Asunnon hinnasta 60% taloyhtiölainaa ja nyt korot nousee, rahoitusvastike nousee kohta kun raketti monilla
Nyt ne massiiviset yhtiölainaosuusriskit sitten realisoituu, ja moni maksaa vasta korkoja kun ekat vuodet lyhennysvapaata. Kuka näitä ostaa sitten kun lyhennykset alkaa ja pitää päästä eroon? Markkinat on kohta täynnä lähes uusia asuntoja joissa kulut karmeat
Kommentit (1761)
Heh, silloin kun ostin oman asuntoni ja sain siihen 50% valtion korkotukea, korko oli 8%. Asunnot kyllä menevät edelleen kaupaksi etenkin pk-seudulla, koska valtio ei todellisuudessa halua tukea keskituloisten vuokra-asumista tuottamalla kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja, vaikka se olisi hyvin mahdollista, koska lääniä riittää Helsingissä.
Nyt ei kannata panikoida, eikä ainakaan ruveta hätäpäissään myymään mitään. Ajat normalisoituvat 1-2 vuoden perspektiivillä. Asukaa itse tai vuokratkaa, se on parasta mitä nyt voi tehdä.
Tämä on typerä asia, mutta kun asuntojen hinnat karanneet ja pankista ei saa edes lainaa edes yksiöön pk-seudulla, niin pakko se on yhtiölainalla mennä. Asuntojen hinnoissa on myös aivan jäätävää ylihintaa. Työnjohtajille maksetaan aivan älytöntä palkkaa 5000-8000e/kk ja sen lisäksi voivat saada 25000e bonareita ja näitä jaellaan jollekin 10-15 toimihenkilöille. Tämän kaiken lisäksi raksafirma tekee silti itselleen älytöntä voittoa.
Niin maksaa jopa autokoulun, mutta et saa olla kantasuomalainen.
Pitääpä olla tarkkaa ettei mitään eläkeasuntoa osta tuollaisesta asuntoyhtiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tunteeko kukaan ketään sellaista, joka lyhentää uudisasuntoaan taloyhtiölainalla? Itse en tunne, vaikka aika suuri verkosto pk-seudulla onkin. Se lainahan on käytännössä aina epäedullisempaa kuin itse otettu asuntolaina.
Mä. Korko ollut näihin päiviin 0,65%
Tosin lainaa on murto-osa asunnon hinnasta. Maksoin myyntihinnan ja puolet yhtiölainasta jo ostaessa.
En usko että olisin saanut yhtään edullisempaa omaa lainaa. Ja oli helppo ostaa, kun ei tarvinnut lainabeuvoyteluja eikä vakuuksia. Osakekirja on itsellä, ei pankilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on typerä asia, mutta kun asuntojen hinnat karanneet ja pankista ei saa edes lainaa edes yksiöön pk-seudulla, niin pakko se on yhtiölainalla mennä. Asuntojen hinnoissa on myös aivan jäätävää ylihintaa. Työnjohtajille maksetaan aivan älytöntä palkkaa 5000-8000e/kk ja sen lisäksi voivat saada 25000e bonareita ja näitä jaellaan jollekin 10-15 toimihenkilöille. Tämän kaiken lisäksi raksafirma tekee silti itselleen älytöntä voittoa.
ei ole mikään pakko mennä. Selkeästikään maksukyky ei riitä.
Hihhii! Minäpä asun perimässäni 1946 rintsikkatalossa! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä huolestuttaa sähkölaskujen korotukset enempi .
Ruotsin esikaupunkialueilla ei ole erityistä sähkölaskua vaan se sisätyy vuokraan!Kukas nekin sähköt maksaa?
No ne vuokralaiset tietysti, mitä sinä luulit, keijinko luulit maksavan?
En edes suostuisi moiseen, vuokraan lasketaan AINA kaikki yläkanttiin, joten jos maksat itse sähkön sinulla on jopa mahdollisuus vaikuttaa laskuun. Sama vesimaksujen kanssa, huoneistokohtainen mittari on hyvä, tiedät mistä maksat, etkä maksa naapurin laskuja.
Aivan! Kokemusta on. Ostin asunto-osakkeen ja vastikkeeseen kuului sähkö. Myöhemmin saneerauksen seuraksena sähkön laskutus muuttui asuntokohtaiseksi niin, että jokainen maksaa oman kulutuksen mukaan ja siinä sitten huomasin että olin maksanut noin kymmenen vuotta sähkömaksua tuplat omaan käyttöön verrattuna. Lievästi sanottuna harmitti. Sama muuten kävi veden kanssa.
Kenlie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hirveä paniikki jostain alle 1% korosta 😂
Tähän päälle marginaali joka on taloyhtiöillä reiluati isompi kuin yksityisillä. Ja tässä puhutaan tulevasta tilanteesta. Ja aihe on juuri nyt hyvinkin ajankohtainen. Uudiskohteiden laina aika on yleensä vielä tapissa esim 25v, joten koronnousu tulee rahoitusvastikkeeseen heti, eikä siltä voi tasoittaa jatkamalla laina-aikaa. Ekp on ilmottanut että korkoja nostetaan. Nythän vielä ehtii selvittelemään korkosuoja tuotteita.
Jos alat panikoimaan 2% kokonaiskorosta, myy pois, koska vuoden päästä sulla on ne housuissa, kun korko on 3%. Jokainen fiksu on laskenut, että selviää menoistaan 6-8% kokonaiskorolla ja hätätapauksessa selviää vielä suuremmastakin. Oma moka, jos tuli haluttu heti kaikki ja talous ei kestämedes 1% nousua korossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole mikään pakko mennä. Selkeästikään maksukyky ei riitä.
Ei riitä keski ja sitä huonompi tuloiselle. 200k lainaan vaaditaan jo 4000e/kk bruttotulot ja mitä sillä 200k saa pk-seudulta? Putkiremppaa vaille olevan asunnon Koivukylästä.
Vierailija kirjoitti:
Tunteeko kukaan ketään sellaista, joka lyhentää uudisasuntoaan taloyhtiölainalla? Itse en tunne, vaikka aika suuri verkosto pk-seudulla onkin. Se lainahan on käytännössä aina epäedullisempaa kuin itse otettu asuntolaina.
Ei se sinun verkostosi kerro sinulle todellisia raha-asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Helsingistä ostanut asunnon rahoitusvatikkeella, jossa asun.
Olen Helsingistä ostanut asunnon rahoitusvatikkeella, jossa asun.
Kielen sanajärjestys Suomen vaikea on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä noista asunnon ostoista ja niihin otetuista lainoista yms. on todella paljon ollut puhetta. Yksikään ei ole ostanut asuntoaan yhtiölainaa lyhentämällä.
Vierailija kirjoitti:
Kenlie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän päälle marginaali joka on taloyhtiöillä reiluati isompi kuin yksityisillä. Ja tässä puhutaan tulevasta tilanteesta. Ja aihe on juuri nyt hyvinkin ajankohtainen. Uudiskohteiden laina aika on yleensä vielä tapissa esim 25v, joten koronnousu tulee rahoitusvastikkeeseen heti, eikä siltä voi tasoittaa jatkamalla laina-aikaa. Ekp on ilmottanut että korkoja nostetaan. Nythän vielä ehtii selvittelemään korkosuoja tuotteita.
Jos alat panikoimaan 2% kokonaiskorosta, myy pois, koska vuoden päästä sulla on ne housuissa, kun korko on 3%. Jokainen fiksu on laskenut, että selviää menoistaan 6-8% kokonaiskorolla ja hätätapauksessa selviää vielä suuremmastakin. Oma moka, jos tuli haluttu heti kaikki ja talous ei kestämedes 1% nousua korossa.
Juuri näin. Jos korko alkaa mennä pidemmäksi ajaksi yli viiden prosentin, niin joudun alkaa harkitsemaan toimenpiteitä asian suhteen. En sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenlie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Jos korko alkaa mennä pidemmäksi ajaksi yli viiden prosentin, niin joudun alkaa harkitsemaan toimenpiteitä asian suhteen. En sitä ennen.
Huolimatta suomen pankin korkomanipulaatiosta maailmalla on nyt korot rakettinousussa. Asuntolainojen korko on 8% jouluna ja parin vuoden sisään se 90 luvun tuttu 16%. Ostakaa oostakaa.
habahabahaba kirjoitti:
Nyt ei kannata panikoida, eikä ainakaan ruveta hätäpäissään myymään mitään. Ajat normalisoituvat 1-2 vuoden perspektiivillä. Asukaa itse tai vuokratkaa, se on parasta mitä nyt voi tehdä.
Siihen pariin vuoteen ehtii asuntolainaajan kukkarossa käydä kova tuuli. Jopa niin että jää maksut hoitamatta ja asunnon myynnin hoitaa käräjänoikeuden osoittama ulosotto. Käy sellainen maailman isoimman yksityispankin johtajan kuvailema taloustornado siellä lompsassi. Jaxuja. Oliko kryptojakin.
Kyllä nyt on tiukat paikat edessä. Mielenkiintoista nähdä mitä Powell huomenna sanoo ja mitä Fed päättää.
Inflaatio se sieltä sitten pikku hiljaa ui meillekin.
Tämä talous ei kestä 3-4% korkoja. 2,5% alkaa olemaan monella jo todella tiukkaa.
Ja nyt 0,79. Aikamoinen nousutahti.