Asuntosijoittamisen into hiipuu
Sijoittajat laittavat koko ajan enemmän ja enemmän myyntiin sijoitusasuntoja, sillä tuotot ovat huonoja ja vuokralaisia on yhä vaikeampi löytää. Huvittavaa, että kuinka porukka luuli oikeasti, että tuollainen on joku varma kultakaivos xD
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sijoittaminen on osoittautunut huijaukseksi, niissä ei tavallinen ihminen pysty voittamaan yhtään mitään. Perinteinen pankkitili ja niiden korot on kaikkein varmin tapa pitää rahansa edes jollainlailla säästössä.
Inflaation syödessä olemattoman tuoton - et ole ihan talousnero mutta omiahan ovat rahasi
Tililtä ei mene ainakaan merkintäpalkkioita, säästöjen arvo ei heittele mielivaltaisesti tuuliviirin heiluttelemana, eikä varsinkaan tarvitse miettiä ajoituksia, jotka ei onnistu kuitenkaan!!
Oletko ikinä kuullut ajallisesta hajautuksesta?
Kyllähän siinä ajallista hajautusta tulin kun ostelin erissä vuosien varrella niitä samojenkin yhtiöiden osakkeita, mutta ei se mitään auttanut!!
Ja mitä yhtiötä sitten ostit?
Tämä olisi aika oleellinen tieto.Fiskars, Elisa, Verkkokauppa, Apetit, Kesko B, Fortum, Sampo, Tieto, Nordea, Nokia ja Outokumpu. Wärtsilää tuli vähän kerran osakeosinkona, jotka möin piakkoin pois.
Eikö nämä ole ihan hyviä yhtiöitä, mutta ei siltikään onnistunut.
Mikä sun sijoitusstrategia oli? Eihän ole mitään järkeä ostaa vakaita hyvin osinkoja maksavia (ainakin Elisa, Kesko, Fortum, Sampo, Nordea) ja sitten myydä ne pois vain, koska ovat tappiolla?? Nordea oli pitkään juuri tuolla ajalla miinuksella, koska heillä oli niitä rahanpesuskandaaleja. Osinkoja tuli kuitenkin koko ajan. Nyt pari vuotta ainakin omani ovat olleet plussalla. Kyllä sun ongelma oli siinä, ettei sulla selvästikään ollut mitään ajatusta tuossa mukana.
Vai vielä "strategia", tavallisella ihmisellä joka ei ole rahoitusalan ammattilainen!!
Myönnät siis itsekin, että osakesijoittaminen ei sovellu ihmisille jotka ei vaan ymmärrä tuosta pelistä tarpeeksi paljon.
Koronaepidemian vuoksi pankkisektorin yhtiöitä sitäpaitsi kiellettiin maksamasta osinkoa, joten sinne meni vessasta alas sekin syy pitää ne.
Päätin että tarvitse ne osakkeissa seisovat rahat parempaan käyttöön. Pienituloinen kun olen, niin ei ollut alunperinkään kovin suuria summia varaa laittaa koko touhuun, niin ei niistä pienistä osingoistakaan ollut mitään iloa, monen yhtiön kohdalla koko aikana tulleet osingot ei riittäneet kuittaamaan edes merkintä- ja myyntipalkkioita!!
Ei tietenkään osakesijoittaminen sovi ihmiselle, joka ei ole perehtynyt yhtään hommaan eikä ymmärrä mitä on tekemässä.
Mutta kerro toki joku muu ala sijoitusmaailmassa jossa pärjää ymmärtämättä asiaa. Itselle ei tule mitään mieleen.
Kurjaa ettet ymmärtänyt mitä rahoillasi teit mutta syyllinen löytyy ainoastaan peiliin katsomalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jätetään niin paljon kertomatta osakesijoituksen riskeistä, kuluista, veroista, ja siitä, että ammattilaisille on eri säännöt kuin tavallisille ihmisille, esim. juuri ne eläkesäästöfirmat, jne.
Osakesäästämistä esitetään yksinpuolisessa valossa lähinnä oikotienä rikkauksiin, mutta totuus on toinen!!
Minä olen se joka kokeili 7 vuotta 2014-2021 välillä, epäonnistuen surkeasti!
En suosittele kenellekään!
Mitkä ihmeen rikkaiden pelisäännöt? Saman hintaisia ne osakkeet on kaikille halukkaille ostajille.
Jos et itse ole ottanut selvää paljonko pankkisi veloittaa ostoista ja myynneistä, paljonko maksat veroja yms. niin eihän se ole systeemin vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tasan varmasti kasvukeskuksissa vuokra-asuntojen kysyntä hiivu niin pitkään kun väestön määrä nousee jatkuvasti. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla kaikkien ennusteiden mukaan väestön määrä kasvaa joka vuosi pitkälle tulevaisuuteen.
Kysymys kuuluu missä nämä kaikki ihmiset aikoo asua? Ei ole kovin uskottavaa, että suuret massat luopuisi vuokralla asumisesta ja ostaisi sankoin joukoin omistusasuntoja. Oma veikkaukseni on ennemminkin vuokra-asumisen yleistyvän.
Joten tarvetta vuokra-asunnoille on.
Pääkaupunkiseudulla, varsinkin Helsingissä on vaikeuksia ymmärtää faktoja. Haaveet ovat ikuisesta kasvusta, mutta statistiikka näyttää että veronmaksajat pakenevat kun etätyöt ovat yleistyneet.
Näytä minulle yksikin tilasto tai ennuste joka sanoo Helsingin väkiluvun vähenevän.
Googlen ensimmäinen hakutulos: "Ennusteen mukaan Helsingin väestö kasvaa nykyisestä 656 920 asukkaasta 700 000 asukkaaseen vuonna 2028. Vuonna 2050 väkiluku on 824 500 ja vuonna 2060 saavutetaan 870 000 asukasta."
Sehän puhuikin VERONMAKSAJISTA, ei väkiluvun vähenemisestä. VÄkiluku voi kasvaa vaikka (netto)veronmaksajat vähenisivätkin.
Onko sillä merkitystä maksaako veroa ja kuinka paljon? Jossain ihmiset asuu joka tapauksessa. Yleensä huonot veronmaksajat kaiken lisäksi nimenomaan asuu vuokralla. Vuokra-asuntojen kysyntä lisääntyy myös tukien varassa elävistä ihmisistä. Jokaisen kun on pakko jossain asunnossa asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jätetään niin paljon kertomatta osakesijoituksen riskeistä, kuluista, veroista, ja siitä, että ammattilaisille on eri säännöt kuin tavallisille ihmisille, esim. juuri ne eläkesäästöfirmat, jne.
Osakesäästämistä esitetään yksinpuolisessa valossa lähinnä oikotienä rikkauksiin, mutta totuus on toinen!!
Mitkä ihmeen rikkaiden pelisäännöt? Saman hintaisia ne osakkeet on kaikille halukkaille ostajille.
Jos et itse ole ottanut selvää paljonko pankkisi veloittaa ostoista ja myynneistä, paljonko maksat veroja yms. niin eihän se ole systeemin vika.
Eipäs tiuskita, nyt myötätuntoa.
AInakin minä tulen tosi köyhistä oloista ja tiedän hyvin, mitä tässä tarkoitetaan rikkaiden pelisäännöillä. Kun tulet matalan sosiaalisen statuksen perheestä, koet, että sellaisia on ja ne muodostavat ison mentaalisen esteen sijoittamisen alkamiseen, jos et tunne kuuluvasi tuohon rikkaiden joukkoon. Myös muita pelkoja syntyy, juurikin sellaisia, joita isompien talojen porsaat eivät pysty edes kuvittelemaan.
Ja eihän sijoittaminen sitä ole, että kaikki voittavat. Joidenkin on myös hävittävä, ainakin välillä, ja siitä on oikeus olla harmissaan.
Jos vähänkään on rohkeutta vielä jäljellä, ei muuta kuin uudelleen yrittämään. Itse hävisin kaiken vuosituhannen vaihteessa, sitten uudelleen plusmiinustulos-2010-luvulla ja vasta nyt on alkanut homma sujua joten kuten. Eli sitkeyttä vaaditaan, etenkin jos tulee perheestä, jolle raha melko vieras käsite ja tuntee pelaavansa liigassa, johon ei kuulu ja johon kukaan ei sinua halua mukaan. Paljon kantaa mukanaan epävarmuutta ja pelkoja jo siksi ja siksi tekee niitä virheliikkeitäkin herkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mihinköhän sitä kannattaisi sijoittaa nyt, kun pörssi rutisee, asuntojen arvot laskevat ja inflaation syö tilisäästöt? Myös lainakorot nousevat, mutta eivät tilikorot.
Joku tässä yhtälössä ei täsmää.
Se, mikä tässä ei täsmää on se, että kupla puhkeaa ja kuplaan tottunut pitää sitten normaalia tilannetta tavallisuudesta poikkeavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et itse ole ottanut selvää paljonko pankkisi veloittaa ostoista ja myynneistä, paljonko maksat veroja yms. niin eihän se ole systeemin vika.Eipäs tiuskita, nyt myötätuntoa.
AInakin minä tulen tosi köyhistä oloista ja tiedän hyvin, mitä tässä tarkoitetaan rikkaiden pelisäännöillä. Kun tulet matalan sosiaalisen statuksen perheestä, koet, että sellaisia on ja ne muodostavat ison mentaalisen esteen sijoittamisen alkamiseen, jos et tunne kuuluvasi tuohon rikkaiden joukkoon. Myös muita pelkoja syntyy, juurikin sellaisia, joita isompien talojen porsaat eivät pysty edes kuvittelemaan.
Ja eihän sijoittaminen sitä ole, että kaikki voittavat. Joidenkin on myös hävittävä, ainakin välillä, ja siitä on oikeus olla harmissaan.
Jos vähänkään on rohkeutta vielä jäljellä, ei muuta kuin uudelleen yrittämään. Itse hävisin kaiken vuosituhannen vaihteessa, sitten uudelleen plusmiinustulos-2010-luvulla ja vasta nyt on alkanut homma sujua joten kuten. Eli sitkeyttä vaaditaan, etenkin jos tulee perheestä, jolle raha melko vieras käsite ja tuntee pelaavansa liigassa, johon ei kuulu ja johon kukaan ei sinua halua mukaan. Paljon kantaa mukanaan epävarmuutta ja pelkoja jo siksi ja siksi tekee niitä virheliikkeitäkin herkemmin.
Ei ole tarkoitus tiuskia, olen pahoillani.
Olen itsekin lähtöisin suht köyhästä perheestä. Vanhempieni mielestä sijoittaminen ole herrain huvia ja jos sai kerättyä ylimääräistä rahaa se kannatti pitää visusti pankkitilillä.
Siksi koin että kun rupesin kiinnostumaan osakkeista oli minun tarkkaan otettava selvää pankin kuluista, veroista ja riskeistä ennen kuin uskaltaisin tehdä mitään niin radikaalia kuin sijoittaa. En ole omaa häntääni nostamassa mutta kyllä sen pitäisi olla itsestäänselvyys että asioista ottaa selvää ennen kuin hyppää mukaan johonkin, johon on laittamassa omaa rahaansa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi jakautuu kahteen osaan. Siihen osaan, jossa asuntojen hinnat ovat melko vakaalla pohjalla, mutta ne ovat jo niin kalliita, että vuokratuotto on jopa negatiivinen. Sitten taas on taantuvia alueita, joissa nimellinen vuokratuotto on korkea, mutta taloyhtiöremontit, vuokralaisten saanti ja asunnon arvon lasku muodostavat suuria riskejä. Ei ihanteellinen ympäristö piensijoittajalle.
Tämä on paras kommentti ketjussa. Täällä keskisuuressa kaupungissa asunnot ovat halvempia ja vastikekulut pienempiä, mutta täällä voi tulla usein tyhjiä kuukausia, jotka helposti vievät touhun plus miinus nollaksi. Varsinkaan vanhempien asuntojen arvo ei nouse ja myyntiajat ovat pidentyneet. Pääkaupunkiseudulla taas velkavipu tulee kostautumaan korkojen noustessa ja siellä myös on rakennettu niin paljon uusia asuntoja, että vuokralaisista tulee varsinkin yksiöissä pulaa. En tällä hetkellä välttämättä ostaisi edes omaan käyttöön asuntoa Helsingistä tai Espoosta.
Onhan tässä ollut riskejä ilmassa ja nyt ainakin näyttäisi asuntokauppa vähän rauhoittuvan. No, yleensä kun iltapäivälehtien sivuilla aletaan mainostamaan jotain varmana rahantekokoneena, niin kannattaa miettiä pari kertaa. Asuntomarkkinoilla on Suomessa kaikenlaista pientä kivaa kun tarkemmin tonkii.
Meillä on kehitetty yhtiölainajärjestelmä joita ei ainakaan yhdessä vaiheessa stressitestattu ollenkaan pankin toimesta. 30'000 euron lainalla sai uudiskohteen jossa oli 80'000 euroa yhtiölainaa. Sieltä sitten joku sijoittaja näppärästi ketjuttamalla on pankille 90'000 euroa lainaa mutta yhtiölainoja tämän henkilön kontolla onkin sitten 240'000 euroa. Iltapäivälehtien mukaan osa yksityishenkilöistä ketjuttanut kymmeniä asuntoja.
Valtio maksaa kolmanneksen kaikista vuokrista, eli 33% kaikistä tässä maassa vuokralla-asuvista maksaa valtio suoraan toimeentulotuen tai asumistuen kautta. Huom. tässä ei ole mukana vielä eläkkeistä maksettavia vuokria. Nekinhän periaatteessa maksetaan verotuksen kautta.
Valtion budjetti meillä on ollut viimeiset 15 vuotta alijäämäinen, eli valtion tulot eivät kata menoja. Tämän hallituksen aikana velkaa on otettu poikkeuksellisen paljon. Eikä mikään näytä siltä, että myöskään seuraavan 10 vuoden aikana tilanne muuttuisi mihinkään suuntaan. Meillä on päällä jo paheneva eläkepommi.
Verotus on kaikilla muilla paitsi pienituloisilla aivan kestämättömällä tasolla ja varsinkaan nyt hintojen kallistuessa veroja ei voi korottaa kovin paljoa, ennen kuin toimeentulotuki on kohta kaikilla alle 3000 tienaavilla houkuttelevampi vaihtoehto kuin työnteko. Jokaisesta lapsesta voi lisätä summaan sen 600 euroa, koska lapsesta saa sen 300 euroa lisää toimeentulotukea, joka siis vastaa keskituloiselle noin 600 euron palkanlisäystä, koska palkankorotuksesta puolet menee veroihin.
Mielenkiintoisia aikoja täällä pohjolan Kreikassa. Ei kai sijoittamisessa mitään ongelmaa kunhan siihen on varaa. Velkavivuttamalla itsensä miljonääriksi voi helposti vivuttaa itsensä kyllä myös ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäkokoisia summia sijoitit, teitkö päiväkauppaa tai muuten hyvin lyhytaikaista? Jos ostaa satasella, niin tuleehan siitä 8 eurostakin prosentuaalisesti iso kaupankäyntikulu.
Muutamia satasia kerrallaan. Selvästi tämäkin homma on suunniteltu vain rikkaille, joilla on laittaa "riittävän" suuria summia kerralla menemään... kyllä on oikein tarkasti mietitty ja kehitetty mekanismit, joilla köyhä on ja pysyy köyhänä, eikä varmasti voi nousta sieltä milloinkaan...
Siinä ei ole mitään ongelmaa, että ostaa osakkeita muutamalla satasella kerrallaan. Virhe oli siinä, että myit osakkeet tappiolla, vaikka myyntiin ei ollut mitään hyvää syytä (tai et ainakaan ole sitä kertonut).
Kyllä ne sijoitukkset kannattaa myydä jos ne ei tuota vaikka joutuisi maksamaan "oppirahat". Eli tappiokin on parempi kuin kokonaan arvon nollaantuminen. Sijoituksiin kuuluu riski, kaikessa sijoittamisessa on riski. Paitsi tietysti sisäpiirikaupoissa. Parempi pyy pivossa kuin kaksi oksalla.
Eikö tuo nyt ollut ihan selvää?
Miten voi olla että asuntojen hinnat nuusevat ikuisesti vuokratuottoja nopeammin?
Kun korot nousevat, kupla posahtaa. Kukaan ei tyydy 3,5% vuokratuottoon kun saman saa pankkitalletuksella.
Tuulipukusijoittaminen toimii näin:
1. Katsotaan 5-10 vuotta taaksepäin ja uskotaan että nousu jatkuu. Ostetaan spekuloiden hintojen nousulla, ei mietitä fundamentteja (osinko, vuokratuotto).
2. Kun laskee, myydään tappiolla ja kirotaan rikkaiden peli. Ei tässä voi kuin hävitä.
Kun ostat sijoitusasunon, millaista vuokratuottoa saat? Onko yhtiö hyvin hoidettu? Nämä ensin. Ei "no ihan sama mitä vuokratuotto on kun arvonnousu". Miksi se arvo nousisi jos kerran vuokratuotto on jo nytkin huono?
Kun ostat yhtiö, onko se hyvä yhtiö? Maksaako osinkoa?
Jne.
Hyväosaisen perheeseen syntynyt tietää varmasti osakemarkkinoiden metkut, mutta ensikertalainen ei ja hyvin todennäköisesti ei onnistu. Siksi minusta on vastuutonta median ja pankkienkin yrittää tyrkyttää ihmisille osakesijoittamista syyllistämällä rahojen "makuuttamisesta" pankkitileillä.
Tässä on pitkään ollut matalan inflaation aikaa, joten inflaatiolla pelottelulla ei ole ollut mitään todellisuuspohjaa edes!
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaisen perheeseen syntynyt tietää varmasti osakemarkkinoiden metkut, mutta ensikertalainen ei ja hyvin todennäköisesti ei onnistu. Siksi minusta on vastuutonta median ja pankkienkin yrittää tyrkyttää ihmisille osakesijoittamista syyllistämällä rahojen "makuuttamisesta" pankkitileillä.
Tässä on pitkään ollut matalan inflaation aikaa, joten inflaatiolla pelottelulla ei ole ollut mitään todellisuuspohjaa edes!
Ei kukaan tiedä osakemarkkinoiden metkuja.
Tuulipukusijoittajan ongelma ei ole siinä ettei hän tiedä, vaan siinä että hän luulee tietävänsä.
Tulipukusijoittaja alkaa kuvittelemaan olevansa fiksu on osasi valkata oikeat osakkeet ja ennakoida markkinoita. Hyväosaisten perheessä tiedetään etteivät he tiedä. Siksi osakkeisiin sijoitetaan pitkäjänteisesti, eikä hätkähdetä markkinoiden heilunnasta.
Rommaa rommaa ja tänään se onkin totta. Bittcoinkin jo sukeltaa, ei ole enää varmaa tapaa päästä isojen poikien peliin mukaan.Asuntojen tuotto on ollut niinkin huono jo 10 vuotta ylikin että sairaanhoitaja-pariskunnan ei ole mitään syytä ottaa riskiä huonosta vuokralaisesta joka jättää 4kk maksamatta ja särkee kämpästä puolet kun pörssiosakkeista on saanut koko ajan parempaa tuottoa kuin nyt tappiolla myytävästä vuokrakuutiosta.
Sijoittajat nauroi päin naamaa näin kun ehkä sanottiin muutama vuosi sitten. Nyt olette kiinteistönvälittäjien parhaita pelikavereita rukoillen nopeita kauppoja reilulla tinkivarallakin.
Markkinat ovat muuttuneet, lainoja saa enää harvat, pätkätyöt, sotahinnat markkinoilla, saapuvat halpatyöpakolaiset yms. vaikuttaa että sijotuskämpät myydään jo alle nettohintojen- täyttä myrkkyä velkavivulla luukkunsa ostaneille.
rommi on parasta pullosta kirjoitti:
Rommaa rommaa ja tänään se onkin totta. Bittcoinkin jo sukeltaa, ei ole enää varmaa tapaa päästä isojen poikien peliin mukaan.Asuntojen tuotto on ollut niinkin huono jo 10 vuotta ylikin että sairaanhoitaja-pariskunnan ei ole mitään syytä ottaa riskiä huonosta vuokralaisesta joka jättää 4kk maksamatta ja särkee kämpästä puolet kun pörssiosakkeista on saanut koko ajan parempaa tuottoa kuin nyt tappiolla myytävästä vuokrakuutiosta.
Sijoittajat nauroi päin naamaa näin kun ehkä sanottiin muutama vuosi sitten. Nyt olette kiinteistönvälittäjien parhaita pelikavereita rukoillen nopeita kauppoja reilulla tinkivarallakin.
Markkinat ovat muuttuneet, lainoja saa enää harvat, pätkätyöt, sotahinnat markkinoilla, saapuvat halpatyöpakolaiset yms. vaikuttaa että sijotuskämpät myydään jo alle nettohintojen- täyttä myrkkyä velkavivulla luukkunsa ostaneille.
Velasta ei juuri mediassa puhuta, vaikka valtiolla on sitä mittavasti korkoa kerryttämässä ja monet on velalla sijoitelleet.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun tosiaan on parempi pysyä osakkeista kaukana. Olet kyllä todella harvinainen tapaus jos tuona aikana olet osakkeilla onnistunut tekemään tappiota. Kutakuinkin kaikki muut ovat tuona aikana onnistuneet merkittävästi lisäämään omistustaan. Minulla tuolla ajanjaksolla sijoitusten määrä on 10 kertaistunut.
Vierailija kirjoitti:
mitkä osakemarkkinoiden metkut.
Minä olen juurikin köyhästä perheestä, lapsuus oli kokoajan rahahuolien sivustaseuraamista, toisen vanhemman pätkätöiden takia. Silti sijoittamaan aloitin heti kun aloin säännöllisiä tuloja saamaan. En vielä nuoruusvuosien töistä voinut (piti säästää polkupyörään, ajokorttiin jne) vaikka olisin halunnut. Ei tuo osakesijoittaminen mitään rakettitiedettä ole, jos vain pitää perusasiat muistissa. Ostaa hyviä yhtiöitä (tutustu liiketoimintaan ja yhtiön taseeseen ja sen kehittymiseen) ja pitää niitä. Ei tällä tavalla nopeasti rikkauksiin päästä, mutta toisaalta ei nämä laskumarkkinatkaan tunnu pahemmin (tämä vuosikin plussalla). Eli on vähän tällaista kilpikonnan juoksukisaa. Nyt olen miljonääri, vaikka palkkakaan ei ole ollut mikään hirmuisen hyvä. Laskekaa huviksenne paljonko olette tähän mennessä elämässänne tienanneet niin huomaatte ettei tuo miljoona mikään ihmeellinen tavoite ole, kun laittaa aikajanaksi vaikka 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen juurikin köyhästä perheestä, lapsuus oli kokoajan rahahuolien sivustaseuraamista, toisen vanhemman pätkätöiden takia. Silti sijoittamaan aloitin heti kun aloin säännöllisiä tuloja saamaan. En vielä nuoruusvuosien töistä voinut (piti säästää polkupyörään, ajokorttiin jne) vaikka olisin halunnut. Ei tuo osakesijoittaminen mitään rakettitiedettä ole, jos vain pitää perusasiat muistissa. Ostaa hyviä yhtiöitä (tutustu liiketoimintaan ja yhtiön taseeseen ja sen kehittymiseen) ja pitää niitä. Ei tällä tavalla nopeasti rikkauksiin päästä, mutta toisaalta ei nämä laskumarkkinatkaan tunnu pahemmin (tämä vuosikin plussalla). Eli on vähän tällaista kilpikonnan juoksukisaa. Nyt olen miljonääri, vaikka palkkakaan ei ole ollut mikään hirmuisen hyvä. Laskekaa huviksenne paljonko olette tähän mennessä elämässänne tienanneet niin huomaatte ettei tuo miljoona mikään ihmeellinen tavoite ole, kun laittaa aikajanaksi vaikka 25 vuotta.
On se miljoona pankkitiliilä likvidinä vai romahtavissa osakkeissa. Tiedät varmaan sen ettei se myynti noin vaan tapahdu, ensin annat toimeksiannon ja tavoitehinnan johon joku ostaa tai sitten ei. Ei osakkeiden hinta ole se minkä niistä saa. Myyntikulut haukkaa vielä sen 30-50% osakkeiden hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se miljoona pankkitiliilä likvidinä vai romahtavissa osakkeissa. Tiedät varmaan sen ettei se myynti noin vaan tapahdu, ensin annat toimeksiannon ja tavoitehinnan johon joku ostaa tai sitten ei. Ei osakkeiden hinta ole se minkä niistä saa. Myyntikulut haukkaa vielä sen 30-50% osakkeiden hinnasta.[/quote]
Puhut täyttä paskaa.
Ei haukkaa, toimeksiantokulu on tyypillisesti prosentin murto-osia. (esim 0,1-0,2% toimeksiannon suuruudesta riippuen) Eli väitteesi on sellaiset rapeat 500 kertaisesti pielessä mitä todellisuus on. Ja kyllä tiedän JOKA SEKUNTTI tarkan arvon salkulleni, koska pörssistä saa tehokkaasti markkinahinnan joka hetki tietoon.
Sä et vieläkään ole perustellut miksi myit hyviä osingonmaksajia tappiolla?? Mä teen ihan samanlaisia ostoja kuin sinä, mutta en juuri koskaan myy. Osinkoja kertyy jo useampi satanen vuodessa, jotka toki sijoitan edelleen. Ja en todellakaan ole rikas.