Voisiko Suomessa elää ruoan suhteen täysin omavaraisesti maaseudulla?
Ruoan hinta jatkaa nousemistaan...
Olisiko mahdollista kasvattaa kaikki ruoka itse?
Marjastaa, sienestää, kalastaa, omat perunat, tomaatit, kurkut, sipulit, porkkanat ja muut kasvikset omasta pihasta.
Kommentit (370)
Omavaraisuus onnistuu, jos asenne on oikea!
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen että monissa kommenteissa kerrotaan että rahallisesti ruoan omavaraisuus ei ole kannattavaa. Eihän tässä sitä kysytty.
Ja onhan itse tuotettu ruoka väkisinkin halvempaa. Alussa se maksaa ainoastaan että hankkii ne perunan mukulat ja muut vihannekset sinne kasvamaan.
Sen jälkeen itse tuotettu ruoka muuttuu ilmaiseksi.
Karjatilallisena ajattelen perustasolta näin vaikka puhutaan isommistakin yksiköistä. Kaiken minkä pystyt itse tekemään, ei varsinaisesti tee tilillesi miinusmerkkisiä siirtoja, paitsi silloin jos pystyt tekemään samalla ajalla jotain paljon paremmin tuottavaa.
Omavaraisuus vaatii ensinnäkin sitä asennemuutosta, mutta ei ole missään määritelty, onko sinun pakko olla täysin omavarainen, vaiko vain vähemmän. Pienilläkin koneilla pystyy tekemään suuria määriä, mikäli aikaa on, tällöin kulut ovat varsin maltilliset. Riippuu saatko kelasta jtn tukea, vai käytkö vähän töissä, jotta pystyy ne välttämättömät hankkimaan rahalla. Maataloudessakin kaiken a ja o on kulut, ja nyt ne ovat karanneet käsistä, mutta siltikin osa viljelijöistä pystyy viellä tekemään kannattavasti. On yhtä monta tapaa tehdä asiat väärin, kuin on olemassa ja olemattonia maatilojakin maailmassa, sivullisten mielestä.
Vastauksena aloitukseen, omavaraisuus on mahdollista ja kannattavaa, jos olet niin valmis tekemään. Kannattaa kysellä maatiloilta vinkkiä, sillä heillä on juuret lähimpänä touhua ja heitä voi kutsua ammatilaisiksi viljelyasioiden suhteen ja varsinkin vanhemmilla jermuilla on niitä muistikuvia 50 luvulta. Viljelyn perusperiaatteet eivät kuitenkaan ole muuttuneet miksikään, paitsi että nykyään on tietoa ja kantapään kautta oppimista enemmän. Eikä omavaraisuuden ole pakko tarkoittaa -50luvun elintasoa siltikään. Nykyään on aurinkopaneelit, sääennusteet ja pitävät katot yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa tarvitaan maataloustarvikkeiden ostamiseen ja oman terveyden hoitamiseen. Monet kasvien siemet pitää ostaa. Samoin kaikki vaatteet tulee ostaa. Kaikki metalliset maataloustarvikkeet pitää ostaa.
Omavaraisuus on hyvä tavoite, mutta kaikessa siihen ei helpolla päästä.
Aloituksessa on kyse oman ruuan tuottamisesta. Ilmeisesti tässä on vain yksi kirjoittaja, joka jankkaa öljylähteistä ja itse taottavista työkaluista sivu toisensa perään.
Omavaraisessa ruuantuotannossa on se ongelma, että se sitoo työaikaa. Ei siis ole mahdollista lähteä kotoa klo 7 ja palata klo 17 ja sen jälkeen kitkea, kastella, hoitaa eläimiä jne. Töissä on silti käytävä, jotta sen omavaraisuuden voi jotenkin maksaa. Tämä on hankala yhtälö.
No itselläni on ollut harrasteeläimiä melkein 30 vuotta ja olen käynyt töissä koko ajan, nyt ei enää tarvitse. Jos on yksi lehmä ja vuohi pihatossa, kesällä laitumella, niin paljonko siihen mielestäsi menee aikaa? Minulla oli eläimiä huomattavasti enemmän kuin kotitarpeiksi tarvittaisiin eli huvin vuoksi.
No jos lehmälle ja vuohelle teet itse kaiken talvisyötävän (siis kasvavat heinää, teet kerppuja jne.) ja sen lisäksi sinulla on sellainen kasvimaa, joka tuottaa kaiken mahdollisen ruokasi ja lisäksi keräät metsästä marjoja ja sinulla on hedelmäpuutarha, niin kesällä kaiken tuon hyvinhoitamiseen menee noin 14 tuntia/vrk . Lehmälle ja vuohelle on oltava raikasta vettä ja talvella lämpöä, omavaraisesti hoitelet varmaan ne polttopuutkin?
Tässä on nyt kyse maksimaalisesta omavaraisuudesta, joka tarkoittaa sitä, että ihan itse tehdään mahdollisimman paljon, ei siis osteta muilta heinää tai aidantekoa. Meilläkin on 40 nautaa, ei niiden hoitamiseen minulta mene päivässä tuntiakaan, koska niillä on oma hoitajansa, mutta voin toki mainostaa kaikille olevani omavarainen niin maidon kuin lihankin suhteen. Ei se tosin ole totta.
No viljelijä olen minäkin ja kävin töissä tilan ulkopuolella. Luulisi sinun tietävän minkä verran kahden kutun hoitamiseen ja heinittämiseen menee aikaa, jos kerran itselläsi on nautoja. Meillä ei ole palkattua työvoimaa ollut, vaikka on ollut tuotantoeläimiä (emolehmiä), harraste-eläiminä on ollut hevosia, vuohia, lampaita, kanoja ja pupuja. Joten tiedän kyllä eläinten hoitoon menevän ajan aika hyvin.
Kyse on tietysti siitä myös miten paljon on valmis tekemään töitä, omavaraisuudessa siis. Se ei ole realistista, että elää kuten ennenkin eikä se ole homman ideakaan eli että saisi kaikenmaailman erikoisemmat herkut omasta maasta. Satojen kilojen mustikkatalkoot eivät myöskään ole välttämättömiä, se tässä näyttää olevan ajatusvirhe, että omavaraisuuden ajatellaan olevan kuin itse tehty supermarket, missä on kaikkea sitä mitä Prismassakin.
Siksi ehdotin kuttuja, koska ovat helppoja ja voi pitää niukalla valkuaisella, niin eivät sitten lypsä liikaa, siitähän tulee paljon työtä, kun pitää alkaa juustoa tekemään. Laitoin kanatkin aikoinaan pois, kun alkoivat munia liikaa, ettei niitä oikein enää saanut mihinkään eikä aika riittänyt. Omavaraisuudessa siis käännettäisiin elämä niin, että tehdään vain sen verran kuin pitää ruokaa, lämpöä, ym. saada. Ei täysin samanlaista elämäntyyliä kuin muulloinkin, vaan elintasoa lasketaan vapaaehtoisesti.
Vähän kyllä epäilyttää se, että sinulla on varaa palkata työntekijä hoitamaan 40 nautaa tässä tilanteessa. Ei tuollaista eläinmäärää varten ole kenelläkään työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten kyllä mutta traktorit, leikkuupuimurit, yms tarvitsevat öljypohjaisia polttoaineita, lisäksi tarvitaan erilaisia pakkausmuoveja (jotka on tehty öljystä) ja noita öljylähteitä ei Suomessa ole. Taidetaan tarvita myös ammoniakkia ja fosfaatteja keinolannotteisiinkin.
Ammoniakkia ja fosfaatteja? Et tiedä maanviljelystä mitään
Mutta teollisuudesta taidan tietää enemmän kuin joku muu. Ne keinolannoitteet on siis valmistettava jostain, käsitääkseni ammoniakki ja fosfaatti ovat tärkeitä raaka-aineita keinolannotteiden valmistamiseen. Vai meinasitko lannoittaa pellot huussin jätteillä?
Haber-Bosch - sanooko mitään?
Kyllä jos mennään Pentti Linkolan malliin
- mies oli tosin kovin pahoillaan kun kaiken muun pystyi "tuottamaan" mutta ei suklaata. Ei siis ollut kovin paha rike.
Minä olen pyrkinyt täydelliseen omavaraisuuteen. Siinä on auttanut paljon se, että olen löytänyt erittäin rikkaan alumiini, teräs ja pölyesteri esiintymän. Kesäisin käyn Lapissa louhimassa kultaa.
Ruoan suhteen olen ollut omavarainen pitkään.
Paljon on kuitenkin ongelmiakin. Transistorin pystyy vielä itse valmistamaan, mutta mikroprosessorin valmistus on hemmetin rasittavaa nysväämistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jos mennään Pentti Linkolan malliin
- mies oli tosin kovin pahoillaan kun kaiken muun pystyi "tuottamaan" mutta ei suklaata. Ei siis ollut kovin paha rike.
Miten suola ja sokeri, jotka ovat hyödyllisiä säilönnässä ja tuleehan niillä makuakin?
On toki, mutta se on täyspäiväistä työtä. Et pysty olemaan omavarainen ja samalla käydä muissa töissä.
Mahdollistahan se olisi mutta onko se mitenkään kannattavaa on kokonaan eri asia.
Ihmettelen että monissa kommenteissa kerrotaan että rahallisesti ruoan omavaraisuus ei ole kannattavaa. Eihän tässä sitä kysytty.
Ja onhan itse tuotettu ruoka väkisinkin halvempaa. Alussa se maksaa ainoastaan että hankkii ne perunan mukulat ja muut vihannekset sinne kasvamaan.
Sen jälkeen itse tuotettu ruoka muuttuu ilmaiseksi.