vauva herää joka yö samaan aikaan eikä rauhoitu ilman tissiä.. vinkkiä?!
elikkäs pyydän vinkkiä siihen että kun meidän kohta 7kk ikäinen on ottanut tavaksi että herää joka yö klo.24.00 tai 01.00, eikä rauhoitu muuten kuin saa tisua ja pääsee viereen nukkumaan. neuvolassa sanottiin että ei tämän ikäisen tarvitse saada öisin enää tisua. olisin vaan tahtonut saada jonkun konstin että miten saisin vauvan jatkamaan uniaan ottamatta aina viereen. tutti ei siis kelpaa.. olen myös yrittänyt kantaa pisin kämppää ja hyssytellä mutta ei auta. sitten otan kainaloon ja tisu suuhun niin siihen hiljenee =) toivottavasti joku ymmärtää. on vain niin kovin väsyttävää kun en itsekkään oikein saa nukuttua kun katson kelloa ja odotan että taas jässikkä kohta heräilee.
Kommentit (68)
Kyllä 7-kuinen vauva voi ihan oikeasti nälkäänsä tarvita rintaa yöllä kerran, parikin. Onko sinulla tunne, että nälästä olisi kyse? Syökö hän kunnolla, vai haluaako vain rinnan suuhun ja nukahtaa saman tien uudestaan päästyään viereesi?
Mikä sekään ei ole vauvan kannalta mikään hölmö juttu, tykätäänhän me aikuisetkin nukkua mielummin rakkaimpamme vieressä, mikseivät sitten ihan pienet vauvat, joille läheisyys on elinehto.
Se on sitten jokaisen perheen itse ratkaistava, miten paljon " sallii" tätä läheisyysimetystä öisin, ja millä keinoin yrittää sitä lopettaa jos ei salli (" tassuhoito" taitaa olla päivän virallinen suositus keinoksi, jolla sitä yritetään lopettaa).
Mutta voi tosiaan olla ihan nälkäkin. Neuvola on kerta kaikkiaan väärässä tässä asiassa. Kysypä kokeeksi, mistä tieto on peräisin, niin ei kyllä löydy muuta lähdettä kuin " no, no, no, kun minä sanon ja olen aina sanonut niin" .
Tai korkeintaan: " se ja sekin sanoo niin ja se on lääkäri!" . Mutta kun pidemmälle kaivelee, löytää ihan varmasti pelkkää tyhjää. Minkä tahansa ikäinen vauva SAATTAA nukkua yöt läpeensä (ja yö läpeensä on 6-7 tuntia, ei mitenkään välttämättä sitä pidempi jakso vaikka on sellaisiakin). Mutta lukemattomat äidit tietävät, että sanoi neuvola mitä tahansa, heidän lapsensa on kyllä tarvinnut imetystä yöllä pitkälle lähemmäs vuoden ikää, ehkä pidempäänkin jos imetystä on jatkettu lapsentahtisena ja kiinteitä on mennyt vähän.
Ja tuossa puhun nyt jälleen vain siitä ruoka-tarvitsemisesta.
mutta kun mielellään tämä mustasilmäinen äitipanda tahtoisi lähteä vaikka hiukan tuulettumaan joku kerta mutta kun on tosiaan oltava kotona aina tuohon samaan aikaan kun ei rauhoitu ilman tisua. en sitten tiedä, jospa se ajan myötä jäisi pois..
eikä äitikään oikein tahdo saada unta ilman että murunen tuhisee kainalossa =o)
sehän on hyvä, että on jokin keino, jolla vauva tulee tyytyväiseksi, ei itke ja jatkaa uniaan. Sitä kannattaa käyttää! Eikä siis tehdä asiasta ongelmaa;)
Imettävä äiti on aikalailla kiinni lapsessaan, se vaan täytyy hyväksyä. Aikaa myöten helpottaa...
Oletko koettanut siirtää imetyksen jälkeen kuitenkin takaisin (?) omaan sänkyyn? Kiedo vaikka vähän peitteeseen tms. ettei herää siirrettäessä lämpötilan vaihteluun (sinun vieressä lämmin, oma sänky kylmä). Saisit ehkä sitten paremmin nukuttua oman yösi?
Äiti-06:
mutta kun mielellään tämä mustasilmäinen äitipanda tahtoisi lähteä vaikka hiukan tuulettumaan joku kerta mutta kun on tosiaan oltava kotona aina tuohon samaan aikaan kun ei rauhoitu ilman tisua. en sitten tiedä, jospa se ajan myötä jäisi pois..
Sulla on vielä kymmeniä vuosia aikaa käydä viihteellä, mutta vain tämä vuosi aikaa imettää. Nauti siitä kun voit! Tämä aika ei palaa. Onneksi :-)
niin kannattaa olla ihan tyytyväinen. On tietysti vauvoja, jotka nukkuvat yönsä läpi jo kovin pieninä, mutta sitäkin enemmän useita kertoja heräileviä vielä reippaasti puolivuotisia. Meillä toinen heräilee vieläkin 2-5 kertaa yössä ja on 3 vuotta, kun taas nuorempi alle vuoden ikäinen saattaa nukkua heräämättä koko yön. Mutta sanoisin kyllä että vauvasi on tosi hyvä nukkuja jos kerran yössä herää.
Kressida:
Mutta voi tosiaan olla ihan nälkäkin. Neuvola on kerta kaikkiaan väärässä tässä asiassa. Kysypä kokeeksi, mistä tieto on peräisin, niin ei kyllä löydy muuta lähdettä kuin " no, no, no, kun minä sanon ja olen aina sanonut niin" .
Niin mistä on peräisin sun tieto, että yli 7-kuinen tarvitsee yöllä rintaa nälkäänsä?
Mun neuvolatäti ei muuten koskaan änkytä.
KL.
Kyllä sen nyt äiti tunnistaa, jos lapsi syö yöllä ahnaasti nälkäänsä. Silloin on ihan turha neuvolan tädinkään lyödä äidille sellaisia rätinkejä eteen, joissa todistetaan, että ei sen voi olla nälkä.
ellikkä olen siis onnellisessa asemassa kun pääsen näinkin helpolla. kiva kuulla =) ensimmäinen lapsi, niin ei oikein tiedä miten " kuuluisi" olla. olen vain usein kuullut ja lukenut joka puolelta että jotkut nukkuu yönsä kokonaan jo tuossa iässä jne. hän on vaan sellainen äidin kullanmuru muutenkin että nauttii kun saa köllötellä äidin kyljessä kiinni =) ja täytyy myöntää että kyllä äitikin nauttii ja nukkuu paremmin! täytyy tosiaan yrittää tuota että paketoi peittoon ja laittaa syötön jälkeen omaan sänkyyn. kukapa sitä ei nukkuisi lämpimässä jonkun toisen vieressä kuin yksin " kylmässä" sängyssä =)
sitten olisi toinen kysymys.. miten tissistä kokonaan vieroitus kävisi " helpoiten" ? on meinaa 2 hammasta alhaalla ja 3 ylhäällä edessä =) tuntuu meinaa ikävältä tuo tissin pureminen ja venytys =)
ettei sen tarvitse syödä keskellä yötä. Minä näkisin, että vauvallesi on tainnut vain tulla tapa tuosta yöheräämisestä, eikä sillä välttämättä ole niin suuri nälkä etteikö aamuun asti pärjäisi syömättäkin. Meidän vauva nukkui noin kolmen kuukauden ikäisestä lähtien täydet yöunet heräilemättä, mutta juuri 7-8 kk ikäisenä tuli sellainen vaihe, että alkoi heräilemään, ei jatkuvasti, mutta 1-3 kertaa yössä. Rauhallisiin uniin tottuneena yritin pari kertaa nukuttaa ilman imettämistä, mutta vauva alkoi huutamaan lähes hysteerisesti. Imetettäessä hän söi aika ahnaasti ja rauhoittui siihen. Noin kuukauden ajan jatkoin imettämistä yöllä aina hänen herättyään. Tuttava sitten sanoi, että kyllä vauvan saa helposti totutettua siihen, ettei yöllä ole tarjoilua vaan silloin nukutaan, ja siinä tekee palveluksen niin vauvalle kuin itselleenkin. Niinpä sitten yritinkin taas nukuttaa vauvan ilman rintaa, ja kas vain, se onnistuikin sitten ihan helposti. Meidän vauva on yöllä herätessään niin itkuinen, että ei rauhoitu sänkyyn, mutta sylissä keinuttelemalla rauhoittuu aika nopeasti ja saan siitä nostettua sänkyyn. Luulisin, että nuo yöheräämiset jäävät helpommin pois, kun vauvaa ei imetä. Imetän vasta sitten aamulla. Meillä vauva menee nukkumaan noin klo 21-22, heräilee pari kertaa yöllä, jolloin tuuditan takaisin uneen, ja klo 6-8 aikaan imetän. Jos et vielä saa vauvaa rauhoitettua ilman imetystä, niin jatka imettämistä vaikkapa viikon ajan ja kokeile sitten taas uudestaan rauhoitella uneen ilman imetystä.
Olen kuullut, että vauva puree rintaa silloin, kun hänellä ei varsinaisesti ole nälkä. Nälissään imevä vauva ei pure, vaan keskittyy tietenkin maidon imemiseen. Tuo pureminenkin saattaa siis viitata siihen, ettei vauvasi yöllä nälän vuoksi ime rintaa, vaan läheisyyden tms. vuoksi. Itsellä ei tuosta ole kokemusta, mutta kokeilepa vauvan puriessa puristaa hieman nenästä, niin silloin hän irroittaa otteensa.
Eli meidän tarina.. Hieman olosuhteiden pakostakin vauvamme tottui heti kotiuduttua perhepetiin, vaikka laitoksella oli nukkunut ihan hyvin omassa sängyssään. Asia ei sinänsä haitannut ennen n.5kk:n ikää, jolloin meno alkoi olla sellaista, että tunnin välein (ilmeisesti unisyklin siirtymävaiheessa) piti imeä rintaa, koska tuttia ei ole koskaan hyväksynyt kunnolla. Samoin vauva alkoi olla sen verran pyöriväinen, että vanhempien uni alkoi kärsiä. Niinpä päätimme siirtää vauvan nukkumaan omaan sänkyyn järjestelmällisesti.
Meillä oli siinä mielessä hyvä tilanne, että vauvalle oli oma huone, johon hänet siirrettiin nukkumaan. Toimimme niin, että pinnasängyn viereen hankittiin (lainattiin) äidille mukava nojatuoli, jossa imettää. Jokaisen imetyksen ja nukahtamisen jälkeen vauva nostettiin omaan sänkyyn (nukahti siis aina rinnalle). Muutamana ensimmäisenä yönä imetin tunnin välein, välillä sessio saattoi kestää pitkään, koska en halunnut jättää lasta sänkyynsä itkemään, vaan nukkuvana tai rauhallisena, kunhan oppisi yhdistämään nukkumisen ja oman sängyn toisiinsa. Muutaman yön jälkeen unipätkät pitenivät ensin alkuyöstä, sitten myös loppuyöstä. Lopulta yöt menivät vaihdellen 1-4 " syötöllä" , oli siis enemmän sitä lupsuttelua.
Vauvan ollessa hieman yli 7kk lopetin imetyksen (osasyynä juuri pureminen, 8 hampaalla kun pari kertaa puree rinnan verille oli minun rajani..). Tuolloin isä hoiti muutaman ekan yön. Ekana yönä sai pullosta maitoa kaksi kertaa, sen jälkeen ei enää annettu sitäkään. Itse olin esikoisen kanssa " evakossa" kaksi yötä, kolmantena ei enää tarvinnut, niin nopeasti meillä opittiin nukkumaan ilman rintaa. Tosin sitten kun äiti yritti ekaa kertaa laittaa " uudella menetelmällä" nukkumaan, niin vauva protestoi aika voimakkaasti. 45min itkun ja rauhoittelun jälkeen nukahti..
Nykyään vauva, vajaa 9kk, nukkuu heräämättä yönsä. Jos joskus herää niin, ettei itse rauhoitu, nostan hänet syliin rauhoittumaan, ja rauhoittumisen jälkeen lasken sänkyynsä. Hyvin harvoin tarvitsee toista kertaa mennä rauhoittamaan. Ja edelleenkään ei siis tuttia syödä (niitä on kyllä sängyssä muutama, mutta taitavat olla pelkkinä leluina kun aamulla herää..).
Ja vielä mitä muutkin kirjoittivat, jos 7kk herää vain kerran yössä, on se tosi hyvin.
Eena
Minusta tuntuu juuri tuolta kun sinä kirjoitit. ajattelinkin heti aluksi että siitä on tullut tapa! Usein ennen nukkumaan menoa hän syö n.2-3dl puuroa ja sen jälkeen maitoa ja nukkumaan. minun järkeni mukaan ei siis pitäisi heti parin-kolmen tunnin päästä tulla huutava nälkä?! Se on vaan varmaan sellainen keino että pääsenpä äidin viereen köllöttelemään eikä tarvitse yksin nukkua =)
Olen kerran yrittänyt tuota että kun hän herää, nostan polville ja keinuttelen, mutta sitten alkaa käydä naapureita sääliksi kun poika huutaa ja sitten vaan annan periksi ja otan tissille. Itseäni se huutaminen ei haittaa mutta naapureita näyttää ottavan pannuun =)
Pulloa hän ei huoli, tuttia ei huoli, korvikkeita ei huoli. pelkäänpä että olen pulassa kun aletaan enemmän kiinteitä syömään ja minä lopettelen imetystä että saako tarpeeksi maitoa päivässä.
hyviä neuvoja olet saanut:) Vielä yksi: se sinusta lähtevä maidon haju saattaa myös herätellä vauvaa, joten siksikin voisi koettaa sitä, että vauva nukkuisi edes hieman kauempana (eikä ihan vieressä).
Mutta tehkää niin kuin hyvältä tuntuu-huudattaminen ei minusta ole kenenkään etu -ei vauvan eikä naapureiden:)
Tässähän pitää taas miettiä, että miten itse haluat. Jos sinusta tuntuu, että et halua toimia jokayö lohtutissinä, niin sitten kannattaa varmaankin vierottaa. Vinkkejä saitkin jo. Sellaisen vielä laittaisin, että jos unikoulun kanssa jaksaa olla tiukkana, niin suurimmalla osallahan menee max 3 yötä sitä itkua ja huutoa siihen, että yöt rauhoittuvat ja tissibaarin voi yöksi sulkea. Minusta 3 yötä on pieni hinta siitä, että jatkossa koko perhe nukkuu yöt tyytyväisenä eikä äidin tartte voimien äärirajoilla rampata pystyssä. Mutta tässä jokainen tekee, kuten haluaa.
Tuohon ravinnon tarvitsemiseen öisin sellainen kommentti, että meillä loppui ruokatarjoilu öisin siinä 6kk paikkeilla, ehkä vähän ennen. Nyt poika 8kk. Edelleen herää öisin 1-3krt johonkin öhinäänsä. Emme anna ruokaa, koska tiedän ettei sitä tarvitse.
Mummolassa yöpyessään mummo on kuitenkin jotenkin helläsydämisempi (vaikka sanomme, ettei öisin tarvita ruokatarjoilua) ja lämmittää pojalle keskellä yötä vellipullon! Poika sen tietenkin ahnaasti syö kun kerta tarjotaan -kotonahan yöininään saa vain tutin ja peiton päälle. Että kyllä se syö, vaikka ei ruokaa ravitsemuksellisesti tarvitsekaan!
Se, mitä vauvasi syö ennen nukkumaanmenoa, ei kauheasti vaikuta yönälkään. Vaan siihen vaikuttaa koko päivän syömiset. Kun vauva syö 5 ateriaa (aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala) päivässä, todennäköisesti pärjää yön ilman ruokaa.
En ymmärrä tuota, että puolivuotiaalle opetetaan, että yöllä ei tarjoilu pelaa...:( Kyllä sen varmaan ehtii opettamaan myöhemminkin. Minusta lapsen ensimmäinen vuosi pitäisi mennä hänen tahdissa ja siten luoda mahdollisimman turvallinen olotila lapselle, jonka varaan on hyvä alkaa rakentamaan lapsen muuta elämää.
Kyllä lapsi oppii muutamissa öissä, että nyt sitä tissiä ei saa. Mutta hyvillä mielinkö hän siitä luopuu...Tuskin, koska todennäköisesti se on ollut hänelle tärkeä asia, jonka aikuinen päättää riistää pois. Meillä tissiä syötiin kolmekin kertaa yössä 10 kk ikään asti, ja voin vain kuvitella sitä hyvänolontunnetta, jonka vauvalleni soin antamalla yöllä tissiä myös. Sen jälkeen kiinteitä alkoi menemään jo mukavan paljon ja yösyötöt jäivät pois ja nukkuikin sitten pikkuhiljaa läpi yön.
Antakaa vauvojen olla vauvoja ja syödä yölläkin, vaikka ei iso nälkä olisikaan. Kun ensimmäisen vuoden jaksaa vauvantahtisesti, niin varmasti se palkitsee myöhemmin. On ainakin perusturvallisuus kunnossa!
Minä taas en millään usko, että vauvan turvallisuuden tunne siitä kärsii, jos hänen yösyöntinsä opetetaan pois 6kk iässä. Sanot, että " varmasti palkitsee myöhemmin kun jaksaa ekan vuoden mennä vauvan tahtiin" -minä taas en keksi, että miten se vauva siitä olisi jotenkin erilainen saatuaan ruokaa öisin tai ei?
Kyllä läheisyyttä ja turvallisuutta tankataan ihan muillakin keinoin kuin vain tissittelemällä. Minusta tuollaiset heitot ovat justiinsa niitä sun omaan mutuun pohjautuvia juttuja. Jos susta on ihanaa ja mahtavaa kun imetit öisinkin, niin hieno juttu. Mutta ei sitä voi kaupata jonain faktana, että " vauvasi ei koe oloaan turvalliseksi ellet imetä/anna pullomaitoa öisin"
Kukaanhan meistä ei muista ensimmäisiä elinvuosiaan... perusturvallisuuden tunne luodaan lapselle kyllä eri keinoin. Tästä on luettu monia artikkeleja... yhdessäkään ei esitetty yhteyttä yösyömisen ja turvallisen lapsuuden välillä.
Tämä ei tietysti poista sitä, ettei lasta saisi imettää. Ilman muuta! Jos se on äidistä ihanaa ja saa vauvan tukkaa tuoksutella, niin hittolainen -niinhän sitä pitää tehdä! Tässä ketjussa kuitenkin äiti pyysi neuvoja, mitä tehdä kun ei millään jaksaisi imettää joka yö... ja perusturvallisuuden järkkymisellä " pelottelu" nyt ei ainakaan ole neuvo siitä järkevimmästä päästä.
Kaikella kunnioituksella. Ilman sarvia ja hampaita.
Oli kyllä nimenomaan musta tuntuu kirjoitus. Anteeksi, jos en erikseen maininnut. Jokainen uskoo mihin haluaa, itse toin vaan oman näkemykseni asiaan. Ja ap:n kirjoituksesta sain sen käsityksen, että hän on kuullut/lukenut, että tuonikäisen pitäisi jo pärjätä ilman ruokaa yöt ja nukkua koko yö heräämättä ja ehkä siksi haluaisi lopettaa yösyötöt. Mielestäni sen takia ei kannata lopettaa, että jo PITÄISI...
No ei varmaan kukaan muista ensimmäisitä vuosista mitään, mutta ei kai se tarkoita sitä, että ensimmäisten vuosien aikana voisi miten vain olla vauvan kanssa, kun ei se kuitenkaan muista...Kyllä juuri nimenomaan vauvan ensimmäinen vuosi on erittäin tärkeää aikaa luoda perusturvallisuudentunne. Ok, tarvitaan siihen toki muitakin asioita, kuin miten yöt vauvan kanssa on. :)
poika nyt 7,5kk hampaiden happohyökkäyksen takia. Eli jos syö päivällä jo viisi kertaa+tissittelyt päälle ja jatketaan yöt samalla lailla, niin eihän me aikuisetkaan niin tehdä. Musta se kuulosti ihan järkevältä ja nyt sitten yritän luopua yösyötöistä. Katsotaan nyt onnistuuko- edessä neljäs yö, ekana itse en ollut lujana, tokana katsoin kellon väärin eli sai klo 4 vaikka luulin jo olevan klo 6, viime yö ei ruokailua- paitsi isäntä lähti lentokentälle ja herätti myös meidät....siihen asti poika kyllä nukkui, huuteli kyllä klo 4.
Mitä tekemistä on aikuisen yöllä ja vauvan yöllä....?????Eihän me tehdä monia muitakaan samoja asioita.
..niin neuvolan lauseille voi halutessaan viitata kintaalla. Jos se tyttö siinä tissillä viihtyy, niin kyllähän HÄN sitä tarvitsee, olipa neuvolan täti mitä mieltä tahansa :)
..ajatteles nyt, vauva vaan kaipaa viereesi.