Itä-ja länsisuomalaisten nimierot menneinä vuosisatoina
Omaa sukua tutkiessa netin sukututkimussuvuilta huomasin, että suvun itäsuomalaisilla (savo ja pohjois-karjala) on ollut niminä Mattia, Pekkaa, Eevaa, Saaraa, Maijaa jne jo 1500-luvulta saakka kirkonkirjoissa.
Länsisuomalaisilla (Pohjanmaa ja Häme) niminä Eufrosyne, Matilda, Amanda, Fanny, Alfred, Erland, Josefiina, Tobias, Fredrik, Eunika, Konstantin jne. Ihan maatalon asukeilla.
Onko tämä Ruotsin vaikutusta vai mistä johtuu?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Se on ruotsalaistamista, ei vaikuttamista.
Papit kirjasivat nimet kirkonkirjoihin ruotsalaisina versioina.
Matinpoika laitettiin kirkonkirjoihin Mattson yms. Papit olivat ruotsalaisia ja olivat ruotsalaistumisen työkaluja.
Ei ollut pelkästään kirkonkirjoissa vierasperäiset nimet vaan myös ihan kutsumaniminä, ainakin sen perusteella mitä 1910 syntynyt mummoni kertoi isovanhemmistaan ja perheensä historiasta, ihan oli suku itse halunnut nimetä lapsensa näin. On siellä länsisuomen sukulinjoissa yksittäistä Lauria, Marttia ja Iidaa, mutta pääasiassa näitä "hienostelevia" nimiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on ruotsalaistamista, ei vaikuttamista.
Papit kirjasivat nimet kirkonkirjoihin ruotsalaisina versioina.
Matinpoika laitettiin kirkonkirjoihin Mattson yms. Papit olivat ruotsalaisia ja olivat ruotsalaistumisen työkaluja.
Matti Mattsson Miikkulainen, eikö tämä ollut just Itä-Suomen tapa? Lännessä ei ollut sukunimiä niin aikaisin vaan talon nimi, eli vaikka Rajalan talosta tuli pojat Lauri Henrik Rajala, Emil Fredrik Rajala, Otto Wilhelm Rajala
Vierailija kirjoitti:
Se on ruotsalaistamista, ei vaikuttamista.
Papit kirjasivat nimet kirkonkirjoihin ruotsalaisina versioina.
Matinpoika laitettiin kirkonkirjoihin Mattson yms. Papit olivat ruotsalaisia ja olivat ruotsalaistumisen työkaluja.
Määräsikö Ruotsin valtakunta asioita Suomessa ja ulottuiko muualle kuin papistoon ja kirkonkirjoihin?
Länsi-suomalaiset ovat ihmisinä hienompia. Idässä asui jo silloin tyhmillä junttinimillä kruunattuja yksinkertaisia ja laiskoja läskimooseksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ruotsalaistamista, ei vaikuttamista.
Papit kirjasivat nimet kirkonkirjoihin ruotsalaisina versioina.
Matinpoika laitettiin kirkonkirjoihin Mattson yms. Papit olivat ruotsalaisia ja olivat ruotsalaistumisen työkaluja.
Määräsikö Ruotsin valtakunta asioita Suomessa ja ulottuiko muualle kuin papistoon ja kirkonkirjoihin?
Ulottui. Suomalaisen Talonpoikien piti lähettää poikiaan ja hevosiaan sotaan eri puolille Eurooppaa.
Porilaisiakin landepaukkuja taisteli Puolassa, Lüzissa, Leipzigissä ja Narvan mailla Ruotsin kuninkaan puolesta (kts. Porilaisten marssi /lyrics)
Äidin suku on lännestä ja sieltä löytyy noita rutsinkielisiä nimiä. Isoisä ja hänen sisarukset on syntyneet joskus 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa ja vanhimmat sisarukset saivat vielä niitä Felix ja Mathilda tyylisiä nimiä, mutta nuorimmat saivat Lempi ja Toivo tyylisiä oikein suomalaiskansallisia nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ruotsalaistamista, ei vaikuttamista.
Papit kirjasivat nimet kirkonkirjoihin ruotsalaisina versioina.
Matinpoika laitettiin kirkonkirjoihin Mattson yms. Papit olivat ruotsalaisia ja olivat ruotsalaistumisen työkaluja.
Määräsikö Ruotsin valtakunta asioita Suomessa ja ulottuiko muualle kuin papistoon ja kirkonkirjoihin?
Ulottui. Suomalaisen Talonpoikien piti lähettää poikiaan ja hevosiaan sotaan eri puolille Eurooppaa.
Porilaisiakin landepaukkuja taisteli Puolassa, Lüzissa, Leipzigissä ja Narvan mailla Ruotsin kuninkaan puolesta (kts. Porilaisten marssi /lyrics)
Itäsuomalaiset piereskelivät metsämajoissaan, eivät ikinä käyneet kotikylän ulkopuolella
Vierailija kirjoitti:
Länsi-suomalaiset ovat ihmisinä hienompia. Idässä asui jo silloin tyhmillä junttinimillä kruunattuja yksinkertaisia ja laiskoja läskimooseksia.
Pätee edelleen. Kun saapuu Turkuun, ihmisillä on jaloissa nahkakenkiä, ei lenkkareita.
Vierailija kirjoitti:
Länsi-suomalaiset ovat ihmisinä hienompia. Idässä asui jo silloin tyhmillä junttinimillä kruunattuja yksinkertaisia ja laiskoja läskimooseksia.
Sinä taas itse olet niin tyhmä, ettet edes osaa kansanosan adjektiivia kirjoittaa oikein. Lisäksi Itä-Suomessa on osattu antaa ihmisille sukunimet paljon aiemmin kuin lännessä, siellä oltiin vain jonkun isän poikia tai tyttäriä ja auta varjele aviottomia jonkun äidin poikia tai tyttäriä. Nämä saivat sitten julkisesti ilmoittaa olevansa äpäriä.
Ruotsalaisella nimellä pärjäsi paremmin elämässä, kuten nykyisinkin. Ihmekö tuo. Ruotsalaisten vallan alla edelleen.
Onpa surkea keskustelu kiinnostavasta aiheesta. Päätin tiedottaa!
No hei, tämä oli pitkään Ruotsi-Suomen kuningaskunta. Yhdessä oltiin, ruotsi oli hallintokieli. Sit tuli venäläiset ja meistä tuli osa Venäjää 1809, mutta ruotsia puhuttiin edelleen. Siitä vasta reilut sata (100) vuotta myöhemmin meistä tuli itsenäinen valtio. Ei sitten kukaan viitsinyt koulussa historian tunneilla käydä??
Muuten, Maamme-laulukin oli alunperin ruotsinkielinen, koska Runeberg oli ruotsinkielinen. Kaikki Runebergin kirjoittama oli alunperin ruotsiksi ja joku ne sitten aina käänsi suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ruotsalaistamista, ei vaikuttamista.
Papit kirjasivat nimet kirkonkirjoihin ruotsalaisina versioina.
Matinpoika laitettiin kirkonkirjoihin Mattson yms. Papit olivat ruotsalaisia ja olivat ruotsalaistumisen työkaluja.
Ei ollut pelkästään kirkonkirjoissa vierasperäiset nimet vaan myös ihan kutsumaniminä, ainakin sen perusteella mitä 1910 syntynyt mummoni kertoi isovanhemmistaan ja perheensä historiasta, ihan oli suku itse halunnut nimetä lapsensa näin. On siellä länsisuomen sukulinjoissa yksittäistä Lauria, Marttia ja Iidaa, mutta pääasiassa näitä "hienostelevia" nimiä.
Ap
Siellä läntisessä Suomessa puhuttiin 1800-luvulla ruotsia, koulutkin käytiin ruotsiksi ja papit todella merkitsivät kirkokirjoihin Arvid Johannes Ström eivätkä Arvi Jussi Virta. Nimiä ei pidetty hienostelevina, ne olivat ihan tavallisia kaikille muille paitsi itäsuomalaisille, joilla niminä oli Feodor ja Nasti, aika harvoin Martti tai Lauri. Jos siis niitä kirkonkirjoja oikeasti tutkii eikä vain kuuntele mummoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsi-suomalaiset ovat ihmisinä hienompia. Idässä asui jo silloin tyhmillä junttinimillä kruunattuja yksinkertaisia ja laiskoja läskimooseksia.
Sinä taas itse olet niin tyhmä, ettet edes osaa kansanosan adjektiivia kirjoittaa oikein. Lisäksi Itä-Suomessa on osattu antaa ihmisille sukunimet paljon aiemmin kuin lännessä, siellä oltiin vain jonkun isän poikia tai tyttäriä ja auta varjele aviottomia jonkun äidin poikia tai tyttäriä. Nämä saivat sitten julkisesti ilmoittaa olevansa äpäriä.
No eipä. 😂
Menikö jotenkin tunteisiin, kenties?
Vierailija kirjoitti:
Onpa surkea keskustelu kiinnostavasta aiheesta. Päätin tiedottaa!
Joo, olisi hauska nähdä millaiset ihmiset oikein kirjoittelee tänne nuita itäsuomalaisten haukkumisia :D Jotenkin niin säälittävää toimintaa.
Omasta suvusta löytyy 1800-luvulta sellaisia kivoja nimiä kuin Natanael, Ansgarius, Nikanor ja Benedictus. Miehen suvussa oli Mattia ja Pekkaa, itäisessä Suomessa ei mielikuvitus laukannut samoin kuin läntisessä.
Vierailija kirjoitti:
Omasta suvusta löytyy 1800-luvulta sellaisia kivoja nimiä kuin Natanael, Ansgarius, Nikanor ja Benedictus. Miehen suvussa oli Mattia ja Pekkaa, itäisessä Suomessa ei mielikuvitus laukannut samoin kuin läntisessä.
Tuohon aikaan nuo Matit ja Pekat olivat mielikuvituksellisempia. Eikä nuista mikään muu ole kiva nimi, kuin Natanael joka on edelleen klassinen kansainvälinen nimi.
Meillä on suvussa 1900-luvulla syntynytkin Natanael, nuorin 90-luvun loppupuolella syntynyt..
Se on ruotsalaistamista, ei vaikuttamista.
Papit kirjasivat nimet kirkonkirjoihin ruotsalaisina versioina.
Matinpoika laitettiin kirkonkirjoihin Mattson yms. Papit olivat ruotsalaisia ja olivat ruotsalaistumisen työkaluja.