Moottorin käytetyn sähköauton testi jatkuu: "nyt tuntuu todellakin siltä, että tyytymättömyyden tunteeseen voisi kuolla"
Lainaavat Väyrysen sanoja kuvaillakseen sähköautolla matkaamista Suomessa: "Mieleen tulee veteraanipoliitikko Paavo Väyrysen kuuluisa kysymys epäonnistuneiden hallitusneuvotteluiden jälkeen vuonna 1987: nyt tuntuu todellakin siltä, että tyytymättömyyden tunteeseen voisi kuolla."
Matka menee pääosin hinurin ja junan kyydissä jotta pääsivät Lapista takaisin etelään.
Testin tämä osio päätetään sanoilla:
"Silti tuntuu suorastaan ihanalta siirtyä toimituksen pihassa toisen bensiinillä toimivan auton rattiin, ja lähteä ajamaan kohti Savoa ilman pakollisia pysähdyksiä."
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kayttotesti-kaytetylla-jalleen-onge…
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein tavallinen tallaaja muka ajaa maan päästä päähän? Ihmeellistä itkemistä siitä että nyt viedään bensamörssärit pois ja pakotetaan kaikki ajamaan soijalattesähköautoilla. Suurimmalla osalla se päivittäinen ajaminen on 5-20 kilometriä töihin ja Prisman pihalle johon sähköauto riittää ihan hyvin. Ne jotka ajavat sitten joka päivä Hangosta Sodankylään voivat pitää ne polttomoottorinsa ja kerran vuodessa hiihtolomalle reissaava voi ottaa vaikka autojunan.
Itselläni toimii hybridi. Lähiajot sähköllä ja kaikki pidemmät ajot bensalla ilman tarvetta lataustaukoihin tai latauspaikan metsästämiseen matkalla tai kohteessa.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot voi täysimittaisesti korvata polttomoottorin vasta kun tienvarsilla lataustapahtuma on aina tasalaatuinen autosta tai olosuhteista riippumatta ja kestää tyhjästä täyteen max 5 min.
Jep, ja latauspaikkoja on yhtä hyvin saatavilla kuin nykyisin tankkauspisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein tavallinen tallaaja muka ajaa maan päästä päähän? Ihmeellistä itkemistä siitä että nyt viedään bensamörssärit pois ja pakotetaan kaikki ajamaan soijalattesähköautoilla. Suurimmalla osalla se päivittäinen ajaminen on 5-20 kilometriä töihin ja Prisman pihalle johon sähköauto riittää ihan hyvin. Ne jotka ajavat sitten joka päivä Hangosta Sodankylään voivat pitää ne polttomoottorinsa ja kerran vuodessa hiihtolomalle reissaava voi ottaa vaikka autojunan.
Itselläni toimii hybridi. Lähiajot sähköllä ja kaikki pidemmät ajot bensalla ilman tarvetta lataustaukoihin tai latauspaikan metsästämiseen matkalla tai kohteessa.
Varmaan töpselihybridi toimii useimmille, toimisi myös minulle. Syyt miksi päädyin täyssähköön:
-Lataushybridi suunnilleen yhtä kallis kuin täyssähkö
-Ajan säännöllisesti keskipitkiä matkoja, joihin sähköinen range ei riitä
-Polttomoottori kaikkine korjaushuolineen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot voi täysimittaisesti korvata polttomoottorin vasta kun tienvarsilla lataustapahtuma on aina tasalaatuinen autosta tai olosuhteista riippumatta ja kestää tyhjästä täyteen max 5 min.
CCS- latureita alkaa olla suunnilleen yhtä tiuhassa kuin bensiksiä. Type2-latureita jo paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CCS- latureita alkaa olla suunnilleen yhtä tiuhassa kuin bensiksiä. Type2-latureita jo paljon enemmän.
No, ei ihan koko totuus. Bensapistoolilla kun vietetään aikaa korkeintaan 5 minuuttia, sähkölatauspisteessä aika paljon kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei ihan koko totuus. Bensapistoolilla kun vietetään aikaa korkeintaan 5 minuuttia, sähkölatauspisteessä aika paljon kauemmin.
Olisko bensa-autoja toistaiseksi vähän enemmän vielä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko bensa-autoja toistaiseksi vähän enemmän vielä?
On. Samoin vapaita bensapumppuja on vielä todella paljon enemmän ja tiheämmin kuin vapaita sähkölatauspisteitä.
Minusta artikkeli oli hyvä. Mulla ei ole varaa upouuteen sähköautoon joten aivan varmasti jos sellaiseen vaihtaisin niin se olisi juurikin noin 8-10v vanha sähköauto, tuollainen Leafin kaltainen. Aika moni muukin suomalainen on varmaan tässä tilanteessa. Taisi suomen autokanta olla keskimäärin noin 13v vanhaa. Mulla on 1.6L bensiiniauto joka on nyt 18v vanha, mutta toimii vielä hyvin. keskikulutus satasella alle 7L ja auto kulkee vikisemättä paikasta toiseen, ilman pysähdyksiä. Vaikka kaupungissa paljon ajankin niin mökille on myös pakko päästä 200km päähän kesät/talvet. Ja kesällä aina pari pidempää reissua ja talvella laskettelemaan vähintääkin keski-Suomeen. Mä en vaan jaksaisi sitä että aina ennen rattiin hyppäämistä mun pitäisi tietää tarkalleen missä niitä latauspisteitä on. Toisekseen mulla menisi hermot siinä että reippaan tunnin ajon jälkeen olisi pakko taas pitää joku kahvitauko. Ei, ei, ei. Mä liikun paikasta toiseen mahdollisimman nopeasti. Tilanne olisi toki eri jos voisi kauppaan kävellä ja sen uusimman Teslan sieltä itselleen hankkia. Ymmärtääkseni ne toimivat melko hyvin. Mulla ei ole mitään sähköautoja vastaan, ne ei vaan tälläisten arvioiden perusteella toimisi mulla funktionaalisesti. Ja ainiin, sähköautolla ei sitten voi vetää kärryä ja taisi olla vielä joku max kilomäärän paljonko ihmisiä/tavaraa saa kyytiin ottaa. Todella rajoittavaa. Joo, kiitos ei mulle KÄYTETTYÄ sähköautoa joka on jo iäkäs.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjästä täyteen 5 minuutissa on se ongelma. Jännite on nostettava liian korkeaksi joka lisää kuumuutta joka tuhoaa kennot. Kannattaa muistaa että se on kemialinen reaktio joka tekee olomuotomuutokset. Litium on periaateessa räjähdysaine.
Suuremmilla huoltiksilla tarvitaan jatkossa jopa toista sataa suuritehoista latauspaikkaa jotta niitä riittäisi vapaana. Tämä tietenkin siksi että suurellakin teholla ladatessa puhutaan helposti yli 30min latauksesta, ilmoitetut latausajat usein vain teoreettisia ja käytännössä lataa testien mukaan usein vain 30-40% maksimitehosta.
Toinen vaatimus tietenkin että joka kodin parkkiruudussa pitäisi olla vähintaan 16A pistoke, monelle sähköautolle tämäkään ei riitä 12 tunnissa täyteen lataukseen.
Vierailija kirjoitti:
Suuremmilla huoltiksilla tarvitaan jatkossa jopa toista sataa suuritehoista latauspaikkaa jotta niitä riittäisi vapaana. Tämä tietenkin siksi että suurellakin teholla ladatessa puhutaan helposti yli 30min latauksesta, ilmoitetut latausajat usein vain teoreettisia ja käytännössä lataa testien mukaan usein vain 30-40% maksimitehosta.
Toinen vaatimus tietenkin että joka kodin parkkiruudussa pitäisi olla vähintaan 16A pistoke, monelle sähköautolle tämäkään ei riitä 12 tunnissa täyteen lataukseen.
Taitaa vetyinfran rakentaminen tulla halvemmaksi kuin noin paljon suurteholatauspaikkoja + lataus joka kodin autopaikalle,
Vierailija kirjoitti:
...paitsi ettei tarvita kun suurin osa sähköautojen lataamisista tehdään kotona, toisin kuin polttikset jotka kaikki tankataan siellä huoltoasemilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa vetyinfran rakentaminen tulla halvemmaksi kuin noin paljon suurteholatauspaikkoja + lataus joka kodin autopaikalle,
Meenytjovittuunvetyinesi
Vierailija kirjoitti:
Tuohan kävi ilmi TM talviautotestissä, vaikka auto tukee jopa 200kW lataustehoa, hyvä jos päästiin talvella edes 50kW keskiverto lataustehoon, eikä ollut laturista kiinni vaan siitä ettei auto keskimäärin vastaanottanut enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minusta artikkeli oli hyvä. Mulla ei ole varaa upouuteen sähköautoon joten aivan varmasti jos sellaiseen vaihtaisin niin se olisi juurikin noin 8-10v vanha sähköauto, tuollainen Leafin kaltainen. Aika moni muukin suomalainen on varmaan tässä tilanteessa. Taisi suomen autokanta olla keskimäärin noin 13v vanhaa. Mulla on 1.6L bensiiniauto joka on nyt 18v vanha, mutta toimii vielä hyvin. keskikulutus satasella alle 7L ja auto kulkee vikisemättä paikasta toiseen, ilman pysähdyksiä. Vaikka kaupungissa paljon ajankin niin mökille on myös pakko päästä 200km päähän kesät/talvet. Ja kesällä aina pari pidempää reissua ja talvella laskettelemaan vähintääkin keski-Suomeen. Mä en vaan jaksaisi sitä että aina ennen rattiin hyppäämistä mun pitäisi tietää tarkalleen missä niitä latauspisteitä on. Toisekseen mulla menisi hermot siinä että reippaan tunnin ajon jälkeen olisi pakko taas pitää joku kahvitauko. Ei, ei, ei. Mä liikun paikasta toiseen mahdollisimman nopeasti. Tilanne olisi toki eri jos voisi kauppaan kävellä ja sen uusimman Teslan sieltä itselleen hankkia. Ymmärtääkseni ne toimivat melko hyvin. Mulla ei ole mitään sähköautoja vastaan, ne ei vaan tälläisten arvioiden perusteella toimisi mulla funktionaalisesti. Ja ainiin, sähköautolla ei sitten voi vetää kärryä ja taisi olla vielä joku max kilomäärän paljonko ihmisiä/tavaraa saa kyytiin ottaa. Todella rajoittavaa. Joo, kiitos ei mulle KÄYTETTYÄ sähköautoa joka on jo iäkäs.
Onko joku väittänyt että vielä saisi hyviä halpoja vanhoja sähköautoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oma latauspaikka maksoi asennuksineen n. 500. Vetyasema maksaa sellaiset pari miltsiä ja sillä tankkaa 5-7 Miraita vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan kävi ilmi TM talviautotestissä, vaikka auto tukee jopa 200kW lataustehoa, hyvä jos päästiin talvella edes 50kW keskiverto lataustehoon, eikä ollut laturista kiinni vaan siitä ettei auto keskimäärin vastaanottanut enemmän.
...paitsi että oli laturista kiinni. Latausasemat kusettaa minuuttiveloituksella ja himmailee sitten tehoja.
"Yllättäen" nämä latausteho-ongelmat alkoivat kun sähkön hinta syksyllä raketoi ylöspäin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko toimittaja saa ruplina?
Miten ruplat liittyy asiaan kun suomalainen autolehti testaa käytettyä autoa Suomessa? Menikö sähköfanaatikolla tunteisiin?
Nykyäänhän on tämä igor-kortti käytössä jos ei jonkun sanomiset miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan Suomessa kehitettiin sieniin perustuva bioprosessi, jolla pitäisi saada halvalla etanolia epäpuhtaasta puujätteestä. On monia keinoja tuottaa polttonesteitä.
Ongelma vaan siinä ettei sitä voi puhtaana tai edes isommissa määrin kipata moneenkaan autoon. Bensassa sai olla olikosse 10% etanolia ja eihän se paljoa ole.
Ei, eikä myöskään tarvitse ladata joka pysähdyksellä. En esim. koe tarvetta ladata 2 km kauppamatkalla.