Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!

Vierailija
27.05.2022 |

Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.

Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.

Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.

Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.

Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.

Kommentit (3609)

Vierailija
1921/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se työnhakuprofiili on joka kuukausi julkisena, se kai täyttää aina yhden velvoitteen/kk?

Vierailija
1922/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain justiinsa pääministerin kansliaan avoimella hakemuksella vloggaaja-bloggaaja-instaaja-influensseriksi, joka tykkää reissata ympäri maailmaa (Suomi pois lukien) ja ottaa kivoja filtteriselfieitä. Myös pyhä jauho maistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1923/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se työnhakuprofiili on joka kuukausi julkisena, se kai täyttää aina yhden velvoitteen/kk?

Ei täytä.

Vierailija
1924/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuota kukaan edes valvo. Onpa kauhean vaikeaa luetella 4 haettua työpaikkaa. En kyllä ymmärrä miksi niin moni työtön jätti tämän velvollisuuden tekemättä.

Vierailija
1925/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajaltelkaa niitä rekryosastojen raukkoja jotka joutuu käydä läpi vähintään kakskytkertaiset hakupaperit vain sen takia että porukka joutuu PAKOLLA hakea niitä paikkoja heiltä.

Kuten että it-alalle hakee porukkaa jotka osaa juuri ja juuri avata tietokoneen, tai hoitoalalle hakee porukkaa jotka käyneet kerran katsomassa mummoaan sairaalassa. Kun kaikki ne tulleet pitää kuitenkin käydä läpi ettei ne oikeat ja pätevät hakemukset vahingossa mene sinne roskakoppaan tai silppuriin.

Juuri tämän takia hyvin monet oikeat työpaikat ovat nykyään auki vain Linkedinissä, yrityksen omilla nettisivuille tai vastaavissa. Työnantajat koittavat näin saada ainoastaan kunnollisia hakijoita.

Toivottavasti kaikki työnhakijat myös tajuavat tämän eivätkä luule, että työvoimatoimiston listoilla olisi "kaikki" avoimet työpaikat. Vähintään Oikotie, Monster, Duunitori jne pitää olla kailla seurannassa

Miksi pitää olla mainitut seurannassa, jos firmat eivät edes niissä ilmoittele, vaan ainoastaan omassa LinkedInissä? Etenkään, jos firmojen mielestä "kunnollinen" hakija on vain sellainen, joka ei seuraa TE-palvelujen sivuja? 

Tekopyhää. 

Vierailija
1926/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo kuka ton keksi 3 olisi ollut riittävä tai 2.Hei haloo. Näin työpaikan löytäjä kiusataan.

Vierailija
1927/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 3 työsopparia, kaikki 0-tuntisoppareita ja töitä paiskinut 30-45h viikossa ja silti olen työtön työnhakija, jonka pitää hakea töitä aktiivimallin mukaisesti. Työkkärin täti itsekin tokaisi puhelimessa, että ei tässä järkeä ole, kun taas joutuivat soittelemaan perääni, kun en ollut muistanut työnhakusuunnitelmaa käydä kirjaamassa. En todellakaan ajattele olevani työtön työnhakija, joten siksi nämä unohtuvat jatkuvasti. Nyt ajattelin heti hakea töitä ja merkata ne, niin voin taas seuraavat kuukaudet keskittyä töiden tekoon.

Olet itse ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Kukaan ei pakota siihen. Jos teet kokopäiväisen ihmisen tuntimäärää jo nyt, niin voit aivan hyvin hakea pysyvämpää työpaikkaa itse olematta työkkärin listoilla.

Jokainen saa myös maata kotona aivan vapaasti vaikka kymmeniä vuosia hakematta yhtään työpaikkaa. Ainoastaan rahallisten etuuksien nauttiminen velvoittaa siihen.

Olen samassa tilanteessa kuin se jolle niin hassunhauskasti vittuilit.

Olen työtön työnhakija niiden tilanteiden varalta, että töitä ei olekaan, tai työtunteja on yllättäen tavallista vähemmän. Silloin haen soviteltua päivärahaa.

Useimmat meistä varautuvat jollain tavalla tulevaisuutta varten. 0-tuntisopimuksella työtä tekevät varautuvat ilmoittautumalla työttömäksi työnhakijaksi. Täytyy olla aika pöljä jos ei sitä ymmärrä.

Täytyy olla aika pöljä, jos ei ymmärrä, että työttömän työnhakijan velvollisuus on noudattaa ohjeita. On IHAN TURHA valittaa siitä, että velvoitetaan hakemaan muuta työtä, kun itse on sinne työkkärin listoille mennyt. Ei virkailijoille ole mitään velvollisuutta kohdella teikäläisiä eri tavoin

Sitä saa, mitä tilaa. 

Jos jatkuvasti paiskii hommia täysillä työviikoilla ja toimettomia viikkoja on vain pari vuodessa, jos sitäkään, niin on ihan turha olla työkkärin asiakas. Mutta ole sinä vaan ja kärsi mahdollisimman paljon typeryydestäsi. Varmaankin toimisit samoin, vaikka sinulla olisi vakityö, koska voihan siitäkin joutua luopumaan ja haluat "varautua tulevaisuutta varten". 

(eri vastaaja)

Vierailija
1928/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nii ennemmi ryöstelemää ku töihin

Vierailija
1929/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä velvollisuus hakea neljää paikkaa per KK. Yleensä muistelen lähimarketteja joita en ole vielä maininnut, ja keksin sinne erilaisia avoimia paikkoja "joita ovat hakeneet" ja minä sitten olen perässä soitellut tai avoimia hakemuksia lähetellyt. Kertaakaan ei ole vielä kyselleet.

Vierailija
1930/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen noista pakollisista työpajatoiminnoista ja kuntouttavasta työtoiminnasta brittiläiset work houset. Niihin laitettiin kaikki työttömät, irtolaiset ja vastaavat. Tekivät siellä näpertelytöitä. Esimerkiksi louhivat jotain kallionseinämää mahdollisimman huonoilla välineillä tai käsin näpräsivät jotain jonka tehtaissa neuloi kone. Näin siksi, että work house -toiminta ei saanut kilpailla oikeiden tehtaiden kanssa, heillähän olisi ollut valtava kilpailuetu kun on ilmaista työvoimaa. siksi työ piti olla sellaista, ettei se oikein kilpaile minkään kanssa, ja kaikki piti tehdä mahdollisimman huonoin välinein, koska ajateltiin että se työ itsessään kuntouttaa. On selvää, että nämä ihmiset sitten olivat niissä koko ikänsä ja sairastuivat tauteihin ahtaissa oloissa, kuolivat pois. 

Suomessa työpajatoiminta on vastaavaa näpräämistä tai mahdollisimman yksinkertaisten käsillä tehtävien asioiden tekoa kuten mölkky-pelin teko. Sillä erotuksella, että nämä firmat käyttävät härskisti tätä kilpailuetua hyväkseen ja tekevät voittoa. yrityksiä oikein kannustataan ottamaan muka-kuntoutuvia ihmisiä sinne töihin. Kuntouttava työtoiminta tai työpajatoiminta ei koskaan myöskään tuo mitää oikeaa työtä näille tempputyöllistetyille kuntoutujille. Tämä on ihan hirvittävän sairas malli, jota kauhistellaan 100 vuoden päästä, aivan kuten on kauhisteltu work housejakin. Että äänestäkää vaan niitä kokoomuslaisia.

Vierailija
1931/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajaltelkaa niitä rekryosastojen raukkoja jotka joutuu käydä läpi vähintään kakskytkertaiset hakupaperit vain sen takia että porukka joutuu PAKOLLA hakea niitä paikkoja heiltä.

Kuten että it-alalle hakee porukkaa jotka osaa juuri ja juuri avata tietokoneen, tai hoitoalalle hakee porukkaa jotka käyneet kerran katsomassa mummoaan sairaalassa. Kun kaikki ne tulleet pitää kuitenkin käydä läpi ettei ne oikeat ja pätevät hakemukset vahingossa mene sinne roskakoppaan tai silppuriin.

Niin. Tämä malli ajetaan kumoon vain työnantajien vastustuksella. Siispä kannattaa hakea pilan päiten vaikka kymmentäkin työpaikkaa viikossa, vtuilun vuoksi. Saavat sitten rekryn tädit ja sedät siellä lukea niitä tuherruksia niin että k*rpiintyvät ja rupeavat pitämään mediassa meteliä. Ranskassa näin kävikin jo. 

Vierailija
1932/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kausityö loppui ja kävin ekaa kertaa tän mallin aikana työkkärissä. Muutin naapurikuntaan töissä ollessani, joten nyt mulle tuli uusi "oma valmentaja" ja tapasimme ensimmäisen kerran.

Herran Jumala. Oon siis ollut työttömänä vasta viikon ja se virkailijan suhtautuminen muhun oli ihan älytöntä. Siinä istuessa ja häntä kuunnellessa piti oikein alkaa katsomaan että miltä mä näytän, oonko pukenut mun paidan väärinpäin vai mikä minussa viestii totaalista idioottia tälle ihmiselle. Mua ei oo koskaan ennen kohdeltu näin alentuvasti ja pidetty avuttomana tollona.

Oon 32-vuotias ja virkailija suurinpiirtein samaa ikäluokkaa, joten ei voi edes ikäerolla selittää sitä vähättelyä. Jo näkemättä mun CV:tä hän oli sitä mieltä että mun pitäisi aloittaa joku 3kk kestävä työpaja, jossa ansioluettelo laitetaan kuntoon ja opetellaan työnhakutaitoja. Sitten kädestä pitäen selitti miten niitä työpaikkoja etsitään netistä, miten se hakukone toimii ja lopuksi vielä luki mulle hitaasti ääneen niitä avoimia työpaikkailmoituksia. Mä istuin siinä ihmeissäni. Oon kuitenkin ikäluokkaa, joka käyttää tietokonetta sujuvammin kuin useampia keittiökonetta.

Kaiken kruunasi, kun hän lopuksi kysyi, että tulostaako hän paperille mun allekirjoitettavaksi tuon työllistymissuunnitelman, vai pystynkö kuittaamaan sen netissä.

(oon konetekniikan insinööri, siksi tää varmaan riipaisi niin syvältä)

Mikä tuossa meni pieleen?

Ensinnäkään ei ole olemassa mitään 3 kk mittaisia työpajoja, joissa laitetaan ansioluettelot ja työnhakutaidot kuntoon, laki kun ei sellaisia tunne eikä näitä voi siis järjestää. Toiseksi uskomattoman moni ei osaa hakea oman alansa työpaikkoja, vaan selittää silmät kirkkaana, että ei niitä ole alueella, katsottu on.

Ja se suunnitelman allekirjoittaminen: jos sitä ei kysy erikseen, jättää työtön suunnitelman hyväksymättä ja siitä seuraa hänelle etuuden katkaisu. Kannattaa varmistaa, pystytkö kuittaamaan netissä, jotta et jää ilman rahojasi.

Vierailija
1933/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tämä malli ajetaan kumoon vain työnantajien vastustuksella. Siispä kannattaa hakea pilan päiten vaikka kymmentäkin työpaikkaa viikossa, vtuilun vuoksi. Saavat sitten rekryn tädit ja sedät siellä lukea niitä tuherruksia niin että k*rpiintyvät ja rupeavat pitämään mediassa meteliä. Ranskassa näin kävikin jo. 

Suomessa malli on ollut yli 6 kk ajan, mutta hakemustulvia ei ole ollut. Työnantajat ihmettelevät, missä ne työttömien hakemukset oikein ovat, kun työkkärin mukaan haettu on.

Vierailija
1934/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loiset itkua tihrustaen joutuvat hakemaan työpaikkoja. Voi voi.

Minulla "loisella" on työuraa takana 42vuotta ja vielä edessä 2,5 vuotta. 

Mites sinulla, onko tehtynä yhtä monta työvuotta?  Vuosi sitten sairastuin aivoverenvuotoon ja päästä löytyi verisuonipullistumia jotka hoidettiin talvella. Sen jälkeen olen saanut TIA kohtauksia, jotka enteilee uusia aivotapahtumia ja silti olen ahkera työnhakijaloinen jota te-keskus patistaa töihin. Työttömäksi olen siis joutunut alkukesästä.

No joo, kyllä minä sen ymmärrän, että töitä on tehtävä ja haluankin niitä tehdä, mutta en ihan mitä tahansa. En halua uhrata terveyttäni/elämääni tekemällä töitä, joista saan 200e/kk enemmän, kuin liitosta, jonne olen jäsenmaksuja vuosikymeniä maksanut.

Ja toisaalta, kun saunominenkin on aina kielletty TIA kohtauksen jälkeen, saatika, että saisi ajaa autoa, niin tuntuu hullulle, että pitäsisi mennä rasittamaan itseään jonneksi, josta ei edes saa palkkaa tai se palkka on niin pieni, että miinukselle menee työmatkojen jälkeen :(

Ps sitten kun sinullakin on yli 40 työvuotta tehtynä, voit tulla sanomaan minua loiseksi.

Vierailija
1935/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sinulla, onko tehtynä yhtä monta työvuotta?  Vuosi sitten sairastuin aivoverenvuotoon ja päästä löytyi verisuonipullistumia jotka hoidettiin talvella. Sen jälkeen olen saanut TIA kohtauksia, jotka enteilee uusia aivotapahtumia ja silti olen ahkera työnhakijaloinen jota te-keskus patistaa töihin. Työttömäksi olen siis joutunut alkukesästä.

No joo, kyllä minä sen ymmärrän, että töitä on tehtävä ja haluankin niitä tehdä, mutta en ihan mitä tahansa. En halua uhrata terveyttäni/elämääni tekemällä töitä, joista saan 200e/kk enemmän, kuin liitosta, jonne olen jäsenmaksuja vuosikymeniä maksanut.

Ja toisaalta, kun saunominenkin on aina kielletty TIA kohtauksen jälkeen, saatika, että saisi ajaa autoa, niin tuntuu hullulle, että pitäsisi mennä rasittamaan itseään jonneksi, josta ei edes saa palkkaa tai se palkka on niin pieni, että miinukselle menee työmatkojen jälkeen :(

Ps sitten kun sinullakin on yli 40 työvuotta tehtynä, voit tulla sanomaan minua loiseksi.

No minulla tuo oikeus sitten on, takana on 44 virallista työvuotta ja jo ennen sitä töissä lomien aikana 6 vuoden ajan ja edelleen olen töissä. Te-keskukset lakkautettiin 2009, joten niiden työhönpatistelusta en tiedä, mutta lain mukaan työttömyysetuutta hakevan tulee töitä hakea, TE-toimistot eivät ole lakia säätäneet, ne vain noudattavat säädöksiä.

Vierailija
1936/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä(kin) aihetta on varmaan käsitelty tuhanteen kertaan mutta kysytään ku en vieläkään tiedä:

Oletteko OSA-AIKAISTA työtä tekevät selvinneet 'yksi työhakemus kolmessa kuukaudessa' -velvoitteella?

Vai oletteko tekin joutuneet hakemaan töitä useammin? Itellä on vakituinen osa-aikainen työ mutta työkkäristä ei vielä olla oltu yhteydessä joten mulle tää velvoite isketään vasta hamassa tulevaisuudessa (vuoden vaihteessa oletan).

Haluaisin pitää nykyisen työni ja jos haen lisätyötä, niin sen pitäisi olla sitten jotain ilta-työtä about klo 18-24 välillä. Olis tosi vaikea keksiä joka viikko sellanen työ haettavaksi.

Vierailija
1937/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minulla tuo oikeus sitten on, takana on 44 virallista työvuotta ja jo ennen sitä töissä lomien aikana 6 vuoden ajan ja edelleen olen töissä. Te-keskukset lakkautettiin 2009, joten niiden työhönpatistelusta en tiedä, mutta lain mukaan työttömyysetuutta hakevan tulee töitä hakea, TE-toimistot eivät ole lakia säätäneet, ne vain noudattavat säädöksiä.

Ohis. Onkos sinulla pellellä käynyt mielessä, että olet yksi niistä onnekkaista ihmisistä, joille täystyöllisyys on ollut mahdollista koko aikuisiän ja enemmänkin? Nyt on jo sellaiset ajat, että työtä ei riitä kaikille ja pitkäaikainen työpaikka on kohtalainen lottovoitto. Älä luule, että kaikki ovat yhtä onnekkaita kuin sinä - ja työttömyys, sairaus tai onnettomuus olisi ihan hyvin voinut osua sinunkin kohdallesi.

Vierailija
1938/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman paikkakuntani työpaja ry. on nyt keksinyt varsinaisen jouluiloittelun. Se kauppaa näitä palkkatukilaisia ja 9 euron /pv kuntoutujia ihmisten pihoille hintaan 99 euroa kaksi tuntia. 

Näillä saapi sitten teettää töitä.

Vierailija
1939/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman paikkakuntani työpaja ry. on nyt keksinyt varsinaisen jouluiloittelun. Se kauppaa näitä palkkatukilaisia ja 9 euron /pv kuntoutujia ihmisten pihoille hintaan 99 euroa kaksi tuntia. 

Näillä saapi sitten teettää töitä.

Tämähän on niinkuin Schindlerin Listasta,  jossa Oskar Schindler saa valita markkinaehdoilla toimivan vapaan 7 markkaa maksavan työvoiman, ja 5 markkaa maksavan natsihallinnon "motivoiman" työvoiman väliltä.

Vierailija
1940/3609 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä käydään, koska ihmiset haluavat asioita ja mukavuuksia, puhelimia, pelikoneita, vaatteita ja osa suurempia asuntoja ja autoja ja muta.

Matalapalkka-alalla tätä ei toteudu, joten ainoa motivaatio tällaiselle työlle on poistettu.

Jos ainoa keino saada vaikkapa älypuhelin, olisi käymällä töissä, niin jokainen kävisi enemmän tai vähemmän töissä.

Jokaisen työttömän luona, jossa olen käynyt, on ollut kotona ihan kaikki samat "pelit ja pensselit" kuin töissä käyvienkin kotona, tämä tarkoittaa sitä, että monen ihminen näkökulmasta töissä käyminen on turhaa.

Kyllä tukia annetaan liikaa ja tuilla saa paremmat olosuhteet kuin työssä käyvät. Tuössäolosta pitäisi saada etuja, eikä niin että menettää vain vapaa-aikaansa.

Tuilla eläville ei pitäisi maksaa omia koteja, vaan soluasuntoja, jossa olisi huone aina yhdelle perheelle. Tämä kannustaisi ahkeruuteen. Työtä pitäisi auttaa saamaan.