Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häät ja punainen mekko (vieraalla)

Vierailija
24.05.2022 |

Miten tuo "punainen" määritellään?

Tarkoitetaanko sillä "kirkasta joulunpunaista", vai ylipäätään kaikkia eri "punaisia
(pinkkiä/fuksiaa/roosaa/tummaa vaaleanpunaista jne.)

Häät tulossa, ja paljon (erilaisia) punaisia mekkoja, mietin kehtaako noista jonkun laittaa vai pitääkö lähteä vaatekaupoille, juuri muita ei valmiina ole (paitsi mustaa ja valkoista, ja ne olen hylännyt)

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansanperinteen mukaan punainen asu häissä tarkoittaa, että on kokeillut sulhasta. Eli väriä voi käyttää, jos on sulhasen ex, ja morsian tietää asiasta.

En ole koskaan kuullutkaan moisesta! Ja aika monissa häissä olen ollut, kun olen jo 50...Enkä ymmärrä, miksi vieras ei voisi käyttää punaista, jos haluaa. Roskikseen moinen uskomus, jos nyt semmoinen muka on.

Olen myös jo 50 täyttänyt ja olen tiennyt punaisen värin sopimattomuudesta jo tooooosi kauan. Monissa häissä on tullut käytyä vuosien aikana.

Onkohan tässä jotain alueellisia eroja? Olen itse pk-seudulta.

Olen 60v ja pk-seudulta, enkä ole tällaisesta hölmöstä säännöstä ennen kuullut.

Vierailija
22/83 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi avopari ja muut jo suhteessa eläneet  morsiamet käyttävät huntua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on joidenkin mielestä kaunis ja perinteinen asuste, joka kuuluu häälookiin.

Vierailija
24/83 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lukenut tuon aihe vapaalta, varmaan en muuten tietäisi. Tänne tulin jonkun ip-linkin kautta kerran ja vähän jäin koukkuun, vaikka en todellakaan ole ikäryhmää, olen jo melkein 60. 

Olin muutama viikko sitten hotellissa, missä oli myös hääjuhla samassa paikassa, samaan aikaan ja ehdin nähdä ison osan vieraistakin kun odottivat tilaan menoa. Kyllä niillä vierailla oli monella vaatteita, jotka täällä on haukuttu. Marimekkoa, punaista näkyi erityisesti jo keski-iän paremmilla puolella olevilla, trikoomekkoja ja vaikka vähän millaista. Oli aika isot häät, vieraita oli paljon.  

Vierailija
25/83 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voit pukeutua punaiseen mekkoon.

Niin voit. Mä olin veljen häissä punaisessa mekossa enkä tiennyt tästä jutusta. Luin jälkeenpäin ja kyllä vähän on puna noussut kasvoille miettiessä 😆

Vierailija
26/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 57v helsinkiläinen ja olen kuullut tuon säännön   ettei häihin punaista.  

Olen sitä noudattanut.  

Vierailija
27/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten morsian ei varmaan voi pukeutua valkoiseen. Harva taitaa olla neitsyt ennen häitä.

Vierailija
28/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansanperinteen mukaan punainen asu häissä tarkoittaa, että on kokeillut sulhasta. Eli väriä voi käyttää, jos on sulhasen ex, ja morsian tietää asiasta.

En ole koskaan kuullutkaan moisesta! Ja aika monissa häissä olen ollut, kun olen jo 50...Enkä ymmärrä, miksi vieras ei voisi käyttää punaista, jos haluaa. Roskikseen moinen uskomus, jos nyt semmoinen muka on.

Jaa, no se kuuluu perinteeseen. Perinteiden tuntemus taas kuuluu sivistykseen. Kyse ei ole uskomuksesta, vaan tavasta.

Jokainen voi valita olla noudattamatta tapoja ja normeja. Mutta sitä ei voi valita miten muut ihmiset siihen suhtautuvat.

Vierailija
29/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vois olla mun kirjoitus, vuosikymmeniä häissä käyneenä aina on ollut punaista vierailla päällä jopa itsellänikin.

Keksitty juttu.

Vierailija
30/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kukaan ei nykyisin näistä välitä. punainen ei ole hysteerisesti paheksuttu väri enään.

Eikä ole ollut minun aikanani. Kokovalkoiseen ja kokomustaan on vältetty pukeutumasta niin kauan kuin muistan.

Näistä jossain kolmen viikon ajan uskotuista uskomuksista saa hyvää blogin tai somen täytettä, ja kauppias tykkää, kun saa taas myydä uuden mekon. 

N46

Vierailija
31/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansanperinteen mukaan morsian pukeutui mustaan hääasuun.

Tarvitseeko sitä kansanperinnettä noudattaa edelleen?

Vierailija
32/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei olisi omissa häissä haitannut minkään sävyinen punainen, mutta yleisesti toivotaan, ettei häävieras pukeudu kirkkaanpunaiseen.

Niin, angloamerikkalaisessa kulttuurissa. Tuo ei ole ikinä ollut Manner-Euroopan kulttuuriin eikä Pohjoismaiden kulttuuriin kuuluva asia. Mutta jos halutaan olla angloamerikkalaisia niin sitten ollaan. Morsiusparin kannattaisi laittaa kutsuun merkintä asiasta.

Vierailija
33/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ja ennenhän vain neitsyenä naimisiin menevät käyttivät valkoista morsiuspukua. Nykyään myös jo lapsen saaneetkin morsiamet ja  niitäkin monen värisinä käytetään. Minusta punainen puku vieraalla on ihan kiva.  N65v

Vierailija
34/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kukaan ei nykyisin näistä välitä. punainen ei ole hysteerisesti paheksuttu väri enään.

Eräs parikymppinen ystäväni meni viime vuonna naimisiin ja muistutteli ystäviään että eivät vaan pukeudu punaiseen. Oli huolissaan siitä muistavatko kaikki kutsutut varmasti tämän etikettisäännön. Ei hajuakaan miksi asia oli hänelle niin tärkeä. Kysyttäessä hän vain vetosi siihen että etikettiä pitää noudattaa.

Taisi olla mustasukkainen tulevasta puolisostaan? Katsonut liikaa Hollywoodin leffoja?

Vierailija
35/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikauskot hiiteen vuonna 2025. Jokainen laittaa päälleen, mistä tykkää, missä näyttää hyvältä ja mihin on varaa.  Morsian mukaan lukien. 

Vierailija
36/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on joidenkin mielestä kaunis ja perinteinen asuste, joka kuuluu häälookiin.

Kuka 2025 viisveisaa jostain vanhoista tavoista, vaatteiden väreistä. Morsiamella on ollut mustaa, miksei enää nykyään jos vedotaan perinteisiin?

Vierailija
37/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta uusi, joku järkevän värinen mekko joka ei ole provo. Huomaat itsekin että joskus on kiva kun ei ole huomion keskipisteenä.

Vierailija
38/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voit. Mä olin veljen häissä punaisessa mekossa enkä tiennyt tästä jutusta. Luin jälkeenpäin ja kyllä vähän on puna noussut kasvoille miettiessä 😆

Miksi puna nousi? Panitko veljen kanssa? Tuskin.

Vierailija
39/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi puna nousi? Panitko veljen kanssa? Tuskin.

Mä oisin vain nauranut. Ihmisten tyhmyydelle. 

Vierailija
40/83 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteisiin kuuluu että huntu on neitsyelle. Kovin moni morsmaikku ei nykyään ole koskematon.