Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!
Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.
Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.
Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.
Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.
Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.
Kommentit (3609)
Mulla alkoi 2kk sitten velvoite hakea 4 työtä per kuukausi. Väkisin etsimällä etsin sen neljä kiinnostavaa paikkaa ja nyt oon 2 viikkoa ollut vakkari työssä. Mulla siis ainakin toimi.ätä nykyistä kivaa työpaikkas en olis hskenut, jos ei olisi ollut ".pakko". Ja osottautuikin tosi kivaksi paikaksi!
Olin 3 vuotta ollut työttömänä ja silleen aika laiskasti hakenut työpaikkoja vaan mielenkiintoisista paikoista. Ja nyt ne parhaimmat olikin just niitä plan b-paikkoja joihin hain vaan jotta sain 4 hakemusta täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajaltelkaa niitä rekryosastojen raukkoja jotka joutuu käydä läpi vähintään kakskytkertaiset hakupaperit vain sen takia että porukka joutuu PAKOLLA hakea niitä paikkoja heiltä.
Kuten että it-alalle hakee porukkaa jotka osaa juuri ja juuri avata tietokoneen, tai hoitoalalle hakee porukkaa jotka käyneet kerran katsomassa mummoaan sairaalassa. Kun kaikki ne tulleet pitää kuitenkin käydä läpi ettei ne oikeat ja pätevät hakemukset vahingossa mene sinne roskakoppaan tai silppuriin.
Juuri tämän takia hyvin monet oikeat työpaikat ovat nykyään auki vain Linkedinissä, yrityksen omilla nettisivuille tai vastaavissa. Työnantajat koittavat näin saada ainoastaan kunnollisia hakijoita.
Toivottavasti kaikki työnhakijat myös tajuavat tämän eivätkä luule, että työvoimatoimiston listoilla olisi "kaikki" avoimet työpaikat. Vähintään Oikotie, Monster, Duunitori jne pitää olla kailla seurannassa
Miksi pitää olla mainitut seurannassa, jos firmat eivät edes niissä ilmoittele, vaan ainoastaan omassa LinkedInissä? Etenkään, jos firmojen mielestä "kunnollinen" hakija on vain sellainen, joka ei seuraa TE-palvelujen sivuja?
Tekopyhää.
Eli et halua töihin? Itse kun halusin niin selasin kaikkia mahdollisia työpaikkailmoituskanavia. Yksikään työpaikoistani ei ole ilmoittanut työvoimatoimistossa avoimia paikkojaan
Haluun töihin, mutta alle 20€/h en lähde
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loiset itkua tihrustaen joutuvat hakemaan työpaikkoja. Voi voi.
Minulla "loisella" on työuraa takana 42vuotta ja vielä edessä 2,5 vuotta.
Mites sinulla, onko tehtynä yhtä monta työvuotta? Vuosi sitten sairastuin aivoverenvuotoon ja päästä löytyi verisuonipullistumia jotka hoidettiin talvella. Sen jälkeen olen saanut TIA kohtauksia, jotka enteilee uusia aivotapahtumia ja silti olen ahkera työnhakijaloinen jota te-keskus patistaa töihin. Työttömäksi olen siis joutunut alkukesästä.
No joo, kyllä minä sen ymmärrän, että töitä on tehtävä ja haluankin niitä tehdä, mutta en ihan mitä tahansa. En halua uhrata terveyttäni/elämääni tekemällä töitä, joista saan 200e/kk enemmän, kuin liitosta, jonne olen jäsenmaksuja vuosikymeniä maksanut.
Ja toisaalta, kun saunominenkin on aina kielletty TIA kohtauksen jälkeen, saatika, että saisi ajaa autoa, niin tuntuu hullulle, että pitäsisi mennä rasittamaan itseään jonneksi, josta ei edes saa palkkaa tai se palkka on niin pieni, että miinukselle menee työmatkojen jälkeen :(
Ps sitten kun sinullakin on yli 40 työvuotta tehtynä, voit tulla sanomaan minua loiseksi.
No minulla tuo oikeus sitten on, takana on 44 virallista työvuotta ja jo ennen sitä töissä lomien aikana 6 vuoden ajan ja edelleen olen töissä. Te-keskukset lakkautettiin 2009, joten niiden työhönpatistelusta en tiedä, mutta lain mukaan työttömyysetuutta hakevan tulee töitä hakea, TE-toimistot eivät ole lakia säätäneet, ne vain noudattavat säädöksiä.
Ohis. Onkos sinulla pellellä käynyt mielessä, että olet yksi niistä onnekkaista ihmisistä, joille täystyöllisyys on ollut mahdollista koko aikuisiän ja enemmänkin? Nyt on jo sellaiset ajat, että työtä ei riitä kaikille ja pitkäaikainen työpaikka on kohtalainen lottovoitto. Älä luule, että kaikki ovat yhtä onnekkaita kuin sinä - ja työttömyys, sairaus tai onnettomuus olisi ihan hyvin voinut osua sinunkin kohdallesi.
Kyllä minulla pellellä on käynyt moinen mielessä ja jos luet tekstini, niin en tavallasi halveksi yhtään ketään, en nimittele enkä räyhää. Kunhan totesin sen faktan, että töitä on tehty ja että työkkärikin tekee työnsä, jonka pohja on eduskunnan päätöksissä. Sanna Marinin punainen hallitus teki päätöksen tästä työnhakumallista, ei se ole yhdenkään työkkärin työntekijän vika - kuten ei ole minun vikani, että osaamisessa, koulutuksessa, työtaidoissa tai työkyvyssä ei ole ongelmia. Suurin osa suomalaisista tekee töitä eläkeikään asti, kuulun siis enemmistöön eli onnekkaisiin, tavallisiin ihmisiin. Iso osa ikäisistäni on tehnyt koko ikänsä töitä, en ole poikkeus, vaikka monen kolmekymppisen mielestä pitkä työura on rangaistus.
Miksi tulet ilkkumaan tällaiseen ketjuun? Ymmärrätkö, että katkeamattomalla työuralla on helppo saada töitä vielä vanhanakin. Työttömien hakemukset menevät suoraan roskikseen, ei siinä auta tutkinnotkaan. Kun jatkuvasti joutuu työnhaussa avoimen syrjinnän kohteeksi, ihmisen luonnollinen reaktio on luopua koko hommasta oman mielenterveyden säilyttämiseksi.
Tämä on 100% totta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loiset itkua tihrustaen joutuvat hakemaan työpaikkoja. Voi voi.
Minulla "loisella" on työuraa takana 42vuotta ja vielä edessä 2,5 vuotta.
Mites sinulla, onko tehtynä yhtä monta työvuotta? Vuosi sitten sairastuin aivoverenvuotoon ja päästä löytyi verisuonipullistumia jotka hoidettiin talvella. Sen jälkeen olen saanut TIA kohtauksia, jotka enteilee uusia aivotapahtumia ja silti olen ahkera työnhakijaloinen jota te-keskus patistaa töihin. Työttömäksi olen siis joutunut alkukesästä.
No joo, kyllä minä sen ymmärrän, että töitä on tehtävä ja haluankin niitä tehdä, mutta en ihan mitä tahansa. En halua uhrata terveyttäni/elämääni tekemällä töitä, joista saan 200e/kk enemmän, kuin liitosta, jonne olen jäsenmaksuja vuosikymeniä maksanut.
Ja toisaalta, kun saunominenkin on aina kielletty TIA kohtauksen jälkeen, saatika, että saisi ajaa autoa, niin tuntuu hullulle, että pitäsisi mennä rasittamaan itseään jonneksi, josta ei edes saa palkkaa tai se palkka on niin pieni, että miinukselle menee työmatkojen jälkeen :(
Ps sitten kun sinullakin on yli 40 työvuotta tehtynä, voit tulla sanomaan minua loiseksi.
No minulla tuo oikeus sitten on, takana on 44 virallista työvuotta ja jo ennen sitä töissä lomien aikana 6 vuoden ajan ja edelleen olen töissä. Te-keskukset lakkautettiin 2009, joten niiden työhönpatistelusta en tiedä, mutta lain mukaan työttömyysetuutta hakevan tulee töitä hakea, TE-toimistot eivät ole lakia säätäneet, ne vain noudattavat säädöksiä.
Ohis. Onkos sinulla pellellä käynyt mielessä, että olet yksi niistä onnekkaista ihmisistä, joille täystyöllisyys on ollut mahdollista koko aikuisiän ja enemmänkin? Nyt on jo sellaiset ajat, että työtä ei riitä kaikille ja pitkäaikainen työpaikka on kohtalainen lottovoitto. Älä luule, että kaikki ovat yhtä onnekkaita kuin sinä - ja työttömyys, sairaus tai onnettomuus olisi ihan hyvin voinut osua sinunkin kohdallesi.
Kyllä minulla pellellä on käynyt moinen mielessä ja jos luet tekstini, niin en tavallasi halveksi yhtään ketään, en nimittele enkä räyhää. Kunhan totesin sen faktan, että töitä on tehty ja että työkkärikin tekee työnsä, jonka pohja on eduskunnan päätöksissä. Sanna Marinin punainen hallitus teki päätöksen tästä työnhakumallista, ei se ole yhdenkään työkkärin työntekijän vika - kuten ei ole minun vikani, että osaamisessa, koulutuksessa, työtaidoissa tai työkyvyssä ei ole ongelmia. Suurin osa suomalaisista tekee töitä eläkeikään asti, kuulun siis enemmistöön eli onnekkaisiin, tavallisiin ihmisiin. Iso osa ikäisistäni on tehnyt koko ikänsä töitä, en ole poikkeus, vaikka monen kolmekymppisen mielestä pitkä työura on rangaistus.
Miksi tulet ilkkumaan tällaiseen ketjuun? Ymmärrätkö, että katkeamattomalla työuralla on helppo saada töitä vielä vanhanakin. Työttömien hakemukset menevät suoraan roskikseen, ei siinä auta tutkinnotkaan. Kun jatkuvasti joutuu työnhaussa avoimen syrjinnän kohteeksi, ihmisen luonnollinen reaktio on luopua koko hommasta oman mielenterveyden säilyttämiseksi.
Olin täysin samaa mieltä vielä pari viikkoa sitten, mutta sitten tapahtui suoranainen ihme, sain työpaikan. Takana on useamman vuoden työttömyys, olen osatyökyinen ja jo lähempänä viittäkymppiä. En voi uskoa todeksi oikein vieläkään tätä, mutta työ alkaa ensi viikolla ihan toistaseksi voimassa olevalla sopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ensin rahat pois niin, vuokrat ja muut laskut maksetaan mutta niiden maksamiseen ei anneta rahaa.
Näin loppuu puhelimien ja muotivaatteiden osto, tämä on vaihe 1, näitä saisi ostettua vain palkalla.
Ruokaan voisi antaa ruokalappuja (sos.tunnuksella), jolloin rahaa ei voisi käyttää väärin mutta ruoan saisi kuitenkin, tällaisia on ollutkin ja niillähän ei saanut ostettua esim tupakkaa tai olutta, niitäkin saisi vain palkalla.
En tarvitse ruokalappuja, vaan rahaa laskujen maksuun ja lapsen elättämiseen. Mies maksaa ruuat. Vuokraa on turha tulla makselemaan, kun asun omistusasunnossa. Vai pitäisikö mun myydä ne ruokalaput alehintaan, että saan mm. opintolainan maksettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on 0-4 paikkaa kuussa. Riippuu täysin työttömän tilanteesta ja se katsotaan jokaisen kohdalla erikseen oman vastuuvirkailijan kanssa.
Ja aika lailla mielenkiintoinen on tilanne, jossa se on vähemmän kuin 4. Tuo 0 on suoraa määritelty laissa, samoin esim. 1 velvollisuus/3 kk, jos on osa-aikatyössä, mutta muuten työtön saa aika lailla paljon perustella työllisyystilannetta (ei omaa tilannettaan, lain mukaan sillä ei ole vaikutusta) suhteessa koulutukseensa/työkokemukseensa, jos haluaa saada jonkun muun kuin 4 työnhakua.
Ei tarvinnut perustella ollenkaan. Työkkärin henkilö sen itse sanoi ja kirjasi papereihin. Ei ole alan töitä ollenkaan työssäkäyntialueella ja haen oman harkinnan mukaan muita töitä ja töitä työssäkäyntialueen ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kausityö loppui ja kävin ekaa kertaa tän mallin aikana työkkärissä. Muutin naapurikuntaan töissä ollessani, joten nyt mulle tuli uusi "oma valmentaja" ja tapasimme ensimmäisen kerran.
Herran Jumala. Oon siis ollut työttömänä vasta viikon ja se virkailijan suhtautuminen muhun oli ihan älytöntä. Siinä istuessa ja häntä kuunnellessa piti oikein alkaa katsomaan että miltä mä näytän, oonko pukenut mun paidan väärinpäin vai mikä minussa viestii totaalista idioottia tälle ihmiselle. Mua ei oo koskaan ennen kohdeltu näin alentuvasti ja pidetty avuttomana tollona.Oon 32-vuotias ja virkailija suurinpiirtein samaa ikäluokkaa, joten ei voi edes ikäerolla selittää sitä vähättelyä. Jo näkemättä mun CV:tä hän oli sitä mieltä että mun pitäisi aloittaa joku 3kk kestävä työpaja, jossa ansioluettelo laitetaan kuntoon ja opetellaan työnhakutaitoja. Sitten kädestä pitäen selitti miten niitä työpaikkoja etsitään netistä, miten se hakukone toimii ja lopuksi vielä luki mulle hitaasti ääneen niitä avoimia työpaikkailmoituksia. Mä istuin siinä ihmeissäni. Oon kuitenkin ikäluokkaa, joka käyttää tietokonetta sujuvammin kuin useampia keittiökonetta.
Kaiken kruunasi, kun hän lopuksi kysyi, että tulostaako hän paperille mun allekirjoitettavaksi tuon työllistymissuunnitelman, vai pystynkö kuittaamaan sen netissä.
(oon konetekniikan insinööri, siksi tää varmaan riipaisi niin syvältä)
Mikä tuossa meni pieleen?
Ensinnäkään ei ole olemassa mitään 3 kk mittaisia työpajoja, joissa laitetaan ansioluettelot ja työnhakutaidot kuntoon, laki kun ei sellaisia tunne eikä näitä voi siis järjestää. Toiseksi uskomattoman moni ei osaa hakea oman alansa työpaikkoja, vaan selittää silmät kirkkaana, että ei niitä ole alueella, katsottu on.
Ja se suunnitelman allekirjoittaminen: jos sitä ei kysy erikseen, jättää työtön suunnitelman hyväksymättä ja siitä seuraa hänelle etuuden katkaisu. Kannattaa varmistaa, pystytkö kuittaamaan netissä, jotta et jää ilman rahojasi.
"Ensinnäkään ei ole olemassa mitään 3 kk mittaisia työpajoja, joissa laitetaan ansioluettelot ja työnhakutaidot kuntoon"
Usko pois, kyllä täältä Tampereelta löytyy. Firman nimi on Arffman, myy tämän palvelun työkkärille ja käärii hyvät voitot turhanpäiväisillä kursseilla.
Edellisen virkailijan kanssa tää hoidettiin yhdellä puhelulla. Hän oli käynyt mun työhistorian läpi ja totesi että oon paljon töitä tehnyt ja työttömyysjaksot ovat olleet lyhyitä, oli varma että työllistyn omin avuin nopeasti uudestaan, eikä kokenut mun tarvitsevan kursseja.
"Kannattaa varmistaa, pystytkö kuittaamaan netissä, jotta et jää ilman rahojasi."
JEP
Tähän on tähänkin asti riittänyt yksi lause, käy kuittaamassa omilla sivuilla kahden päivän sisällä. Samoilla sivuilla, missä ilmoittauduin työttömäksi alunperinkin, joten varmasti osaan siellä käydä, eikä mulle tarvii tulostaa paperiversiota allekirjoitettavaksi, kuten tuossa aikaisemmin kerroin hänen ehdottaneen. Sulta meni vähän pointti ohi. Mua sapetti juurikin se asenne mua kohtaan, niin kuin en sitä nettiä osaisi käyttää ja siellä asiaa kuitata.
kysyttavaa kirjoitti:
Tätä(kin) aihetta on varmaan käsitelty tuhanteen kertaan mutta kysytään ku en vieläkään tiedä:
Oletteko OSA-AIKAISTA työtä tekevät selvinneet 'yksi työhakemus kolmessa kuukaudessa' -velvoitteella?
Vai oletteko tekin joutuneet hakemaan töitä useammin? Itellä on vakituinen osa-aikainen työ mutta työkkäristä ei vielä olla oltu yhteydessä joten mulle tää velvoite isketään vasta hamassa tulevaisuudessa (vuoden vaihteessa oletan).
Haluaisin pitää nykyisen työni ja jos haen lisätyötä, niin sen pitäisi olla sitten jotain ilta-työtä about klo 18-24 välillä. Olis tosi vaikea keksiä joka viikko sellanen työ haettavaksi.
Täällä jo aiemmin ketjuun kirjoittanut työkkärin täti :) Kyllä, osa-aikatyöläisille se työnhakuvelvoite on vain yksi kolmessa kuukaudessa. Vinkkinä, sen täyttämiseksi riittää, että kysyt lisää tunteja nykyiseltä työnantajaltasi. Totta kai tavoite on kokoaikatyöhön työllistyminen ja sellaisia paikkoja suositellaan haettavaksi, mutta tietysti jos on vahvat syyt pysyä nykyisessä osa-aikaisessa, kannattaa vaan pyytää kerran kolmessa kuukaudessa lisätunteja.
Vierailija kirjoitti:
kysyttavaa kirjoitti:
Tätä(kin) aihetta on varmaan käsitelty tuhanteen kertaan mutta kysytään ku en vieläkään tiedä:
Oletteko OSA-AIKAISTA työtä tekevät selvinneet 'yksi työhakemus kolmessa kuukaudessa' -velvoitteella?
Vai oletteko tekin joutuneet hakemaan töitä useammin? Itellä on vakituinen osa-aikainen työ mutta työkkäristä ei vielä olla oltu yhteydessä joten mulle tää velvoite isketään vasta hamassa tulevaisuudessa (vuoden vaihteessa oletan).
Haluaisin pitää nykyisen työni ja jos haen lisätyötä, niin sen pitäisi olla sitten jotain ilta-työtä about klo 18-24 välillä. Olis tosi vaikea keksiä joka viikko sellanen työ haettavaksi.
Samaa pohdin itsekin. Osa-aikaiselle 1 työhakemus per 3kk. Totta vai tarua? Muistaakseni tällainen skenaario luki lakialoitteessa, mutta onko toteutunut käytännössä? Osa-aikaiset, huhuu?
Minulle on määrätty 1 hakemus 3 kk aikana.
Typerää siinä on se, että terveyssyistä en pysty vastaanottamaan työtä yhtään tuntia nykyistä enempää.
Byrokratia vaan menee sillä tavalla, että osa tuloistani tulee työttömyyskorvauksena. Tämä on näitä byrokratian helmiä.
Sekin kuulemma kelpaa että kysyy nykyiseltä työnantajalta lisää tunteja. Mutta en minä kehtaa 😱 Siinähän saattaa loppua työt kokonaan jos pyydän lisää tunteja ja sitten sanon etten voi tehdä nykyistä enempää. En halua testata työnantajan huumorintajua.
Muutenkin tuntuu tympeältä hakea töitä kun tietää jo valmiiksi ettei työtä pysty vastaanottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kysyttavaa kirjoitti:
Samaa pohdin itsekin. Osa-aikaiselle 1 työhakemus per 3kk. Totta vai tarua? Muistaakseni tällainen skenaario luki lakialoitteessa, mutta onko toteutunut käytännössä? Osa-aikaiset, huhuu?
Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?? Neljän työpaikan hakeminen per kuukausi/eli peruskoulumatematiikalla yks per viikko / onko ylivoimaista? Senkun selaatte alanne ilmoituksia ja laitatte hakemukset kehiin. Ei kukaan niitä tarkista, koska lainsäädäntö. Pistäkää niitä hakemuksia esim. firmojen 'vapaa hakemus' -osastoon tai sitten valehdelkaa mitä ootte hakeneet. Kaikkein typerimmille työnhakuvelvoitteen alla oleville voisin sanoa, että laitatte saman paskahakemuksen 4xkk jonkun firman 'avoin hakemus' -osioon ja sillä selvä. Ihan sama, asutko Helsingissä tai Utsjoella, ei teitä palkata, joten se ulina "mulla on suku ja mies nykyisellä paikkakunnalla" on aivan turhaa. EI KETÄÄN KIINNOSTA, vähiten te-toimistoa.
Minulle on määrätty 1 hakemus 3 kk aikana.
Typerää siinä on se, että terveyssyistä en pysty vastaanottamaan työtä yhtään tuntia nykyistä enempää.
Byrokratia vaan menee sillä tavalla, että osa tuloistani tulee työttömyyskorvauksena. Tämä on näitä byrokratian helmiä.Sekin kuulemma kelpaa että kysyy nykyiseltä työnantajalta lisää tunteja. Mutta en minä kehtaa 😱 Siinähän saattaa loppua työt kokonaan jos pyydän lisää tunteja ja sitten sanon etten voi tehdä nykyistä enempää. En halua testata työnantajan huumorintajua.
Muutenkin tuntuu tympeältä hakea töitä kun tietää jo valmiiksi ettei työtä pysty vastaanottamaan.
Vierailija kirjoitti:
kysyttavaa kirjoitti:
Täällä jo aiemmin ketjuun kirjoittanut työkkärin täti :) Kyllä, osa-aikatyöläisille se työnhakuvelvoite on vain yksi kolmessa kuukaudessa. Vinkkinä, sen täyttämiseksi riittää, että kysyt lisää tunteja nykyiseltä työnantajaltasi. Totta kai tavoite on kokoaikatyöhön työllistyminen ja sellaisia paikkoja suositellaan haettavaksi, mutta tietysti jos on vahvat syyt pysyä nykyisessä osa-aikaisessa, kannattaa vaan pyytää kerran kolmessa kuukaudessa lisätunteja.
Kiitos ystävällisestä vastauksesta.
Mun 'vahva syy' pysyä nykyisessä osa-aikaisessa työssä on työn vakituisuus ja se on myös sellainen työ josta ei ole kovin suurta riskiä saada potkuja.
Firmassa lisätöitä ei oikeastaan kysytä vaan meillä on sellainen sähköinen järjestelmä, johon mahdolliset lisätyömahdollisuudet merkataan automaattisesti. Jos sinne ilmaantuu työtä, niin sen voi sieltä järjestelmästä klikkaamalla ottaa itselleen. Riittääköhän te-palvelun virkailijalle että en kysele töitä pomolta vaan seuraan tätä järjestelmää vaan silmä kovana? :D No, tiedän että tulen saamaan kaikkeen vastauksen sitten kun joudun aktiivimalliin.. vielä ei ole yhteydenottoa tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajaltelkaa niitä rekryosastojen raukkoja jotka joutuu käydä läpi vähintään kakskytkertaiset hakupaperit vain sen takia että porukka joutuu PAKOLLA hakea niitä paikkoja heiltä.
Kuten että it-alalle hakee porukkaa jotka osaa juuri ja juuri avata tietokoneen, tai hoitoalalle hakee porukkaa jotka käyneet kerran katsomassa mummoaan sairaalassa. Kun kaikki ne tulleet pitää kuitenkin käydä läpi ettei ne oikeat ja pätevät hakemukset vahingossa mene sinne roskakoppaan tai silppuriin.
Juuri tämän takia hyvin monet oikeat työpaikat ovat nykyään auki vain Linkedinissä, yrityksen omilla nettisivuille tai vastaavissa. Työnantajat koittavat näin saada ainoastaan kunnollisia hakijoita.
Toivottavasti kaikki työnhakijat myös tajuavat tämän eivätkä luule, että työvoimatoimiston listoilla olisi "kaikki" avoimet työpaikat. Vähintään Oikotie, Monster, Duunitori jne pitää olla kailla seurannassa
Miksi pitää olla mainitut seurannassa, jos firmat eivät edes niissä ilmoittele, vaan ainoastaan omassa LinkedInissä? Etenkään, jos firmojen mielestä "kunnollinen" hakija on vain sellainen, joka ei seuraa TE-palvelujen sivuja?
Tekopyhää.
Eli et halua töihin? Itse kun halusin niin selasin kaikkia mahdollisia työpaikkailmoituskanavia. Yksikään työpaikoistani ei ole ilmoittanut työvoimatoimistossa avoimia paikkojaan
Haluun töihin, mutta alle 20€/h en lähde
Jaahas, yrität ilmeisesti esittää minua (eli henkilöä, joka arvosteli sitä, että työpaikoista ilmoitellaan vain LinkedInissä). Minä en ole ikinä hakenut työpaikkaa, josta saa yli 15 euroa tunti. Viimeeksikin hain vastaanottovirkailijaksi, jossa palkka oli 10 euroa tunti. Mitään vastausta en kyseisestä työpaikasta tietenkään hakemukseeni saanut. Eihän se nyt yhdenkään firman arvoihin voi kuulua, että hakemuksen tehneille vastattaisiin edes lyhyellä kiitoksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekopyhää.
Voi voi, kun arviosi meni pieleen, mutta eihän tarkoituksesi ollutkaan muu kuin pilkka. Minulla on osa-aikatyö ja etsin toista siihen lisäksi. Ei vaan kukaan palkkaa, vaikka koulutusta ja työkokemusta löytyy noin 20 vuoden ajalta.
Ruotsin työttömyyskassa olikin erikoinen paikka. Luulin, ettei sellaista sössöä olisi olemassakaan. Työni loppui ja sain ns kultaisen kädepuristuksen, mutta hain kaikesta huolimatta uutta työtä eri alalta. Eli minulla pyyhki hyvin, sain lainat maksettua ja ostin isomman asunnon. Sitten ala, joka oli uusi olikin aikamoinen rasite. Se oli raskasta henkisesti, lapsia kun piti opettaa ja he olivat pieniä pirulaisia ja vilkkaita kun pienet kissanpennut. Enkä ollut mikään nuori, vaan vanhempi, Selkä rasittui eniten, koska kumartaminen ja konttaaminen oli oikeasti hankalaa, joten osuin työttömyysputkeen sopivasti ennen eläköitymistä. Mutta ehdin olla oikeastikin työtön, jolloin hölmö työttömyyskassa-apulainen pisti minut hakemaan pizzeriaan paistamaan pizzoja. Ei siinä mitään pahaa olisi ollut, vaikka juu olisin vain itsekkin paisunut kuin pizza tai pullataikina. Mutta en siis suostunut ottamaan mokomaa paikkaa ja sain siitä sitten ikäviä seuraamuksia, mutta ehdinkin asiasta valittaa korkeammalle taholle ja sainkin menetetyt rahani takaisin ja tyhmä työttömyyskassa-apulainen sai potkut. Ei hän tämän minun asiani takia varmasti niitä potkuja saanut, mutta saipa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mun kausityö loppui ja kävin ekaa kertaa tän mallin aikana työkkärissä. Muutin naapurikuntaan töissä ollessani, joten nyt mulle tuli uusi "oma valmentaja" ja tapasimme ensimmäisen kerran.
Herran Jumala. Oon siis ollut työttömänä vasta viikon ja se virkailijan suhtautuminen muhun oli ihan älytöntä. Siinä istuessa ja häntä kuunnellessa piti oikein alkaa katsomaan että miltä mä näytän, oonko pukenut mun paidan väärinpäin vai mikä minussa viestii totaalista idioottia tälle ihmiselle. Mua ei oo koskaan ennen kohdeltu näin alentuvasti ja pidetty avuttomana tollona.Oon 32-vuotias ja virkailija suurinpiirtein samaa ikäluokkaa, joten ei voi edes ikäerolla selittää sitä vähättelyä. Jo näkemättä mun CV:tä hän oli sitä mieltä että mun pitäisi aloittaa joku 3kk kestävä työpaja, jossa ansioluettelo laitetaan kuntoon ja opetellaan työnhakutaitoja. Sitten kädestä pitäen selitti miten niitä työpaikkoja etsitään netistä, miten se hakukone toimii ja lopuksi vielä luki mulle hitaasti ääneen niitä avoimia työpaikkailmoituksia. Mä istuin siinä ihmeissäni. Oon kuitenkin ikäluokkaa, joka käyttää tietokonetta sujuvammin kuin useampia keittiökonetta.
Kaiken kruunasi, kun hän lopuksi kysyi, että tulostaako hän paperille mun allekirjoitettavaksi tuon työllistymissuunnitelman, vai pystynkö kuittaamaan sen netissä.
(oon konetekniikan insinööri, siksi tää varmaan riipaisi niin syvältä)
Virkailijat kohtelevat kaikkia samalla monotonisella tavalla. Riippumatta koulutuksestasi ja työhistoriastasi, joita eivät vaivaudu tarkistamaan, vaikka olisi erittäin suotavaa. Kai tässä systeemissä on opetettu tuo yhdenvertaisuus ja liukuhihnamaisuus. Samat kysymykset minullekkin joka kerta ja ehkä oikeutetummin kuin tapauksessasi, koska olen jo kuuskymppinen pitkäaikaistyötön, siten erittäin vähäteltävä ja ennakkoluuloja herättävä. Tietotekniikka on silti tarpeeksi hallussa:) Älypuhelintakin osaan käyttää:D Joka kerta vain yllätyn, kuinka suunnitelmassa minut saadaan näyttämään kehittymishaluttomalta ja pitkä työurani, mukana määräaikaisiakin töitä, opintoja jne. jätetään huomiotta, kuin olisin vasta tutustumassa työelämään. Tällä kaikella petrataan sitä, että kohta koittaa työpajat, työkokeilut, työllistymiskurssit, joissa opettelen sitten kättelemään ja tervehtimään jne. Huoh! Asiakaspalvelussa ja palvelualoilla kun olen töitäni tehnyt etupäässä.
Ei ole olemassa mitään lainmukaista työn valitsemispakkoa, koska työn vapaa valinta on perustuslakiin perustuva oikeus.
Työn hakeminen pitää sisällään käytännössä myös työn valinnan. Ei voida kiertää vapaata työn valintaa siten, että tehdään sattumanvaraisten töiden hakemisesta pakollista rangaistuksen uhalla.
Lisää Perustuslaki pykälä 18 sekä TSS-sopimus ratifioitu vuonna 1976.
Mikäli yritetään pakottaa valitsemaan työ vasten tahtoa, silloin toimitaan aivan yksiselitteisesti lainvastaisesti. Valtiolla on velvollisuus tunnustaa kansalaisilleen perustuslaissa mainittu oikeus työn vapaaseen valintaan.
Jos asiasta tulee riitaa, kysymys on lainvastaisesta toiminnasta, jolloin valitusta ei tehdä Kelalle eikä Samuun, vaan kantelut viedään ylimmälle lainvalvojalle jonka tehtävä on varmistaa se että viranomaisten toiminta on tarkoin lainmukaista.
Myös kaikenlaisten suunnitelmien tekeminen pitää sisällään vaatimuksen siitä, että kansalaisen oikeus vapaaseen (työn) valintaan tunnustetaan, koska kysymys on hallinnon toimittamasta toimenpiteestä työttömille, joilta nimenomaan edellytetään em. vapauden tunnustamista.
Ainakin pk-seudulla hain tyypillisesti tuon verran. Pidin myös kirjaa hauista ja kun itse piinasin te-toimistoa ja näytin mustaa valkoisella kaikista hauistani niin eipä ne koskaan karenssilla uhanneet. Näin jälkikäteen miettien: ei jäänyt hakemisesta kiinni. Työtön keski-ikäinennei vaan helposti saa töitä. Ei edes hanttihommia: eivät ota keski-ikäistä paistamaan hamppareita kun tietävät että tyyppi lähtee heti kun pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään lainmukaista työn valitsemispakkoa, koska työn vapaa valinta on perustuslakiin perustuva oikeus.
Työn hakeminen pitää sisällään käytännössä myös työn valinnan. Ei voida kiertää vapaata työn valintaa siten, että tehdään sattumanvaraisten töiden hakemisesta pakollista rangaistuksen uhalla.
Lisää Perustuslaki pykälä 18 sekä TSS-sopimus ratifioitu vuonna 1976.
Mikäli yritetään pakottaa valitsemaan työ vasten tahtoa, silloin toimitaan aivan yksiselitteisesti lainvastaisesti. Valtiolla on velvollisuus tunnustaa kansalaisilleen perustuslaissa mainittu oikeus työn vapaaseen valintaan.
Jos asiasta tulee riitaa, kysymys on lainvastaisesta toiminnasta, jolloin valitusta ei tehdä Kelalle eikä Samuun, vaan kantelut viedään ylimmälle lainvalvojalle jonka tehtävä on varmistaa se että viranomaisten toiminta on tarkoin lainmukaista.
Myös kaikenlaisten suunnitelmien tekeminen pitää sisällään vaatimuksen siitä, että kansalaisen oikeus vapaaseen (työn) valintaan tunnustetaan, koska kysymys on hallinnon toimittamasta toimenpiteestä työttömille, joilta nimenomaan edellytetään em. vapauden tunnustamista.
Lisäksi, riitatilanteessa, kannattaa jo erimielisyystilanteessa ennen riitaa mainita viranomaiselle, että viranomaisella 1) ei ole velvollisuutta toimia lainvastaisesti ja 2) viranomaisella on myöskin oikeus korjata menettelyä huomatessaan esim. ilmeisen väärää lain soveltamista tai virheellistä selvitystä.
Jos työttömyysturvaan liittyvät lait tai viranomaisen tulkinnat/menettelyt yms. on ristiriidassa perustuslain kanssa, siinähän sitä on samantien luvassa ilmeisen väärää lain soveltamista. Lukekaa tarkoin em. teksteissä mainitut lakipykälät sekä Perustuslaki että TSS-sopimus, molemmat on Suomen oikeusjärjestelmässä suurimpia lakeja millä on etusija muihin lakeihin nähden.
Tarvitseeko noiden 4 paikan löytyä jostain työnhaku kanavasta vai lasketaanko myös avoimet hakemukset?
Lomautus kyllä kelpaisi. Sain lomautuksen pari vuotta sitten 1,5kk ajaksi ja se oli mukavampaa kuin kesälomalla oleminen. Mutta loppuisi kyllä rahat äkkiä kesken näiden sähkönhintojen kanssa...