Tiukka kysymys: voiko mies ja nainen olla koskaan pelkkiä ystäviä?
Kommentit (555)
Vierailija kirjoitti:
Musta on jotenkin aina yhtä absurdia, että joidenkin mielestä ei voi. En tiedä onko kyseessä joku ikäpolvijuttu, mutta oma kokemukseni ystäväpiiristä, johon kuuluu pääasiassa 25-35-vuotaita ihmisiä, on että ihan normaalia. Ja siis tapaan miespuolisia kavereitani myös ihan kahdestaan, en pelkästään porukassa. Osa seurustelee, osa ei, mutta ei ole koskaan täytynyt kenenkään kanssa edes keskustella tästä aiheesta, niin normaalia se on.
Kaikissa näissä "mitä miehet ajattelevat" tyylisissä parisuhdekirjoissa miehet kiven kovaan väittävät että haaveilevat seksistä kaikkien ympärillään olevien naisten kanssa koko ajan, mukaan lukien vaikka vaimon sisko tai naapuri. Samaa myös sanotaan jo täällä keskustelupalstalla. Joten miesten omasta suusta tulleista kommenteista tämä ajatus on lähtenyt.
Tottakai voivat. Itsellä on useita miespuolisia kavereita ja he ovat kavereita ihan syystä. Osa on läheisiäkin, he ovat minulle kuin veljiä enkä todellakaan ajattele seksiä veljieni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on jotenkin aina yhtä absurdia, että joidenkin mielestä ei voi. En tiedä onko kyseessä joku ikäpolvijuttu, mutta oma kokemukseni ystäväpiiristä, johon kuuluu pääasiassa 25-35-vuotaita ihmisiä, on että ihan normaalia. Ja siis tapaan miespuolisia kavereitani myös ihan kahdestaan, en pelkästään porukassa. Osa seurustelee, osa ei, mutta ei ole koskaan täytynyt kenenkään kanssa edes keskustella tästä aiheesta, niin normaalia se on.
Kaikissa näissä "mitä miehet ajattelevat" tyylisissä parisuhdekirjoissa miehet kiven kovaan väittävät että haaveilevat seksistä kaikkien ympärillään olevien naisten kanssa koko ajan, mukaan lukien vaikka vaimon sisko tai naapuri. Samaa myös sanotaan jo täällä keskustelupalstalla. Joten miesten omasta suusta tulleista kommenteista tämä ajatus on lähtenyt.
Näin miehenä koen tällaiset väitteet loukkaavina ja ihmettelen miksi nämä miesvihasta huutavat yksilöt eivät koskaan tartu tähän? Tuollaiset puheethan ovat todella ala-arvostavia miehiä kohtaan. Ne typistävät miehet viettiensä vietävissä oleviksi ääliöiksi, mitätöiden heidän ihmisyyden.
Itselläni on kaksi läheistä naispuolista ystävää, jotka olen tuntenut yläasteikäisestä asti. Toisen kanssa meillä oli teineinä vuoden kestänyt suhdeviritys missä kaksi hukassa olevaa teiniä yrittivät löytää toisistansa jotain apua ongelmiinsa. Ystävyys oli kuitenkin meillekin se parempi ratkaisu ja tuo vaihe on vain osa teinisekoiluja, mitä muistella. Nykyäänkin olemme paljon yhteydessä ja kummastakin naisesta on tullut myös hyviä ystäviä naisystäväni kanssa. Mitään muuta kuin ystävyyttä en heidän kohdallaan osaa ajatella, oikeammin kumpikin tuntuu enemmän siskoilta kuin ystäviltä minulle. En myöskään osaa ajatella, että koskaan pettäisin naisystävääni vaikka kuinka tilaisuus tulisi eteen.
Työpaikoilla ainakin juorutaan, jos nainen on ystävällinen miestyökaverilleen. Tai se näyttää olevan sallittua joillekin naisille mutta toisille ei. Joistakin naisista aletaan juoruta nopeasti, että nyt se yrittää vampata tuon Erkki-paran ja kukahan on seuraava uhri.
Totuus mieskavereista selviää, kun ollaan hyvässä humalassa ja kahden kesken. Aika moni mies menettää estonsa. Olen itse mies ja ajattelen ohimennen eroottisia juttuja oikeastaan kaikista kivoista naisista, myös todella läheisistä kavereista. Ne eivät kuitenkaan hallitse ajatuksiani, toimivat vain pienenä arjen piristyksenä, eli saatan miettiä, että kylläpä Lissun takamus näytti hyvältä, kun kumartui laittamaan astioita koneeseen. Koska nuorempana tuli töpättyä, kun olin humalassa, en nykyään ota kuin erittäin varovasti tuttujen naisten seurassa. Eli pelkään, että kuuden tuopin jälkeen saattaisin sanoa tai tehdä jotain mautonta. Nuorempana oli se riski, että myös kaverinainen saattaisi tehdä tuhdissa humalassa jotain mautonta, mutta nykyään en enää pelkää tätä, koska elopaino likemmäs sata kiloa ja muutenkin nastat kuluneet miehessä.
Jos heteroista puhutaan, niin kyllähän väistämättä jännitettä on. Mitään ei kuitankaan välttämättä tapahdu. Ei ole mitään luonnonlakia, että väistämättä kompastuu samaan sänkyyn. Ei sillä, jos molemmat on sinkkuja niin mikäs siinä. Mutta jos vähintään toinen on parisuhteessa, niin rajoista on pidettävä huoli. Että ei esimerkiksi päädy tilanteeseen, missä on kahdenkesken ja molemmat humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni väittää että ei voi, nyt on lakannut moisia puhumasta kun on ystävystynyt työkaverinsa kanssa, joka on 10 vuotta nuorempi nainen. Tässä odottelen että milloin eroilmoitus tulee ja mies jättää minut. Harmittaa olla itse rupsahtanut nelikymppinen joten kaipa se on väistämätöntä. Henkisesti olen jo valmistautunut eroon. Meillä on lapsi.
Itse olen juuri samanlaisessa tilanteessa, paitsi että olen mies. Nelikymppisiä ollaan, vaimolla on läheinen työkaveri, sinkkumies, jonka kanssa yhteiset viestimaratonit iltaisin ja yhteiset työpäivän jälkeiset harrastukset. Minulle vakuutellaan, että kavereita ovat vain. Tässä sitä sitten odotellaan mitä tapahtuu, meilläkin on yhteinen lapsi, ehkä sen vuoksi en vielä en ole eroa saanut aikaan vielä. Vastauksena tilanteeseen olen alkanut pitämään itsestäni huolta, kasvattanut kunt
Niinpä, ei voi pakottaa. Kyllä puolisolta pitäisi voida odottaa sellaista käytöstä, että ei loukkaa toista. Tää tilanne syö henkisesti kun ei oikein tiedä mitä tulee tapahtumaan.
Pitäisi olla jokin sivusto tai sovellus, jossa meidän tilanteessa olevat ihmiset saisivat kohdata, jakaa ajatuksia ja ystävystyä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoilla ainakin juorutaan, jos nainen on ystävällinen miestyökaverilleen. Tai se näyttää olevan sallittua joillekin naisille mutta toisille ei. Joistakin naisista aletaan juoruta nopeasti, että nyt se yrittää vampata tuon Erkki-paran ja kukahan on seuraava uhri.
Minulle on käynyt työpisteelläni niin, että nainen on sanonut ihan ääneen, että pitää lähteä tästä jatkamaan matkaa ennen kuin työkaverit alkavat juoruilla. Naisvaltainen ala.
Vierailija kirjoitti:
Jos heteroista puhutaan, niin kyllähän väistämättä jännitettä on. Mitään ei kuitankaan välttämättä tapahdu. Ei ole mitään luonnonlakia, että väistämättä kompastuu samaan sänkyyn. Ei sillä, jos molemmat on sinkkuja niin mikäs siinä. Mutta jos vähintään toinen on parisuhteessa, niin rajoista on pidettävä huoli. Että ei esimerkiksi päädy tilanteeseen, missä on kahdenkesken ja molemmat humalassa.
Totta. Toisen osapuolen tai molempien vahva humalatila lisää riskejä. Jälkikäteen sitten hävettää. Itse vältän aina työpaikan pikkujouluja.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulle riittää jännitteen aikaansaamiseksi se, että toinen on sitä sukupuolta mitä parinvalinnassa preferoit ja kontrollisi muutenkin niin huono, että on rajoitettava itseä, niin älä sitä nyt meihin muihin yleistä.
Periaatteessa voivat mutta kyllä aina mies on näissä kaverisuhteissa on valmis panemaan jos nainen sitä haluaa. Harvoin miehet ovat rumien naisten kanssa hyviä kavereita. Ja kun miehenä tietää miten miehet ajattelevat niin en ole kovin innoissani siitä että nainen viettää aikaa paljon muiden miesten kanssa. Rajan vedän siihen että ei juomaan tai varsinkaan yökylään eikä semmoista että jokapäivä vietetään aikaa jonkun toisen miehen kanssa ja naiselleni se on kaikki ok.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa voivat mutta kyllä aina mies on näissä kaverisuhteissa on valmis panemaan jos nainen sitä haluaa. Harvoin miehet ovat rumien naisten kanssa hyviä kavereita. Ja kun miehenä tietää miten miehet ajattelevat niin en ole kovin innoissani siitä että nainen viettää aikaa paljon muiden miesten kanssa. Rajan vedän siihen että ei juomaan tai varsinkaan yökylään eikä semmoista että jokapäivä vietetään aikaa jonkun toisen miehen kanssa ja naiselleni se on kaikki ok.
Juuri näin. Eikä ne naisetkaan kyllä ole pyhimyksiä. Olen seurannut vierestä kolmen siskoni menoa ja huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Miespuolinen kaverini oli avoliitossa. Yksi heidän yhteinen tuttu mies kyläili heillä paljon, myös silloin kun kaverini ei ollut kotona. Kaverin avovaimo halusi erota pari vuotta myöhemmin. Alle puoli vuotta eron jälkeen kaveri sai kuulla, että ex-avovaimo oli jo raskaana tuolle ahkerasti kyläilleelle miehelle...
Avokki alkoi juosta työpaikan kundien kanssa säbä-peleissä yhtenään. Oli kai siellä ainoa nainen. Halusi erota reilun parin vuoden harrastelun jälkeen. Oli helppo päätellä, kenen kanssa oli ollut erityisen kiva pelata, sillä tämän kundin nimen kuulin eka kertaa vasta eron jälkeen, vaikka oli porukan kantavia voimia. Muista kundeista oli kyllä puhunut ääneen harva se viikko. Tämä, josta oli vaiettu parisen vuotta, oli tietenkin isokokoinen ja lipevä p-anomies. Jäi huono maku suuhun, mutta samapa tuo. Nyt onnellinen sinkku.
Työkaverini mies oli niin mustasukkainen minusta, että kävi näyttämässä nokkaansa työpaikallamme. Näin analysoi toinen työkaverini. Olin kieltämättä ollut hyvää pataa kyseisen naisen kanssa. Otin sitten hieman etäisyyttä naiseen, jotta miehensä mielikuvitus ei laukkaisi liiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin (nainen) ajattelen aina välillä seksuaalisesti joitakin miespuolisista ystävistäni, mutta ei se ystävyyttä estä. Eikä edes tarkoita, että yrittäisin oikeasti päästä sänkyyn heidän kanssaan, saati sitten suhteeseen.
Jos on edes suunnilleen sinut seksuaalisuutensa kanssa ja osaa käyttäytyä, niin joku ohimenevä fantasia ei pilaa ystävyyttä. Ihastuminen tai jonkun tietyn ihmisen pakkomielteisesti himoitseminen voi olla eri juttu, mutta siitähän ei ole kyse, jos näitä haaveita on kaikista ympärillä olevista tietyn sukupuolen edustajista.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tämän saman kysymyksen kysyminen vuodesta toiseen ja miesten kieltävät vastaukset siihen.
Osa miehistä tuntuu olevan ihan vilpittömästi sitä mieltä, että mies haluaa seksuaalisesti kaikkia maailman naisia. :D
Mun miespuolisilla ystävillä on kyllä ihan omat kriteerinsä kumppanille/s eksiseuralle siinä missä minullakin. Ovatko he siis jotenkin epänormaalin nirsoja, kun en täytä sillä saralla heidän kritereejään? :D
Tunnistan tuon saman asian, kyllä niitäkin miehiä löytyy, joilla on kriteerit noille asioille ja kaverinainen ei välttämättä niitä täytä, joten se pysyy kaveruutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miespuolinen kaverini oli avoliitossa. Yksi heidän yhteinen tuttu mies kyläili heillä paljon, myös silloin kun kaverini ei ollut kotona. Kaverin avovaimo halusi erota pari vuotta myöhemmin. Alle puoli vuotta eron jälkeen kaveri sai kuulla, että ex-avovaimo oli jo raskaana tuolle ahkerasti kyläilleelle miehelle...
Tästä tapauksesta vielä jatkaakseni: ilmeisesti tässä tapauksessa kaverin nainen kannatti viedä röyhkeästi, sillä ovat olleet yhdessä jo 10 vuotta ja neljä lastakin. Kaverikin löysi pian uuden naisen, mutta ei ole perustanut perhettä.
Voihan sitä olla harrastus ystävä , työ ja koulu kaveri. I