittelu viesti tai kortti heille.
Sinkkujen asemaa pitäisi parantaa? Miksi?
Yhteiskunta haluaa, että sen olemassaolo jatkuu. Perheettömät sinkut eivät tee lapsia, jotka takaisivat jatkuvuuden. Sinkut toki voivat olla hyviä työntekijöitä ja tukea eritavoin läheistensä perheitä. Mutta ei sinkkuus ole mikään asia, johon yhteiskunnan pitäisi kannustaa tukemalla sinkkuja jotenkin erityisesti.
Sinkuilla kuitenkin on jo resurssi,mitä perheellisillä ei ole. Resurssi on nimeltään aika. Sinkuilla on aikaa töiden jälkeen olla miten haluavat, perheellisillä menee aika perheen pyöritykseen ja siten se on pois muusta. Oma valinta tietenkin ja hyvä valintahan se on käyttää aika perheeseen. Sinkuilla on enemmän aikaa käyttää opiskeluun ja töihin kuin perheellisillä ja näin saada isompi tulotaso halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetin lahjojen antamisen siihen, kun kysyin ystävältäni etukäteen mitä he olivat antaneet pojalleen syntymäpäivälahjaksi. Ajattelin, ettei sitten vahingossa tule mitään samaa hankittua. Vastaus kuului: "Emme mitään, koska se saa niin paljon muilta lahjoja (sukulaisilta ja ystäviltä) ettei meidän tarvitse". Eli maksattivat lapsensa lahjat muilla.
Jos kutsutaan juhliin ja sukulaisia on paljon niin kyllä niitä lahjoja tulee silloin. Ei kyse ole kellään maksattamisesta, vaan lahjoista, joita toiset haluavat antaa. Ihan älytön ajatuksen juoksu sulla.
Vielä älyttömämpi ajatuksen juoksu kommentoida jollekin vieraalle että ei itse tarvitse ostaa lahjoja kun sinä tuot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänvalinnoilla on hintansa. Sinkut joutuvat maksamaan enemmän kaikesta. Jos se ei miellytä, ei auta muu kuin ottaa joku siihen jakamaan niitä kuluja. Ja mieti sitä, että on niillä perheellisillä niitä menojakin paljon enemmän kuin sulla. Eikä kukaan sua pakota juhliin eikä lahjan ostoon, sekin on oma valintasi.
No ei sinkkuus useinkaan ole mikään vapaaehtoisesti valittu elämäntilanne. Jos sopivaa puolisoa ei vain löydy tai aikaisempi puoliso on jättänyt tai kuollut, niin minkäs sille voi.
Uskomattoman moni kumminkin haluaa isäksi. Johtuen siitä ettei haluta jäädä kaveriporukan ulkopuolelle. Vaikka mies saattaa parikymppisenä sanoa olevansa vela voi mieli muuttua yli nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Pidä isot syntymäpäiväjuhlat, olet varmaan täyttämässä 30 piakkoin.
Vie halvempia lahjoja, panosta vähemmän aikaasi ja vaivaasi.
Helpottaisiko noi ehdotukset? Sinänsä ymmärrän tympäännyksen, mutta tavallaan tuo on sosiaalisen elämän hinta, kuten sanoitkin. Voi myös olla menemättä juhliin, sekin on vaihtoehto. Jos tarvit siihen tekosyyn, keksi tekosyy, niitä kasvaa puissa.
Saat multa kyllä sympatiaa.
Tämä! Järjestä myös omat nimipäiväjuhlat synttäreiden lisäksi. Isot juhlat synttäreillä aina 5 vuoden välein: 30-35-40 jne. Ja sitten halpa lahja, tee itse. Jos osaat neuloa, niin hääparille villasukat jne. Kukaan ei kehtaa valittaa lahjasta, se on vain omassa päässäsi, ja muista syyllistää näitä juhliin kutsujia:" Olen opiskelija, ei ole rahaa oikein edes ruokaan, en tiedä voinko tulla häihin, synttäreille, tms!" Niin kohta eivät vaadi sinulta lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja me lapsettomat myös elätämme verojen muodossa perheellisiä ihmisiä, me emme saa lapsilisiä emmekö myöskään palkallista lomaa.
Sitten sinkut myös maksavat itse kaikki asumiskulut,autoilun kulut,remontit sekä uudet huonekalut yms kodinkoneet ja kodin elektroniikat.
Parhaimmassa asemassa ovat lapsettomat pariskunnat, sitten pariskunnat joilla on lapsia ja heikoimmassa asemassa ovat sinkut ja yh:t.
Ap sun ei kannata osallistua tuollaisiin juhliin, laita vaikka onnittelu viesti tai kortti heille.Sinkkujen asemaa pitäisi parantaa? Miksi?
Yhteiskunta haluaa, että sen olemassaolo jatkuu. Perheettömät sinkut eivät tee lapsia, jotka takaisivat jatkuvuuden. Sinkut toki voivat olla hyviä työntekijöitä ja tukea eritavoin läheistensä perheitä. Mutta ei sinkkuus ole mikään asia, johon yhteiskunnan pitäisi kannustaa tukemalla sinkkuja jotenkin erityisesti.
Sinkuilla kuitenkin on jo resurssi,mitä perheellisillä ei ole. Resurssi on nimeltään aika. Sinkuilla on aikaa töiden jälkeen olla miten haluavat, perheellisillä menee aika perheen pyöritykseen ja siten se on pois muusta. Oma valinta tietenkin ja hyvä valintahan se on käyttää aika perheeseen. Sinkuilla on enemmän aikaa käyttää opiskeluun ja töihin kuin perheellisillä ja näin saada isompi tulotaso halutessaan.
Perheelliset avautuu netissä kuinka arseesta puoliso ja lapset on. Ihanaa, eikö?
Itse taas koen hankalana, että lapsettomat kummit antavat liian kalliita lahjoja. Ihan suoraan on sanottu, että lahjat eivät ole tärkeintä, ja on joskus pidetty aineettomat joulut, eli sanottu, että mitään ei tarvitse tuoda.
Osa vain kokee että pitää antaa aina jotain, ja annetaan varalta hienompaa. Se on aikuisten mittari, ei lasten.
Ap, anna reilusti halvempia lahjoja.
Ja tietenkin kannattaa pohtia, mistä tunteesi osattomuudesta oikeasti johtuu. Naimisiin voi mennä, ja häät järjestää, vaikka joskus olisi päättänyt toisin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sun ei kannata osallistua tuollaisiin juhliin, laita vaikka onnittelu viesti tai kortti heille.Sinkkujen asemaa pitäisi parantaa? Miksi?
Perheelliset avautuu netissä kuinka arseesta puoliso ja lapset on. Ihanaa, eikö?
Niin ja tässä ketjussa aloittaja valittaa sinkkuuden tuomista ongelmista.
Perheelliset valittaa perheellisyyden tuomista ongelmista ja sinkut sinkkuuden aiheuttamista ongelmista. Jokaisella elämäntyylillä on omat plussat ja miinukset.
Ei se ole kuin miettiä, mitä itse priorisoi elämässään ja valita elämäntyylinsä sen mukaan ja hyväksyä myös sen elämäntyylin huonot puolet. Tietenkin joitain ongelmia voi ratkaista yhteiskunnallisella tasolla. Mutta en näe, että sinkut kärsivät perheellisiin nähden niin paljon elämäntyylistään, että sinkkuja pitäisi alkaa tukemaan rahallisesti.
Ymmärrän täysin. Minulla on lapsia. Emme ole mitenkään materialistisia, joten ehkä en edusta kummilapsiperheitäsi, mutta omalta osalta voin todeta, että ihan pieni juttu riittää kyllä. Lapselle ilo ja jännitys on juhlat ja se että on avattava lahja tai joku yllätys. Että hänet huomioidaan. Sen ei tarvitse olla kallis lelu. Voi olla vaikka nätisti pakattuja keksejä.
Lahja voi olla myös kirpparilta, jos on siisti ja kivasti paketoitu.
Olen ehkä hirveä, mutta olen lakannut viemästä lahjoja, jos en keksi mitään. Ihan jo ympäristösyistä. Rahalahjat taas on tyhmiä juuri tässä ketjussa kerrotuista syistä.
Meille paras lahja olisi itse tehty syötävä. Kukat myös ok. Tavaraa emme halua kuin aivan poikkeustapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas koen hankalana, että lapsettomat kummit antavat liian kalliita lahjoja. Ihan suoraan on sanottu, että lahjat eivät ole tärkeintä, ja on joskus pidetty aineettomat joulut, eli sanottu, että mitään ei tarvitse tuoda.
Osa vain kokee että pitää antaa aina jotain, ja annetaan varalta hienompaa. Se on aikuisten mittari, ei lasten.
Ap, anna reilusti halvempia lahjoja.
Ja tietenkin kannattaa pohtia, mistä tunteesi osattomuudesta oikeasti johtuu. Naimisiin voi mennä, ja häät järjestää, vaikka joskus olisi päättänyt toisin :)
Juurikin tämä, eli ovat itse keksineet, että pitää olla jotain hienoa ja sitten valitetaan perästä päin. Meillä eräs täti valitteli, että hänen lahjansa on niin pieni (muutama vaate) kun ajatteli synttärikakun jonka leipoi olevan lahja. Sanoin että nimen omaan se kakku (jonka tarjouduin maksamaan) on todella hyvä lahja, koska se on lapselle rakkaudella tehty. Oli ihan hämmästynyt tästä ja sanoin vielä perään, että jos haluaa välttämättä lahjan ostaa, niin osta vaikka pikkuauto, kun ne on lapsen lemppareita ja maksaa sen 3e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut samoja ajatuksia. Sukulaislapsille odotettiin annettavan synttärilahjat ja joululahjat per nenä, ja sieltä äiti sitten sanoi yksi vuosi että voitaisiin sopia ettei aikuisille anneta lahjoja.
No sehän se. Olin huomannut jo aiemmin että meiltä lähti heille 5 pakettia joka joulu, ja meille kaksi. Tämän aikuis-päätöksen jälkeen meille ei mitään mutta heille me ostettiin edelleen kolme pakettia jouluksi.
Meillä oli siihen kyllä varaa, ei sillä. Samantuloisia kaikki. Mutta tuollainen yksipuolinen tajuamattomuus, ja automaattinen oletus että "kyllähän nyt meidän lapsille" niin on jotenkin raivostuttavaa. Automaattinen oletus. Jos nyt vaikka olisi sanonut ettei välttämättä tarvi, niin ei olisi oikeasti harmittanut, silloin se olisi ollut vapaaehtoista (vapaaehtoisempaa) ja silloin olisi tullut edes joku huomioiminen sieltä puolelta, jonkunlainen kiitos, että me nähdään vaivaa vaikka vastavuoroisuutta ei ole eikä tule.
Niin, joku kiitos. Lahjoista ei koskaan edes kiitetty.
No se siitä.
Ap:lle ei muuta ohjetta kuin että aina voit jäädä juhlista pois.
Erittäin hyvä pointti. Piti jo aikaisemmin kirjoittaakin, miten on jotenkin surkuhupaisaa että nämä lahjottavien lasten vanhemmat ovat järjestään sitä mieltä että "aikuisille ei sitten osteta lahjoja, eihän".
No ei ei tietenkään. Eli minä ostan lahjat lapsille 2 x vuodessa ja itse saan hyvällä tuurilla joulukortin.
Ap
Johtuu ihan siitä, että lapsiperheen lahjarumba on ihan käsittämätön. Ei ole mitään sinun dissaamistasi. Et sinäkään niille vanhemmille lahjaa osta.
Miksi pitäisi niille lapsillekaan ostaa? Eikö ole vanhempien (ehkä myös isovanhempien) asia hoitaa lasten joulu?
Koko sisarussarjalle harvemmin ollaan kummeinakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ekan lapsen 35 vuotiaana, että kyllä tässä itsekin on veroja ja maksuja ihan tarpeeksi maksanut saamatta itse mitään, joten on ihan turhaa ulista että sinkut maksaa perheellisten elämisen. Lapsi ei myöskään tuo mitään verovapautta vaan samalla lailla jatketaan maksamista kuin ennenkin ja tehdään niitä uusia veronmaksajia, jotka teidät velatkin sitten mahdollisesti vanhana hoitaa.
Tähän lahja-asiaan vastaan, että olet itse tehnyt ap tyhmästi, kun olet vienyt kalliita lahjoja vaikka sinulla ei ole siihen varaa. Se ei ole muiden syy. Itse ajattelen asian niin, että on ihanaa että on ihmisiä, jotka kutsuvat, kokevat tärkeäksi että saan olla kummi tai kaaso ja mielelläni annan lahjoja. Ei ole mielestäni epäreilua, että sinä et mene naimisiin etkä tee lapsia ja valitat kun muut tekee.. Omia valintoja. Ainoa mitä pidän epäreiluna on se, että jos olet vuosia ostanut lapsille synttäri ja joululahjat niin kaveri ilmoittaa just sillon kun sulla on eka lapsi, että mitä jos ei ostettaisi toistemme lapsille lahjoja. Se on avoimen törkeää.
Tässä vastauksessa oikein tiivistyy kaikki mistä ap kirjoitti. Koetaan olevansa oikeutettuja kaikkeen huomioon, kaikkiin etuuksiin, vielä mainitaan tämä uusien veronmaksajien tekeminenkin :D Kaikki lyömäaseet käytössä, joilla lapseton ihminen niitataan hänelle kuuluvalle paikalle. Vastaus suorastaan huutaa, että lapseton ei ole minkään arvoinen ja vasta lapsen saatuaan on täysi yhteiskunnan jäsen.. Anteeksi, siis uuden veronmaksajan. Lapsi saattaa olla vielä taapero, mutta äitinsä kyllä osaa kertoa pellavapään olevan tulevaisuuden veronmaksaja ja vanhusten hoitaja, joka hoitaa sinutkin, sinä mitätön turhake lapseton! Ja vielä sormella osoitus päälle, ettei kenellekään jää epäselväksi.
Aamen. :D Ja ihan kuin siitä lapsesta taatusti kasvaisi ison firman toimitusjohtaja? Mitäpä jos siitä tulee lähihoitaja ja maksaa veroja ehkä muutaman satasen kuukaudessa (ei ikinä kata omia kulujaan mitä on aiheuttanut)? Tai mitäpä jos ei päädy töihin --- ollenkaan? Käyttääkin kuntoutus- tai katkaisupalveluita koko elämänsä ja sitten varhaiseläkkeelle? Kustannus on miljoonia yhteiskunnalle.
Nämä veronmaksaja-tekijäiset on kaikkein pahinta. Yksittäiset veronmaksajat ei niitä yhteiskunnan tukipilareita ole, suurin osa palkansaajista tienaa niin VÄHÄN, että palkansaajan verotulot ei koskaan kata omia kuluja.
Isot yritykset on niitä isoja veronmaksajia. Ne yritykset etenkin joilla on vientiä ulkomaille, ne tuo yhteiskunnalle rahaa.
Ei jonkun "Pirkko-Eemeli pieni veronmaksaja."
Vierailija kirjoitti:
Ap sun ei kannata osallistua tuollaisiin juhliin, laita vaikka onnittelu viesti tai kortti heille.
Mitä ihmettä oikein selität? Ei Suomessa palkallinen loma määräydy sen mukaan onko sinulla lapsia vai ei, se on ihan työehtosopimuksissa oleva oikeus joka koskettaa kaikkia vakituisessa työsuhteessa olevia. Anteeksi nyt, mutta miten tarkalleen sinkkujen asemaa pitäisi parantaa? Antaa verohelpotuksia? Miten tämä tarkalleen hoidettaisiin, pitäisikö jokaisen rekisteröidä parisuhdetilanteensa säännöllisesti, ja miten estettäisiin väärinkäytökset? Entäs pariskunnat, jotka eivät asu yhdessä, mutta jakavat kuitenkin jollain tapaa elämisensä kuluja? En nyt ihan seuraa mitä käytännössä pitäisi mielestäsi tehdä. Huomauttaisin myös, että esimerkiksi asumistuki on anteliain nimenomaan yksinasuville sinkuille, kun taas pariskunta voi saada todella pientä asumistukea, jos jommallakummalla on edes jonkinlainen työ, vaikka toinen olisi työtön tai opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ekan lapsen 35 vuotiaana, että kyllä tässä itsekin on veroja ja maksuja ihan tarpeeksi maksanut saamatta itse mitään, joten on ihan turhaa ulista että sinkut maksaa perheellisten elämisen. Lapsi ei myöskään tuo mitään verovapautta vaan samalla lailla jatketaan maksamista kuin ennenkin ja tehdään niitä uusia veronmaksajia, jotka teidät velatkin sitten mahdollisesti vanhana hoitaa.
Tähän lahja-asiaan vastaan, että olet itse tehnyt ap tyhmästi, kun olet vienyt kalliita lahjoja vaikka sinulla ei ole siihen varaa. Se ei ole muiden syy. Itse ajattelen asian niin, että on ihanaa että on ihmisiä, jotka kutsuvat, kokevat tärkeäksi että saan olla kummi tai kaaso ja mielelläni annan lahjoja. Ei ole mielestäni epäreilua, että sinä et mene naimisiin etkä tee lapsia ja valitat kun muut tekee.. Omia valintoja. Ainoa mitä pidän epäreiluna on se, että jos olet vuosia ostanut lapsille synttäri ja joululahjat niin kaveri ilmoittaa just sillon kun sulla on eka lapsi, että mitä jos ei ostettaisi toistemme lapsille lahjoja. Se on avoimen törkeää.
Tässä vastauksessa oikein tiivistyy kaikki mistä ap kirjoitti. Koetaan olevansa oikeutettuja kaikkeen huomioon, kaikkiin etuuksiin, vielä mainitaan tämä uusien veronmaksajien tekeminenkin :D Kaikki lyömäaseet käytössä, joilla lapseton ihminen niitataan hänelle kuuluvalle paikalle. Vastaus suorastaan huutaa, että lapseton ei ole minkään arvoinen ja vasta lapsen saatuaan on täysi yhteiskunnan jäsen.. Anteeksi, siis uuden veronmaksajan. Lapsi saattaa olla vielä taapero, mutta äitinsä kyllä osaa kertoa pellavapään olevan tulevaisuuden veronmaksaja ja vanhusten hoitaja, joka hoitaa sinutkin, sinä mitätön turhake lapseton! Ja vielä sormella osoitus päälle, ettei kenellekään jää epäselväksi.
Aamen. :D Ja ihan kuin siitä lapsesta taatusti kasvaisi ison firman toimitusjohtaja? Mitäpä jos siitä tulee lähihoitaja ja maksaa veroja ehkä muutaman satasen kuukaudessa (ei ikinä kata omia kulujaan mitä on aiheuttanut)? Tai mitäpä jos ei päädy töihin --- ollenkaan? Käyttääkin kuntoutus- tai katkaisupalveluita koko elämänsä ja sitten varhaiseläkkeelle? Kustannus on miljoonia yhteiskunnalle.
Nämä veronmaksaja-tekijäiset on kaikkein pahinta. Yksittäiset veronmaksajat ei niitä yhteiskunnan tukipilareita ole, suurin osa palkansaajista tienaa niin VÄHÄN, että palkansaajan verotulot ei koskaan kata omia kuluja.
Isot yritykset on niitä isoja veronmaksajia. Ne yritykset etenkin joilla on vientiä ulkomaille, ne tuo yhteiskunnalle rahaa.
Ei jonkun "Pirkko-Eemeli pieni veronmaksaja."
Täysin aiheen ohi, mutta ei sen tavallisen lähihoitajan ole tarkoitus maksaa veroilla "aiheuttamiaan kuluja", vaan omalla työpanoksellaan vapauttaa muut hoitotyön äärestä paremmin tuottaviin hommiin. Jokaikinen lähihoitaja, jokainen pieni pirkko-Eemeli ja jokainen työssäkäyvä lapseton tuo oman arvokkaan osansa siihen, että niitä vientialan yrityksiä voi täällä olla jatkossakin tuomassa veropotteja.
Silti yletön lahjominen on turhaa ja epäreilua. Kuten myös lapsettomuudesta syyllistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ap ei itse järjestä ystävilleen mitään juhlia eikä käsitä, kuinka paljo rahaa ja vaivaa niihin uppoaa? Lahjoja silti pitäisi tippua...
Siis pitäisikö mun vielä järjestää ne ystävien juhlat muun lisäksi? :D
Olen ollut mukana järjestämässä häitä ja polttareita, ja ainakin yksi tällainen setti on vielä edessä. Minä olen se jolle ei järjestetä eikä osteta lahjoja.
Ap
sinä et järjestä ystävillesi = et itse kutsu ketään mihinkään = et saa lahjoja ja valitat. Mitä et ap ymmärrä? Juhli niitä synttäreitä niin saat lahjoja. Helppoa.
Mutta kun juhlien järjestämisestä on vaivaa ja se maksaa. Ap:n tulisi omasta mielestään saada lahjat ilman juhlien järjestämistä toisin kuin muut.
Ei pidä saada, ja senkin olen jo sanonut.
Pointtina tässä on se, että omaan elämänkulkuuni ei kuulu ne juhlat joihin ystävät ja sukulaiset syytävät rahaa, vaivaa ja aikaa. Silti osallistun muiden vastaaviin juhliin. Näistä siis esimerkkeinä juurikin polttarit, häät, baby showerit ja myöhemmin jälkikasvun juhlat (rippijuhlat, yo-juhlat, synttärit, joulut, nimpparit yms).
Vuosittain käytän siis aikaa ja rahaa toisten juhliin, mutta juna kulkee vain toiseen suuntaan. Oma valinta, tiedän kyllä. Kai se pitää alkaa varailla hääkirkkoa ja jättää ehkäisy pois.
Tai järjestää vuodessa vaikka parit synttärijuhlat ja nimpparit itselle. Kutsuun sitten tilinro johon voi laittaa rahaa juhlakalun etelänmatkaan. Taas.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tässä ketjussa aloittaja valittaa sinkkuuden tuomista ongelmista.
Perheelliset valittaa perheellisyyden tuomista ongelmista ja sinkut sinkkuuden aiheuttamista ongelmista. Jokaisella elämäntyylillä on omat plussat ja miinukset.
Ei se ole kuin miettiä, mitä itse priorisoi elämässään ja valita elämäntyylinsä sen mukaan ja hyväksyä myös sen elämäntyylin huonot puolet. Tietenkin joitain ongelmia voi ratkaista yhteiskunnallisella tasolla. Mutta en näe, että sinkut kärsivät perheellisiin nähden niin paljon elämäntyylistään, että sinkkuja pitäisi alkaa tukemaan rahallisesti.
En ole sinkku.
Sinkuille moni asia tulee vielä kalliimmaksi ja hankalammaksi kuin pariskunnille. Kaikenmaailman mökkivuokrat jakautuvat, kuten joku jo sanoi, usein epätasaisesti pariskuntien ja sinkkujen välillä. Sinkun on vaikeampi järjestää aikaa ja lapsenvahti häille, polttareille ja muille kissanristiäisille jos hänellä on lapsia tai lemmikkejä. Sinkulla on ehkä suurempi paine laittaa häätilille satanen, kun pariskunnalta yhteissatanen on ok.
Ap
Ap, ymmärrän sinua niiiiin hyvin!
Meillä on yksi lapsi (koululainen) ja läheisillä ystävilläni/miehen sisaruksilla on keskimäärin kolme lasta (muutamalla kaksi, muutamilla neljä ja viisi).
Synttäreitä siis YHDELLÄ perheellä on se neljä vuodessa. Sitten toinen perhe, siellä on KOLME vuodessa. Eli tyyliin joka toinen kuukausi on jollain synttärit. "Ville-Pertti täyttää 2 vuotta ja toivoo lahjaksi asiaa X. Ollaan nähty sitä Prismassa alennuksessa hintaan 40euroa. Tervetuloa kakkukahveille".
Tai sitten jouluna. Ostetaan ekalle perheelle NELJÄ lahjaa lapsille (jokaiselle yksi) ja toiselle perheelle KOLME lahjaa eli jokaiselle myös yksi. Kiikutamme SEITSEMÄN lahjaa ja saamme takasin kaksi lahjaa. Ei oikein enää huvita.
Olemme päättäneet miehen kanssa, että ostamme mielummin lahjoja enemmän esim. jouluna omalle lapsellemme ja ensi joulusta lähtien teemme siten, että ostamme perheen lapsille jonkun yhteisen lahjan. Esimerkiksi lautapelin. Odottakoot sitten Ville-Pertti että osaa pelata sitä, mutta en enää aio lähtee sellaseen lahjarumbaan!!!!!!!!!!!!
Kannattaa hankkia keskusteluapua näihin alemmuudentuntoihin.