Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!
Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.
Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.
Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.
Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.
Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.
Kommentit (3609)
Vierailija kirjoitti:
Aion irtisanoutua ensi syksynä. Silloin ole 62,5 vuotta. Ei haittaa hakea vaikka yhtä työpaikka per päivä. Muun ajan voi pitää itellään.
Teikäläisten mulkeroiden takia näitä sääntöjä tulee, kaikki tuet luusereilta pois. Ja näitä mulkeroita suomi täynnä.
Jäin työttömäksi ja katsoin, että alkaisi kiva kurssi maanantaina , 60 osaamispistettä, kesto n. 6kk. Onko tälläsestä pakko ilmoittaa työkkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Niin.. hyvinpalkatussa vakityössäni tuotan niin paljon sisältöä, että neljän hakemuksen väsääminen kuukaudessa on ihan pilipalihomma. Osaan myös kirjoittaa hakemukset tarvittaessa niin, ettei minua ikinä valita hommaan, josta en ole aidosti kiinnostunut.
Olen samaa mieltä ap:n kanssa, että systeemi on täysin älyvapaa. Käsittääkseni tässä käytännöstä ollaan myös luopumassa. Insentiivien ottaa vastaan työtä, tai olla ottamatta, tulee olla taloudellisia. Yksilön tulee kantaa vastuu omasta toimeentulostaan. Yhteiskunnan vastuu on taata, että mahdollimman pieni osa tästä tulosta kerätään veroina yhteiseen kassaan. Tasavero ja sama prosentti kaikille tulomuodoille.
Suomalaiset on kautta aikojen olleet ahkeria työntekijöitä. Työmarkkinat vain on muuttuneet niin, että yritykset maksimoi voitot maksamalla todella pieniä palkkoja. Lisäksi on paljon osa-aikatöitä ja nollatuntisopimuksia. Nämä kaikki ovat hyödyksi yritysten omistajille, mutta työntekijät ei elä palloillaan.
Nyt on trendinä se, että yksi ihminen tekee monen henkilön työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako työkkäri tietää opinnoista jos ei ilmoita
Onko mitään tietoa
Jos jäät kiinni, olet vaikeuksissa. Te-toimisto voi päästä opintopolku-rekisteriin. Eri asia on, kiinnostaako omavirkailijaa. Ota riski, jos haluat.
Voisiko joku vinkata. Olen tekemässä CV päivitystä. Viimeisin työkokemus yli 2 vuoden takaa. Nyt aloitan pienen lisäkoulutuksen. Pitäisikö laittaa tuo koulutus ensimmäisenä listaan, jotta tietävät, että nykyinen osaamiseni tulee opintojen kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80km suuntaansa, 160km päivä. Bensankulutus 6l/100km, litrahinta 2,10egee
Laskekaa tosta, julkiset ei kulje. Osa-aikaisia tarjolla
Luuletko että tuollainen työmatka on jotenkin harvinaista? :D Ei ole. Meillä mieskin ajaa yli tuon töihin ja takaisin. Itselläni työmatka jää juuri tuon alle, bensakulut on ja pysyy mutta se on ihan normaalia elämää.
Paljon miehelläsi on palkka?
Alle 3000 brutto.
Kummankin nettotulot ja kuinka paljon menee bensaan?
Mulla on sama palkka alle 3000 brutto. Bensakuluja ei ole koskaan laskettu. Se menee mitä menee, koska töissä on käytävä, tietenkin. Lisäksi jopa pidämme työstämme 😌
En usko hetkeäkään ettet tiedä paljon menee rahaa bensaan.
Mutta eipä oo mun ongelma jos puolet palkasta menee bensaan.Ei ole sun ongelmasi ei, eikä mun ongelma mitä sä uskot :D En todella tiedä paljonko menee bensaan. Ei kiinnosta. En tiedä myöskään paljonko menee ruokaan. Ei kiinnosta. En tiedä edes paljonko menee meidän okt-asumiseen, mutta paljoa se ei ole.
Kaikki ei ole mitään budjetti-excel-intoilijoita. Mulle riittää että on jotain rahaa tilillä vielä silloinkin kun uusi palkkapäivä tulossa.Pointtini on, että se EI ole harvinaista ja kauheeta, jos työmatka on sen 80 km. Ei vaikka kuinka lapsellisena kiukkuat :D
Alunperin kyse oli osa-aikatyön vastaanottamisesta niin kaukaa, että palkka menee matkoihin!!!
Teillä täysaikatyö. Eri asia. Menette kai samalla autolla -> bensakulut puoliksi!!Harvinaista ja kauheaa...???
Kauheaa mesoamista pidät koko ajan joten kyllä, lapsellista ja ilmeisen kauheaa :D
Emme mene samalla autolla. Mies lähtee pihatien risteyksestä oikealle ja minä vasemmalle. Mies on sentään saman maakunnam alueella töissä kuin missä asumme, minä ihan toisessa suunnassa eri maakunnassa.
Lopeta kiukuttelu ja jatka työnhakua niin saat rahaa ja rauhoitut.Höh.
Lopeta sinä osallistuminen kommenttiin, mihin et osaa!!!Osaan ihan yhtä lailla kuin sinä. Ehkä paremminkin koska tienaan omat rahani :D
Mutta joo, ei kukaan pakota sua menemään töihin tai edes hakemaan töitä. Ilmoita työkkäriin että päätät työnhakusi, asia on sillä selvä. Parempaa jaykoa!
Tsiisus!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein teille soitetaan?
Kuluneen vuoden aikana tammikuussa tapaaminen, helmikuussa soitto. Muuten järjestelmän kautta yhteydenpito. 3kk/4hakua/kk. Kesän olin töissä. Nyt taas 3kk/4hakua/kk
Eikö voisi säästää niin talven aikana, että voisi olla vain lomalla kesän ajan. Tulla toimeen vähemmällä eikä ollenkaan ilmoittautua työttömäksi. Silloin ei velvoitteita olisi. Minä tekisin niin mieluummin, mutta kun on jo yli 60v eikä töihin enää kelpaa kuin lyhyisiin sijaisuuksiin, niin ei ole mistä säästää. Olisi mukava olla vaikka koko kesä ilman velvoitteita. Mutta ilman rahaa ei pärjää, lomaa ei ole ollut 3 vuoteen, kun kaikki pätkätyöt ja sijaisuudet pitää vastaan ottaa, että sovitellulla päivärahalla pärjäisi. Töitä on laidasta laitaan ollut, pihahommista, toimistotöihin ja lastenhoitoon, jopa liikenteenohjaajana olen seissyt. Kaikki velvoitteet olen täyttänyt te- toimistolle enkä pimeään työhön ole suostunut. Kaupassa en periaatteesta käytä itsepalvelukassoja, että riittäisi töitä kassaihmisille ja saisivat enemmän tunteja. Eräästä hyvästä työpaikasta sain vihiä, joka kiinnosti, mutta vinkkasin sen nuoremmalle tutulleni, kun toivoin hänen saavan hyvän työpaikan ja hän sen sai. Elämä ei ole pelkkää juhlaa ja onnistumisia, se on kaikkea, ylä - ja alamäkeä. Ei se muuten mitään elämää olisi.
Vierailija kirjoitti:
Ollut mielestäni jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollut mielestäni jo vuosia.
Työelämä on muuttunut ihan hirveästi viimeisen viiden vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80km suuntaansa, 160km päivä. Bensankulutus 6l/100km, litrahinta 2,10egee
Laskekaa tosta, julkiset ei kulje. Osa-aikaisia tarjolla
Luuletko että tuollainen työmatka on jotenkin harvinaista? :D Ei ole. Meillä mieskin ajaa yli tuon töihin ja takaisin. Itselläni työmatka jää juuri tuon alle, bensakulut on ja pysyy mutta se on ihan normaalia elämää.
Paljon miehelläsi on palkka?
Alle 3000 brutto.
Kummankin nettotulot ja kuinka paljon menee bensaan?
Mulla on sama palkka alle 3000 brutto. Bensakuluja ei ole koskaan laskettu. Se menee mitä menee, koska töissä on käytävä, tietenkin. Lisäksi jopa pidämme työstämme 😌
En usko hetkeäkään ettet tiedä paljon menee rahaa bensaan.
Mutta eipä oo mun ongelma jos puolet palkasta menee bensaan.Ei ole sun ongelmasi ei, eikä mun ongelma mitä sä uskot :D En todella tiedä paljonko menee bensaan. Ei kiinnosta. En tiedä myöskään paljonko menee ruokaan. Ei kiinnosta. En tiedä edes paljonko menee meidän okt-asumiseen, mutta paljoa se ei ole.
Kaikki ei ole mitään budjetti-excel-intoilijoita. Mulle riittää että on jotain rahaa tilillä vielä silloinkin kun uusi palkkapäivä tulossa.Pointtini on, että se EI ole harvinaista ja kauheeta, jos työmatka on sen 80 km. Ei vaikka kuinka lapsellisena kiukkuat :D
Alunperin kyse oli osa-aikatyön vastaanottamisesta niin kaukaa, että palkka menee matkoihin!!!
Teillä täysaikatyö. Eri asia. Menette kai samalla autolla -> bensakulut puoliksi!!Harvinaista ja kauheaa...???
Kauheaa mesoamista pidät koko ajan joten kyllä, lapsellista ja ilmeisen kauheaa :D
Emme mene samalla autolla. Mies lähtee pihatien risteyksestä oikealle ja minä vasemmalle. Mies on sentään saman maakunnam alueella töissä kuin missä asumme, minä ihan toisessa suunnassa eri maakunnassa.
Lopeta kiukuttelu ja jatka työnhakua niin saat rahaa ja rauhoitut.Höh.
Lopeta sinä osallistuminen kommenttiin, mihin et osaa!!!Osaan ihan yhtä lailla kuin sinä. Ehkä paremminkin koska tienaan omat rahani :D
Mutta joo, ei kukaan pakota sua menemään töihin tai edes hakemaan töitä. Ilmoita työkkäriin että päätät työnhakusi, asia on sillä selvä. Parempaa jaykoa!Tsiisus!
Sillä on pinna kireällä kun puolet palkasta ajaa taivaan tuuliin.
Kaikki ihmettelee miksi olen työtön
Vierailija kirjoitti:
Niin.. hyvinpalkatussa vakityössäni tuotan niin paljon sisältöä, että neljän hakemuksen väsääminen kuukaudessa on ihan pilipalihomma. Osaan myös kirjoittaa hakemukset tarvittaessa niin, ettei minua ikinä valita hommaan, josta en ole aidosti kiinnostunut.
Olen samaa mieltä ap:n kanssa, että systeemi on täysin älyvapaa. Käsittääkseni tässä käytännöstä ollaan myös luopumassa. Insentiivien ottaa vastaan työtä, tai olla ottamatta, tulee olla taloudellisia. Yksilön tulee kantaa vastuu omasta toimeentulostaan. Yhteiskunnan vastuu on taata, että mahdollimman pieni osa tästä tulosta kerätään veroina yhteiseen kassaan. Tasavero ja sama prosentti kaikille tulomuodoille.
Vähän naivi asenne sinulla.
Kyllähän sen toimeentulon pitää olla sekä yksilön, että yhteiskunnan vastuulla, ja yhteiskunnan tulee huolehtia myös heikkolahjaisista ja/tai huono-onnisista. Muuten taannutaan johonkin barbarismiin.
JOS kaikille halukkaille olisi tarjolla töitä, joista maksetaan tarpeeksi palkkaa, niin joo sittenhän se olisi noin. Mutta fakta on, että kaikille ei riitä töitä ja kaikista töistä ei makseta tarpeeksi palkkaa, että sillä elää.
Tasavero olisi taas aika hölmö idea. Joko paljon tienaavat pääsee "liian helpolla" tai sitten liian vähän muutenkin tienaavat joutuu liian tiukoille.
Suomessa palkat on muutenkin todella huonot, kun edes yliopiston käyneillä ei ole usein varaa omistusasuntoon tai uudehkoon autoon, niin miten tässä maassa pitäisi ihmisten kerryttää varallisuutta, perustaa perheet yms. kun elinkustannuksiin palaa niin paljon rahaa suhteessa palkkoihin?
Omassa kaveripiirissä on kaikki yliopiston käyneitä käytännössä, osa esimiesasemassa ja bruttopalkat 5-10v työkokemuksella on 2800-3300€, ihan oman alan töissä. On ekonomia, tietojenkäsittelytieteitä, ympäristötieteitä, kemian puolta sun muita "oikeita ammatteja".
Samalla asuntojen/talojen hinnat on raketoineet, omatkin sukulaiset on kaikki duunareita (itse eka maisteri suvussa) ja 80-90-luvulla pystyivät yhden aikuisen duunarin 1-2 vuoden palkalla ostamaan uusia taloja/asuntoja. Nyt maisterin pitää pistää 5-10 vuoden vuosipalkka, että saa täällä päin ostettua 80-90-luvun talon jota pitäisi vielä remontoida sadalla tonnilla.
Suomessa ei käytännössä ole työntekohaluttomuutta, vaan palkanmaksuhaluttomuutta.
Itsekin jäin juuri lomautetuksi ja eipä tuo työnhaku maisterinakaan sen helpompaa ole, niin ei voi oikein ihmisiä syyttää koulutuksen puutteestakaan.
Eniten suomessa työnsaantiin vaikuttaa suhteet, tuli jo ensimmäistä amistutkintoa opiskellessa huomattua, että vaikka itsellä oli kova motivaatio suorittaa opinnot täydellisesti ja halusin töihin, niin töitä en yhtenäkään kesänä saanut. Mutta samalla taas paikalliset (itse muutin 200km päästä 16 vuotiaana) sai aina töitä käytännössä kysymättä, vaikka olisi puolet kursseista ollut hylättyjä ja vapaa-aika meni ryypätessä.
Tuolle nyt on hankala mitään tehdä, mutta lähes aina työttömiä kyykyttävät on niitä, jotka on vähintään saaneet sen työuransa alkuun vanhempien suhteiden avulla. Niin eivät voi ymmärtää, että ihminen haluaa töihin, mutta ei pääse.
Voi miettiä, että jos 20 vuotias on ollut sukulaisella 4 kesää töissä ja on ryypännyt rahansa, tai sitten ei ole päässyt yhtenäkään kesänä töihin ja on pyrkinyt vaan sitten kehittämään itseään, niin kumpiko on silti paremmassa asemassa työmarkkinoilla?
Eikö ole tullut mieleen, ettei sulla ole mitään velvollisuutta ilmoittautua työttömäksi kesän aikana. Kun olet niin onnekas että sulla on työ koko muun vuoden ajan ja työt jatkuvat heti kesän jälkeen, säästä sitä rahaa kesän ajaksi ja saat pitää lomaa koko kesän.
Olen järkyttynyt miten kela ja työkkäri kohtelee työtöntä joka on vajaakuntoinen.
Mulla on sairaus mikä rajoittaa todella paljon eikä mua kukaan palkkaa. Silti työkkäristä jatkuvasti soitetaan ja syyllistetään miksi en saa töitä.
Nyt mun käsi on leikattu ja kela meinaa hylätä sairaspäivärahan koska kyllähän jotain voisi tehdä. Eivät osaa lukea lääkärintodistusta missä kerrotaan etten saa tehdä kädellä mitään. Töitä pitää hakea vaikka en pysty käyttämään kättä.
Itkettää ja masentaa jäädä täysin rahattomaksi.
Kehtaako lähihoitajana hakea palvelukoordinaattorin työtä? Työ on siis hoitoalaan liittyvää ja haetaan palvelukoordinaattoria. Ilmoituksessa ei kerrota mikä koulutus pitäisi olla, kuulemma asenne ratkaisee
Kävin eilen tapaamisessa. Tänään haettu jo 4 paikkaa työnhakuvelvoitteen mukaan... Nyt sitten olisin kuukauden tässä odottelemassa, jos jotain kuuluis. Aion kyllä hakea enemmänkin. Ihan todella vähän haettavaa tuo 4/kk kun itse asun Tampereella.
4xkkx12 =48.
48x 300 000 = 14 400 000 hakemusta. Niillä luodaan tuhansia työpaikkoja. Ovat varmasti hyöryllisiä
Okei