Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseton, naimaton ihminen on sosiaalinen nettomaksaja

Vierailija
30.05.2022 |

Kesä lähestyy. On rippijuhlat, häät, polttarit ja kahdet lasten synttärikutsut.

Olen avoliitossa elävä vapaaehtoisesti lapseton nainen. Tajusin muutama viikko sitten ensimmäisen kerran etten saa enää samanlaista iloa muiden juhlista kuin ennen. Mulla on 5 kummilasta ja kaverit siinä iässä että lapsia tulee ja avioliittoja solmitaan. Saan kutsuja myös muiden kuin kummilasteni synttäreille.

Vielä tovi sitten panostin lasten lahjoihin ja ystävien häälahjoihin kunnolla rahaa ja vaivaa. Kummilapsille synttäri- ja joululahjat, eli 10 lahjaa vuodessa. Yksi juhlii vielä nimppareitakin kakkukahvien merkeissä. Rahaa palaa siis satasia väkisinkin. Polttareissa minä olin yksi niistä jotka maksoivat ekstraa jos joku ei rahatilanteen vuoksi olisi päässyt muuten osallistumaan.

Nyt taas edessä polttarit ja häät. Olen pienituloinen opiskelija ja oikeastaan molemmat lähinnä ketuttavat jo etukäteen. Morsian tienaa vuodessa useamman kymppitonnin enemmän kuin minä, mutta rahaahan kutsussa taas pyydetään.

En tykkää tästä uudesta minästäni; ennen odotin kaikenlaisia kekkereitä innolla.

Jotenkin nyt olen saanut päähäni lähtemättömästi sen faktan, etten minä tule koskaan saamaan ystäviltäni mitään lahjoja tai vaivannäköä omien merkkipäivieni kunniaksi. En puhu nyt vain rahasta, vaan tosiaan myös esimerkiksi kaason hommista. Olen itse ollut kaaso kolmesti, mutta en ole menossa naimisiin. Näistä kaikista siis puuttuu automaattisesti vastavuoroisuus.

Olenko vain pikkumainen, vai onko muita joilla on samoja ajatuksia?

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla olisi varaa järjestää itsellesi synttärijuhlat, jos et osta muille niin kalliita lahjoja. Ei myöskään ole pakko maksaa muiden "rahattomien" puolesta isoja polttarimaksuja. Mikset sinä voisi seuraavaksi sanoa, että tällä kertaa sinulla ei ole varaa maksaa, kun olet opiskelija, mutta osallistut mielelläsi, jos joku muu voi maksaa tuplamaksun?

Itsekin olen lapseton noin 40 v nainen. Lakkasin jo yli 10 v sitten ostamasta sukulaislapsille kalliita lahjoja. Tuli tunne, että olen vain lahja automaatti, muuten ei pidetty yhteyttä, mutta synttäreille kelpasin, kun toin lahjoja. Myös parit polttarit on jäänyt väliin, kun ei ole ollut rahaa matkustaa ja maksaa huvituksista. Se pettymys pitää vain sun itse oppia kestämään, että et pystykään ostamaan kalliita lahjoja. Luultavasti kyse on häpeästä, et kehtaa sanoa, että käytät rahasi mieluummin itseesi. Jos sulla olisi rahaa kuin roskaa, niin ei varmaan haittaisi ostella kalliita lahjoja? Eli häpeät sitä, että sulla ei olekaan niin paljon rahaa kuin haluaisit, ja että muut huomaa rahattomuutesi.

Vierailija
42/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis kolmekymppinen opiskelija, luulisi tämän olevan paljon suurempi syy köyhyyteesi kuin ystävien juhlat ja lahjat. Mikset ole jo valmistunut?

En ole köyhä, koska teen töitä selkä vääränä. Siksi se valmistuminenkin on jäänyt.

Ap

Himmaa töissä ja muiden juhlissa, ota vaikka vuodeksi opintolaina ja valmistu! Keskity itseesi!

Mene vain kivoihin yhteisiin juhliin. Älä enää suostu kaasoksi. Hyvä ystävyys kestää sen, ystäväsi tietänee ettet itse koskaan tarvitse vastaavaa. Häät ovat yhtä helvettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat opiskelijat tekevät töitä. Työt eivät estä valmistumasta. Itsekin tein kokopäivätyötä ympäri vuoden parin viimeisen opintovuoden ajan.

Vain parin viimeisen opintovuoden ajan? Olipa sinulla helppoa ja aikaa laiskotella.

Minun korkeakouluopintoni kestivät 4,5 vuotta, josta puolet olin kokopäivätyössä. Toki aiempina opiskeluvuosina olin kesätöissä ja tein keikkaa. Kuinka jumalattoman kauan ap:n opinnot ovat kestäneet, jos siitä pari vuotta on "vain".

Harva tarvitsee elääkseen opintotuen lisäksi kokopäivätyötä. Riittää kesä- ja keikkatyötä.

Vierailija
44/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat opiskelijat tekevät töitä. Työt eivät estä valmistumasta. Itsekin tein kokopäivätyötä ympäri vuoden parin viimeisen opintovuoden ajan.

Vain parin viimeisen opintovuoden ajan? Olipa sinulla helppoa ja aikaa laiskotella.

Ap:han tässä laiskottelee, kun ei työn ohella saa opintoja suoritettua ja uhriutuu normaalista työssäkäynnistä niin, että puhuu siitä raatamisena :D

Vierailija
45/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun korkeakouluopintoni kestivät 4,5 vuotta, josta puolet olin kokopäivätyössä. Toki aiempina opiskeluvuosina olin kesätöissä ja tein keikkaa. Kuinka jumalattoman kauan ap:n opinnot ovat kestäneet, jos siitä pari vuotta on "vain".

Harva tarvitsee elääkseen opintotuen lisäksi kokopäivätyötä. Riittää kesä- ja keikkatyötä.

Minun maisteriopintoihini oli varattu 5,5 vuotta. Normiaika. Osan siitä olin keikkatöissä, kyllä.

Eri

Vierailija
46/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä kummien lahjataakkaa. Itse en osta mitään lahjoja edes suvun lapsille (niihin menisi hirvittäviä summia) saati sitten kaverin lapselle. Miksi ihmeessä ostaisin lahjoja kaverin lapselle? Ei liity edes kummiuteen mitenkään.

Kyllä kummit ainakin omissa piireissäni ostavat kummilapsilleen lahjoja. En osaisi mennä kutsuttuna vaikka kummilapsen synttäreille tai rippijuhliin tyhjin käsin. En kyllä vaikka päivänsankari ei kummilapseni olisikaan.

Ap

Vierailija
47/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sulla olisi varaa järjestää itsellesi synttärijuhlat, jos et osta muille niin kalliita lahjoja. Ei myöskään ole pakko maksaa muiden "rahattomien" puolesta isoja polttarimaksuja. Mikset sinä voisi seuraavaksi sanoa, että tällä kertaa sinulla ei ole varaa maksaa, kun olet opiskelija, mutta osallistut mielelläsi, jos joku muu voi maksaa tuplamaksun?

Itsekin olen lapseton noin 40 v nainen. Lakkasin jo yli 10 v sitten ostamasta sukulaislapsille kalliita lahjoja. Tuli tunne, että olen vain lahja automaatti, muuten ei pidetty yhteyttä, mutta synttäreille kelpasin, kun toin lahjoja. Myös parit polttarit on jäänyt väliin, kun ei ole ollut rahaa matkustaa ja maksaa huvituksista. Se pettymys pitää vain sun itse oppia kestämään, että et pystykään ostamaan kalliita lahjoja. Luultavasti kyse on häpeästä, et kehtaa sanoa, että käytät rahasi mieluummin itseesi. Jos sulla olisi rahaa kuin roskaa, niin ei varmaan haittaisi ostella kalliita lahjoja? Eli häpeät sitä, että sulla ei olekaan niin paljon rahaa kuin haluaisit, ja että muut huomaa rahattomuutesi.

Ystäväni ja sukulaiseni tietävät rahatilanteeni, ei mulla ole mitään tarvetta sitä peitellä. Osaahan sen vähän simppelimpikin tyyppi päätellä kun tietää mitä työtä teen.

Tykkään kyllä antaa lahjoja, mutta nyt tosiaan on alkanut mietityttämään rahaliikenteen ja vaivannäön yksipuolisuus. Tosin eihän se ole ystävieni tai kummilapsieni vika että minä en lisäänny tai mene naimisiin, miksi he minulle toisivat leluja ja häälahjoja.

Ap

Vierailija
48/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:han tässä laiskottelee, kun ei työn ohella saa opintoja suoritettua ja uhriutuu normaalista työssäkäynnistä niin, että puhuu siitä raatamisena :D

Niin, tuolla selkä vääränä-kommentilla viittasin siis siihen, etten ole köyhä vaan pienituloinen. Tulen ihan riittävän hyvin toimeen kun teen normityöajan lisäksi ekstravuoroja. Huonoa palkkaa voi sillä tavoin vähän kompensoida.

Tykkään työstäni enkä joudu laskemaan senttejä, siitä ei nyt siis ollut kyse.

Vaikka tienaisin 5 k kuussa, rahaliikenne olisi silti kohdallani aina itsestäni pois päin eikä ikinä minua kohti. En minä mitään pettuleipää joudu syömään siksi että kaverit järkkäävät häitä ja lasten juhlia.

Ap

Vierailija
49/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella samaistuttava aloitus. Etenkin kolahti se, että vaikka itse on auttanut muiden juhlissa, ideoinut, roudannut, maksanut extraa muidenkin osallistujien puolesta, lahjonut lapsia ja tehnyt kaikkensa, että ystävä ja hänen perheensä saa mieluisia merkkipäiviä, niin niille sun omiin illanviettoihin tulee pari ystävää, ja suurinosa kieltäytyy sujuvasti, kun heillä on silloin hohdokkaampaa tekemistä.

Se mitättömyyden tunne on täydellinen.

Vastavuoroisuus ihmissuhteissa ei suinkaan tarkoita tasan samaa puolin ja toisin, vaan toisen huomioimista. Ymmärrän hyvin, että meillä on erilaiset elämäntilanteet, mutta sitä en ymmärrä, että yksisuuntaista panostamista pidetään itsestäänselvyytenä. Minulle ei ehkä tule polttareita, mutta muita kivoja juttuja voisi olla, jos niin halutaan.

Vierailija
50/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella samaistuttava aloitus. Etenkin kolahti se, että vaikka itse on auttanut muiden juhlissa, ideoinut, roudannut, maksanut extraa muidenkin osallistujien puolesta, lahjonut lapsia ja tehnyt kaikkensa, että ystävä ja hänen perheensä saa mieluisia merkkipäiviä, niin niille sun omiin illanviettoihin tulee pari ystävää, ja suurinosa kieltäytyy sujuvasti, kun heillä on silloin hohdokkaampaa tekemistä.

Se mitättömyyden tunne on täydellinen.

Vastavuoroisuus ihmissuhteissa ei suinkaan tarkoita tasan samaa puolin ja toisin, vaan toisen huomioimista. Ymmärrän hyvin, että meillä on erilaiset elämäntilanteet, mutta sitä en ymmärrä, että yksisuuntaista panostamista pidetään itsestäänselvyytenä. Minulle ei ehkä tule polttareita, mutta muita kivoja juttuja voisi olla, jos niin halutaan.

Hyvä kirjoitus, juuri tätä tarkoitan.

Ap

Vierailija
51/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuolla selkä vääränä-kommentilla viittasin siis siihen, etten ole köyhä vaan pienituloinen. Tulen ihan riittävän hyvin toimeen kun teen normityöajan lisäksi ekstravuoroja. Huonoa palkkaa voi sillä tavoin vähän kompensoida.

Vaikka tienaisin 5 k kuussa, rahaliikenne olisi silti kohdallani aina itsestäni pois päin eikä ikinä minua kohti. En minä mitään pettuleipää joudu syömään siksi että kaverit järkkäävät häitä ja lasten juhlia.

Ap

Entä ne opinnot, ovatko ne oikeasti edenneet vuosikausiin ollenkaan? Tutkintoa ei tule, jos siihen ei panosta ja olet loputtomiin matalapalkkakierteessä.

Vierailija
52/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan oikeasti. Lopeta tai vähennä rutkasti noiden lahjojen kanssa. Polttareista en tajua, miten kukaan suostuu niihin osallistumaan saati järjestämään, jolloin joutuu taloudellisen vastuun kantajaksi. Vastentahtoinen porukka kestitsee yli budjettinsa morsianta, joka miettii, onko nyt varmasti saanut yhtä kivan ohjelman kuin Mirkku viime kesänä. Hyh.

Kaaso vielä pahempi orjan pesti. Älä suostu.

Vierailija
53/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Entä ne opinnot, ovatko ne oikeasti edenneet vuosikausiin ollenkaan? Tutkintoa ei tule, jos siihen ei panosta ja olet loputtomiin matalapalkkakierteessä.

Mitä merkitystä sillä nyt on?

Kuvio olisi sama vaikka olisin aivokirurgi.

Ap

Vierailija
54/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan oikeasti. Lopeta tai vähennä rutkasti noiden lahjojen kanssa. Polttareista en tajua, miten kukaan suostuu niihin osallistumaan saati järjestämään, jolloin joutuu taloudellisen vastuun kantajaksi. Vastentahtoinen porukka kestitsee yli budjettinsa morsianta, joka miettii, onko nyt varmasti saanut yhtä kivan ohjelman kuin Mirkku viime kesänä. Hyh.

Kaaso vielä pahempi orjan pesti. Älä suostu.

Totta. Ja kuten sanottua, olisi kivampaa osallistua, järkätä ja maksella muiden yllätysjuhlia jos tietäisin, että tulevaisuudessa minulle järjestetään samanlaiset.

Ap

Vierailija
55/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä merkitystä sillä nyt on?

Kuvio olisi sama vaikka olisin aivokirurgi.

Ap

No hää- ja kummilahjojen suhteen kyllä.

Sen sijaan se, että sinä alat strategisesti miettiä, mitä haluat itsellesi ja itseltäsi, valmistumisella on suuri merkitys.

Eri

Vierailija
56/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut samoja ajatuksia. Sukulaislapsille odotettiin annettavan synttärilahjat ja joululahjat per nenä, ja sieltä äiti sitten sanoi yksi vuosi että voitaisiin sopia ettei aikuisille anneta lahjoja. 

No sehän se. Olin huomannut jo aiemmin että meiltä lähti heille 5 pakettia joka joulu, ja meille kaksi. Tämän aikuis-päätöksen jälkeen meille ei mitään mutta heille me ostettiin edelleen kolme pakettia jouluksi. 

Meillä oli siihen kyllä varaa, ei sillä. Samantuloisia kaikki. Mutta tuollainen yksipuolinen tajuamattomuus, ja automaattinen oletus että "kyllähän nyt meidän lapsille" niin on jotenkin raivostuttavaa. Automaattinen oletus. Jos nyt vaikka olisi sanonut ettei välttämättä tarvi, niin ei olisi oikeasti harmittanut, silloin se olisi ollut vapaaehtoista (vapaaehtoisempaa)  ja silloin olisi tullut edes joku huomioiminen sieltä puolelta, jonkunlainen kiitos, että me nähdään vaivaa vaikka vastavuoroisuutta ei ole eikä tule. 

Niin, joku kiitos. Lahjoista ei koskaan edes kiitetty. 

No se siitä.

Ap:lle ei muuta ohjetta kuin että aina voit jäädä juhlista pois. 

Vierailija
57/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänvalinnoilla on hintansa. Sinkut joutuvat maksamaan enemmän kaikesta. Jos se ei miellytä, ei auta muu kuin ottaa joku siihen jakamaan niitä kuluja. Ja mieti sitä, että on niillä perheellisillä niitä menojakin paljon enemmän kuin sulla. Eikä kukaan sua pakota juhliin eikä lahjan ostoon, sekin on oma valintasi.

Höpö höpö. Sinkulla on paljon pienemmät kulut kuin yhdelläkään lapsiperheellä, puhumattakaan yhden aikuisen perheistä. Sinkku voi käyttää satunnaisia lahjoja lukuunottamatta joka pennin itseensä. Ja vaikka joku perhepakkaus muroja tai ruispaloja on kilohinnaltaan halvempi, on se absoluuttisesti kalliimpi kuin pienempi pakkaus. Ei perheelliset saa ansiotuloissa mitään lapsikorotuksia; Kelan rahat on sitten eri juttu (mutta niistä ei itsellä kokemusta).

Vierailija
58/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on. Mutta silti lapseton, naimaton nainen on ihminen, johon tässä yhteiskunnassa saa kohdistaa avoimesti halveksuntansa. Ihminen, joka huolehtii koko ajan jostain muistamisesta, jotta muilla olisi hyvin, vaikka ei itse ikinä saa mitään. Kummilapsille ja muille suvun lapsille syntymäpäivälahjat. Äidille ja anopille äitienpäivälahjat. Isälle ja appiukolle isänpäivälahjat. Kaikille joululahjat, rippilahjat, häälahjat, valmistujaislahjat. Koko ajan on jotain, mutta itse et saa mitään. Jos kerran yrittää järjestää esim 40 vuotisjuhlat, ei ketään kiinnosta.

Töissä ja yhteiskunnallisissa toiminnoissa sama. Teet muiden eteen kaikkesi, luovutat jopa oman kesälomasi perheenäidille useana kesänä peräkkäin hänelle parhaaseen sopivaan ajankohtaan. Itse lomailet jo toukokuussa, että työkaveri saa olla lasten kanssa kotona. Teet pitempää päivää, teet sairaslomatuurauksia, kun pikku nuhanenät on joka toinen viikko sairastuvalla ja vanhemmat sitä myöten myös.

Seuratoiminnassa toki teet enemmän kuin perheelliset, kun "eihän sinulla ole kiirettä minnekään".

Maksat lasten terveydenhoidosta, koulutuksesta yms verojen muodossa koko ikäsi saamatta koskaan takaisin.

En jaksa edes luetella enempää, mutta kaikesta tästä huolimatta lapsettomaan naiseen saa kohdistaa avointa vihaa ja halveksuntaa, eikä häntä pidetä missään arvossa. Puhutaan jopa siihen tyyliin että lapseton vanhus ei olisi oikeutettu yhteiskunnan apuun, koska hänellä ei ole lapsia. Kaikki muu panos yhteiskunnan ja toisten lasten eteen viitataan kintaalla! Edes vanhana ja hauraana lapseton ihminen ei saisi olla saamapuolella, vaikka koko ikänsä olisi toiminut joka suuntaan maksajana. Ja tätä ei suurin osa ymmärrä eikä halua nähdä ikinä.

Vierailija
59/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vanhana lapsettomana olet nettosaaja. Lapsesi eivät ole maksamassa eläkettäsi tai auttamassa hoidossasi. Hoitomaksut kattavat vain osan siitä taakasta, minkä tuotat yhteiskunnalle.

Vierailija
60/117 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut samoja ajatuksia. Sukulaislapsille odotettiin annettavan synttärilahjat ja joululahjat per nenä, ja sieltä äiti sitten sanoi yksi vuosi että voitaisiin sopia ettei aikuisille anneta lahjoja. 

No sehän se. Olin huomannut jo aiemmin että meiltä lähti heille 5 pakettia joka joulu, ja meille kaksi. Tämän aikuis-päätöksen jälkeen meille ei mitään mutta heille me ostettiin edelleen kolme pakettia jouluksi. 

Meillä oli siihen kyllä varaa, ei sillä. Samantuloisia kaikki. Mutta tuollainen yksipuolinen tajuamattomuus, ja automaattinen oletus että "kyllähän nyt meidän lapsille" niin on jotenkin raivostuttavaa. Automaattinen oletus. Jos nyt vaikka olisi sanonut ettei välttämättä tarvi, niin ei olisi oikeasti harmittanut, silloin se olisi ollut vapaaehtoista (vapaaehtoisempaa)  ja silloin olisi tullut edes joku huomioiminen sieltä puolelta, jonkunlainen kiitos, että me nähdään vaivaa vaikka vastavuoroisuutta ei ole eikä tule. 

Niin, joku kiitos. Lahjoista ei koskaan edes kiitetty. 

No se siitä.

Ap:lle ei muuta ohjetta kuin että aina voit jäädä juhlista pois. 

Erittäin hyvä pointti. Piti jo aikaisemmin kirjoittaakin, miten on jotenkin surkuhupaisaa että nämä lahjottavien lasten vanhemmat ovat järjestään sitä mieltä että "aikuisille ei sitten osteta lahjoja, eihän".

No ei ei tietenkään. Eli minä ostan lahjat lapsille 2 x vuodessa ja itse saan hyvällä tuurilla joulukortin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän