Häät ja punainen mekko (vieraalla)
Miten tuo "punainen" määritellään?
Tarkoitetaanko sillä "kirkasta joulunpunaista", vai ylipäätään kaikkia eri "punaisia
(pinkkiä/fuksiaa/roosaa/tummaa vaaleanpunaista jne.)
Häät tulossa, ja paljon (erilaisia) punaisia mekkoja, mietin kehtaako noista jonkun laittaa vai pitääkö lähteä vaatekaupoille, juuri muita ei valmiina ole (paitsi mustaa ja valkoista, ja ne olen hylännyt)
Kommentit (83)
Ihan perusjuttu. Koskee vain sitä perus kirkasta punaista, ei vaaleanpunaista yms.
Itse olen kyllä välttänyt muitakin tymäköitä värejä. Värit on kivoja, mutta ikinä ei voi tietää, jos muu hääväki on hyvin maltillisissa väreissä ja itsellä olisi joku voimakkaan, kirkkaanvihreä vaate, niin olisi ihan huutomerkkinä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avopari ja muut jo suhteessa eläneet morsiamet käyttävät huntua?
Koska se on joidenkin mielestä kaunis ja perinteinen asuste, joka kuuluu häälookiin.
Huiviperinne kuuluu kulttuureihin, missä mies ei edes näe tulevaa vaimoaan ennen kuin hänet tälle hunnun alta paljastetaan. En kyllä tiedä tapahtuuko paljastus missään oikeasti vasta alttarilla, muslimeillakin se tapahtuu usein suljetussa tilassa molempien sukulaisten läsnäollessa ennen häitä.
Itse en tajua, mitä kaunista tuossa on. Kuten en siinäkään, että isä saattaa naisen alttarille ja luovuttaa sulhaselle, aivan kuin omistaisi tämän. Morsiamen kauneus on toki kaunista, mutta hää"perinteet" itsessään misogynistisiä ja esineellistäviä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä, että morsian saa loistaa omissa häissään eikä vieraat yritä viedä häneltä huomiota esimerkiksi pukeutumalla kirkkaanpunaiseen.
Höpö höpö. Vain valkoinen väri on kiellerty, se kuuluu morsiamelle.
Kyllä kaikki muukin itsensä tyrkyttäminen on noloa. Samoin mustissa häihin meneminen, kuin hautajaisissa olisi.
Ei ole niin vaikeaa laittaa päälleen jotakin hillittyä ja keskittyä välillä toiseen itsensä sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on joidenkin mielestä kaunis ja perinteinen asuste, joka kuuluu häälookiin.
Niin, eli tavat muuttuvat, samoin tuo punaisen värin kielto ( josta en ole Oulussa ja Kainuussa koskaan kuullutkaan, vaikka ikäni on 56v.)
Vierailija kirjoitti:
Taikauskot hiiteen vuonna 2025. Jokainen laittaa päälleen, mistä tykkää, missä näyttää hyvältä ja mihin on varaa. Morsian mukaan lukien.
Ei se ole mitään taikauskoa, että morsiameen kohdistuu hääpäivänä paljon positiivista huomiota eikä vieraissa ole riitasointuja tai huomionkerjäystä. Jos on, niin se ei vain ennakoi vaan osoittaa että liittoa epäkunnioitetaan ja häiritään ihan sen alkumetreiltä lähtien. Älkää olko pikkulapsia. Toiset menevät naimisiin, niin tukekaa liittoa ja kunnioittakaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli tavat muuttuvat, samoin tuo punaisen värin kielto ( josta en ole Oulussa ja Kainuussa koskaan kuullutkaan, vaikka ikäni on 56v.)
Punainen on tunnetusti porttoväri ja kiihottaa sille altistuvia. Kunnioittakaa hääparin tahtoa ja estetiikkaa tai varautukaa siihen, että toiste ei kutsua tule.
Suomessa menee niin, ettei pidä yrittää viedä huomiota morsiamesta ja siksi kirkkaanpunainen saattaa olla huono valinta. Eli enemmän kyse siitä kuinka räikeän punainen mekko on.
Höpöhöpöjä nuo "maannut sulhasen kanssa". En tiedä onko jossain noin, mutta Suomessa tuo puhe on lähinnä teinityttöjen nettikikatteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voit pukeutua punaiseen mekkoon.
Niin voit. Mä olin veljen häissä punaisessa mekossa enkä tiennyt tästä jutusta. Luin jälkeenpäin ja kyllä vähän on puna noussut kasvoille miettiessä 😆
No mun anopilla oli meidän häissä punainen mekko. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansanperinteen mukaan punainen asu häissä tarkoittaa, että on kokeillut sulhasta. Eli väriä voi käyttää, jos on sulhasen ex, ja morsian tietää asiasta.
En ole koskaan kuullutkaan moisesta! Ja aika monissa häissä olen ollut, kun olen jo 50...Enkä ymmärrä, miksi vieras ei voisi käyttää punaista, jos haluaa. Roskikseen moinen uskomus, jos nyt semmoinen muka on.
Jaa, no se kuuluu perinteeseen. Perinteiden tuntemus taas kuuluu sivistykseen. Kyse ei ole uskomuksesta, vaan tavasta.
Jokainen voi valita olla noudattamatta tapoja ja normeja. Mutta sitä ei voi valita miten muut ihmiset siihen suhtautuvat.
Perinteissä on paljon paskaa symboliikkaa ja suorastaan typeriä jutuja. Esimerkiksi joissakin piireissä kaviaarin syönti. Siis oikeasti toisen eläimen munasoluilla herkuttelu, voitteko olla vielä vähän oksettavampia? Mutta jotkut ihan pokkana typeryyksissään tätä "perinnettä" ylläpitävät kuvitellen, että se tekee heistä jotenkin spesiaaleja
Perinteitä voi miettiä kahdelta kannalta, mikä on merkityksellistä ja sopii nykypäivän arvoihin. Esimekiksi morsiamen ryöstö ja tämän esineenä luovuttaminen isältä aviomiehelle eivät kuulu, samoin tuo huivin alta paljastuminen. Jos haluaa käyttää huntua esteettisistä syistä niin ei ole syytä peittää kasvoja.
Entä sopiiko tuo toisten munasolujen syöminen nykypäivään? Mitään pulaa ravinnosta ei ole. Niin huvikseen ja tavan vuoksi silvotaan toisten kohtuja ja syödään munasoluja? Ööh, ei.
Vierailija kirjoitti:
Mutta koskeeko tuo vain esim. nyt tsekin pelipaidoissa olevan kaltaista punaista, vai myös pinkimpää punaista, sitä mietin.
Ap
Sulle vastattiin jo että kirkkaan punainen on epäsopiva. Eli voit vetää johtopäätöksen että muut käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punainen on tunnetusti porttoväri ja kiihottaa sille altistuvia. Kunnioittakaa hääparin tahtoa ja estetiikkaa tai varautukaa siihen, että toiste ei kutsua tule.
No, jos on nimenomaan toivottu ettei punaista niin en tietenkään laittaisi. Omiin häihini ihmiset tulivat niissä vaatteissa, jotka sattuivat löytymään. Osalla hyvin arkiset, mutta täekeintä oli, että tulivat. Olisi ollut surullista, jos joku olisi jäänyt pois siksi ettei ole varaa vaatteisiin tai lahjaan. Kaukaa tuli osa kuitenkin ja joutui maksamaan majoituksen.
Ei omita amerikkaisia tapoja enempää Suomeen, kiitos. Ja epäiltäisiikö, jos 70-vuotias nainen tulisi punaisessa että 25-vuotias sulhanen on maannut hänen kanssaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa seuraavalla naimakierroksella samoja vieraita muutenkaan kutsutaan. ;D
Olen kuullut molemmat. Sulhasen kanssa muhinoinnin ja sen, että välttämällä kirkkaan punaista väriä ei haluta viedä huomiota morsiamelta. Kyllähän punaisen maltillisemmat versiot ovat mahdollisia. Myös täysin valkoinen asu ja musta epäsopivat. Versiot toki ok.
Lähinnä kai se on fiksua nykyäänkin, että ei liian räikeää vaatetta. Morsiamella on oikeus olla tähti omissa häissään. Tietenkään ei myöskään muuten liian epäsopivaa tai arkista vaatetusta. Kuten ei muihinkaan juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa menee niin, ettei pidä yrittää viedä huomiota morsiamesta ja siksi kirkkaanpunainen saattaa olla huono valinta. Eli enemmän kyse siitä kuinka räikeän punainen mekko on.
Höpöhöpöjä nuo "maannut sulhasen kanssa". En tiedä onko jossain noin, mutta Suomessa tuo puhe on lähinnä teinityttöjen nettikikatteluja.
Jos olet pönäkkä 50-vuotias, niin tuskin riistät huomion morsiamelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä, että morsian saa loistaa omissa häissään eikä vieraat yritä viedä häneltä huomiota esimerkiksi pukeutumalla kirkkaanpunaiseen.
Minä olen ollut häissä, joissa morsian on punaisissa, ja se on mielestäni kaikin puolin hyvä ja juhlava väri, ja jos perinteitä mietitään, niin kuvaa tosiasioiden tilaa paremmin kuin valkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä ajatellut, että jos tarvitsee toisen kerran naimisiin mennä, se kannattaa ylipäätään tehdä vähän pienimuotoisemmin.
Vierailija kirjoitti:
kukaan ei nykyisin näistä välitä. punainen ei ole hysteerisesti paheksuttu väri enään.
Ei se ole koskaan ollutkaan. Suomi on aina ollut niin köyhä maa, ettei täällä ole häävieraiden vaatteiden väreistä piitattu. Ruskeaa ja beigeä sarkaa on kaikilla ollut päällä.