Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
1101/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita rohmuja on todellisuudessa todella vähän. Jos 25% hankkii ylimääräistä ruokaa, niin se kyllä kattaa rohmujenkin osuuden, joten uli uli... Ihme, että järjestetään juhlat joissa pitäisi nähdä nälkää tai vissiin sitten tuoda omat eväät.

Vierailija
1102/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa on miehen veli kyllä yhdenlainen suur-syömäri. Jos meillä on illalla esim ruoka 18.00 ei olla syöty koko päivänä mitään joten pikkaisen nälkä herralla on,

Kerran meni lihaa valehtelematta 650g ja päälle perunamuusia..

Mitään salaattia ei tietenkään oteta, koska proteiinia proteiinia se on mitä syödään..

Hänen vaimonsa on sitten toinen ihan oma lukunsa ominensa ruoka-rajoitteineen, löytyy keliakia, kananmuna, maito, mitäs muita näitä nyt olikaan.. eli lihat, ja salaatit menee..

Ja marjat..

Kamalaa kun ei voi edes marjoja tarjota kun niitä lapattaisiin lautaselle niin paljon että konkurssi tulisi..

hauskinta -han on aina kun heillä on juhlat tarjottavat ovat kaikista halvinta vehnä-mössöä tyyliin

makaroni - majoneesi -herne - maissi - paprika (pakastepussi sulatettuna) salaatti

Itse tehtyä pitsaa jossa täytteitä ehkä hyvällä tuurilla kolme kappaletta per palanen

Kakkuna valmis kakkupohja jossa banaania ja kermavaahtoa

Ei näitä pysty edes syömään koska maku,

Me siis syödään aina kotona, Ja näön vuoksi jotain maistellaan siellä kun ei kehtaa olla ottamatta mitään ..

Viimeksi sanoinkin että pitää seuraavalla kerralla tarjota näitä samoja..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näiden kitisevien emäntien ongelmaa. Järjestä sellaiset tarjoukset, joihin on varaa.

Ahmiminen tai ylensyömisen ei ole tyylikästä. Ihminen ei voi syödä seuraavien päivien tarpeiksi.

Tyylikästä ei ole myöskään se, ettei tarjoilut riitä.

Ei, eikä ruoan haaskaaminenkaan.

Hyvä keskitie on määrä, joka riittäisi useimpien annoskoolle, ja Armas-eno ottaa viimeisenä.

Vierailija
1104/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkua!! kirjoitti:

Laita tarpeeksi ruokaa ja kaikkea. Suolaiset menee ensin, esim voileipäkakku. Ruoaksi lihakeittoa, se riittää.

Keitto riittää, mutta riittääkö keitossa liha, jos rohmu siivilöi lautaselleen pelkkää lihaa? Ei perunaa, ei lientä?

Itse taas kaivan lihakeitosta kaikkea muuta kuin lihaa ;)  Keitossa on herkullinen liemi parasta, seuraavaksi kasvikset. 

Vierailija
1105/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan laittaa lappuset, jossa ohjeistetaan tyyliin kuinka monta palaa tai lautasellista saa ottaa per vieras? Sitten kun kaikki on saaneet syödäkseen, voit vaikka ottaa laput pois.

Noinhan on tehty ainakin oman työpaikkani ruokalassa. Jos ottaa enemmän, niin kassalla myös maksaa enemmän (en tiedä onko kaksinkertainen hinta vai mitä). Mutta juhlissa nuo laput tuntuisivat aika noloilta.

Yleensä nuo rohmut ovat miehiä (ikävä sanoa, mutta oman kokemukseni mukaan tämä on tosiasia). Yksissäkin juhlissa kuulin, kun eräs riski nuorimies voileipäkakkua rohmutessaan sanoi, että pitää tankata, kun on menossa salille treenaamaan. Voisivatkohan vaimot/tyttöystävät/äidit opettaa miehilleen/pojilleen tapoja jo ennen juhliin lähtemistä.

Miksi muiden käytöstavat ovat aina naisten vastuulla?

Karkea yleistys, mutta totta:

Koska naisia kiinnostaa ne "käytöstavat" (= että tehdään just naisten tyylillä, kuten tässä säännöstellään ja lasketaan suupalat)

Miehet yleensä tarjoaa mieluusti muille eikä kitsastelis siinä saako vieraat ottaa tarpeeksi. Ei ne tuollaista ymmärrä. Eikä siinä ole välttämättä yhtään mitään väärää. Ennen muinoinhan (ja tietyissä kulttuureissa edelleen) on (ollut) kunnia-asia, että vieraat syö paljon ja hyvällä ruokahalulla.

Nainen 36 v.

Tätä juyri tarkoitan. Joku nainenkin on ehtinyt 36 vuoden ikään, pistää käytöstavat lainausmerkkeihin ja päättelee, että hyvä käytös on annospalojen laskemista, pihistelyä ja naisten hommaa.

Siinä olisi ollut kotitaloustunnilla ainakin yksi opetettava.

Käytöstavat oli lainausmerkeissä, koska se on suhteellista, miten asiat näkee. En tiedä miksi tämä pitää ratakiskoista vääntää.. Se mitä sinä pidät hyvinä tapoina, ei ole maailmalla ollenkaan välttämättä sitä. Monissa kulttuureissa juhlitaan antaumuksella, ruokaa riittää koko jättimäiselle suvulle, ilo raikaa ja tällainen ketju herättäis kummastelua.

Sinun tapasi ei ole universaalisti katsottuna ainoa oikea.

Näinhän se on, mutta nyt taidettiin puhua Suomen tapakulttuurista.

Vierailija
1106/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hommaat kakutkin valmiina? Samalla vaivalla tekisi itse useamman eikä maksa paljoa

Meinaatko että kakun tilaaminen ja ostaminen on yhtä työlästä kuin kakun leipominen? Epäilen. Useamnan kakun tekeminen on tuntikausien työ. Olet varmasti mies joka ei ole leiponut mitään eläessään ja kakut "ilmestyvät" jääkaappiisi tuosta noin vain. Koita ihan huviksesi tehdä itse kaikki syötävät 50 hengen juhliin (+osta juotavat jne) ja voit sen jälkeen olla ehkä viisaampi tässä asiassa.

Minä olen mies, ja tykkään leipoa ja kokata. Mietin, että ei kait tuo nyt kovin vaikeaa ole, jos on vain 50 vierasta. Lähinnä mietin, että joku poron paahtopaistihan valmistuu kuin itsestään uunissa, leikkaa sen jälkeen vain palasiksi ja voi vieläpä annostella vähän piiloon jos pelkää oikeesti sen loppuvan. Oheen vain iso määrä perunaa ja jokin hyvä kastike tai pari eri kastiketta.

Sitten salaattipöytä, siihen kunnon kupit hummusta, punajuurisalaatti, perunasalaattia, italiansalaattia, suolakurkkuja, riisisalaattia, marinoitua punasipulia, pastasalaattia jne. Kalaa en itse syö, niin en tarjoaisi mitään kalaruokia vierailleni. Sitten jos on grilli pihalla, niin joku kana ja kasvikset on helppoa ja herkullista kesägrillattavaa etenkin ku oheistuotteet on jo valmiina tarjolla.

Sittenhän on kaikki näitä helppoja pikkulisukkeita: ostaa ruisnappeja, siihen vain tursaus kermaviilikastiketta ja muutamaa kasvista. Lisäksi on lukematon määrä olemassa erilaisia sipsejä ja dippejä, jotka valmistuvat vain pyöräyttämällä aineet sekaisin.

Sen myönnän, etten täytekakkuja kyllä tykkää tehdä. Kait sitä kuitenkin aika helposti heittää 16 munan taikinnan, laittaa sen kahdelle pellille ja lyö ne kerroksiksi. Siihen vain jotkut hillat päälle, kiilteen lorautta ja kermavaahtoa reunoille - ja väliin mitä nyt tykkää laittaa. Tekisin kyllä oheen suklaamousse ja valkosuklaa hyydykekakut vielä, kun ne on niin helppoja tehdä. Ei tartte muuta nopsaan sekoitella aineet, vähän sulattaa ja sitten saa yön aikana hyytyä jääkaapissa. Keksejä on myös aika nopeaa tehdä jos on pursotin. Taikinan saa tehtyä kätevästi esim. 10 litran sankoon, ja yhdestä taikinastakin voi tehdä useampaa variaatiota (tai sitten vaan ostaa kaikki keksit suoraan kaupasta, ei ne nyt kovin kalliita ole).

Itse olen sitä mieltä, että jos juhlat "alkavat" samaan aikaan kaikilla.. niin miksei voi olla aluksi alkupalapöytä, josta porukka hakee. Sen jälkeen katetaan pääruokapöytä, kun alkupalat on syöty. Ja sitten tulee kahvit ja jälkiruoat esille. Ja toki pääruoan aikaan voi hakea vielä alkuruokia, ja jälkiruoankin aikana.

Vierailija
1107/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan laittaa lappuset, jossa ohjeistetaan tyyliin kuinka monta palaa tai lautasellista saa ottaa per vieras? Sitten kun kaikki on saaneet syödäkseen, voit vaikka ottaa laput pois.

Noinhan on tehty ainakin oman työpaikkani ruokalassa. Jos ottaa enemmän, niin kassalla myös maksaa enemmän (en tiedä onko kaksinkertainen hinta vai mitä). Mutta juhlissa nuo laput tuntuisivat aika noloilta.

Yleensä nuo rohmut ovat miehiä (ikävä sanoa, mutta oman kokemukseni mukaan tämä on tosiasia). Yksissäkin juhlissa kuulin, kun eräs riski nuorimies voileipäkakkua rohmutessaan sanoi, että pitää tankata, kun on menossa salille treenaamaan. Voisivatkohan vaimot/tyttöystävät/äidit opettaa miehilleen/pojilleen tapoja jo ennen juhliin lähtemistä.

Koska naisia kiinnostaa ne "käytöstavat" (= että tehdään just naisten tyylillä, kuten tässä säännöstellään ja lasketaan suupalat)

Miehet yleensä tarjoaa mieluusti muille eikä kitsastelis siinä saako vieraat ottaa tarpeeksi. Ei ne tuollaista ymmärrä. Eikä siinä ole välttämättä yhtään mitään väärää. Ennen muinoinhan (ja tietyissä kulttuureissa edelleen) on (ollut) kunnia-asia, että vieraat syö paljon ja hyvällä ruokahalulla.

Nainen 36 v.

Tosin kyse ei ole suupalojen laskemisesta vaan huonoista käytöstavoista. Ja vaikka suurin osa rohmuajista on miehiä suurin osa miehistä ei ole rohmuajia. Koska valtaosa osaa normaalit käytöstavat.

Miksi koulussa saa sun mielestä ottaa vain 6 lihapullaa? Siksikö että keittolatäti on päättänyt laskea suupaloja vai siksi että ruuan pitää riittää kaikille?

On kulttuureja, jossa kukaan ei laske mitään suupaloja, vaan juhlitaan mässäten päivätolkulla.

Menetkö sanomaan noihin maihin, että käyttäytyvät huonosti?

Sama se on Suomessa. Ihmisillä on erilaisia käsityksiä, kuten huomaat. Joillekin on ylpeyden aihe, että ruokaa riittää ja vieraat nauttii. Osa pitää epäkohteliaana syödä yhtään enempää kuin muutkaan.

Tuskin missään on kuitenkaan huonoa käytöstä tilanteessa kuin tilanteessa huomioida muut.

Jos juhlissa vaikka mielestäsi olikin niukka tarjoilu, se ei tee huomaavaiseksi sitä, että otat siitä määrästä reilusti yli osuutesi.

Vierailija
1108/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus rohmuun on mahdotonta varautua. Esim jos rohmu on jonkun uusi puoliso ja ensimmäistä kertaa juhlissa. Me oltiin tällaisissa häissä. Morsiamen serkun uusi puoliso teineineen oli kutsuttu ja kukaan ei osannut varautua siihen, että nämä neljä ovat sikalauma. Morsian melkein itki kun nämä rynnivät hakemaan kaikkea kallista mahdollisimman paljon ja ohi kaikkien mummojen ym.

Tästä oli ilmeisesti morsiamen mummo häiden jälkeen sanonut serkulle aika tiukkaan sävyyn ja nyt serkku ei puhu muun suvun kanssa, ei tule juhliin eikä mitään.

No kukaan tuskin menettää mitään. Kyllä mua hävettäisi serkun asemessa se uuden puolisoni ja hänen pentujensa käytös niin paljon, etten vihoittelisi mummille, joka ihan asiasta huomauttaa. Menisin jatkossa juhliin yksin ellei puoliso opettelisi käytöstapoja ja opettaisi niitä lapsilleenkin.

Vierailija
1109/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.

Onneksi oma mies ei ole tuollainen. Tulisi kalliiksi ja ruokaa pitäisi tehdä kuin armeijalle. Terv. 55-kiloinen hiiri.

Tästäkin aiheesta on ketjuja, eli mies syö perheen konkurssiin.

Vierailija
1110/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita rohmuja on todellisuudessa todella vähän. Jos 25% hankkii ylimääräistä ruokaa, niin se kyllä kattaa rohmujenkin osuuden, joten uli uli... Ihme, että järjestetään juhlat joissa pitäisi nähdä nälkää tai vissiin sitten tuoda omat eväät.

Tämä! Noita rohmuja ei loppujaan esim sadassa ihmisessä ole kuin sormilla laskettava määrä. Ehkä jopa yhden käden sormilla laskettava. Pieni lisäys ruokaan, niin varmasti riittää.

Vierailija
1111/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole näköjään joutunut oikeasti tekemisiin. 25% otan aina muutenkin yli, mutta kunnon rohmuun on vaikea varautua. Meneekö tänään kaksinkertainen määrä voileipäkakkua vai katkarapuja? Vai jotain muuta?

Vierailija
1112/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Noita rohmuja ei loppujaan esim sadassa ihmisessä ole kuin sormilla laskettava määrä. Ehkä jopa yhden käden sormilla laskettava. Pieni lisäys ruokaan, niin varmasti riittää.

Olet liian optimistinen.

Vierailija
1113/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hommaat kakutkin valmiina? Samalla vaivalla tekisi itse useamman eikä maksa paljoa

Meinaatko että kakun tilaaminen ja ostaminen on yhtä työlästä kuin kakun leipominen? Epäilen. Useamnan kakun tekeminen on tuntikausien työ. Olet varmasti mies joka ei ole leiponut mitään eläessään ja kakut "ilmestyvät" jääkaappiisi tuosta noin vain. Koita ihan huviksesi tehdä itse kaikki syötävät 50 hengen juhliin (+osta juotavat jne) ja voit sen jälkeen olla ehkä viisaampi tässä asiassa.

Minä olen mies, ja tykkään leipoa ja kokata. Mietin, että ei kait tuo nyt kovin vaikeaa ole, jos on vain 50 vierasta. Lähinnä mietin, että joku poron paahtopaistihan valmistuu kuin itsestään uunissa, leikkaa sen jälkeen vain palasiksi ja voi vieläpä annostella vähän piiloon jos pelkää oikeesti sen loppuvan. Oheen vain iso määrä perunaa ja jokin hyvä kastike tai pari eri kastiketta.

Sitten salaattipöytä, siihen kunnon kupit hummusta, punajuurisalaatti, perunasalaattia, italiansalaattia, suolakurkkuja, riisisalaattia, marinoitua punasipulia, pastasalaattia jne. Kalaa en itse syö, niin en tarjoaisi mitään kalaruokia vierailleni. Sitten jos on grilli pihalla, niin joku kana ja kasvikset on helppoa ja herkullista kesägrillattavaa etenkin ku oheistuotteet on jo valmiina tarjolla.

Sittenhän on kaikki näitä helppoja pikkulisukkeita: ostaa ruisnappeja, siihen vain tursaus kermaviilikastiketta ja muutamaa kasvista. Lisäksi on lukematon määrä olemassa erilaisia sipsejä ja dippejä, jotka valmistuvat vain pyöräyttämällä aineet sekaisin.

Sen myönnän, etten täytekakkuja kyllä tykkää tehdä. Kait sitä kuitenkin aika helposti heittää 16 munan taikinnan, laittaa sen kahdelle pellille ja lyö ne kerroksiksi. Siihen vain jotkut hillat päälle, kiilteen lorautta ja kermavaahtoa reunoille - ja väliin mitä nyt tykkää laittaa. Tekisin kyllä oheen suklaamousse ja valkosuklaa hyydykekakut vielä, kun ne on niin helppoja tehdä. Ei tartte muuta nopsaan sekoitella aineet, vähän sulattaa ja sitten saa yön aikana hyytyä jääkaapissa. Keksejä on myös aika nopeaa tehdä jos on pursotin. Taikinan saa tehtyä kätevästi esim. 10 litran sankoon, ja yhdestä taikinastakin voi tehdä useampaa variaatiota (tai sitten vaan ostaa kaikki keksit suoraan kaupasta, ei ne nyt kovin kalliita ole).

Itse olen sitä mieltä, että jos juhlat "alkavat" samaan aikaan kaikilla.. niin miksei voi olla aluksi alkupalapöytä, josta porukka hakee. Sen jälkeen katetaan pääruokapöytä, kun alkupalat on syöty. Ja sitten tulee kahvit ja jälkiruoat esille. Ja toki pääruoan aikaan voi hakea vielä alkuruokia, ja jälkiruoankin aikana.

Rohmuhan ei syö näistä kuin poron paahtopaistia. Kuinka paljon varaisit sitä 50 hengen juhliin? Tässä yhteydessä voi varmaan samalla jo nauraa ääneen sille 25 % lisälle 😆

Vierailija
1114/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä ihme kommentteja. Juhlien tarkoitus on syöminen? No ei ole. Juhlien tarkoitus on juhlistaa sitä minkä takia ne juhlat on järkätty, on se sitten synttärit, häät, lakkiaiset, hautajaiset, kissan ristiäiset. Syöminen useimmiten kuuluu juhliin KOSKA juhliin usein tulee pitkänmatkalaisia ja niissä menee aikaa niin paljon, että nälkä ehtii tulla. Erikseen on sitten tietenkin jotkut pienet synttärikahvittelut, mutta kyllä meillä esim. äidin viisikymppisissä erityisesti matkalaisille oli varattu keittoa, ja sitten kahvipöydässä oli voileipäkakkua. Ei tullut mieleenkään että joku kiskoisi yksinään puolikkaan voileipäkakun. Sellaisia kun olisi juhlaväessä edes 3 kpl, niin äkkiä loppuisi kesken.

On hirveän epäkunnioittavaa isäntäväkeä kohtaan jos heidän juhliinsa mennään vain syömään. Isäntäväen syy juhliin ei kiinnosta pätkääkään, sinne mennään vain ja ainostaan koska siellä saa ILMAISTA RUOKAA, ihan sama oikeastaan mitkä ja kenen juhlat. Käytännössä mennään siis vain koska siitä hyötyy itse, ei sen takia että jotenkin välittäisi isäntäväen juhlan aiheesta, tai edes kohteliaisuudesta heitä kohtaan. Ei, juhliin mennään vain hyötymään ilmaisesta ruuasta.

Itse juhlien järjestäjänä ja isäntäväkenä, minulle ainakin (lähes) tärkeintä juhlissa on ruokatarjoilu. Parasta pöytään vieraille ja tarpeeksi on kunnia-asia. Juhlava ruoka ja tyytyväiset vieraat ovat parasta juhlissa.

Totta kai tyytyväiset vieraat on tärkeää. Mulle silti tärkeintä on mukava yhdessä olo, ruoka on vain yksi osa sitä. Kyse on lähinnä siitä, että mä haluan tarjota ne hyvät ruuat sellaisille ihmisille, ketkä tulee sinne juhliin koska he haluavat juhlia meidän kanssa. Tai sen takia että he välittävät edes sen verran että haluavat olla kohteliaita. Mä en halua tarjota hyvää ruokaa sellaisille ihmisille jotka eivät välitä pätkääkään koko asiasta, kunhan vain tulevat mättämään ilmaista ruokaa täysin meistä ja muista välittämättä. Pysykööt kotonaan jos meidän juhlinnan aiheet ei kiinnosta, niin minäkin teen jos ei kiinnosta edes kohteliaisuudesta mennä. Tästä syystä en tajua yhtään että miten ihmeessä ainoa syy mennä juhliin on ruoka. Kyllä minäkin hyvästä ruuasta tykkään, mutta en silti mene juhliin jos itse juhlan päähenkilöt ja juhlan aihe ei kiinnosta yhtään.

Vierailija
1115/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.

Keliaakikoille tuttu tilanne. Joku rohmu on ottanut gluteenittoman leivoksen ja syö normi kakkua 5 palaa sen lisäksi. Eikö tajua että keliaakikko ei saa sitten kahvin kanssa kakkua? Jokainen keliaakikko kohtaa tämän ennen pitkää.

Vierailija
1116/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen 36 v.

Tosin kyse ei ole suupalojen laskemisesta vaan huonoista käytöstavoista. Ja vaikka suurin osa rohmuajista on miehiä suurin osa miehistä ei ole rohmuajia. Koska valtaosa osaa normaalit käytöstavat.

Miksi koulussa saa sun mielestä ottaa vain 6 lihapullaa? Siksikö että keittolatäti on päättänyt laskea suupaloja vai siksi että ruuan pitää riittää kaikille?

On kulttuureja, jossa kukaan ei laske mitään suupaloja, vaan juhlitaan mässäten päivätolkulla.

Menetkö sanomaan noihin maihin, että käyttäytyvät huonosti?

Sama se on Suomessa. Ihmisillä on erilaisia käsityksiä, kuten huomaat. Joillekin on ylpeyden aihe, että ruokaa riittää ja vieraat nauttii. Osa pitää epäkohteliaana syödä yhtään enempää kuin muutkaan.

Tuskin missään on kuitenkaan huonoa käytöstä tilanteessa kuin tilanteessa huomioida muut.

Jos juhlissa vaikka mielestäsi olikin niukka tarjoilu, se ei tee huomaavaiseksi sitä, että otat siitä määrästä reilusti yli osuutesi.

Tuolla aikaisemmin kerrottiin 3l kalakeitosta(?) hautajaisissa ja vieraita jotain 20. Minä olin viime kesänä rippijuhlissa, vieraita saman verran. Salaatteja tarjolla 5 syvässä lautasessa - yli puolet jäivät. Kakkuina oli 3 pientä juustokakkua. Niitäkin jäi. Kaikki olivat niin p i r u n huomaavaisia, etteivät syöneet juuri mitään. Kaikki poistuivat syömään. 

Vierailija
1117/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse tilaisin ruokaa, niin ajattelisin että noin viisi perunaa per nuppi ja lihaa/kalaa, molempia noin 200g per naama. Väitän, että riittää.

Vierailija
1118/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näiden kitisevien emäntien ongelmaa. Järjestä sellaiset tarjoukset, joihin on varaa.

Ahmiminen tai ylensyömisen ei ole tyylikästä. Ihminen ei voi syödä seuraavien päivien tarpeiksi.

Tyylikästä ei ole myöskään se, ettei tarjoilut riitä.

Ei, eikä ruoan haaskaaminenkaan.

Hyvä keskitie on määrä, joka riittäisi useimpien annoskoolle, ja Armas-eno ottaa viimeisenä.

Hyvä keskitie, joo Tästä eno-jutusta tulikin mieleen yksi sukulaispaikka, jonne on usein saatu kutsu syömään mutta kun viimeisenä päästään pöytään, jäljellä on pelkkää kastiketta ja muutama lihapala

Vähän noloa. Ihmetyttää, että miksi meidät edes kutsuttiin.

Vierailija
1119/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.

Keliaakikoille tuttu tilanne. Joku rohmu on ottanut gluteenittoman leivoksen ja syö normi kakkua 5 palaa sen lisäksi. Eikö tajua että keliaakikko ei saa sitten kahvin kanssa kakkua? Jokainen keliaakikko kohtaa tämän ennen pitkää.

Ei kai keliaakikon kakkupala siellä pöydässä ole? Siihenhän saattaa vaikka lentää joku pikkuleivänmuru? En minä ainakaan haluaisi aiheuttaa pysyvää terveyshaittaa keliaakikkovieraalleni tuollaisella tarjoilulla. Kyllä se keliaakikon kakku otettaisiin rasiasta tarjoiluhetkellä ja annettaisiin suoraan lautaselle muutenkin.

Ei, en ole törkyilyn kannalla, en. En ikinä ilkeäisi ottaa yksittäistä leivosta. Mutta tuli vaan tästä asetelmasta mieleen..

Vierailija
1120/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä on kanssa kumma tyyli. Jos joku tuo 1 paketin gluteenittomia keksejä ja 2-3 pakettia normaaleja keksejä, ne gluteenittomat loppuu ekana vaikka syöjiä on satunnaisesti paikalla 2 ja normaalien syöjiä on 20 lähes päivittäin. Kun kaikki haluaa vähän maistella niitä gluteenittomiakin, se ei haittaa että niille keliaakikoille ei jää keksejä kun normit on syöneet heidän keksit. Sitten vasta alkaa ne normikeksit kelvata kun gluteenittomat on maisteltu loppuun.