Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häät ja punainen mekko (vieraalla)

Vierailija
24.05.2022 |

Miten tuo "punainen" määritellään?

Tarkoitetaanko sillä "kirkasta joulunpunaista", vai ylipäätään kaikkia eri "punaisia
(pinkkiä/fuksiaa/roosaa/tummaa vaaleanpunaista jne.)

Häät tulossa, ja paljon (erilaisia) punaisia mekkoja, mietin kehtaako noista jonkun laittaa vai pitääkö lähteä vaatekaupoille, juuri muita ei valmiina ole (paitsi mustaa ja valkoista, ja ne olen hylännyt)

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä, että morsian saa loistaa omissa häissään eikä vieraat yritä viedä häneltä huomiota esimerkiksi pukeutumalla kirkkaanpunaiseen.

Höpö höpö. Vain valkoinen väri on kiellerty, se kuuluu morsiamelle.

Minä olen ollut häissä, joissa morsian on punaisissa, ja se on mielestäni kaikin puolin hyvä ja juhlava väri, ja jos perinteitä mietitään, niin kuvaa tosiasioiden tilaa paremmin kuin valkea.

Todennäköisesti morsian on jo pannut sulhasta siinä vaiheessa.

Vierailija
62/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi avopari ja muut jo suhteessa eläneet  morsiamet käyttävät huntua? 

Koska se on joidenkin mielestä kaunis ja perinteinen asuste, joka kuuluu häälookiin.

Niin, eli tavat muuttuvat, samoin tuo punaisen värin kielto ( josta en ole Oulussa ja Kainuussa koskaan kuullutkaan, vaikka ikäni on 56v.)

Punainen on tunnetusti porttoväri ja kiihottaa sille altistuvia. Kunnioittakaa hääparin tahtoa ja estetiikkaa tai varautukaa siihen, että toiste ei kutsua tule.

Vai porttoväri? Kiihottaa miespuolista hääväkeä? Olen ollut monissa häissä punaisessa jakkupuvussa; en ole havainnnut kenenkään kiihottuvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkaan ja joulun punainen on aina katsokaa minua-väri. Kaikki muut vieraat nyrpistävät nenäänsä ja supisevat selän takana kuinka epätoivoisesti yrität viedä huomion itseesi juhlaparin päivänä. Ei sellaista toisten häihin jollet laitajotain tasaavan väristä poleroa, huivia jne joka peittää mekkoa. Muut punaisen sävyt, roosasta pinkkiin ja tummaan viininpunaiseen jne sopivat oikein hyvin. Laita siis joku muu kuin kirkkaan punainen/joulun punainen mekko sieltä vaatekaapistasi.

Vierailija
64/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen Neuvostoliiton lipun punainen on aika harvinainen väri vaatekaupoissa, eikä myöskään sovi suurimmalle osalle suomalaisista. Yhdistän sen juuri ja juuri pikkujouluihin. Kesähäihin pastellisävyjä, harmaita, tummansinistä ja murrettuja punaisia, oransseja ja sinipunaisia.

Vierailija
65/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voit pukeutua punaiseen mekkoon.

Niin voit. Mä olin veljen häissä punaisessa mekossa enkä tiennyt tästä jutusta. Luin jälkeenpäin ja kyllä vähän on puna noussut kasvoille miettiessä 😆

Miksi puna nousi? Panitko veljen kanssa? Tuskin.

Lähinnä vaan ajattelin, että luuleeko joku niin. Itse tykkään punaisesta ja mulla on niitä vaatteita todella paljon. En kyllä laittanut sitä mistään muusta syystä, kuin että tykkään punaisesta. Mutta eipä sillä olekaan väliä mitä joku ajattelee,  kunhan nyt ei loukkaa ketään.

Vierailija
66/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taikauskot hiiteen vuonna 2025. Jokainen laittaa päälleen, mistä tykkää, missä näyttää hyvältä ja mihin on varaa.  Morsian mukaan lukien. 

Ei se ole mitään taikauskoa, että morsiameen kohdistuu hääpäivänä paljon positiivista huomiota eikä vieraissa ole riitasointuja tai huomionkerjäystä. Jos on, niin se ei vain ennakoi vaan osoittaa että liittoa epäkunnioitetaan ja häiritään ihan sen alkumetreiltä lähtien. Älkää olko pikkulapsia. Toiset menevät naimisiin, niin tukekaa liittoa ja kunnioittakaa sitä. 

Mikä on hyvä asu? Säkki ja tuhka, ja hiukset värjättävä raudanharmaaksi (hieno sävy mielestäni kyllä)?

Vierailija
67/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkkaan ja joulun punainen on aina katsokaa minua-väri. Kaikki muut vieraat nyrpistävät nenäänsä ja supisevat selän takana kuinka epätoivoisesti yrität viedä huomion itseesi juhlaparin päivänä. Ei sellaista toisten häihin jollet laitajotain tasaavan väristä poleroa, huivia jne joka peittää mekkoa. Muut punaisen sävyt, roosasta pinkkiin ja tummaan viininpunaiseen jne sopivat oikein hyvin. Laita siis joku muu kuin kirkkaan punainen/joulun punainen mekko sieltä vaatekaapistasi.

1+/5 sitkeydestä ja luovasta bolero-sanan kirjoitusasusta 👠😊

Vierailija
68/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kukaan ei nykyisin näistä välitä. punainen ei ole hysteerisesti paheksuttu väri enään.

Eräs parikymppinen ystäväni meni viime vuonna naimisiin ja muistutteli ystäviään että eivät vaan pukeudu punaiseen. Oli huolissaan siitä muistavatko kaikki kutsutut varmasti tämän etikettisäännön. Ei hajuakaan miksi asia oli hänelle niin tärkeä. Kysyttäessä hän vain vetosi siihen että etikettiä pitää noudattaa.

Olisi mielenkiintoista tietää, missä etiketissä kielletään häävierasta pukeutumasta punaiseen? Ei ainakaan missään suomalaisessa etikettioppaassa.

Vierailija
69/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei olisi omissa häissä haitannut minkään sävyinen punainen, mutta yleisesti toivotaan, ettei häävieras pukeudu kirkkaanpunaiseen.

Häävierasnainen ei saa loistaa yli morsion. Kuuluu perustapoihin. Ne ovat morsiamen juhlat, ennen kaikkea. Tosin usein kuorrutettuna lapselliseen naiselliseen täydellisyyden tavoitteluun, mikä pilaa tunnelman ja - kaiken. Terveisin Mies.

Vierailija
70/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi avopari ja muut jo suhteessa eläneet  morsiamet käyttävät huntua? 

Koska se on joidenkin mielestä kaunis ja perinteinen asuste, joka kuuluu häälookiin.

Niin, eli tavat muuttuvat, samoin tuo punaisen värin kielto ( josta en ole Oulussa ja Kainuussa koskaan kuullutkaan, vaikka ikäni on 56v.)

Punainen on tunnetusti porttoväri ja kiihottaa sille altistuvia. Kunnioittakaa hääparin tahtoa ja estetiikkaa tai varautukaa siihen, että toiste ei kutsua tule.

Vai porttoväri? Kiihottaa miespuolista hääväkeä? Olen ollut monissa häissä punaisessa jakkupuvussa; en ole havainnnut kenenkään kiihottuvan.

Varmasti siellä ovat epätoivoiset miehenpuolet syöksyilleet rotkoihin, vaikket olekaan itse huomannut 🥺🥲

Vierailija
71/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mokomasta asiasta näin monta sivua...

Ei kai häissä ole muita vieraita kuin hääparille mieluisia? Eli: voivat tulla juhlimaan haluamissaan vaatteissa. Ei ne vaatteet ole pääasia, edes morsiamella. 

Kunhan nyt ei vieras laita itse hääpukua päälleen, niin kaikki käy😀

Vierailija
72/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansanperinteen mukaan punainen asu häissä tarkoittaa, että on kokeillut sulhasta. Eli väriä voi käyttää, jos on sulhasen ex, ja morsian tietää asiasta.

En ole koskaan kuullutkaan moisesta! Ja aika monissa häissä olen ollut, kun olen jo 50...Enkä ymmärrä, miksi vieras ei voisi käyttää punaista, jos haluaa. Roskikseen moinen uskomus, jos nyt semmoinen muka on.

Jaa, no se kuuluu perinteeseen. Perinteiden tuntemus taas kuuluu sivistykseen. Kyse ei ole uskomuksesta, vaan tavasta.

Jokainen voi valita olla noudattamatta tapoja ja normeja. Mutta sitä ei voi valita miten muut ihmiset siihen suhtautuvat.

Onko tämä joku Tiktokista opittu perinne?

Vierailija
73/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansanperinteen mukaan punainen asu häissä tarkoittaa, että on kokeillut sulhasta. Eli väriä voi käyttää, jos on sulhasen ex, ja morsian tietää asiasta.

En ole koskaan kuullutkaan moisesta! Ja aika monissa häissä olen ollut, kun olen jo 50...Enkä ymmärrä, miksi vieras ei voisi käyttää punaista, jos haluaa. Roskikseen moinen uskomus, jos nyt semmoinen muka on.

Onhan punainen aika räväkkä valinta, ja kun ei itse ole juhlissa pääosassa niin olisi tyylikkäämpää laittaa jotain hillitympää ettei varasta koko showta. Miksei tietysti punaista laittaisi jossei parempaakaan ole saatavilla, ei se mikään faux pas ole.

Vierailija
74/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen länsisuomalainen n63 ja olen lukenut tuosta sulhanen ja punainen mekko jutusta vain näiltä sivuilta aiemmin. Nyt luin että se tulee anglokulttuurista.

Olin 10v sitten häissä punainen mekko päällä, sulhanen kai 15v nuorempi kuin minä ja mieheni sukulainen. Tuskin kukaan ajatteli ...

Vierailija
75/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa olla valkoista, mustaa, nyt ei myöskään punaisen eri sävyjä. Harmaakin on vähän plääh. Voisko siihen kutsuun laittaa mitkä värit ovat sallittuja, kun niitä on näköjään vähemmän kuin kiellettyjä.

Vierailija
76/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei olisi omissa häissä haitannut minkään sävyinen punainen, mutta yleisesti toivotaan, ettei häävieras pukeudu kirkkaanpunaiseen.

Häävierasnainen ei saa loistaa yli morsion. Kuuluu perustapoihin. Ne ovat morsiamen juhlat, ennen kaikkea. Tosin usein kuorrutettuna lapselliseen naiselliseen täydellisyyden tavoitteluun, mikä pilaa tunnelman ja - kaiken. Terveisin Mies.

Jos morsian on ruma en saa itse laittaa meikkiä? OK. En sitten taida tulla ollenkaan.

Vierailija
77/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan punainen aika räväkkä valinta, ja kun ei itse ole juhlissa pääosassa niin olisi tyylikkäämpää laittaa jotain hillitympää ettei varasta koko showta. Miksei tietysti punaista laittaisi jossei parempaakaan ole saatavilla, ei se mikään faux pas ole.

Entä sähkönsininen? Onhan sekin räväkkä! Eli ei sinistäkään voi laittaa hmm...

Vierailija
78/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisessa kauniin käytöksen kultaisessa kirjassa korostetaan sitä, että vieraat kunnioittavat juhlavalla pukeutumisellaan juhlan isäntäväkeä ja järjestäjiä. Tavallisissa juhlissa emäntä/isäntä kuitenkin varoo ylipukeutumasta siksi, että niiden vieraiden on mahdollista olla juhlavimmiten pukeutuneita ja tuntea juhlamieltä. Se ei tarkoita sitä, että pitäisi olla joku venähtänyt ja kulahtanut t-paita päällä ja toissakesän shortsit jalassa kun odottaa vieraita juhliinsa. 

Häissä tietenkin jätetään ne morsiamelle kuuluvat jutut morsiamelle eli ei kokovalkoista, huntua eikä kovin morsianmaista kampausta. Pitää pystyä erottamaan, että kuka on juhlien morsian.

Vierailija
79/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa olla valkoista, mustaa, nyt ei myöskään punaisen eri sävyjä. Harmaakin on vähän plääh. Voisko siihen kutsuun laittaa mitkä värit ovat sallittuja, kun niitä on näköjään vähemmän kuin kiellettyjä.

Luulisi aikuisen järjen sanovan, ettei pue kokovalkoista asua eikä myöskään mustaa hautajaisasua. Miehillä näkee mustaa pukua, valkeaa paitaa ja mustaa kravattia joka juhlissa, vaikka miehet saisivat hankittua kirkkaamman värisen kravatin ja taskuliinan halvalla ja niillä muuttaa asunsa iloisemman näköiseksi. No, suomalaisessa kulttuurissa ei nykyään välitetä miesten pukeutumisesta senkään vertaa kuin naisten pukeutumisesta.

Vierailija
80/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi huoh!

Ei minua ainakaan haittaa omissa häissäni, jos häävierailla on punaisia juhla-asuja. Saavat pukeutua mustaankin, kunhan eivät kokovalkoiseen.

Menee kyllä vaikeaksi, jos ei saa olla liian tummaa tai liian vaaleta ja punainenkaan ei käy.