Joko sinulla on sähköauto?
Olettaen että ylipäätään yksityisautoilet. Jos ei vielä ole sähkäriä, niin milloin ajattelit hankkia?
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Tämä sähköautovastustus näin netissä on huvittavaa. Huomaa kyllä, ketkä ei ole edes kyytiin päässeet, saatika että olisi itse ajanut, että tietäisi mistä puhuu.
Tosielämässä ne, jotka on ekaa kertaa ison Teslan kyytiin ekan kerran päässeet, on järjestään olleet ihastuneita kiihtyvyyteen, ulkonäköön ja luksusfiilikseen. Silmät loistaen ollaan että vau, tää on upee. Eikä Tesla ole suinkaan ainoa sähköauto markkinoilla, vaikka puhe kääntyykin usein vain siihen.
Polestar, Cupra, Mach-E .... Ja isot automerkit kuten BMW, Audi ym tekee vielä enemmän vaativaan makuun autoja kuin Tesla.
VW sähköauto on muistaakseni Suomen myydyin sähköauto. Tesla ei siis mitenkään ole enää ainoa, vaikka se edelläkävijä olikin.
Ja ihan ne pienetkin sähkärit saa selän kiinni penkkiin, kun vähän nilkkaa ojentaa. Samanlainen kiihtyvyys nyt vaan puuttuu polttomoottoriautoista, koska voimansiirto on erilainen.
Mutta täällä ollaan vaan periaatteesta vastaan ja harmittaa, vaikka ei edes tiedä, mitä vastustetaan. Miettikää miten typerää on jonkun Pihtiputaan mummon vastustaa tavallisia autoja, jos mummo ei ole koskaan edes kyydissä ollut tai sellaista ajanut. Ihan yhtä loogista on tämä sähköautovastustajien tietotaso.
Et ole vaan ajanut tarpeeksi tehokasta aiemmin tai ollut kyydissä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sähköautovastustus näin netissä on huvittavaa. Huomaa kyllä, ketkä ei ole edes kyytiin päässeet, saatika että olisi itse ajanut, että tietäisi mistä puhuu.
Tosielämässä ne, jotka on ekaa kertaa ison Teslan kyytiin ekan kerran päässeet, on järjestään olleet ihastuneita kiihtyvyyteen, ulkonäköön ja luksusfiilikseen. Silmät loistaen ollaan että vau, tää on upee. Eikä Tesla ole suinkaan ainoa sähköauto markkinoilla, vaikka puhe kääntyykin usein vain siihen.
Polestar, Cupra, Mach-E .... Ja isot automerkit kuten BMW, Audi ym tekee vielä enemmän vaativaan makuun autoja kuin Tesla.
VW sähköauto on muistaakseni Suomen myydyin sähköauto. Tesla ei siis mitenkään ole enää ainoa, vaikka se edelläkävijä olikin.
Ja ihan ne pienetkin sähkärit saa selän kiinni penkkiin, kun vähän nilkkaa ojentaa. Samanlainen kiihtyvyys nyt vaan puuttuu polttomoottoriautoista, koska voimansiirto on erilainen.
Mutta täällä ollaan vaan periaatteesta vastaan ja harmittaa, vaikka ei edes tiedä, mitä vastustetaan. Miettikää miten typerää on jonkun Pihtiputaan mummon vastustaa tavallisia autoja, jos mummo ei ole koskaan edes kyydissä ollut tai sellaista ajanut. Ihan yhtä loogista on tämä sähköautovastustajien tietotaso.
Jee, sähköauto kiihtyy paremmin 😁 on se kiva, että siinä on edes yksi asia, joka jollain tasolla voittaa polttiksen. Hassusti olen polttiksellakin liikennevaloista päässyt.
Se vaan, että kun nautit sen sähkärin kiihtyvyydestä, niin polttiksen omistaja on jo perillä, sähkiksen ajaja mussuttaa hampparia huolttiksella odotellessaan lelunsa latautuvan.
N. satanen menee polttoaineeseen kuukaudessa, auto on maksettu jo ajat sitten.
Ihan äkkiä ei taida kannattaa ainakaan mun kohdalla
Olen ollut ihan tyytyväinen. Ostin Hyundai ioniqin käyttöön kun ajoja tulee 45-50t km vuodessa. Maksoi käytettynä 27000 euroa. Kulutus pyörinyt 14-15kwh per 100km. Edellinen diesel asettui noin 5.5 litran kulutukseen. Vertasin että jos uusi diesel kuluttaisi noin 5 litraa niin erotus olisi 4500-5000/vuosi.
Uusi diesel (eli käytetty 2019 tai uudempi) olisi myös maksanut jonkun verran alle 100t km ajettuna joten näiden välisen erotuksen tuo 4500-5000 kyllä kirii nopeasti. Itselle toimiva ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ihan tyytyväinen. Ostin Hyundai ioniqin käyttöön kun ajoja tulee 45-50t km vuodessa. .
Meillä taas tulee kilometrejä niin vähän, että sähköauton pitäminen ja käyttö maksaisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ihan tyytyväinen. Ostin Hyundai ioniqin käyttöön kun ajoja tulee 45-50t km vuodessa. .
Ajat siis noin 140 kilometriä päivässä?
Vierailija kirjoitti:
En tee sähköauton kaltaisella lelulla mitään, nautin luotettavuudesta ja siitä, että minä saan päättää mihin ajan, eikä pidä hyvin rajoittavan sähkölelun takia miettiä reittejä.
En myöskään pidä huoltoasemilla istumisesta, joten polttis on valintani.Te menneisyyteen kaipaavat sähköautoilijat, hankkikaa mieluummin hevonen, se on luotettavampi ja huomattavan paljon ekologisempi :) hevosen voi jopa aidosti kierrättää sen kuoltua syömällä sen.
Eli et ymmärrä yhtään mistä puhut, mutta pakko kuitenkin molottaa jotain täyttä paskaa yhtä kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eikä tule.
Katsotaan 20 vuoden kuluttua jos sähköautosta on saatu kehitettyä oikeasti toimiva ja kiinnostava kulkuväline. Sekä hinnaltaan polttoaineella käyvää autoa edullisempi.
Tulevaisuus voi olla vetyautot tosin itse veikkaan vahvemmin biopolttoaineita sekä kaasun puolesta.
- Biopolttoaine torpattiin jo Eu:ssa, ei tule tapahtumaan.
- Vedyn valmistaminen vaatii PALJON sähköä. On paljon energiatehokkaampaa käyttää se sähkö suoraan auton käyttövoimana, kuin valmistaa sähköllä ensin vetyä.
Jos lasket myös polttoaineen auton kuluihin, niin sähköautot ovat yllättävän usein jo edullisempia kuin polttomoottoriautot.
Minun sähköautoni (ei pienimmästä päästä) osamaksu maksaa 320 e kuukaudessa. Sähköön menee 20-30e
Luin mm sairaanhoitajan isoista elinkustannuksista, hän laittaa pelkkään bensaan 400e kuukaudessa. Sillä rahalla, tai vähemmälläkin, saisi jo ihan kivan sähköauton ja jäisi rahaa ylikin. Ja bensa-autossa on muitakin kuluja kuin se polttoaine.
Ihmiset ei jotenkin osaa laskea sitä kustannusta, mitä se kuukaudessa oikeasti tekee. Katsotaan vain auton kokonaishintaa. Eikä uskalleta tehdä sitä "digiloikkaa" sähköautoon.
Sähköauto ei ole mikään "digiloikka" vaan paluu kurjaan menneisyyteen.
Mulla autoilu maksaa n.150/kk tolla summalla en saisi mitään varteenotettavaa sähkölelua, eikä kun niin, sähköautoissa ei ole mitään varteenotettavaa vaihtoehtoa olemassakaan, koska ovat joka tavalla polttista huonompia.
Tuolla summalla ei pitäisi olla autoa ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eikä tule.
Katsotaan 20 vuoden kuluttua jos sähköautosta on saatu kehitettyä oikeasti toimiva ja kiinnostava kulkuväline. Sekä hinnaltaan polttoaineella käyvää autoa edullisempi.
Tulevaisuus voi olla vetyautot tosin itse veikkaan vahvemmin biopolttoaineita sekä kaasun puolesta.
Oletko jo hankkinut kännykän vai onko sekin vain sellainen juppien tarpeeton lelu..?
Mikä ihme siinä on, että jotkut eivät suostu hyväksymään maailman muuttumista.. Uudempi, parempi teknologia on nenän edessä ja silti haikaillaan hevoskyytien perään.
Vielä pitää kehitystä tapahtua että sähköauto voittaa eduissa polttomoottorin.
Ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eikä tule.
- Biopolttoaine torpattiin jo Eu:ssa, ei tule tapahtumaan.
- Vedyn valmistaminen vaatii PALJON sähköä. On paljon energiatehokkaampaa käyttää se sähkö suoraan auton käyttövoimana, kuin valmistaa sähköllä ensin vetyä.
Jos lasket myös polttoaineen auton kuluihin, niin sähköautot ovat yllättävän usein jo edullisempia kuin polttomoottoriautot.
Minun sähköautoni (ei pienimmästä päästä) osamaksu maksaa 320 e kuukaudessa. Sähköön menee 20-30e
Luin mm sairaanhoitajan isoista elinkustannuksista, hän laittaa pelkkään bensaan 400e kuukaudessa. Sillä rahalla, tai vähemmälläkin, saisi jo ihan kivan sähköauton ja jäisi rahaa ylikin. Ja bensa-autossa on muitakin kuluja kuin se polttoaine.
Ihmiset ei jotenkin osaa laskea sitä kustannusta, mitä se kuukaudessa oikeasti tekee. Katsotaan vain auton kokonaishintaa. Eikä uskalleta tehdä sitä "digiloikkaa" sähköautoon.
Sähköauto ei ole mikään "digiloikka" vaan paluu kurjaan menneisyyteen.
Mulla autoilu maksaa n.150/kk tolla summalla en saisi mitään varteenotettavaa sähkölelua, eikä kun niin, sähköautoissa ei ole mitään varteenotettavaa vaihtoehtoa olemassakaan, koska ovat joka tavalla polttista huonompia.Tuolla summalla ei pitäisi olla autoa ylipäätään.
Miten niin?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea keksiä mitään niin typerää kuin sähköauto suomen oloissa.
No polttisauto Suomen oloissa tulee heti mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Sähköä aletaan pahimmassa tapauksessa säännöstelemään ensitalvena - milläs sitten autot ladataan???
Sähköllä. Oletko jotenkin yksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Ei. Eihän ensi talvena saa edes ajaa sähköautolla silloin kun sähkön kulutus on korkeimmillaan.
Ja kallista kuin synti tulee olemaan.
Totta kai saa. Ja moninkertaisesti halvempaa kuin fossiilisilla tööttääminen siltikin.
Yhdellä lauseella vastaileva trolliurputtaja vauhdissa näköjään.
Ei ole sähköautoa. Lähin latauspiste 30km päässä, suunnassa jonne ei ole koskaan mitään asiaa. Asun rivarissa eikä tähän taloyhtiöön tule latauspistettä ennen kuin se on lain sanelema pakko (jos edes silloinkaan). Eipä kyllä olisi varaakaan uuteen sähköautoon ja käytettynä en osta. En halua maksaa uuden auton hintaa käytetyn korjaamisesta.
En ota velkaa autoa varten. Ostan käteisellä ja hintaluokka on 500-5000 euroa. Käyttövoimana on 98e5 bensiini. Kalliissa autossa tulisi paljon takkiin, kun arvo tippuu nopeammin mitä velkaa ehtii lyhentää.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä lauseella vastaileva trolliurputtaja vauhdissa näköjään.
Ei teidän kaltaisille idiooteille kannata sen pidempää vastausta uhrata. Puolet kuitenkaan osaa edes sitä yhtä lausetta pidemmälle edes lukea.
Vierailija kirjoitti:
En ota velkaa autoa varten. Ostan käteisellä ja hintaluokka on 500-5000 euroa. Käyttövoimana on 98e5 bensiini. Kalliissa autossa tulisi paljon takkiin, kun arvo tippuu nopeammin mitä velkaa ehtii lyhentää.
Päin vastoin. Sähköautojen hinta jopa nousee. Toki kyseessä on varsin väliaikainen ilmiö, mutta yhtäkaikki.
Solid state-akut tulevat muutaman vuoden päästä henkilöautoihinkin. On sen verran parempaa akkutekniikkaa, että litiumakkupommeihin en rahojani laita.
Ei onnistu, koska sähköyliherkkä 5G-rokoteporukka käy polttamassa pyramidit.