Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!
Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.
Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.
Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.
Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.
Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.
Kommentit (3609)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtämisestä m? NOL-LA VII-VA NEL-JÄ TY-Ö-PAIK-KAA KUU-KAU-DES-SA.
Ja kun katsoo laista, niin hoksaa, että se on käytännössä aina 4. Poikkeukset on erikseen lueteltu eli oma-aikatöissä olevat, omaehtoisella opiskelevat, lomautetut (ekat 3 kk) ja lääkärintodistuksella työkyvyttömiksi todetut.
Minun piti aluksi hakea yhtä työpaikkaa 3 kuukauden aikana.
Sekin tuntui pelleilyltä, sillä teen jo nyt töitä niin paljon kun terveys kestää. En olisi edes pystynyt ottamaan töitä vastaan.
Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja teen osa-aikatyötä. Välillä tulee aikoja jolloin en pysty tekemään töitä lainkaan. Siksi olen työnhakijan. Byrokratia menee niin, että jos on ollut vuoden sairauslomalla, ei samasta sairaudesta voi saada enää sairauslomalla. Jos ei saa täyttä tk-eläkettä, niin pitää alkaa työttömäksi.
Nykyään ei enää tarvitse hakea yhtään työpaikkaa. Sen sijaan pitää selvittää terveyttä ja työkykyä. Se hukkaa vain turhan takia lääkäreiden resursseja. Heillä olisi varmasti parempaakin tekemistä kuin selvittää jonkun kroonisesti sairaan terveyttä ja työkykyä monta kertaa vuodessa.
Pahoin pelkään, että työnhaun tilalle tulee ilmaistyö muutaman kerran viikossa. onpahan kadut puhtaat, kun noukitaan roskia.
"Byrokratia menee niin, että jos on ollut vuoden sairauslomalla, ei samasta sairaudesta voi saada enää sairauslomalla. Jos ei saa täyttä tk-eläkettä, niin pitää alkaa työttömäksi."
Jos on saanut 300 päivää sairaspäivärahaa ja saikku jatkuu niin hakee kuntoutustukea TAI eläkettä. Ja työtönkin voi olla saikulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt miten kela ja työkkäri kohtelee työtöntä joka on vajaakuntoinen.
Mulla on sairaus mikä rajoittaa todella paljon eikä mua kukaan palkkaa. Silti työkkäristä jatkuvasti soitetaan ja syyllistetään miksi en saa töitä.
Nyt mun käsi on leikattu ja kela meinaa hylätä sairaspäivärahan koska kyllähän jotain voisi tehdä. Eivät osaa lukea lääkärintodistusta missä kerrotaan etten saa tehdä kädellä mitään. Töitä pitää hakea vaikka en pysty käyttämään kättä.
Itkettää ja masentaa jäädä täysin rahattomaksi.En usko että TE-toimistosta "jatkuvasti" soitetaan, ehkä 3 kk välein kun suunnitelmaa päivitetään? Ja jos virkailija oikeasti sinua syyttää ja syyllistää ja käyttäytyy asiattomasti niin anna hänestä palautetta ja pyydä että pääset toisen virkailijan asiakkaaksi.
Ja jos Kela hylkää sairauspäivärahan sairauslomasta huolimatta eikä mitään karenssia sinulla ole, saat työttömyysetuutta jos sanot olevasi valmis vastaanottamaan työkykyäsi vastaavaa kokoaikatyötä.
Ja vielä, moni ihminen vielä työllistyy, vaikka olisi vuosikausien ajan vajaakuntoinen työnhakija. Ei kannata luopua toivosta vaan käyttää esim.palkkatukimahdollisuutta, kun sairauslomasi on ohi.
Terveisin TE-toimiston virkailija
Kerrotko vielä että miksi työtön ei saa rauhassa toipua leikkauksesta vaan hänen pitää olla työnhakijana vaikka ei voi ottaa töitä vastaan? Mikä siinä on niin vaikeaa antaa olla sairaspäivärahalla?
Tottakai saa rauhassa olla sairauspäivärahalla, jos kerran sairauspäivärahaa saa. Silloin kannattaa katkaista työnhakukin sairausloman ajaksi, miksi turhaan, miksi ihmeessä pitää työnhakua edes voimassa, jos kerran ei hae eikä ole valmis vastaanottamaan työtä?
Mutta sanoit että Kela olisi hylännyt sairauspäivärahan. Jos näin on, ja olet työnhakijana että saisit sitten edes työttömyysetuutta, silloin sinua lain mukaan koskee työttömän velvollisuudetkin ja täytyy olla valmis vastaanottamaan työkykyään vastaavaa kokoaikatyötä. Huom.työkykyään vastaavaa. Tokikaan työnhakuvelvollisuutta ei aseteta sairauslomalla oleville, ainakaan meidän alueella.
Jos nyt sitten kuitenkin saat sitä sairauspäivärahaa ja haluat silti olla myös työnhakijana, ilman että kukaan sulle soittelee, se on aika epäloogista. Eikä se silloin ole TE-toimiston vika että sinulle soitellaan, vaan sen oman valintasi.
TE-virkailija
Tietysti olen katkaissut työnhaun. Mutta antaa olla kun et tajua.
Mutta miksi on niin vaikeaa myöntää sairaspäiväraha leikkauksen jälkeen? Tänäänkin minua tentattiin kelasta vaikka kuinka vaikka olen todistuksen toimittanut.
Mutta jos en saa sairaspäivärahaa niin mikä järki olla työnhakijana kun en kykene töihin? Tätä minä ihmettelen.Jos olet oikeasti ihan oikeasti päättänyt työnhakusi, niin sinulle ei varmasti soitella TE-toimistosta ja usuteta töihin :)
Ja kuten kerroin, jos saisit sairauspäivärahasta kielteisen päätöksen mutta sinulla olisi työnhaku voimassa ja olisit valmis vastaanottamaan työkykyäsi vastaavaa työtä, voisit hakea työttömyysetuutta. Se systeemi on siksi, ettei ihminen jää aivan ilman tuloja.Se miksi sairauspäivärahan saaminen voi olla vaikeaa, ei liity TE-toimistoon mitenkään. Se on Kelan asia, ja sieltä kysyttävä. Kela ja TE-toimisto eivät ole millään tavalla sama laitos ja jos sinulle on Kelasta soiteltu, se ei ole TE-toimiston virkailija joka on soittanut. On hyvä erottaa nämä instanssit toisistaan.
Hyvää toipumista sinulle!
TE-virkailijaEtkö oikeasti tajua mitä tarkoitan?
En sanonutkaan että minulle nyt soitellaan. Tarkoitin että jos sairaspäiväraha hylätään joudun takaisin työnhakijaksi vaikka en ole työkuntoinen.
Eli jos en saa saa sairaspäivärahaa en myöskään saa työmarkkinatukea koska en voi ottaa töitä vastaan.
Huomaa kyllä että olet työkkäristä.Ilkeilylinjalle on nyt turha lähteä, kun ihan vapaa-aikanani sua yritän neuvoa 😄 Lue uudelleen mitä olet kirjoittanut. Ja lue uudelleen, mitä olen sinulle kommentoinut siitä taloudellisesta turvasta, jonka systeemi takaa. Koen turhana enää kolmatta kertaa samaa asiaa kirjoittaa.
Jos valitset mieluummin täyden tulottomuuden, senkin saat toki tehdä. Vaihtoehtoja kuitenkin on.
Tämä oli osaltani tässä.
TE-virkailijaEi ole mitään taloudellista turvaa. Itse olin kerran 3kk ilman rahaa kun kela käsitteli niin kauan sairaspäivärahaa. En saanut mistään mitään 3kk aikana.
Minä kyllä sain kun Kelasta tuli hylky niin sain kassalta ansiosidonnaista. Aktiivinen työnhaku tietty piti olla voimassa.
Hait töitä vaikka olit sairas?
Pidin työnhaun aktiivisena työkkärissä joo ja sanoin että jos sellainen työ löytyy johon sairaudesta huolimatta voin mennä niin sopii hyvin.
Minun ei tarvitse hakea kokopäivätyötä kun en terveyssyistä pystyisi kokopäivätyötä tekemään.
Työnhakijana olen vain koska rahaa pitää saada jostain.
Ihan virallisen ohjeen mukaan tämä kuvio menee näin:
"Kun sairauspäivärahasi päättyy ja työkyvyttömyyseläkehakemuksen käsittely on vielä kesken tai eläke on hylätty, toimi seuraavalla tavalla:
Ilmoittaudu heti työnhakijaksi TE-palveluihin. Huomaa, että työnhakua ei saa takautuvasti voimaan. Pidä työnhaku voimassa.
Ilmoita, että haet kokoaikatyötä. Työttömyysetuuteen on oikeus vain kokoaikatyötä hakevalla työnhakijalla. Jos olet osatyökyvyttömyyseläkkeellä oleva työnhakija, voit halutessasi hakea osa-aikatyötä.
Ilmoittaudu työnhakijaksi myös silloin, kun sinulla on voimassa oleva työ- tai virkasuhde. Lisäksi toimita Kelaan tai työttömyyskassaan työnantajan todistus siitä, että työnantajalla ei ole tarjota sinulle sellaista työtä, joka vastaa työkykyäsi." lähde: Kela
Tuossa ohjeessa sanotaan hauskasti, että ilmoita hakevasi kokoaikatyötä tai osa-aikatyötä. Missään ei sanota että työ pitäisi myös pystyä vastaanottamaan. Tämä ohje koskee myös vakituisessa työsuhteessa olevia, joilla sairaupäivärahat on käytetty mutta työkyky ei ole palautunut.
Virkamiehet tämän ovat suuressa viisaudessaan näin suunnitelleet. Turha tästä käytännöstä on sairaita työnhakijoita syyttää.
Sairaalla työnhakijalla näkyy olevan nyt tosi paha sairaus korvien välissä. Tai ei. Alentaa oikeasti sairaita jos tyhmyyttä sellaiseksi kutsutaan
Vierailija kirjoitti:
"Byrokratia menee niin, että jos on ollut vuoden sairauslomalla, ei samasta sairaudesta voi saada enää sairauslomalla. Jos ei saa täyttä tk-eläkettä, niin pitää alkaa työttömäksi."
Jos on saanut 300 päivää sairaspäivärahaa ja saikku jatkuu niin hakee kuntoutustukea TAI eläkettä. Ja työtönkin voi olla saikulla.
Nuo ovat sama asia, kuntoutustuki on määräaikainen eläke. Eikä sitä saa automaattisesti hakemalla vaan riippuu mitä Kelan lääkäri on mieltä. Lisäksi nykyään on ohjeistettu pitämään sairauslomat ja määräaik eläkkeet mahdollisimman lyhyinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä "ilmoittautumalla kunnan MT-palveluiden piiriin" saa mitään vapautuksia mistään : D Saa käynnin mt hoitajalle korkeintaan.
Mt-hoitaja suorittaa juurikin kuvailemaa mt-hoitoa.
Ilmeisesti asut köyhässä kunnassa, muuta kuntaan jossa ei ole montaa vuokra-asuntoa.
Mikä kunta on tuollainen? Lapseni on ollut jonossa mt-hoitajalle nyt 10 kk, mä voin muuttaa minne vaan jos se on siitä kiinni.
Jääköön kunta mainitsematta. Tänne ei niin vaan muutetakkaan kun vuokra-asuntoja ei juurikaan ole, talojakin todella harvoin myytävänä.
Kyllä sun mielenvikaselle kersalle täältä hoito järjestyy.
Jos olet alle 50v ja hyvä näköinen voit tulla joksikin aikaa minun tykö asustelemaan, kotiaskareita eläinten ruokintaa ja tietenkin petipuuhaa vastaan.
Hakkaa tumppuus saatanan landejuntti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat sama asia, kuntoutustuki on määräaikainen eläke. Eikä sitä saa automaattisesti hakemalla vaan riippuu mitä Kelan lääkäri on mieltä. Lisäksi nykyään on ohjeistettu pitämään sairauslomat ja määräaik eläkkeet mahdollisimman lyhyinä.
Joo, mä tiedän kyllä, olen saanut kuntoutustuesta sekä hylyn että myönnön. Vaan jos pidät saikut ja muut lyhyinä niin turha on sen jälkeen kuvitella saavansa määräaikaista tai pysyvää tk-eläkettä. Eihän sitä silloin tarvi, kyllä se sielä katsotaan että ei ole ollut pitkiä saikkuja.
Ja jos kerta on vaihtoehto olla olematta saikulla niin on oikeastikin työkykyinen!
Opiskele lähihoitajaksi. Töitä pitäs olla. Just oli uutinen, jossa kerrottiin, että työttömiä lähihoitajia paljon, vaikka haettavia paikkoja enemmän kun työttömiä lähihoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä tiedän kyllä, olen saanut kuntoutustuesta sekä hylyn että myönnön. Vaan jos pidät saikut ja muut lyhyinä niin turha on sen jälkeen kuvitella saavansa määräaikaista tai pysyvää tk-eläkettä. Eihän sitä silloin tarvi, kyllä se sielä katsotaan että ei ole ollut pitkiä saikkuja.
Ja jos kerta on vaihtoehto olla olematta saikulla niin on oikeastikin työkykyinen!
Eikun psykiatreja on ohjeistettu. Niin sitten joutuu koko ajan hakemaan lisää sairaslomaa ja eläkettä kun ne myönnetään alunperinkin liian lyhyiksi. Ja tähän lausunnonkirjoittamiseen kuluu psykiatrien kaikki aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos kerta on vaihtoehto olla olematta saikulla niin on oikeastikin työkykyinen!Eikun psykiatreja on ohjeistettu. Niin sitten joutuu koko ajan hakemaan lisää sairaslomaa ja eläkettä kun ne myönnetään alunperinkin liian lyhyiksi. Ja tähän lausunnonkirjoittamiseen kuluu psykiatrien kaikki aika.
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele lähihoitajaksi. Töitä pitäs olla. Just oli uutinen, jossa kerrottiin, että työttömiä lähihoitajia paljon, vaikka haettavia paikkoja enemmän kun työttömiä lähihoitajia.
Olin työtön lähihoitaja pitkään kun aivoinfarktin jälkeen en työhön enää pystynyt eikä opiskelukaan onnistunut tällä jaksamisella. Sitten sain uudelta alalta uuden työn jota teen osa-aikaisesti ja olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Että tällaistakin voi olla taustalla lähihoitajan työttömyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön lähihoitaja pitkään kun aivoinfarktin jälkeen en työhön enää pystynyt eikä opiskelukaan onnistunut tällä jaksamisella. Sitten sain uudelta alalta uuden työn jota teen osa-aikaisesti ja olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Että tällaistakin voi olla taustalla lähihoitajan työttömyydessä.
Mäkin olen ollut työttömänä. Olen suuntautunut suun terveydenhuollon piiriin ja ne työt on nyt kortilla täällä missä itse asun. Haettavia paikkoja ei ole juurikaan. Ja kun on, hakijoita paljon. Keikkaa on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen ollut työttömänä. Olen suuntautunut suun terveydenhuollon piiriin ja ne työt on nyt kortilla täällä missä itse asun. Haettavia paikkoja ei ole juurikaan. Ja kun on, hakijoita paljon. Keikkaa on tarjolla.
Itsekin olen suuntautunut asiakaspalveluun. Nyt vain keikkaa. Viimeksi yhteen paikkaan hakemuksia tuli yli 200, koska myös merkonomit hakee näitä paikkoja. Keikkaa teen, vanhustyötä en ole tehnyt vuosiin... kohta 10 vuotta siitä kun viimeksi ollut sellaisessa duunissa
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ei ole lähihoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ei ole lähihoitajaksi.
Itsekin toivon saavani pian uuden ammatin. T. Lähihoitaja 10 vuotta alalla
Mä olen hammashoitaja. Opiskelin siksi, että saisin päivätyön. Eipä ole mahdollista nyt. Omalle hyvinvointialueelle ei yhtäkään paikkaa auki. Kaikki yksityiselle . Työajat joka päivä aamusta iltaan
Onneks hakuvelvollisuus loppuu itsellä huomiseen
Mitä jos olisit saanut paikan etkä olisi sitä voinut ottaa vastaan?