Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!
Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.
Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.
Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.
Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.
Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.
Kommentit (3609)
Vierailija kirjoitti:
Eikös Petteri Orpo luvannut, että tämä sannan öyhötys 4 hakemusta kuussa loppuu, kun yritykset ovat ihan kypsiä hakemus ralliin.
Epäilen että orpo on vittuuntunut kun haen joka kuukausi eduskunnan kansliasta pääministerin työtä.
Olen myös hakenut eduskunnan hissipojan, kahvin ja kampaviinereiden koemaistajan, istuntosalin tunnelman mittaajan ym.. työpaikkaa.
Ensikuussa haen eduskunnan ikkunoiden pesun arvioijan, kahvilan tuotevalikoiman tutkijan, ministeri autojen koeistujan sekä aula-asiantuntijan virkaa.
Hain itse palvelukoordinaattoria. Oli, että sote alan taustasta plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Petteri Orpo luvannut, että tämä sannan öyhötys 4 hakemusta kuussa loppuu, kun yritykset ovat ihan kypsiä hakemus ralliin.
No mitäs hän keksii tilalle? Täytyyhän jotain keksiä, ettei päästä vain olemaan.
Muistaakseni työnhakuvelvoite jatkuu, mutta ilmeisesti tuo raportinti ja määrä muuttuu?
Järkevintähän on hakea vain potentiaalisia paikkoja, kun kaikkea paniikissa, jotta 4 paikkaa toteutuu.
Välillä paikoja on runsaasti ja välillä ei yhtään omalle kokemukselle...
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä "ilmoittautumalla kunnan MT-palveluiden piiriin" saa mitään vapautuksia mistään : D Saa käynnin mt hoitajalle korkeintaan.
Mt-hoitaja suorittaa juurikin kuvailemaa mt-hoitoa.
Ilmeisesti asut köyhässä kunnassa, muuta kuntaan jossa ei ole montaa vuokra-asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Perjantain paras uutinen. Sain keikkatöitä mielekkääseen työpaikkaan. Hain saman tyyliseen työhön muutama viikko sitten ja hakijoita oli ollut yli 203. Nyt oli mukavaa kun aamulla laitoin hakemuksen ja päivällä soitettiin, että nyt olisi keikkaa kyseiseen työhön.
Hieno homma.
Tsemppiä sulle😲
t. viittä vaille eläkeläinen, anssilla sinnitellen
Oma työttömyyteni loppuu sunnuntain jälkeen. Viimeinkin.. ei tarvitse selitellä yhtään kenellekään mitään. Sitten kun olen töissä, ei kukaan kysele töistä. :) jännä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä "ilmoittautumalla kunnan MT-palveluiden piiriin" saa mitään vapautuksia mistään : D Saa käynnin mt hoitajalle korkeintaan.
Ilmeisesti asut köyhässä kunnassa, muuta kuntaan jossa ei ole montaa vuokra-asuntoa.
Joo mutta ei mt hoito vapauta työnhausta.
Vierailija kirjoitti:
Oma työttömyyteni loppuu sunnuntain jälkeen. Viimeinkin.. ei tarvitse selitellä yhtään kenellekään mitään. Sitten kun olen töissä, ei kukaan kysele töistä. :) jännä juttu.
Tämä on kyllä... Itse aloitin työn haun n. 6 viikkoa sitten. Viime viikonloppuna yksissä juhlissa minulta ei kysytty oikeastaan mitään muuta, kuin että "no, joko töitä on löytynyt" .. "mistä nyt olet hakenut töitä" , "etkö voisi mennä sinne mistä jäit äitiyslomalle" ...
Sitten kun saan töitä niin töistä tosiaan ei kyllä juurikaan kukaan kysele. Kysytään mieluummin, että "mitä sinulle kuuluu oikeasti"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vapautti.
Osa-aikaisena minulle riittää kun ilmoitan kysyväni lisätunteja virkailija soitti eilen 2minuutin puhelun ja sanoi että soitellaan 3kuukauden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mt-ongelmista voi päästä jopa eläkkeelle.
En tunne ketään joka olisi vasemmisto puolueiden keksimän 4 pakkohakua toteuttamalla saanu palkkatyötä.
Talkootyötä on kyllä paljonkin tarjolla. Etenkin kunnat ja valtio on kunnostautunut tarjoamaan palkatonta työtä, niillä tuloilla ei pysty elämään eikä moottoripyörää vaihdeta uuteen.
No eipä työtön pääse kuin kerran 3ssa vuodessa samaan paikkaan töihin palkkatuella eli se syrjäytymisen estämisestä.
Sillä välillä sitten mennään erinäisiin työllistymiskursseille jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella harvat fyysisesti terveet onnistuu keplottelemaan.
Poikkeuksetta pitää olla lisäksi vakavaa päihde ongelmaa joka alentanut kunnon "rollaattori"-tasolle.
MT-eläkkeelle ei pääse ennen kun "turhia" hoitoja on käyty yli 10 vuotta, sanoisin että 15-20 vuotta on rumbaa jaksettava ennen kun eläke irtoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella harvat fyysisesti terveet onnistuu keplottelemaan.
Poikkeuksetta pitää olla lisäksi vakavaa päihde ongelmaa joka alentanut kunnon "rollaattori"-tasolle.
MT-eläkkeelle ei pääse ennen kun "turhia" hoitoja on käyty yli 10 vuotta, sanoisin että 15-20 vuotta on rumbaa jaksettava ennen kun eläke irtoaa.
Pääsee helpommallakin.
Vierailija kirjoitti:
Kiva sulle, hyvää vkl ja työniloa =D
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikaisena minulle riittää kun ilmoitan kysyväni lisätunteja virkailija soitti eilen 2minuutin puhelun ja sanoi että soitellaan 3kuukauden kuluttua.
Onnekas, Minulle virkailija paasaa samaa juttua kerrasta toiseen täydet minuttit (30 min), vaatii kouluttautumaan (minulla on jo kaksi tutkintoa) tai osallistumaan cv-kurssille ("se kurssi, jolle osallistuit 2 v sitten on jo vanhentunut, joten tarvitset päivitystä"). Viimeeksi myös kertoi, että Suomessa on 50 000 avointa paikkaa ja työttömiä työnhakijoita on saman verran, joten kaikille löytyy hommia. Myöskään hän ei hyväksy sitä, että kysyn omalta työpaikalta lisätunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt miten kela ja työkkäri kohtelee työtöntä joka on vajaakuntoinen.
Mulla on sairaus mikä rajoittaa todella paljon eikä mua kukaan palkkaa. Silti työkkäristä jatkuvasti soitetaan ja syyllistetään miksi en saa töitä.
Nyt mun käsi on leikattu ja kela meinaa hylätä sairaspäivärahan koska kyllähän jotain voisi tehdä. Eivät osaa lukea lääkärintodistusta missä kerrotaan etten saa tehdä kädellä mitään. Töitä pitää hakea vaikka en pysty käyttämään kättä.
Itkettää ja masentaa jäädä täysin rahattomaksi.En usko että TE-toimistosta "jatkuvasti" soitetaan, ehkä 3 kk välein kun suunnitelmaa päivitetään? Ja jos virkailija oikeasti sinua syyttää ja syyllistää ja käyttäytyy asiattomasti niin anna hänestä palautetta ja pyydä että pääset toisen virkailijan asiakkaaksi.
Ja jos Kela hylkää sairauspäivärahan sairauslomasta huolimatta eikä mitään karenssia sinulla ole, saat työttömyysetuutta jos sanot olevasi valmis vastaanottamaan työkykyäsi vastaavaa kokoaikatyötä.
Ja vielä, moni ihminen vielä työllistyy, vaikka olisi vuosikausien ajan vajaakuntoinen työnhakija. Ei kannata luopua toivosta vaan käyttää esim.palkkatukimahdollisuutta, kun sairauslomasi on ohi.
Terveisin TE-toimiston virkailija
Kerrotko vielä että miksi työtön ei saa rauhassa toipua leikkauksesta vaan hänen pitää olla työnhakijana vaikka ei voi ottaa töitä vastaan? Mikä siinä on niin vaikeaa antaa olla sairaspäivärahalla?
Tottakai saa rauhassa olla sairauspäivärahalla, jos kerran sairauspäivärahaa saa. Silloin kannattaa katkaista työnhakukin sairausloman ajaksi, miksi turhaan, miksi ihmeessä pitää työnhakua edes voimassa, jos kerran ei hae eikä ole valmis vastaanottamaan työtä?
Mutta sanoit että Kela olisi hylännyt sairauspäivärahan. Jos näin on, ja olet työnhakijana että saisit sitten edes työttömyysetuutta, silloin sinua lain mukaan koskee työttömän velvollisuudetkin ja täytyy olla valmis vastaanottamaan työkykyään vastaavaa kokoaikatyötä. Huom.työkykyään vastaavaa. Tokikaan työnhakuvelvollisuutta ei aseteta sairauslomalla oleville, ainakaan meidän alueella.
Jos nyt sitten kuitenkin saat sitä sairauspäivärahaa ja haluat silti olla myös työnhakijana, ilman että kukaan sulle soittelee, se on aika epäloogista. Eikä se silloin ole TE-toimiston vika että sinulle soitellaan, vaan sen oman valintasi.
TE-virkailija
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä outoa. Itsellä lähes 40 vuotta työelämää tyakana, nyt vajaa vuosi työttömänä , ikää 63v ja koko ajan joku kysymässä, olenko töissä. Silloin kun olin töissä, koko maailma kai sen tiesi, koska silloin kukaan ei koskaan kysynyt, olenko töissä. Nyt jokainen vastaantulija kysyy (ainakin siltä tuntuu :( ) että olenko töissä.
joo omalle alalle en enää työllisty, kun on sellainen kuihtuva ala, että kun joku jää eläkkeelle otetaan uusi työntekijä eri nimikkeellä /koulutuksella.
Hävettääkin niin pirusti olla työtön, kun aina on ollut töissä ja tuo jatkuva kyseleminen...... Siinä sitten kiemurtelet ja selität.....