Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko pariutua rahaongelmaisen kanssa?

Vierailija
24.05.2022 |

Turn off vai turn on? Nainen maksaa velkojaan ulosotolle ja käy töissä, mutta miten suhtautuisit?

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla todella hyvä ja ymmärrettävissä oleva selitys velkaantumiselle, jotta voisin ryhtyä rakentamaan parisuhdetta raha-asiansa sotkeneen naisen kanssa. Kyseessä on lähinnä luottamukseen liittyvä asia. 

Vipeillä ja holtittomalla kulutuksella hankittu velkakierre on ehdoton no no.  

Vierailija
82/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on sen verran antelias turvaverkko, että velkaantuminen on täysin henkilön omaa tyhmyyttä ja välinpitämättömyyttä. Nykyään näyttää olevan vallan ajattelutapa, että mitään puskuria ei tarvitse säästää ja eletään kädestä suuhun. Tarvittaessa otetaan sitten pikavippejä ja hups keikkaa ollaan vaikeuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajana saan tiedon työntekijöiden ulosotosta. Kun ulosottolappu tule, niin luottamus työntekijään saa kolauksen. Työ meillä on hyvin itsenäistä reissutyötä ja työntekijöillä on mm. firman luottokortit ja yrityksen rahoja voi käyttää harkinnan mukaan. Otan asian esiin kahden välisessä keskustelussa ja kysyn että onko työntekijällä kaikki ok ja tarvitseeko apua. Joskus työntekijä kertoo vaikeuksistaan nöyrästi ja olen myös auttanut palkkaennakolla vaikeassa tilanteessa. Joskus työntekijä vaikenee ja kertoo, ettei halua puhua asiasta. Vaikeneminen on ok, mutta tämän jälkeen laitan ulosottoisen tarkkailuun. Jos koeajalla tulee ulosottolappu ja haastattelussa hakija ei ole vastannut rehellisesti kysymykseen taloudellisesta tilanteestaan, niin seuraa irtisanominen.

Millaisen kysymyksen esität työntekijän taloudellisesta tilanteesta? Hieman epäluuloinen asenne sinulle. T. Useamman kymmenen ihmisen työnantaja jo 20 vuoden ajan

Keskustelussa käydään läpi asuminen ja parisuhdetilanne. Kysyn ihan suoraan, että minkälainen taloudellinen tilanne on ja onko raha-asiat hoidettu moitteettomasti. Tiedä sitten onko laitonta kysyä näitä, mutta ei kiinnosta. Vastauksesta ja reaktiosta voi jo vetää johtopäätöksiä.

Vierailija
84/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on sen verran antelias turvaverkko, että velkaantuminen on täysin henkilön omaa tyhmyyttä ja välinpitämättömyyttä. Nykyään näyttää olevan vallan ajattelutapa, että mitään puskuria ei tarvitse säästää ja eletään kädestä suuhun. Tarvittaessa otetaan sitten pikavippejä ja hups keikkaa ollaan vaikeuksissa.

Ei se aina noin mene. Olen työssäni nähnyt lukemattomia erilaisia syitä velkaantumiselle. Välinpitämättömyydestä masennuksen kautta peliriippuvuuteen asti. Joka yhteiskuntaluokasta ja koulutustasosta näitä on ollut.

Vierailija
85/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajana saan tiedon työntekijöiden ulosotosta. Kun ulosottolappu tule, niin luottamus työntekijään saa kolauksen. Työ meillä on hyvin itsenäistä reissutyötä ja työntekijöillä on mm. firman luottokortit ja yrityksen rahoja voi käyttää harkinnan mukaan. Otan asian esiin kahden välisessä keskustelussa ja kysyn että onko työntekijällä kaikki ok ja tarvitseeko apua. Joskus työntekijä kertoo vaikeuksistaan nöyrästi ja olen myös auttanut palkkaennakolla vaikeassa tilanteessa. Joskus työntekijä vaikenee ja kertoo, ettei halua puhua asiasta. Vaikeneminen on ok, mutta tämän jälkeen laitan ulosottoisen tarkkailuun. Jos koeajalla tulee ulosottolappu ja haastattelussa hakija ei ole vastannut rehellisesti kysymykseen taloudellisesta tilanteestaan, niin seuraa irtisanominen.

Millaisen kysymyksen esität työntekijän taloudellisesta tilanteesta? Hieman epäluuloinen asenne sinulle. T. Useamman kymmenen ihmisen työnantaja jo 20 vuoden ajan

Keskustelussa käydään läpi asuminen ja parisuhdetilanne. Kysyn ihan suoraan, että minkälainen taloudellinen tilanne on ja onko raha-asiat hoidettu moitteettomasti. Tiedä sitten onko laitonta kysyä näitä, mutta ei kiinnosta. Vastauksesta ja reaktiosta voi jo vetää johtopäätöksiä.

Ei ole laitonta, mutta hyvin tökeröä.

Vierailija
86/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voisi. Olen AINA huolehtinut raha-asiat hyvin, pidän edelleen kirjaa menoistani, en tuhlaa, mietin aina tarvitsenko todella jotain vai haluanko vain. Olisi hyvin vaikea kunnioittaa ihmistä, jolle rahan hallinta tuottaa haasteita, kun itse vaivauduin opettelemaan sen jo lapsena. Lisäksi lapsuuden perheessäni oli henkilö jolla on haasteita rahan halinnassa, ja en jaksaisi yhtään niihin liittyviä juttuja.

Muut saavat tietenkin tehdä just sellaiset parisuhdevalinnat mitä itse tekevät.

Jeesus!

Vierailija
87/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "pariutunut" rahaongelmaisen miehen kanssa. Uusiosuhde, ei yhteisiä lapsia, eikä tule. Pidetään omaisuudet erillään ja raha-asiat kumpikin hoitaa itse. Olen sanonut, että raha-asiansa kuuluvat tasan hänelle itselleen, ja sinä päivänä kun hän alkaa työntää niitä minulle, on tämä suhde loppu.

Yhdessäolomme aikana (14 v.) hän on pikku hiljaa alkanut tajuta itsekin jotain suhteellisesta rahankäytöstä ja eteenpäin katsomisen tärkeydestä.

Vierailija
88/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen "pariutunut" rahaongelmaisen miehen kanssa. Uusiosuhde, ei yhteisiä lapsia, eikä tule. Pidetään omaisuudet erillään ja raha-asiat kumpikin hoitaa itse. Olen sanonut, että raha-asiansa kuuluvat tasan hänelle itselleen, ja sinä päivänä kun hän alkaa työntää niitä minulle, on tämä suhde loppu.

Yhdessäolomme aikana (14 v.) hän on pikku hiljaa alkanut tajuta itsekin jotain suhteellisesta rahankäytöstä ja eteenpäin katsomisen tärkeydestä.

Kuin oma tarina. Annoin pahasti ylivelkaantuneelle miehelle mahdollisuuden, nyt ollaan oltu 20 vuotta yhdessä, ja mies on nykyään tarkempi raha-asioista kuin minä. Ihan hyvin entiseltä pahasti peliongelmaiselta!

Vierailija
89/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin, mutta pennilläkään en elättäisi. Tärkeintä on se että käy töissä ja elättää itsensä veloista huolimatta.

Vierailija
90/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut, ei toiminut. Nykyisellä puolisolla sama arvomaailma rahan käytön suhteen kuin minulla. Lika barn leka bäst

Vierailija
91/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinällään ulosoton syynä voi olla inhimmillinen tragedia. Syy pitäisi kuitenkin tietää.

On myös omakohtaista kokemusta, kun omat vanhemmat menettivät omakotitalon ja jäivät velkojen vangiksi kunnes pääsivät velkajärjestelyyn 90-luvun laman seurauksena. Silloin oli tiukkaa, mutta he selvisivät ja nykyään on jo lähes velattomat asunnot. Kaikesta oli tiukkaa, mutta silti lapsuus oli hyvä.

Vierailija
92/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti, niin harvinainen on nainen jolla on rahan käyttö hallinnassa ilman päämäärätöntä tuhlaamista turhuuksiin

Vierailija
93/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitäisi saada sellanen laki ja reaaliaikainen vippirekisteri, josta näkyisi onko vippi maksettu. Vipin antajan pitäisi tarkistaa tilanne tästä rekisteristä, ennen lainan antamista. Jos on yksikin vippi olisi maksamatta, niin estetään uuden vipin myöntäminen.

Tällä voitaisiin estää monen nuoren elämän luisuminen velkakierteeseen. 

Noin 10v sitten päätin laittaa ns kakkoskännykän varalle. Sille piti tietysti ottaa numero ja valitsin luettelosta, mitä minulle tarjottiin numeron.

En älynnyt, että ko numero oli ollut käytössä eräällä pikavippejä ottaneella miehellä. Alkoi tulla viestejä, että lasku on maksamatta. Muistutuksia tuli kahdesta pikavippifirmasta. Laitoin useasti s- postia ko firmoihin ja kerroin, että älkää lähettäkö tähän numeroon mitään, sillä numero on siirtynyt minulle ja en ole ikinä ottanut mitään pikavippiä mistään.

Tuli myös viesti, kun ko vippaaja oli maksanut vipin, että kiitos maksusta, nyt voit ottaa uuden vipin.

Eli tuki selville , miten pikavippifirmat toimivat. Heti kun on maksanut entisen saa uuden vipin.

Vierailija
94/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin työssäkäyvää 35-vuotiasta miestä hetken. Tulojaan en tiedä, mutta uskoisin, että 5000e/kk vähintään hänen työssään. Tästä huolimatta mies asui kämäsessä yksiössä vuokralla, ei ollut autoa ja ravintolassa välillä ahdistui kustannuksista (maksoi kyllä oman osuutensa, mutta huomasin, että jossain vaiheessa laskeskeli kustannuksia huolestuneena). Kun suunnittelimme tekemistä, selitti luottokorttilaskun tulemisesta maksuun, ettei halunnut tehdä mitään kallista. Kyllähän tuo tosi outoa oli, että tilit oli vissiin ihan nollilla hänellä, kun ikää kuitenkin jo noin paljon ja hyvä koulutus ja työ. Red flag ehdottomasti. En siis ihan saanut kiinni, että mihin rahansa hassasi/oli hassannut.

En kuitenkaan lopettanut suhdetta tuon vuoksi, eli ei haitannut, kun tyyppi oli kuitenkin tosi hyvää ja laadukasta seuraa ja meillä oli kemiaa. En kuitenkaan voisi muuttaa yhteen tai tehdä lapsia sellaisen kanssa, jonka henkilökohtaisen talouden hallinta on tuota tasoa. Että suhteessa voin olla erillään asuen, mutten riskeeraisi omaa talouttani muuttamalla yhteen tuollaisen kanssa.

Vierailija
95/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti, niin harvinainen on nainen jolla on rahan käyttö hallinnassa ilman päämäärätöntä tuhlaamista turhuuksiin

Missäköhän piireissä sä liikut? :D Mun kaikilla naispuolisilla ystävillä on kyllä talous hyvin hallussa.

Vierailija
96/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olisi vähän säästettynä puskurirahaa, niin yllättävistä kuluista selviäisi. Millä ihmiset saisi ymmärtämään, että on elämässä pitää varautua kaikkeen.

Vierailija
97/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin, mutta pennilläkään en elättäisi. Tärkeintä on se että käy töissä ja elättää itsensä veloista huolimatta.

Kuulostat siltä että et sovi tuollaisen henkilön kanssa ollenkaan ja tuskin viehättäisit sitä toista osapuolta myöskään ollenkaan.

Mutta hieman huvittaa nuo, samat tulot pitää olla ja kaikki jakaa tasan. Näille sankareille ei sovi sitten se 2000 netto tienaava hoitsukaan. Oletan että ovat itse suurempituloisia tyyliin 3000 min. netto?

Vai mikä oli se pääongelmaä, että velkaantuneella ei ole tuloja ja joutuu elättämään vai mikä? Tietenkin yhteistä lainaa ei voi ottaa ja taloa ostaa, mutta täällä nimenomaan puhutaan elättämisestä.

Itse olen velkainen ja luottotiedoton mutta rahaa olen tuon tähän talouteen joskus enemmänkin kun puoliso, nyt hän enemmän eli ei nämä velkaiset luottotiedottomat kaikki toisen tuloilla elele elätettävänä. Itseasiassa mitä elättäminen tarkoittaa joillekin? Jos mies esim. tienaa reilusti enemmän kun nainen veikkaan, että elättää siinä puolisoaan kuitenkin joillain summilla loppujen lopuksi. Hyi yök jos vaatisi kaiken puoliksi pistämään. Jos tuollaiset kysymykset vaikeita voi tietenkin pitää mahdollisimman erillään rahat.

Tietenkin ei velkainen on se "järkevä" ja varmaan onkin raha-asioiden houdossa, mutta ei välttämättä muuten.

Eikä se aina niinkään mene. Hänellä on myös paremmat mahdollisuudet pitää huolta laskuista ja näin se on ollut tarkoituksellisesti, että ainakin näin säilyy puhtaana toisen tiedot.

Tiedän muuten joitain, jotka ovat ulosotossa, mutta yleisesti ottaen ovat aika välkkyjä. En nyt tarkoita itseäni, mutta hieman lapsellista olettaa, että ulosotossa oleva ei tetäisi miten pitäisi raha-asiat hoitaa tai on mt-ongelmainen tai typerä. Teoriassa voi osata talous asioita paremmin, mitä joku hyvin asiansa hoitanut mutta siihen se jääkin.

Ihmettelen eniten niitä, kenelle tulee kaikkien mittapuun mukaan keskitasoa paremmat tulot tilille eivätkä maksa laskujaan ja antavat mennä ulosottoon. Yleensä laskuja ei kerry edes ihmiselle, joka on ulosotossa, koska lisää velkaa ei voi tehdä. Joitain poikkeustapauksia on.

Onhan tuo elämää hankaloittava asia ja typerä itseaiheutettu ongelma, mutta huvittaa kun jotkut ottavat sen kuolemanvakavana moraalisena häpeänä, lähes samana kun varkaus tai joku muu rikosoikeudellinen juttu. Tietenkin joutumista tuohon pitäisi kaikin keinoin välttää.

Mutta ihme jos joku luulee jonkun moraalisen täyttymyksen olevan velkojen maksu, vaikka siitä työttömyyskorvauksesta sitten.

Vierailija
98/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin mies urputtaa että maksaa pääasiassa matkat ja niin paljon laskuja joista isoimmat omaan asuntoon ja autoon liittyen. On se kamalaa kun toinen ei tienaa hyvin.

Vierailija
99/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat siltä että et sovi tuollaisen henkilön kanssa ollenkaan ja tuskin viehättäisit sitä toista osapuolta myöskään ollenkaan.

Mutta hieman huvittaa nuo, samat tulot pitää olla ja kaikki jakaa tasan. Näille sankareille ei sovi sitten se 2000 netto tienaava hoitsukaan. Oletan että ovat itse suurempituloisia tyyliin 3000 min. netto?

Vai mikä oli se pääongelmaä, että velkaantuneella ei ole tuloja ja joutuu elättämään vai mikä? Tietenkin yhteistä lainaa ei voi ottaa ja taloa ostaa, mutta täällä nimenomaan puhutaan elättämisestä.

Itse olen velkainen ja luottotiedoton mutta rahaa olen tuon tähän talouteen joskus enemmänkin kun puoliso, nyt hän enemmän eli ei nämä velkaiset luottotiedottomat kaikki toisen tuloilla elele elätettävänä. Itseasiassa mitä elättäminen tarkoittaa joillekin? Jos mies esim. tienaa reilusti enemmän kun nainen veikkaan, että elättää siinä puolisoaan kuitenkin joillain summilla loppujen lopuksi. Hyi yök jos vaatisi kaiken puoliksi pistämään. Jos tuollaiset kysymykset vaikeita voi tietenkin pitää mahdollisimman erillään rahat.

Tietenkin ei velkainen on se "järkevä" ja varmaan onkin raha-asioiden houdossa, mutta ei välttämättä muuten.

Eikä se aina niinkään mene. Hänellä on myös paremmat mahdollisuudet pitää huolta laskuista ja näin se on ollut tarkoituksellisesti, että ainakin näin säilyy puhtaana toisen tiedot.

Tiedän muuten joitain, jotka ovat ulosotossa, mutta yleisesti ottaen ovat aika välkkyjä. En nyt tarkoita itseäni, mutta hieman lapsellista olettaa, että ulosotossa oleva ei tetäisi miten pitäisi raha-asiat hoitaa tai on mt-ongelmainen tai typerä. Teoriassa voi osata talous asioita paremmin, mitä joku hyvin asiansa hoitanut mutta siihen se jääkin.

Ihmettelen eniten niitä, kenelle tulee kaikkien mittapuun mukaan keskitasoa paremmat tulot tilille eivätkä maksa laskujaan ja antavat mennä ulosottoon. Yleensä laskuja ei kerry edes ihmiselle, joka on ulosotossa, koska lisää velkaa ei voi tehdä. Joitain poikkeustapauksia on.

Onhan tuo elämää hankaloittava asia ja typerä itseaiheutettu ongelma, mutta huvittaa kun jotkut ottavat sen kuolemanvakavana moraalisena häpeänä, lähes samana kun varkaus tai joku muu rikosoikeudellinen juttu. Tietenkin joutumista tuohon pitäisi kaikin keinoin välttää.

Mutta ihme jos joku luulee jonkun moraalisen täyttymyksen olevan velkojen maksu, vaikka siitä työttömyyskorvauksesta sitten.

En tiedä yhtään miksi syljit tämän vuodatuksesi juuri minun kommenttiini. En puhunut mitään mistään moraalisesta häpeästä tai tyhmyydestä.

Eli kerran vielä: voisin hyvin pariutua rahaongelmaisen kanssa, mutta en maksaisi penniäkään hänen elämisestään.

Parisuhteessa rahat ovat 100% erillään nytkin, vaikkei kummallakaan ole velkaa. Näin on hyvä.

Vierailija
100/105 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, mistä syystä. Jos on ollut epäonnistunut yrittäjä, niin tuo on ihan ok, jos hoitaa ja aikoo hoitaa asiansa kuntoon. Toki yhteinen talous voisi olla vaikeampaa riippuen ulosoton määrästä. Jos on peliongelma tai muu vastaava, niin kiertäisin kaukaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme