Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon hinnasta 60% taloyhtiölainaa ja nyt korot nousee, rahoitusvastike nousee kohta kun raketti monilla

Vierailija
30.05.2022 |

Nyt ne massiiviset yhtiölainaosuusriskit sitten realisoituu, ja moni maksaa vasta korkoja kun ekat vuodet lyhennysvapaata. Kuka näitä ostaa sitten kun lyhennykset alkaa ja pitää päästä eroon? Markkinat on kohta täynnä lähes uusia asuntoja joissa kulut karmeat

Kommentit (1761)

Vierailija
341/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää millaiset tulot ihmisillä oikein on, jos ostetaan noita 500 000-950 000 tuhannen uusia kerrostaloasuntoja? Ei mitään ihmeellisiä kaksioita ja kolmioita niin Helsingin uudemmilta alueilta kuni vaikka Tampereelta. Toisekseen vaikka minulla olisi mahdollisuus laittaa tuollainen summa asuntoon, niin keksin tuolla rahalla aika paljon parempaakin kuin kerrostalokaksion tai -kolmion. 

Ne on ihan tavallisia perheitä, jota ei oikein tiedä mihenkä miinaan astuivat.

Rakennusfirmat on tehnyt uuden asunnon ostamisen helpoksi ja halvaksi. Maksa asunnon hinnasta neljösosa heti ja ota loput 20 vuoden taloyhtiölainana. Mun työkaveri osti  keväällä 2021 ihan uuden 3h+k ja maksoi siitä heti 100000 euroa. Loput 360000 e oli taloyhtiölainana, isommalla korolla ja 20 vuoden maksuajalla. Tämän taloyhtiölainan maksu alkaa keväällä 2023. 

Vierailija
342/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan ostettiin uusi rivitalo-asunto. Pankki kehotti ottamaan koko lainan omiin nimiin, eikä jättämään taloyhtiölainaa. Onko nykyään eri systeemit? Meillä on jo kyseinen asunto myyty ja nyt asutaan omakotitalossa. Korkokatto on, joten ei hätää koroista.

Oletko tarkistanut missä kohtaan alkaa pankin vastuu siinä korkokatossa. 

Huomasin että meidän pankki tulee vastaan vasta vasta kun korot on yli 3 (kolme) prosenttia.

Me maksetaan korkeita korkoja siihen saakka.

Eli suomeksi sanotttuna, korkokatosta ei ole näillänäkymin mitään hyötyä meille

Tämä riippuu riskinsietokyvystä. Itse pidän ennustettavuudesta ja en näe järkevänä nipistää 0,15% korosta kun se voi maksaa itsensä takaisin parissa kuukaudessa + yksinkertaisesti pelastaa oman talouden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vuokranantaja perusahne,nosti vuokraa vaikka lupasi ettei nosta ensin nosti kun olin vajaa vuosi ehtinyt asua 14 eurolla,sitten nosti 10 eurolla taas vuoden kuluttua ja nyt taas meinas nostaa 10 eurolla...eikä halua tehdä asuntoon edes remppaa! Sanoin että kaksionkin saa halvemmalla, loukkaantui ja meinas nostaa 10 euron sijasta 15 euroa,no sanoin että olen lähdössä pois,Jes kesäkuussa muutto! Etsikööt nyt tällöin hinnalla sitten vuokralaisen:D ja jos aikoo jatkuvasti nostaa vuokraa! Kaksion siis kuvitelkaa ,halvemmalla saa kaksion.

Kannattaa huomata että omistaja maksaa hoitovastikkeen siitä vuokra-asunnosta. Jo ennen tätä inflaatiopärähdystä vastikkeet ovat kasvaneet varmasti joka vuosi vähintään tuon kympin, mutta tod näk enemmän.

Nyt nähdään vastikkeet paikoin jopa ohittaa vuokratason. Hullua. Suomessa on vastikepommi. Isännöitsijät ja huoltoyhtiöt jatkaa rahastusta.

Huoltoyhtiöt rahastaa. Rakentajat värkkää joka taloyhtiöön lipputangon ja siitäkin peritään joka kerta maksu kun lippu hilataan ja lasketaan.

Ei se mistään lipputangon käytöstä tule, huollon ja isännöinnin hinnat on vaan toisesta maailmasta. Pienissä taloyhtiöissä joissa ei juuri isännöitsijällä sen taloyhtiöotteen tulostamisen a 250euroa kerta, isännöitsijät rahastaa 50 tonnia vuodessa. Huolto rahastaa kaikesta erikseen ja pelkkä suojelumaksu sen 50 tonnia.

Vierailija
344/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää millaiset tulot ihmisillä oikein on, jos ostetaan noita 500 000-950 000 tuhannen uusia kerrostaloasuntoja? Ei mitään ihmeellisiä kaksioita ja kolmioita niin Helsingin uudemmilta alueilta kuni vaikka Tampereelta. Toisekseen vaikka minulla olisi mahdollisuus laittaa tuollainen summa asuntoon, niin keksin tuolla rahalla aika paljon parempaakin kuin kerrostalokaksion tai -kolmion. 

Ei olekkaan. Ei ole varaa kellään. Pankkien ultrakevyellä käytännössä vakuudettomalla rahalla luotu hintataso. Ei perustu mihinkään järkevään. Eikä todellakaan lainanhoitokykyihin tai ostovoimaan.

Vierailija
345/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekkaan. Ei ole varaa kellään. Pankkien ultrakevyellä käytännössä vakuudettomalla rahalla luotu hintataso. Ei perustu mihinkään järkevään. Eikä todellakaan lainanhoitokykyihin tai ostovoimaan.

Ei tuokaan ole ihan täysi totuus. Kyllä Suomessa on tosi paljon ihan oikeasti rikkaita ihmisiä. Suurituloiselle pariskunnalle tuollainen miljoonan kämppä on ihan mahdollinen omistaa. Mutta ei kaikki suomalaiset ole aivokirurgeja 10 000 € kuukausipalkalla.

Vierailija
346/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuokaan ole ihan täysi totuus. Kyllä Suomessa on tosi paljon ihan oikeasti rikkaita ihmisiä. Suurituloiselle pariskunnalle tuollainen miljoonan kämppä on ihan mahdollinen omistaa. Mutta ei kaikki suomalaiset ole aivokirurgeja 10 000 € kuukausipalkalla.

Luuletko oikeasti että joku miljonääripariskunta muuttaa jätkäsaaren kaksioon näkymä viereisen talon tiiliseinä ja autoilu estetty. 

Vierailija
347/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun sinulla ei ole, tästä johtuu erilainen ajattelumallisi. Ne kenellä on varaa yli puolen miljoonan asuntoon, niin heillä on jo varaa käydä Karibian risteilyillä, maailmanympärysmatkoilla, ravintoloissa ja eri riennoissa. Eivät he niistä enää saa mitään uutta.

Vierailija
348/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusfirmat on tehnyt uuden asunnon ostamisen helpoksi ja halvaksi. Maksa asunnon hinnasta neljösosa heti ja ota loput 20 vuoden taloyhtiölainana. Mun työkaveri osti  keväällä 2021 ihan uuden 3h+k ja maksoi siitä heti 100000 euroa. Loput 360000 e oli taloyhtiölainana, isommalla korolla ja 20 vuoden maksuajalla. Tämän taloyhtiölainan maksu alkaa keväällä 2023. 

Eräs tuntemani hankki rivitalo-osakkeen, mutta tarjotun yhtiölainan sijasta valitsi ottaa oman rahoituksensa yksityisenä lainana. Todellinen vuosikorko oli hänen valitsemassaan rahoitusmallissa vain hieman yli yhtiölainan kustannuksen, mutta ongelmaksi tuo rahoitusmalli muuttui kun hän alkoi myymään asuntoaan. Monelle kiinnostuneelle ostajalle muodostui ongelmaksi se, että kookkaan, alueen hintatasoa hieman arvokkaamman kaksion hankintaan olisi pitänyt olla nykyisin vaadittu jopa 20% käsiraha. Kaksion ostajat ovat usein joko ensiasunnon hankkijoita tai asuntosijoittajia, eivät he halua henkilökohtaista lainaa asunnon velkaosuuden rahoittamiseksi ja monelta tuo vaadittu omarahoitusosuus puuttuu. Asunto oli yli vuoden myynnissä ja myyjä joutui tinkimään pyynnöstään n 15%. Samaan aikaan samasta taloyhtiöstä myytiin kaksioita viikkojen myyntiajalla.

Vierailija
349/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeessa asuminen on aina ollut kalliimpaa kuin omakotitalossa, asumisen laatu huonompaa ja silti ihmiset noita koirankoppeja ostaa, käsittämätöntä.

Siinä voi monella tulla itku puseroon, jos realisoituu omalle kohdalle tuo, että rahoitusvastikkeet kohdistuu itselle.

Osakemuotoinen asuminen on ihan järjetön riski, en ymmärrä, miten kukaan uskaltaa osakkeen ostaa, ellei ole varaa menettää siihen laittamiaan rahoja ja julkinen keskustelu antaa kuvan riskittömästä ja helposta asumisesta 🤣

Ei sinänsä koske tätä keskustelua, mutta osakeasumisen riskejä kyllä. Muutama vuosi sitten oli juttua, kuinka nainen oli ostanut itselleen asunnon eläkepäiviä varten, noh, taloyhtiön yhtiökokous päätti purkaa koko kiinteistön, naiselle jäi asuntovelka, mutta ei asuntoa.

Toisessa tapauksessa jonka tiedän niin eräs vanhus oli kanssa ostanut itselleen osakkeen, yhtiö hänen siellä asuessaan velkaantui täysin järjettömästä syystä niin paljon, että pankki pakkolunasti yhtiön, ostaja osti koko osakkeen ja vanhus sai ostaa uudelleen jo kerran maksamansa osakkeen vähän korkeammalla hinnalla.

Omakotitalon riskit on minimaalisia as oy:n riskeihin verrattuna.

Et taida olla ihan viisas. "Omakotitalon riskit on minimaalisia as oy:n riskeihin verrattuna."

Vierailija
350/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin lämpimästi ihan kaikille oman asumisen tason sovittamisen tulotasoon. Itse miehen ja lapsen kanssa 150'000 euron rivarissa, taloyhtiöllä ei velkaa ja vastike 204 €/kk sis vesi. Talouden nettotulot n 7800 €/kk. Mitään meiltä ei puutu; 25 neliötä asuintilaa /hlö, varasto, autopaikat, pieni piha ja katettu terassi. Monesti mietin, olinko onnellisempi exän kanssa hänen haaveilemassaan omakotitalossa suurella tontilla kun asumiseen liittyvät kulut (ja hommat) oli kolminkertaiset. OH on OH, terassi on terassi, neliöllä tai parilla sinne tänne ei mitään käytännön merkitystä arjessa. Pienemmässä kodissa olen sitäpaitsi suuntautuneempi ulospäin kun ei ole sitä huolto - ja siivoustyötä niin paljoa niin ehtii kaikenlaista harrastusta.

Höpö, höpö, mistä te muka noi nettotulot otatte, lotosta ja pitkävedosta kai..

Vierailija
351/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuntemani hankki rivitalo-osakkeen, mutta tarjotun yhtiölainan sijasta valitsi ottaa oman rahoituksensa yksityisenä lainana. Todellinen vuosikorko oli hänen valitsemassaan rahoitusmallissa vain hieman yli yhtiölainan kustannuksen, mutta ongelmaksi tuo rahoitusmalli muuttui kun hän alkoi myymään asuntoaan. Monelle kiinnostuneelle ostajalle muodostui ongelmaksi se, että kookkaan, alueen hintatasoa hieman arvokkaamman kaksion hankintaan olisi pitänyt olla nykyisin vaadittu jopa 20% käsiraha. Kaksion ostajat ovat usein joko ensiasunnon hankkijoita tai asuntosijoittajia, eivät he halua henkilökohtaista lainaa asunnon velkaosuuden rahoittamiseksi ja monelta tuo vaadittu omarahoitusosuus puuttuu. Asunto oli yli vuoden myynnissä ja myyjä joutui tinkimään pyynnöstään n 15%. Samaan aikaan samasta taloyhtiöstä myytiin kaksioita viikkojen myyntiajalla.

Jälleen pk-seudun hintatason aiheuttamia ongelmia. Muualla ei tarvitse harrastaa niin paljon tällaista käväistään asumassa pienemmässä huoneistossa, kun ei ole varaa ostaa kerralla riittävän suurta. Kyllä se yhtiölaina myös lyhenee, jos asuu asunnossa pidempään ja ajaudut täsmälleen samaan ongelmaan, ettei persaukiset pysty ostamaan asuntoa.

Vierailija
352/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin lämpimästi ihan kaikille oman asumisen tason sovittamisen tulotasoon. Itse miehen ja lapsen kanssa 150'000 euron rivarissa, taloyhtiöllä ei velkaa ja vastike 204 €/kk sis vesi. Talouden nettotulot n 7800 €/kk. Mitään meiltä ei puutu; 25 neliötä asuintilaa /hlö, varasto, autopaikat, pieni piha ja katettu terassi. Monesti mietin, olinko onnellisempi exän kanssa hänen haaveilemassaan omakotitalossa suurella tontilla kun asumiseen liittyvät kulut (ja hommat) oli kolminkertaiset. OH on OH, terassi on terassi, neliöllä tai parilla sinne tänne ei mitään käytännön merkitystä arjessa. Pienemmässä kodissa olen sitäpaitsi suuntautuneempi ulospäin kun ei ole sitä huolto - ja siivoustyötä niin paljoa niin ehtii kaikenlaista harrastusta.

Ei meilläkään ole tuon enempää neliöitä per henkilö. Omalla asuinpaikalla ei saa 150te:lla kuin ikivanhan rivarin kaukana kaikista palveluista. Valitettavasti on myös oltava suht uusi asunto lapsuudessa tapahtuneen homealtistuksen vuoksi. Ilmanvaihdon on oltava tehokas.

Vierailija
353/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksin kahden lapsen kanssa eikä mua huoleta 6% korot. Kovapalkkainen duuni alalla jossa on aina pulaa työntekijöistä. Toki harmittaisi maksaa 1000e kk lainan korkoa ja lyhennys sekä vastike päälle. Liikutaan varmaa n. 2000e kk asumiskuluissa siinä kohtaa, mutta sen verran olen varautunut maksamaan.

Jos sulla on kerran niin kova palkka niin miksi et ole maksanut asuntoa jo omaksi?

Koska olen juuri eronnut ja asunut siinä vuoden? Mutta kyllä asunnon hinnasta on n. 30% kuitattuna.

Mihin sun kova palkka meni ennen eroa?

Sivusta kommentoin, että kyllähän asuntolainan pitäminen on ollut jo vuosia laskennallisesti edullisempaa kuin sen maksaminen pois. Monella okt asujalla etenkin olisi syytä ennemmin sijoittaa  löysä raha korjausvelkaan kuin maksella paniikissa as.lainaa pois. Hypoteekkiyhdistys taannoisessa ennusteessaan piti yli 3,5% markkinakorkotasoa erittäin epätodennäköisenä tällä vuosikymmenellä. Se jää nähtäväksi.

Turhaa te asuntolainakoroista stressaatte etenkin jos on yhtään kulutusluottoja. 2/3 suomalaisista on. Kolmanneksella on muuten myös maksuhäiriömerkintä.. Ensin minä autoluotot ym maksaisin pois ja liisarista en jaksa edes aloittaa. Niin ihmiset arvottavat asioita eri tavoin.

Vierailija
354/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälleen pk-seudun hintatason aiheuttamia ongelmia. Muualla ei tarvitse harrastaa niin paljon tällaista käväistään asumassa pienemmässä huoneistossa, kun ei ole varaa ostaa kerralla riittävän suurta. Kyllä se yhtiölaina myös lyhenee, jos asuu asunnossa pidempään ja ajaudut täsmälleen samaan ongelmaan, ettei persaukiset pysty ostamaan asuntoa.

Järjetön hintataso ja vastikkeilla rahastaminen on koko suomen ongelma. Pienimmässäkin kylässä on vastike sama kuin helsingin paraatipaikoilla. 

Vierailija
355/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö, höpö, mistä te muka noi nettotulot otatte, lotosta ja pitkävedosta kai..

No eihän noi nettotulot oikeasti mitkään älyttömät ole kahdelle koulutetulle aikuiselle. Esimerkiksi minun nettotuloni viime kuussa oli 9380 €. Toki tuosta nettotulosta kohtalainen siivu on pääomatuloja.

Vierailija
356/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja rakennusprojekteja menee koko ajan konkurssiin. Halpa asunto voi tulla maksamaan moninkertaisesti. Syytön ostaja maksaa muiden töpit. Tiedän ihmisiä jotka ostaneet 300 000 asunnon josta tulikin loppuviimein maksettavaa 650 000 rakennuttajan ongelmien takia ja näitä on paljon nykyään.

Vierailija
357/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten ostattelin kerrostaloasuntoa ja siinä noin 30 prosenttia olisi pitänyt maksaa heti, loput 70 prosenttia olisi tullut yhtiölainan muodossa pikkuhiljaa maksettavaksi. Yhtiölainan korko olisi ollut kiinteä 1,5 prosenttia ja maksuaika 20 vuotta. Ottakaa ihmiset kiinteää korkoa lainaan, niin ei tarvitse hermoilla kun on korkoprosentti tarkasti tiedossa.

Vierailija
358/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkeessa asuminen on aina ollut kalliimpaa kuin omakotitalossa, asumisen laatu huonompaa ja silti ihmiset noita koirankoppeja ostaa, käsittämätöntä.

Siinä voi monella tulla itku puseroon, jos realisoituu omalle kohdalle tuo, että rahoitusvastikkeet kohdistuu itselle.

Osakemuotoinen asuminen on ihan järjetön riski, en ymmärrä, miten kukaan uskaltaa osakkeen ostaa, ellei ole varaa menettää siihen laittamiaan rahoja ja julkinen keskustelu antaa kuvan riskittömästä ja helposta asumisesta 🤣

Ei sinänsä koske tätä keskustelua, mutta osakeasumisen riskejä kyllä. Muutama vuosi sitten oli juttua, kuinka nainen oli ostanut itselleen asunnon eläkepäiviä varten, noh, taloyhtiön yhtiökokous päätti purkaa koko kiinteistön, naiselle jäi asuntovelka, mutta ei asuntoa.

Toisessa tapauksessa jonka tiedän niin eräs vanhus oli kanssa ostanut itselleen osakkeen, yhtiö hänen siellä asuessaan velkaantui täysin järjettömästä syystä niin paljon, että pankki pakkolunasti yhtiön, ostaja osti koko osakkeen ja vanhus sai ostaa uudelleen jo kerran maksamansa osakkeen vähän korkeammalla hinnalla.

Omakotitalon riskit on minimaalisia as oy:n riskeihin verrattuna.

Et taida olla ihan viisas. "Omakotitalon riskit on minimaalisia as oy:n riskeihin verrattuna."

Tämä ajatus lähtee siitä suuruuden harhasta, ettei mikään riski koskaan realisoidu omalle kohdalleni. Eli naapurien osakkeita sitä vaan joudutaan maksamaan kun ne ajautuu maksuvaikeuksiin, ei tule mieleenkään, että maksuvaikeuksiin voi ajautua myös itse.

Viime vuosikymmenen alussa kun myit uudehkoa omakotitaloa Oulun seudulta niin sen sai ihan omakohtaisesti kokea, että vaikka olet kaiken tehnyt laskelmoiden ja "oikein" ja vaikket työpaikkaa menetäkään, terveys pysyy hyvänä, velkaa ei ole yli oman maksukyvyn..niin silti, silti ilman omaa syytä saatat ottaa kymmeniä tuhansia takkiin.

Vierailija
359/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa lainaa maksaa yhtiölainana vaikka olisikin vähän kalliimpaa. Helppo tosiaan myydä, ennen kaikkea ei henkilökohtaista riskiä samalla tavalla kuin pankkilainassa.

Vierailija
360/1761 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja rakennusprojekteja menee koko ajan konkurssiin. Halpa asunto voi tulla maksamaan moninkertaisesti. Syytön ostaja maksaa muiden töpit. Tiedän ihmisiä jotka ostaneet 300 000 asunnon josta tulikin loppuviimein maksettavaa 650 000 rakennuttajan ongelmien takia ja näitä on paljon nykyään.

En epäile yhtään. Suomessa on maantapa peitellä ongelmia ja kustannukset on aina kaikkeen rakentamiseen liittyvissä projektia myydessä n. 50% lopullisista kustannuksista. Hyvä esim julkiset rakennukset esim nykytaiiteen museo jota nyt uudelleen rakennetaan, finlandia talo joka pinnoitellaan 10v välein italialaisella marmorilla joka ei suomessa kestä ja espoon metro. Huijausta käytännössä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi