Asunnon hinnasta 60% taloyhtiölainaa ja nyt korot nousee, rahoitusvastike nousee kohta kun raketti monilla
Nyt ne massiiviset yhtiölainaosuusriskit sitten realisoituu, ja moni maksaa vasta korkoja kun ekat vuodet lyhennysvapaata. Kuka näitä ostaa sitten kun lyhennykset alkaa ja pitää päästä eroon? Markkinat on kohta täynnä lähes uusia asuntoja joissa kulut karmeat
Kommentit (1761)
HYVÄ velka petterit joutuvat maksamaan koko ikänsä as oy myyvät haltuun otetut järki hintaan. nyt kun asumis tukikin vihdoin putoaa on työssä käyvälläkin mahdollisuus omaan. olisi pitänyt tehdä jo 20v sitten
Vierailija kirjoitti:
Itse olen karttanut riskejä ja kaverit ovat naureskelleet, miksi ihmeessä en ota 300 000 e asuntolainaa, kun kerran pankki myöntää.
Olen viimeiset 10 vuotta pelännyt romahdusta, jota ei tullutkaan. Kaverit lyhensivät sillä välin asuntolainaa 0-korolla samalla kun asuntojen arvot nousivat raketin lailla.
Kysymys: milloin historiassa talousromahdus on kuulutettu näin monen tietäjän suulla?
Minusta näyttää ennemminkin siltä, että velkaa on kaikilla nyt niin paljon, että kriisiä pitää välttää kaikin tavoin, koska se olisi liian monelle teurastus.
Romahdus tulee aina yllätyksenä vaikka jälkikäteen merkit on olleet aina olemassa, mutta jostain syystä niitä ei joko osata lukea tai niihin ei uskota.
Kriisiä on pyritty välttämään jo varsin pitkään, mutta velkamäärä ei katoa mihinkään vaikka sitä kuinka pyritään aina siirtämään eteenpäin. Nyt on kuitenkin ongelmana kasvava inflaatio ja sitä kautta stagflaatio mikä pakottaa keskuspankit vihdoin toimimaan. Taantumat ja lamat pudistavat tilannetta ja sitä puhdistusta tässä nyt tarvitaan vaikka sitten konkurssien muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen karttanut riskejä ja kaverit ovat naureskelleet, miksi ihmeessä en ota 300 000 e asuntolainaa, kun kerran pankki myöntää.
Olen viimeiset 10 vuotta pelännyt romahdusta, jota ei tullutkaan. Kaverit lyhensivät sillä välin asuntolainaa 0-korolla samalla kun asuntojen arvot nousivat raketin lailla.
Kysymys: milloin historiassa talousromahdus on kuulutettu näin monen tietäjän suulla?
Minusta näyttää ennemminkin siltä, että velkaa on kaikilla nyt niin paljon, että kriisiä pitää välttää kaikin tavoin, koska se olisi liian monelle teurastus.
Romahdus tulee aina yllätyksenä vaikka jälkikäteen merkit on olleet aina olemassa, mutta jostain syystä niitä ei joko osata lukea tai niihin ei uskota.
Kriisiä on pyritty välttämään jo varsin pitkään, mutta velkamäärä ei katoa mihinkään vaikka sitä kuinka pyritään aina siirtämään eteenpäin. Nyt on kuitenkin ongelmana kasvava inflaatio ja sitä kautta stagflaatio mikä pakottaa keskuspankit vihdoin toimimaan. Taantumat ja lamat pudistavat tilannetta ja sitä puhdistusta tässä nyt tarvitaan vaikka sitten konkurssien muodossa.
Meillä on miehen kanssa velkaa jonkin verran, mutta otettiin fiksusti korkosuoja aiemmin. Töissä kuitenkin puhuivat, että jos korot nousevat riittävästi niin pankit voivat irtisanoa suojan vedoten muuttuneeseen markkinatilanteeseen?? Onko oikeasti näin, että ollaan vuosia maksettu suojasta ja sitten voidaan näin vetää matto alta? Ahdistaa ajatuskin kun lukee näitö uutisia
Vierailija kirjoitti:
Meillä on miehen kanssa velkaa jonkin verran, mutta otettiin fiksusti korkosuoja aiemmin. Töissä kuitenkin puhuivat, että jos korot nousevat riittävästi niin pankit voivat irtisanoa suojan vedoten muuttuneeseen markkinatilanteeseen?? Onko oikeasti näin, että ollaan vuosia maksettu suojasta ja sitten voidaan näin vetää matto alta? Ahdistaa ajatuskin kun lukee näitö uutisia
Ottakaa velkakirja ja tehty sopimus esille ja katsokaa, lukeeko siinä noin. Sen voi tarkistaa vielä joltain lakiasiantuntijalta. Mielestäni tuollainen ei olisi sopimusoikeuden ja kuluttajansuojan mukaista.
ihan kotikutoista sillä joku ne pakoitteet maksaa ja rikkaat tai poliitikot eivät. Ukraina on muiden itäblogin maiden kanssa maistanut lännen sosiaaliturvaa ja tänne jäävät rikoksia tekemään.. Aivan järjetöntä kuinka kusetetettavia ukrainalaiset ovat ja suomessakin uskotaan tähän soopan. Ennen amerikkailisten tukikohtia oli ihan rauhallista.. Suomen kannttaa varautua että kunhan ukraina on hoidettu tulee suomen vuoro.
Vierailija kirjoitti:
ihan kotikutoista sillä joku ne pakoitteet maksaa ja rikkaat tai poliitikot eivät. Ukraina on muiden itäblogin maiden kanssa maistanut lännen sosiaaliturvaa ja tänne jäävät rikoksia tekemään.. Aivan järjetöntä kuinka kusetetettavia ukrainalaiset ovat ja suomessakin uskotaan tähän soopan. Ennen amerikkailisten tukikohtia oli ihan rauhallista.. Suomen kannttaa varautua että kunhan ukraina on hoidettu tulee suomen vuoro.
Höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Töissä kuitenkin puhuivat, että jos korot nousevat riittävästi niin pankit voivat irtisanoa suojan vedoten muuttuneeseen markkinatilanteeseen?? Onko oikeasti näin, että ollaan vuosia
Erotetaanpa kaksi asiaa: oman asunnon hankintaan käytetyt lainat ovat Suomessa erittäin tarkkaan lailla säädeltyjä.
Pankilla ei ole normaalioloissa käytännössä mitään mahdollisuutta ruveta sooloilemaan niiden ehtojen kanssa jos hoidat lyhennykset täsmälleen alkuperäisen lainasopimuksen mukaan.
Korkokatot ja -suojat sen sijaan ovat pankin itsensä keksimiä palveluita joita asuntolainoja säätelevä laki ei tunne lainkaan.
Jos pankki on jättänyt pienessä präntissä itselleen vapauden irtisanoa korkosuoja yksipuolisesti niin siinäpä olet. Sähköyhtiöt irtisanoivat yksipuolisesti ihan samanlaiset hintakatot samalla hetkellä kun niitä olisi lopulta tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että nyt tuntuu aika hyvältä, kun ei ostettukaan asuntoa vaan jäätiin vuokra-asujiksi..
Minä olen taas niin tyytyväinen, että ostin asunnon aikoinaan, koska vuokrat ovat korkeat tällä alueella. Maksan asuntolainaa noin 429 euroa ja vastaavan asunnon vuokra on 1400 euroa.
Mihin hintaan ostit asunnon, joka on nyt noin arvokas? Paljonko sinulla on lainaa ja mikä maksuaikataulu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että nyt tuntuu aika hyvältä, kun ei ostettukaan asuntoa vaan jäätiin vuokra-asujiksi..
Minä olen taas niin tyytyväinen, että ostin asunnon aikoinaan, koska vuokrat ovat korkeat tällä alueella. Maksan asuntolainaa noin 429 euroa ja vastaavan asunnon vuokra on 1400 euroa.
Mihin hintaan ostit asunnon, joka on nyt noin arvokas? Paljonko sinulla on lainaa ja mikä maksuaikataulu?
Asunto maksoi 240 000 euroa ja nykyhinta on jotain 500 000 euroa.
Otin 30 vuoden lainan ja saan sen nyt maksettua 18 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Viimekädessä taloyhtiölaina kuuluu kaikkien osakkaiden vastuulle. Et ole selvillä vesillä.
Ihan oikeasti pelottaa näiden uudisasunnon velalla ostaneiden viestit. Porukka oikesti kuvittelee että taloyhtiöaina on "jyvitetty jokaiselle osakkaalle" eikä heitä liikuta vaikka puolet taloyhtiön sijoituskäyttöön hankituista luukuista jättäisivät oman osuutensa maksamatta.
"Hei, sehän on niiden muiden asuntojen ongelma jos niiden yhtiölainat jää maksamatta. Minä olen turvassa kun maksoin omani!"
Päinvastaista väittävien viestien saamat alapeukut kertovat siitä miten laajamittaisesta harhasta on kyse.
Itse elät sellaisessa harhassa, että nämä sijoittajat jotenkin jättäisivät suurissa määrin vastikkeensa maksamatta. Ensinnäkin näillä sijoittajilla on monesti useita asuntoja, eri tavalla rahoitettuina ja mahdollisesti maksettujakin. Ei niiltä tulot ole loppumassa. Lisäksi heillä on puskureita jo tästä 'yhdestäkin' ongelma-asunnosta ja sen lisäksi talousyksikön muut tulot ja varat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto maksoi 240 000 euroa ja nykyhinta on jotain 500 000 euroa.
Otin 30 vuoden lainan ja saan sen nyt maksettua 18 vuodessa.
Missä ajassa asunnon arvo on kasvanut yli puolella? Ja ilmeisesti kyseessä on pääkaupunkiseutu?
valittamineneiauta kirjoitti:
kilpailuttakaa lainat, sähköt, puhelimet ym. https://www.mainos.com/ äkkiä kerty itsellä 200-300e/kk säästöjä millä rakentaa puskuria näihin nouseviin lainakuluihin.
Muualle mainostamaan. Ilmoitettu ylläpidolle.
Vieläkö joku meinasi päästä vuokralla asumisella halvalla?
https://www.verkkouutiset.fi/a/vuokra-voi-nousta-rajusti-yle-ministerio…
Koronamökkejäkin alkaa tulvia jo nyt markkinoille.
Kokemattomat kaupunkilaiset ostivat koronan aikana kuvitteellista mökki-idylliä törkeään ylihintaan mutta niiltä kesti vain vuoden tajuta miten järjettömästi aikaa ja rahaa kesämökiksi kutsuttu työleiri vaatii.
Samalla hetkellä kun Suomesta pääsee taas ihmisten ilmoille ei näitä kiinnosta enää uittaa varpaitaan hyisessä rannassa itikoiden syötävänä ja mökit työnnetään myyntiin. Voitolla? Buahahaahah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan ostettiin uusi rivitalo-asunto. Pankki kehotti ottamaan koko lainan omiin nimiin, eikä jättämään taloyhtiölainaa. Onko nykyään eri systeemit? Meillä on jo kyseinen asunto myyty ja nyt asutaan omakotitalossa. Korkokatto on, joten ei hätää koroista.
Oletko tarkistanut missä kohtaan alkaa pankin vastuu siinä korkokatossa.
Huomasin että meidän pankki tulee vastaan vasta vasta kun korot on yli 3 (kolme) prosenttia.
Me maksetaan korkeita korkoja siihen saakka.Eli suomeksi sanotttuna, korkokatosta ei ole näillänäkymin mitään hyötyä meille
Ai että korkeita korkoja jopa 1-2 %, taidat olla aika nuori? 90-luvulla asuntolainojen korot huiteli pahimmoillaan 15%:ssa. Itse otin ekan asuntolainani 2000- luvulla (korko noin 2%) ja silloin laskettiin "pahin" skenaario että mitenkäs selviä lainasta jos korot nousee 6 %:iin. Kyllä nuo tämän päivän korot on aika olemattomia noihin verrattuna. Jos ei selviä 3% koroista niin on kyllä vetänyt taloutensa aivan liian tiukille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tästä ole pitkäkään aila, kun Soneran osake sukelsi epäinnistuneiden kauppojen takia niin, että kaljapullotkin olisi olleet parempi sijoitus, koska palautuspulloistakin sai enemmän.
Jos olet laittanut riitävästi rahaa kiinni putoavaan puukkoon niin lopputuloksen kannalta on yhdentekevää putoaako kurssi pysyvästi 90% vai 100%
Esimerkiksi suomalaisten suosikkiosake Nokia on madellut vuoden 2010 jälkeen 5 tasolla tai sen alla.
Vielä vuosituhannen taitteen teknokuplassa kesällä 2000 se kävi yli 60 eurossa, huippuhinta muistaakseni 65
Olen täsmälleen samaa mieltä, mutta tuon sijoittajaneron mielestä on täysi mahdottomuus, että sijoitukset menis nollaan.
Toki sen todennäköisyys on pieni, mutta käytännössä sijoitusten arvon putoaminen vaikka puoleen, kun sijoitukset on rahoitettu velalla, tarkoittaa sitä, että menee vuosikymmeniä paikata tappio.
Tämän vuoksi oikeaoppisesti sijoitukset hajautetaan eli käytännössä piensijoittajan ei kannata mitään muuta ostaa kuin rahastoja. Lukujen valossa Suomi on ollut kyllä hyvä sijoitusympäristö, mutta täällä dipeistä toipuminen kestää muutaman vuoden kauemmin kuin suuremmilla markkina-alueilla. Se kannattaa myös tiedostaa sijoituksia tehdessä. Yhdysvalloissa talous laitetaan pyörimään vaikka väkisin.
Olisin hieman eri mieltä. Jos piensijoittaja laittaa säästöön esim. satasen kuussa, hän voi kerran vuodessa ostaa osakkeita noin tuhannella eurolla, missä ei ole kohtuuttomat kulut. Ostamalla joka vuosi eri osaketta (ainakin niin kauan, että haluttu määrä eri osakkeita on saavutettu), saadaan jo jonkin verran ajallisesti ja yhtiöllisesti hajautettu salkku. Tietysti ihan aluksi voi vähän joustaa ja ostaa vaikka kaksi kertaa vuodessa 600:lla, niin pääsee nopeammin hajatuksen alkuun.
Matemaattisesti tuo strategia ei ole riskinhallintaa nähnytkään, mutta aktiivinen osakekauppa olisi vain murto-osan nykyisestä ellei osakkeita ostaisi myös pelurit ja optimistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää, taloyhtiö ottaa kaikki velkaiset asunnot haltuunsa ja vuokraa maksukyvyllisille
Taloyhtiö muodostuu osakkaista, jotka ovat siis niitä ihmisiä joilla on asunto-osake taloyhtiössä. Eli niitä joilla on myös itsellään asuntolaina ja taloyhtiölaina. Miten kuvittelet että osakkaat voivat lunastaa itselleen maksuvaikeuksissa olevien asunnot? Kun hädin tuskin pystyy omaa velkaa maksamaan? Ei se taloyhtiö ole mikään irrallinen ulkopuolinen taho.
Tämä.
Porukalla on jokin ihme käsitys taloyhtiöistä. He kuvittelevat sen olevan jokin kasvoton instanssi joka huolehtii kaikista ongelmista.
Taloyhtiö on tasan yhtä vakavarainen kui sen osakkaansa. Jos kyseessä ei ole jokin Helsingin kantakaupungin talo, jonka kivijalan yritykset tuottavat enemmän vuokratuloa kuin talon kulut, monessa paikkaa ollaan suurissa ongelmissa, jos yli puolet kämpistä on lainoitettu stressitestin rajoja hipoen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimekädessä taloyhtiölaina kuuluu kaikkien osakkaiden vastuulle. Et ole selvillä vesillä.
Ihan oikeasti pelottaa näiden uudisasunnon velalla ostaneiden viestit. Porukka oikesti kuvittelee että taloyhtiöaina on "jyvitetty jokaiselle osakkaalle" eikä heitä liikuta vaikka puolet taloyhtiön sijoituskäyttöön hankituista luukuista jättäisivät oman osuutensa maksamatta.
"Hei, sehän on niiden muiden asuntojen ongelma jos niiden yhtiölainat jää maksamatta. Minä olen turvassa kun maksoin omani!"
Päinvastaista väittävien viestien saamat alapeukut kertovat siitä miten laajamittaisesta harhasta on kyse.
Itse elät sellaisessa harhassa, että nämä sijoittajat jotenkin jättäisivät suurissa määrin vastikkeensa maksamatta. Ensinnäkin näillä sijoittajilla on monesti useita asuntoja, eri tavalla rahoitettuina ja mahdollisesti maksettujakin. Ei niiltä tulot ole loppumassa. Lisäksi heillä on puskureita jo tästä 'yhdestäkin' ongelma-asunnosta ja sen lisäksi talousyksikön muut tulot ja varat.
Ihme logiikka... Kai ymmärrät, että ongelma ovat nimenomaan ne sijoittajat. Halpa korkotaso on luonut nimenomaan sijoittajien rakentaman kuplan. Eli sitä lainaa on vedetty kaksi käsin, ajatuksella että tuotto hakkaa mitättömän korkotason jo 100% velkavivulla.
Ne on siis nimenomaan ne tuhannet ongenonkijat joiden laskelmat menevät nyt muutamassa kuukaudessa täysin metsään.
Vielä ei ole kuuluisa paska tuulettimessa, mutta kyllä siellä ainakin pääkaupunkiseudulla on yksiöitä odottamassa ostajaa