___TERHOJEN TORSTAI___
Kommentit (32)
Juu meillä kanssa harrastetaan tuota hirven lihojen kanssa touhuumista. Mun oma isä metsästää ja siitä aina välillä irtoo meillekin hirveä ja peuraa. Vaikka mä saankin lihat valmiiksi " siivottuina" ja puseissa pakastettuna, putsaan silti vielä kalvoja ja rämmäleitä niistä, kun mieheni on niille niin allerginen. Mua tosin ällöttää siinä raa' assa hirvessä, ja eteenkin peurassa se lihan haju...Voi olla, että näin tiinenä ollessa saattas palottelu jäädä. Lihan makua ei kyllä voita mikään, on mun mielestä maukkainta lihaa, mitä pataan ja grilliin voi pistää.
Meillä muuten neiti (viime talvena 4 v.) matki isoisäänsä omissa leikeissään: Tyttö oli saanut joulupukilta sellasen sulosen karvalelu-poron. Niinpä sitten yks pimeä talvi-ilta neiti istui olkkarin lattialla, kurahanskat käsissä ja poro sylissä, ja " viipaloi" poroa leikkiveitsellä. Kysyin, että mitäs puuhailet. Johon neiti topakasti :" Mä purkaan tätä peuraa!" Oli nimittäin muutama viikko tätä ennen nähnyt, kun isäni paloitteli meille jäistä peuran ruohoa. Ja minä ja mieheni pusitettiin sitten lihoja ja jauhettiin itse jauhelihaa.
Äitee ja " Aatu" 24+6
[color=8B7B8B]Taas on vierahtanyt varmaan viikko kun viimeksi täällä luurasin.
Sokrujen kanssa täällä on vissiin alkanut painimaan yksi sun toinenkin. Itsellä menevät ylärajaa, varsinkin aamuisin. Yli 6 joka aamu tai vähintään 5.6. Iltadieettiä on tässä vedetty eli ei kuuden jälkeen syötävää, mutta sitkeesti toi arvo vaan ylärataa vetää :/
Päiväarvot puolestaan kohdallaan, taitaa olla mussa jotain vikaa vikaa..
No ensi viikolla on äippäpolilla kontrollikäynti + sokeriseuranta niin saapi kysellä ja kuunnella *hmpfh*
Paino on pysynyt samassa koko ajan eli yhtään ei oo tullu lisää.
Kumma kun ei oo tullu mitään mielitekoja, no onneksi tietysti ei. Eli oon aikasta hyvin pystyny välttään mässäilyt ja liiat herkuttelut.
Täällä on hyvä kasviruokapaikka jossa käyn päivisin, aina on jotain lämmintäkin kasvis yms vuokaa ja lisukkeeksi salaatteja oman valinnan mukaan. Toki niinkuin tänäänkin oli punajuuri/jauheliha pihvi lämpimänä ruokana, ettei mitään vegaanijuttuja sentään.
Tosi hyviä ja saa syödä ihan kukkuralautasen. Oon varmaan pari viikkoo nyt käyny säännöllisesti ja tuntuu että mahassa on liikkeet vilkastuneet huomattavasti. Nimittäin tein semmosen huomion, että kun viikonloppuna tein muusia, lihapullia yms kaikkea hyvää ja söin sekä la että su päivällä yhtä ison annoksen -no ei kaikki kyllä mahtunutkaan edes mitä lautaselle lippasin- niin vaavin liikkeitä ei juuri tuntunut koko viikonloppuna! Ihan kuin olisi ollut horroksessa koko vkl.. Eli kai tuo ravinto vaikuttaa.
Jaa juu ja tuota kasvisjutskaa aloin kokeileen noiden sokereiden takia. No ei ainakaan vielä oo vaikuttanu alentavasti..
Ai niin mun on ihan pakko kysyä teiltä että onko ikinä teille tullut semmosta ja tiedättekö mistä johtuu -itse epäilen nyt tuota kasvisruokavaliota- että uloste olisi mustaa !!!??? Siis ihan mustaa, niinku olisi lakritsia vetänyt kilon pussin ja sen jälkeen on vessanpytty aika dramaaattisen värinen ;-)
Muuten on ihan ok, ei siis ripulia saati ummetusta, mutta tuo väri on aikasta järtsy :/ Eihän toi Obsidan (rauta) voi tuota väriä aiheuttaa kuitenkaan...?
Aion kyllä -naurunalaiseksi joutumisenkin uhalla- kysyä sitä ensi viikolla äippäpolilla.....
[b]Sinda[/b] osanottoni pappasi johdosta.
Gallubit ovat vähän menneet nyt ohi meitsiltä, mutta kiinnitin huomioni keskusteluun, jota on käyty terhojen keskusteluista eli oamsta navasta ja ulkopuoliseksi tuntumisesta. Hmm... syyllistyn useinkin ainakin omien juttujeni kertomiseen, toisinaan kommentoin kovastikin muiden kuulumisia -kuinka kulloinkin. Ja olovana niin ne muutkin tekee, tuskinpa täällä on sen kummemmin mitään " kommentointikuppikuntia" jotka kommentoivat vain tiettyjen henkilöiden jutstkoja jne.. En ole osannut tuntea itseäni ulkopuoliseksi vaikka juuri minun jutskoja ei jollain kertaa olisikaan kommentoitu. Monasti kerrottu asia vaan on semmosta, ettei siihen ole lisättävää =)
Niin ja ihan niinkuin Ardisiakin sen sanoi, että tulee vaan joskus kirjotettua ummet ja lammet eikä oikeasti edes odota että sitä sen kummemmin kukaan kommentoi. Kiva kun saa välillä purkaa oloaan ja juttujaan!
VOi hurja kun piti valvoa viime yö. En kyllä oikein tiedä syytä, mutta vaavikin mullisti koko yön oikein touhukkaasti mahassa. En kyllä tiedä että kumpi piti kumpaako hereillä :/ Sitten alkas ottaan kupoliin ukon kuorsaus, tiedättehän kolmen neljän välissä yöllä kun ei oo silmällistäkään nukkunu, niin alkaa yhtäkkiä potuttaan niin rakkaasti kaikki, siis ihan kaikki! Menin soffalle päiväpeiton kanssa maate jo senkin takia, etten vaan koppaa ukkoa kuonoon kesken sen unien kun niin otti päähän sen nukkuminen =D *tosi loogista, sallittakoon raskautetuillle*
Nyt pitää sinnitellä vielä hereillä, että saa ens yön nukuttua. Arvatkaapa vaan olisiko tehnyt mieli ottaa " pikku" tirsat kun töistä meni kotiin... Varmaan nukkuisin vieläkin ja kukkuisin taas seuraavankin yön...
Miten muuten teillä neuvolassa mitataan se sf-mitta? Meillä on ihan vanhanajan mittanauha =) Viime viikolla kun oli neuvola niin vakiterkan lisäksi oli harjoittelija ja ne sai 3cm eron sf-mittaan kun molemmat mittasivat.. Eli ei kaiketi oikein tarkkaa touhua sekään..
KÄÄÄK mitä kolarireisuja teitillä on ollut. Onneksi ei oo itte tullu ajeltua minnekään ulos, kerran oon nukahtanut rattiin muuta heräsin onneksi siihen kun apukuskin puolella ropaji hiekka auton pohjaan...se herätti kyllä kummasti...
Vierestä oon kyllä joutunu todistaan kaikenlaista, en tiedä miten oon osunutkin aina paikalle.. Kerran yksi autokuski sai risteyksessä sydänkohtauksen autonratissa ja kuoli siihen kadulle. Ambulanssin tuloon saakka pysyi hengissä mutta eivät sitten saaneet elvytettyä vaikka siinä kadulla tekivät kaikkensa.
Siitä ei mennyt kuin pari viikkoa, niin melkein samassa risteyksessä mun ohi pyyhälsi suojatielle fillaristi ja ajoi suoraan auton alle. Oli hurja näky kun lensi tuulilasiin ja siitä auto yli. Kaveri istu lennon jälkeen tiellä pikkusen sen näkösenä ette mikä maa mikä valuutta. Kun kysyin että sattuko niin tuli vastaus EI OLLENKAAN ja silmät kuin teevadit. Myöhemmin selvisi että lievä aivotäräys ja molemmat reisiluut murtuneet =) juu ei sattunut, ei..
Kerran kouluun mennessäni -Vaasaan- joku nuori hemmo teki oikein harakiriohituksen autojonon ohi ja lumisateessa ja ylämäessä tulikin auto vastaan. Itse olin kyseisessä jonossa kolmantena -rekka ekana- ja siinä elettiin filminauhana ainakin pari viikkoa elämästä kun kerkesi tajuamaan että nyt taitaa käydä pahasti. Kaikki luistelivat ja olivat poikittain mutta aivan käsittämätön onni oli kun kukaan ei kolaroinut keskenään eikä kenellekään käynyt mitenkään. Kaikki pysähtyivät tienposkeen -no se rekka mennä hiiihti monta sataa metriä ennenkuin psähty- ja se ohittajahemmo oli ajanut syvälle lumipenkkaan. Osuin sen auton luo ekana ja jätkä yritti sytyttää tupakkia mutta kädet sheikkasivat niin ettei sytkä osunut lähellekään. Tilanteen kruunasi se, kun rekkakuski tuli sieltä autonsa luota ja tempas hemmon rieveileistä ulos autosta ja alko semmonen huuto ja mekastus kun se pikkusen ripitti poika-raukkaa! Taisi olla aikamoinen opetus...
Jaa ei oo muuten kuin ehkä vuosi kun töihin mennessäni -ukko vielä heitti mua- niin eräs rouva ajoi pyörällä suoraan auton eteen suojatiellä. Päälleajaja oli meidän edessä. Mentiin kattoon miten kävi ja soitettiin ambulanssi. Ulkoisesti ei näkyny mitään kuin naarmuja kasvoissa ja kädessä mutta valitteli lonkkaansa ja selkäänsä. Ei annettu hänen nousta sieltä maasta, kun ei koskaan tiedä mitä on käynyt jne.. Huvittavin asia tässä tilanteessa oli se, että tien toisella puolella oli poliisiasema. NO ensinnäkin, kävin KAKSI kertaa pyytämässä poliisia (siis ihan menin koputtaan oveen ja pyysin henk.koht.) tulemaan siihen kans, kun tottakai liikennehän siinä jumittui. Ja ne eivät jukoliste viitsineet tulla ulos sieltä ees kattoon miten kaikki oli käynyt! Totesivat että tilannehan näyttää olevan hanskassa... otti vähän päähän niiden asenne. Ooteltiin sitten ambulanssin tuloon saakka, ohajiltiin autoja ja välillä piti vielä rauhotella sitä toista autokuskia joka itki ja poraji kun oli ajanut toisen päälle... Ambulanssi ei onnex kestäny kauaa niin pääsi itsekin lähtemään.
Mutta hauskin juttu on ollut ehdottomasti n. viisi vuotta sitten heinäkuussa, ku fillaroitiin kavereille perjantai-illalla kylään. Hokattiin pyörätieltä, että ojassa makaa mies. Tottakai mentiin kattoon, että mitä on käynyt. Luultiin että on tajuton tms. Huudeltiin korvan juuressa ja varovasti taputeltiin poskelle ja hartioihin kun huomatiin että hengittää se ainakin. Yhtäkkiä sieltä silmät avautu ja äijähän olikin niin tuhannen tuiterissa ja ottiki nokosia. Mitään muuta ei äijän suustä kuulunut kuin *painukaa v***ttuun shiitä määkimäshtä* .. JEP !
Huh huh, kyllä nyt alkaa nukkumatti koputella siihen malliin että taitaa olla paras mennä oikeasti nukkumaan. Romaanihan tästä taas tuli, mutta puolustukseski voin todeta että mähän käyn vaan kerran viikossa =D heh heh.. viimestään ens viikolla kuulette äippäpolikuulumisia ja mielenkiinnolla odotamme että antaako lääkäri tällä kertaa katsoa ultrakuvasta vaavin kuvaa...
[/color]
Mary 26+1
Pihatalkoista selvitty, tulihan oltua lähinnä työnjohtajana. Vähän lakaisin käytävää ja se jo sai supistelemaan :-/ No onneksi pienessä yhtiössä kaikki tietää tilanteen ja ymmärtää.
Zatu - mulla vähän sama juttu, jos jotain saa päähänsä se pitää tehdä heti. Mies on mullakin semmoinen että joo kohta ja usein käy niin että teenkin sen sitten itse.
Mieletön - kurja juttu ettei mitään selkeätä helpotusta tullut. Oletko kokeillut mitään ruokavaliojuttua tai saako jotain luonnonmukaista lääkettä tms. Valitettavasti ei ole silleen kokemusta... Pitkä aika vaan kärsiä jos mitään ei voi ennen synnytystä tehdä.
Meillä on mies aloittelemassa metsästysharrastusta, saa nähdä tuleeko sitten jotain saalistakin. Kerran olen ankkapaistin tehnyt ja jänispaistia syönyt, olen kyllä sanonut että saa itse hoitaa nylkemiset ja muut valmistukset :-)
Eipä ihmeitä tänään, huomenna reissun päälle.
t. M & A 28+3
Juu siis kyllä se väritys taitaa olla juuri rautavalmisteen ansiota. Mulla ainakin muuttunut väri jo heti eka pillerin ottamisesta. Tästä raskaudesta en ole vielä rautaa aloittanut. Hb 113 ja vielä seurataan. Onko sulla muuten vaikuttanut vatsan kovuuteen jotenkin tuo Obsidan? Mulla on se käsitys, että ko. valmiste olisi vatsaystävällisempi kuin jotkin muut.
Äitee ja " Aatu" 24+6
Fable: Onneks ei käyny kolarissa ittellenne mitään. Tuon takia mie en aja enää juurikaan autoa milloin ollaan liikkeellä miehen kanssa. Voin pitää vyötä vähän toisella kädellä pois mahan päältä. (Tähän asti mie olen ajanut meidän lähes kaikki ajot) Yksin tietenkin kun on liikkeessä niin pitää ajaa.
Ceciliah: Olit käynyt kommentoimassa masukuvaa. En tiedä kumpi tulossa kun ei suostunut tulokas raottamaan jalkojaan rakenneultrassa. Pitää kysyä näkyykö seuraavalla lääkärikäynnillä selvemmin. (meillä ultrataan joka lääkärikäynnillä) Jos mummolta kysyy niin tyttö tulee, en tiedä mihin perustaa aavistuksen.
Tsemppiä läheisensä menettäneille ja huonokuntoisten sukulaisten voinnista huolehtiville.
Hyvää viikonloppua kaikille. Huomenna pitäs lähteä mökille viettämään viikonloppua.
birgit ja pörrö 25+0 Jee Jee, viikot vain lisääntyy
Heippa kaikille terhoille!
Olen siis uusi joukossanne, vaikka itsestä tuntuu että olisin tuntenut monet jo pitkään, sillä ketjua olen lukenut raskautumisestani lähtien :) Nyt vasta kuitenkin tohdin kirjoittelun aloittaa, kotitietokone ollut vaiheessa puolisen vuotta enkä ole työaikaa hmm.. uskaltanut kirjoitteluun laittaa.
Olen siis 30-vuotias kuten myös mieheni ja esikoista jännityksellä odotellaan. Sairaslomalla olen joutunut olemaan paljon, nytkin siis, ja oikeastaan Mielettömän kysymys vauvelin stressaantumisesta äipän kipuiluun ajoi minut kirjoittamaan. Minulla todettiin viikolla 14 vatsanpeitteiden tyrä ja se tyrän pahus on aiheuttanut vatsan kasvun myötä kamalia kipuja, joihin onneksi lepo auttaa. Mutta mieli on ollut todella matalalla kun liikuntaan tottuneena en ole mitään voinut tehdä ja se paino (hui kauhistus) hipoo näillä viikoilla 8-9:ää kertynyttä. Tyhmäähän tällaista on jahkailla eikä kukaan varmaan vastausta tiedäkään, mutta toivottavasti tulevasta vauvelista ei tule stressipeikkoa ja ahdistunutta tapausta.
Kurjia nuo läheisten menetykset joita jotkut tammenterhot ovat joutuneet kokemaan, voimia teille!
Noniin, toivottavasti saan viestin nyt lähtemään niin kuin pitää, tää on ihan eka kerta kun mihinkään keskusteluun osallistun, joten olkaahan pitkämielisiä jos törppöilyjä tulee!
nyssäkkä ja " simppa" rv 25 tasan :)
Kauheelta kuulostaa toi sun vaiva....Olen kuullut joskus noista tyrä jutuista, että ovat hurjan kipeitä. Siis oikeesti mulla on koko ajan sellanen skitso olo niinä päivinä, kun kierin sängyn pohjalla tuskissani, että varmaan vauva saa jotain stressihormoonia ja sitten se vaan huutaa kurkku suorana, kun tähän maailmaan pääsee. Esikoinen oli tosi helppo raskautta myöden (ns. hämäyslapsi), joten tämä sitten tulee olemaan siskonsa vastakohta. Ei sais maalata piruja seinille, mutta ei omille ajatuksille voi mitään.
Samoin ajattelin eilen, että ei tämä lapsen saanti ole tämän arvoista, että tämä mukula jää kyllä tasan tarkkaan viimeiseksi, vaikka kolmesta olen jo kauan haaveillut. Mulla tulee aika ajoin sellanen perusnegatio koko tätä raskautta kohtaan. Kivuttomina päivinä jaksan kuitenkin iloita jo komeasta mahastani, joten eiköhän se vaavi saa edes jotain positiivisiakin fiboja - hope so!
MIRABELLA:
Kiitos myötätunnosta. Ruokavaliooni kuuluu kasviksia ja hedelmiä sekä täysjyvää kiitettävästi ja olen nyt tän vaivan alettua lisännyt sen visiblin-valmisteen mun ruokavalioon, joka pehmentää massaa, sitomalla nestettä suolesta. Eli vatsa toimii siis periaatteessa ihan tyydyttävästi, jokatoinen päivä. En muuten kestäisi jokapäiväistä toimitusta, koska tää kipuilu liittyy just ison hädän jälkeiseen olotilaan, joka helpottuu n. 6 h kuluttua vessareisusta. Toivon, että kipuaika taas lyhenee, kun saan/uskallan aloittaa noi puuduttavat voiteet taas ensi viikolla...
Nyt pitää mennä jo pötkölle, kun BB:kin alkaa kohta. ÖITÄ!
Äitee ja " Aatu" 24+6
Oli jo päivällä neuvolareissun jälkeen tarkoitus tulla laittaan kuulumiset, mutta sitten aika vierähti ;) Otin pienet iltapäiväunet, käytiin pienellä iltakävelyllä KOKO perheen voimin ja puhuttiin lapsien kanssa mun vanhempien kanssa videosamtaali, kestoa reilu tunti :)
Nyssäkkä: Tervetuloa joukkoon!! Varmasti teitä takavasemmalla tarkkailijoita on useampiakin, ihan ymmärrettävää, ettei ole aikaa kirjoittaa. Jo näitten viestien läpilukemiseen tarttee aikaa. Mutta sitähän meillä sairaslomalaisilla on paljon, mihin se sitten ikinä hupeneekin?! Inhottavan vaivan olet riesaksesi saanut =I
Mieletön: Taisinkin sulle/marialle pari vkoa sitten mainita, etten ole ikinä pukamista kärsinyt. Nyt perun sanani: Taidan tietää, mitä ne on.. Sen verran on ollut " kirpeitä" veskireissuja viime viikon aikana. yritä jaksaa seuraava puudutteeton viikko, jospa se sitten SE salva auttaisi taikka lääkärit keksisivät jonkin muun keinon taltuttaa ne rypäleet. Auts :(
Ariella: Kamalasti voimia teidän reissulle. Ja anna anopille iiiiso hali meidän perheeltä. Muista, että jos käy liian raskaaksi olla sen syvimmän surun " keskellä" , niin hae jostakin rauhallisempaa ympäristöä tytön kanssa. Ettei tule mitään hämmennys- fiilaria, se saattaa pikkuisesta tuntua kummalliselta kun on paljon surevia läheisiä aikuisia ja lapsia ympärillä. Ajakaa varovasti kanssa!
Zatu: Ai että teilläkin mies hoitaa saunan siivouksen? Niin meilläkin! Siitä asti, kun sauna valmistui 2v sitten, mies on pessyt sen joka ainoa kerta (kehoittamatta :) Yöks kun kuulostaa " pahalta" tuo lihoittelu. Mie en kestä ees raakaa jauhelihaa käsitellä " tässä tilassa" ;) Muuten, sun saama arvio päiväkotimaksusta kuulostaa munkin korvaan ihan suhteelliselta. On varmasti joka pennin arvoista tuo hoito.
Huomisesta.. En ollut ees vielä ajatellut että on perjantai 13. pvä ;) Ei ole vielä koskaan mitään kauheuksia omalle kohdalle sattunut tuona päivänä niin ei auta olla varovainen! Onko jollakin päinvastaisia kokemuksia tuosta epäonnen päivästä?!?
mary: Terve! Mukava, että piipahdat täällä aina silloin tällöin ;) Rautatabletit muuten värjää ulosteen mustaksi, olen ma kuullut, eli et ihan tyhmiä kysele ;)
Mun piti varmaan kommentoida paljoa muutakin, mutta ikäänkuin aivot tyhjeni tässä kirjoitellessa... Ääääh.. Menis lämmittämään kauratyynyä, saa sen mukaan kohta omaan sänkyyn, ukko ei varmaan vielä hetkeen tule lämmittämään ;)
Ardisia ja luukas rv 25+4
[color=blue]Mieletön [color=violet]joskus muistelen kuulleeni ettei pukamia voi operoida raskauden aikana vai muistanko väärin. Tosin ohan käytännöt voinu muuttua. Toivottavasti se uusi lääke auttaa.
Mua ei nyt ällöttäny raa´an lihan haju kai, koska lihaa ei ollu hirveesti. Viime vuonna anopin kans leikeltiin ihan älytön satsi niin sillon tuntu ettei sitä hajua kestä :/
;) lapset herkästi ottaa mallia isommista esikuvista. Mä oon ite joskus pienenä kääriny muka sätkää, ku oon nähny isän niin tekevän. Olin repiny paperisäkistä palasen ja laittanu jotain vasikoille tarkotettavaa suurustetta siihen sisään.
[color=blue]Mary [color=maroon]Obsidan ainakin värjää ulostetta, mutta en muista värjääkö ihan mustaksi. Akan aikaan tuli syötyä kyseisiä tabuja niin aika kultaa muistot :D
Voisko sen sf-mitan mitata muuten ku mittanauhalla? Varmasti riippuu mittaajasta lukema ja luulis, että aika arvio mittauksia nuo on. Vaikuttanee odottajan asentoki siihen ja jos välillä korjaa asentoa ja kohta mitataan uudestaan niin sekin voi aiheuttaa heittoa. Luulen.
[color=blue]Nyssäkkä [color=violet]teretulemast rohkeesti joukkoon :) Tänne vaan kirjottelemaan kuulumisia. Kuten oot varmaan huomannu ettei täällä kovin tiukkapiposta porukkaa oo :D Jos haluut vastailla hirveesti kysymyksiin niin laitappa hakuun tammenterhot 2007. Pitäs siten löytyä ystäväkirjanen.
[color=darkviolet]Kyllä mä oon sit herkkuperse :/ äskön taas napsin sipsejä. Vaikka ei hirveesti etes tehny mieli niin piti niitä kupoliin ahtaa.
Ohoh! Ukko tuossa kyseli tarvinko huomenna pirssiä ja sit tuumasi ettei mun kannata kyllä kotoo mihkään lähtee. Kotona ku ei varmaan sattus mitään (pe 13 päivä). .enpä ois uskonu, ett se puoliksi leikillään nyt noin varjelevaksi alkaa.
Piti jo hoitosysteemistä aiemmin naputella, mut kuinkas ollakkaa taas tää hatarapää unohti!! Niin siis ukko meinas ettei kannata lopettaa virikehoitoo. Sen mielestä mä ja akka oltas varmasti aina napit vastakkain sen tullessa töistä. Enpäs väitä vastaan. Ja ei tuo nyt niin kallis oo, se vaan tuntuu nyt, ku mun tulot ei oo järin suuret. Ja menoja on nyt ollu liikaa ylimääräsiä. Eli kai se tästä tasottuu.
Ukko lähti käymään tallissa kurkkaan konepellin alle. Ja just tänään ku mä olin aatellu ettiväni himoni jostai. Kohta en varmaan enää jaksa. .Kuulostaapa tosi innostuneelta ;D
Nyt mie lähen tästä höpöttelemästä joutavia ja laittaan niitä hirvenlihoja uuniin muhimaan.
Öitä * * *
ne neuvolakuulumiset:
RR 120/70, hemppaa ei otettu eikä pissaa kun ne oli 2 vkoa sitten ok. SF- mitta 25cm, sama kuin 2vkoa sitten ja painoa -1000g!!!!! Kuten arvelinkin, tästä ei neuvolantäti ilahtunut, vaikka kuinka selitin olleeni mahataudissa (suoraan sanottuna mun ruokahalut on edelleenkin kateissa). Luuli, että nyt panttaan syömisiäni kun viimeksi olin niin järkyttynyt mielestäni ososta painonnoususta (mulle on tullut noin 6kg alkupainosta, joka oli jo pikkaisen normaalipainoani korkeempi. Eka neuvola rv12 tai jotain?). Tuo SF- mitta on nyt keskikäyrällä. Se oli vähän huolestuneen oloinen tuosta kasvun taantumisesta, mutta rauhoittui sitten.
Muutenkin mun on välillä hirveän vaikea jaksaa mun neuvolantätiä. En mä sitä montaa kertaa vielä kyllä tavannut ole, mutta jotenkin ei kemiat synkkaa ollenkaan. Mutta mutta.. Eipä varmaan kannata enää vaihtaa. Päinvastoin sain heti hyvän kontaktin sen pelkopolin kätilöni kanssa, oispa ihana jos se olisi työvuorossa mun synnytyksen aikaan.
Niin, ja joudun keuhkoröntgeniin rv28. Koska tulen maasta, siis suomesta, jossa esiintyy PAAAALJON tuberkuloosia (siis mun neuvolantäti ja muitten Ruotsin terveysviranomaisten mielestä?). Ja vaikka mut on sitä varten rokotettu sekä viime vuonna rokoitteen teho on tarkistettu (töitten puolesta pitää olla voimassaoleva rokote). Ärsyttää niin vietävästi kun suomalaisia täällä edelleenkin pidetään niin samana asiana kuin Venäjää. GRRRRRRRRRRRR. Tekis mieli ihan piruuttaan olla menemättä koko röntgeniin, mutta ajantappamiseksi sen taidan tehdäkin. Onko jollakin kokemusta tällaisesta tuberkuloosikokeesta??
Mutta nyt sänkyyn... Öitä.. ZZZZZZ...
[color=maroon]Ja ehei meillä ukko normaalisti mitään oikeestaan siivoile, tosin enpä haluaiskaan. Ku musta vaan tuntus, ett perässä pitää mennä ja siivota paremmin :O Mä oon ihan liian tarkka tai siis tykkään siivota a i n a nurkasta nurkkaan.
Ei tää masu mua estä vielä touhuamasta, mut ku jostai syystä systeri ja äitiki sano ettet kai sä ite saunaa pese. .mut ukko oli liian saamaton niin kerkesinpä sitte. Sen mielestä sitä ois etes tarvinnu. Yhteen aikaan pesin varmaan kerran/kk, mut sit se harveni. Lauteet on apassia ja ne alkaa ajankuluessa haiseen pisulle ellei hoida hyvin. Siksikin pitää harjata niitä suht usein.
[color=darkviolet]Ja nyt mie ihan varmasti meen häiriköimästä ;)
Tere!
Mulla oli eilen myös nla ja lääkärin vastaanotto. Meni koko touhu pelkästään niistä pukamista vehkomiseksi, joten eipä muistaneet edes sf-mittaa ottaa meikäläisestä...Mulla on siis joka toinen päivä tuskaa ja joka toinen päivä ihan loistava olotila. Eilen oli täysityö, että kivuiltani sain tsempattua itteni sinne neuvolaan. Lääkäri ei sitten saanut tutkittua peräaukkoa, koska kipu on niin hurja, että koko lihaksisto vetää kramppiin, eli sama juttu kuin pari vko:a sitten kirurgin vastaanotolla. Niinpä tämä nla-lääkäri soitti synnytyssairaalani ä-polille ja kyseli neuvoa. Sanoivat, että kirurgin hommiksi menee ja pukamat pitäs jättää ulkopuolelle, jos niille haluaa tehdä jotain :O Ja mitenköhän hoidan ja sinnittelen itteni sinne sairaalaan, kun on kipeä rypälekasa hanurissa? Kyllä menee niín hurjan kuuloseksi. Joten lääkäri käski mun vielä tarkkailla tilannetta ja koittaa jaksaa...
Odotan siis innolla ensi viikkoa, että pääsen käyttämään taas puuduttavaa pukamalääkettä Neoproctia, joka pitäis olla kaikkein puuduttavin ko. valmisteista. Lopetin siis viime viikolla vastaavanlaisen tuotteen käytön, koska pelkään, että limakalvot alkaa olla koetuksella. Siispä tämä viikko kärsitään bepanthenin turvin ja kärsitään hammasta purren. Muuten kuulemma raskaus on ok, eikä lapsella hätää...Alkaa vaan mietityttää, että miten tämä äidin jatkuva kiputila vaikuttaa syntyvään lapseen? Onkohan pumpattu niin täyteen stressehormonia, että huutaa ja on levoton...Se nyt vielä puuttuis :(
No joo tästä tuli taas vali vali -tyylinen juttu, mutta jonnekin nämä fiilarit on vaan kiva raapustaa.
MARIA 79 ja muut, PAINOSTA:
Tuosta painosta piti kommentoida, että mulle on nyt tullut n. 8 kg eka neuvolakäynnistä, eikä siitä ole vielä toistaiseksi huomautettu, että olisi liikaa. Esikoisesta tuli 17 kg ja näyttäis tämäkin mennä samaan tahtiin, tosin aluksi toivoin, että jäisi alle +15 kg, mutta saas nähdä. Mulla on kans vähän toi sama juttu, että vitutukseen annan itselleni luvan herkutella. Ostan kauppareissulla esim. suklaata (mitä en siis normaalisti tee). Ja sitten tuo mies on kans paljon poissa, joten sekin vaikuttaa mielialaan + omat kiputilat. Tulee vähän sellanen " what the fuck" -fiilis, että kyllä tässä on tarpeeksi kärsitty, että pitääkö sitä nyt vielä syömisestäkin alkaa niuhottaa?
Muutenkin musta on outoa, että raskaana ollessa olisi jotenkin tavoiteltavaa välttää painon nousua...Eli sitä parempi äiti olet, mitä vähemmän painoa kertyy raskausaikana. Mun mielestä painonnousu on yksilöllistä, eikä sitä voi suoraan verrata kaverin kanssa. Musta tuntuu, että mulla on tullut pelkkiin tisseihin kilo/utare. Ja samoin rasvaa kertyi heti reisiinkin, kun olin plussannut. Ja sama tilanne se on laihtumisen kanssa, toisilta lähtee helpommin kuin toisilta. Menin esikoisen ollessa 4 kk painonvartijaryhmään tiputtamaan 11 kg ja alle puolessa vuodessa olin tiputtanut melkein -14 kg ja olin siis hoikempi kuin ennen ekaa raskauttani.
Eräs tuttavani kertoi artikkelista, jossa kerrottiin tupakoivista äideistä, jotka perustelivat raskaudenaikaista tupakointiaan sillä verukkeella, ettei lapsesta tule liian isoa ja että paino pysyy kurissa. Eikä liene terve esimerkki odottaville äideille myöskään malli Saimi, josta ei ulkoisesti, vaateet päällä pysty edes sanomaan, että olisi raskaana. Sorke kaikki Saimi-fanit tää ei ole henk.kohtasta, vaan mun mielipide.
Äitee ja " Aatu" 24+6