Euroviisut 2023 OFFICIAL
Kommentit (19410)
Vierailija kirjoitti:
En itse usko mihinkään salaliittoon tässä asiassa, mutta joku esitti mielenkiintoisen ja erilaisen teorian (oisko ollut Redditissä):
Kyse ei ollut siitä että juuri Ruotsin oli erityisen tärkeää voittaa, vaan siitä että piti estää se ettei Ukraina voi mitenkään voittaa toista kertaa putkeen, koska toinen sympatiavoitto putkeen olisi viisuille todella ongelmallista. Ruotsi oli sitten sopiva kohde, jolle antaa kaikki äänet, koska se oli ennakkosuosikki ja taattua raatilaatua. Suomen suosiota ei ymmärretty, eikä osattu odottaa että se on niin ylivoimaisesti yleisön suosikki Loreenin sijaan.
Täysin väärä teoria ja tukee yhtä lailla faktaa, että keinolla millä hyvänsä Ruotsi haluttiin runnoa voittajaksi.
Vierailija kirjoitti:
En itse usko mihinkään salaliittoon tässä asiassa, mutta joku esitti mielenkiintoisen ja erilaisen teorian (oisko ollut Redditissä):
Kyse ei ollut siitä että juuri Ruotsin oli erityisen tärkeää voittaa, vaan siitä että piti estää se ettei Ukraina voi mitenkään voittaa toista kertaa putkeen, koska toinen sympatiavoitto putkeen olisi viisuille todella ongelmallista. Ruotsi oli sitten sopiva kohde, jolle antaa kaikki äänet, koska se oli ennakkosuosikki ja taattua raatilaatua. Suomen suosiota ei ymmärretty, eikä osattu odottaa että se on niin ylivoimaisesti yleisön suosikki Loreenin sijaan.
Norjan suosiotakaan ei ymmärretty. Yhtään. Hmmm --- Suomi, mitä tää on??? Liian kliffaa :/
Paras antaa silti antaa pojot Italialle ja vaikka Belgialle kuin muutenhan tää menee ihan ylivoimaiselle Saksalle ;D
Ukrainan biisi oli sanomasta huolimatta oikeasti niin heikko ja tavanomainen tänä vuonna, ettei se olisi voinutkaan voittaa. Ei olisi voittanut viimekään vuonna, jos viisu ois ollut tämä. Go_A:n voitto olisi sen sijaan ollut ansaittu.
Vierailija kirjoitti:
Olispa ollut kiva nähdä Suomen järjestämät viisut. Ruotsin järjestämät viisut on jo niin nähty. Ens vuonna varmaan nähdään väliaikanumeroina jotain entisiä ruotsalaisia viisuvoittajia
Toivottavasti Carola Häggvist on pääjuontaja. Samalla hassahtaneella tyylillä kuin viimeksi pisteitä antaessaan ja tuulikone hurisee ;D
Månsilla on varmasti joku uusi huippujännittävä visa. Tuskin maltamme odottaa!!!
Mellow-vision 2024. It's lazy, it's farty!
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo usko toki mitä haluat :) Suomi oli iso ennakkosuosikki ja kyllä sen on kaikki kuullu miten sitä semifinaalissakin yleisö ihaili. Ja esim tuolla paikan päällä eurovillage-bileissä. Suomihan oli laitettu finaaliinkin ekapuoliskon parhaalle paikalle siksi koska voitti ekan semifinaalin reilusti. Kyllä ne juryt on tasan tienny ja nähny mikä oli Suomen suosio ja näyttää että siksi moni raati jätti ilman pisteitä. Jos kriteerinä oli arvostaa esim omaperäisyyttä niin oliko siellä muka 10 omaperäisempää esitystä? Ja kaiken lisäksi tämän vuoden viisuja mainostettiin sloganilla "united nyt music". Yhdistikö joku muu kappale maailman ihmisiä enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh ei tämä nyt enää niin pahalta tunnu. Hyvä 2. Sija meille. Käärijä jäi monen mieleen. Olisin kyllä ollut todella onnellinen meidän voitosta. Bileet olis ollut ihan mahtavat.
Eurovision pääjehuilta odotan edelleen ulostuloa.
Oliskohan tuossa pettyneiden suuressa mylvinnässä suurimmaksi osaksi kyse vain siitä, että hyvät bileet meni sivu suun?
Ei se hopea, vaan ne pieleen menneet bile-suunnitelmat.
Euroviisun pääjehut eivät korviaan lotkauta "valituksille".
Ei se että jäi toiseksi vaan se MITEN jäi toiseksi. 130 pisteellä voitti Loreenin yleisöäänissä mikä tarkottaa miljoonien ihmisten ääniä. 18 maassa sai täydet yleisöpisteet, Loreen ei saanut yhdessäkään. Käärijä sai vissiin toiseksi eniten yleisöpisteitä koko Euroviisujen historiassa. Eikö se kuulosta siltä että katsojia ja yleisöä ei tässä tuloksessa kuunneltu?
Edelleen ihmettelen miten nuo Loreenin jurypisteet oli noin absurdin korkeat. Ei ole mikään edustaja saanu koskaan noin korkeita jury-pisteitä. En meinaa että Suomen olisi pitäny saada jurypisteitä enemmän, mutta missä esim Armenian pisteet? Mitä laskeskelin niin käytännössä tuo olis ollu mahdoton ohittaa. Kyllä tässä ihan aiheesta on kaikilla muilla paitsi Loreenia äänestäneillä silmiin k*stu olo. Mitä järkeä oli ees järjestää koko finaalia kun viiden hengen raadit oli päättäny voittajan? Revittiin vaan katsojien rahat että pääsevät järjestämään ens vuonna Abba-viisuja Ruotsiin. Ja kaiken päälle Ruotsin mediassa todettiin että yleisö oli väärässä eli ylimielisesti vielä suhtautuvat tämän teatterin katsojiin.
Missä Espanjan, Ranskan tai Norjan jurypisteet? Vaikka Loreenin raatiääniä perusteltaisiin laulutaidolla, niin kisassa oli paljon muitakin osaajia.
Loreenin laulutaitoa ei millään voi arvioida n. 250 pistettä Espanjan laulajaa tai n. 300 pistettä Ranskan ja Norjan laulajaa paremmaksi.
Toisaalta raatien arvioinnissa oli mukana sävellyksen omaperäisyys ja esityksen mieleenpainuvuus.
Millä ihmeen perusteella peräti 15 raatia jätti Suomen pisteittä eli olivat sitä mieltä, ettei Käärijän esitys jäänyt lainkaan mieleen eikä sävellyksestä löytynyt omaperäisyyttä?
Myöskään Italian upean laulajan laulutaitoon verrattuna Loreen ei millään ole tuplasti eli n. 170 pistettä italialaista parempi. Raatiarvostelu ei tosissaan kestä päivänvaloa.
Loreenin fanikunta vaikuttaa muodostuvan jostain boteista, kun käärijällä on taas ihan aitoa fanitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo usko toki mitä haluat :) Suomi oli iso ennakkosuosikki ja kyllä sen on kaikki kuullu miten sitä semifinaalissakin yleisö ihaili. Ja esim tuolla paikan päällä eurovillage-bileissä. Suomihan oli laitettu finaaliinkin ekapuoliskon parhaalle paikalle siksi koska voitti ekan semifinaalin reilusti. Kyllä ne juryt on tasan tienny ja nähny mikä oli Suomen suosio ja näyttää että siksi moni raati jätti ilman pisteitä. Jos kriteerinä oli arvostaa esim omaperäisyyttä niin oliko siellä muka 10 omaperäisempää esitystä? Ja kaiken lisäksi tämän vuoden viisuja mainostettiin sloganilla "united nyt music". Yhdistikö joku muu kappale maailman ihmisiä enemmän?
United by music
Divided by jurys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa ihanaa, jos Ruotsi joskus lähettäisi viisuihin jotain omaperäistä ja odottamatonta, ilman laskelmointia
Melloissa on kilpaillut monta kertaa ihana yhtye Panetoz, jolla on hyvä meno kaikin puolin. Ja yksi suomalaistaustainen jäsen! Vaan eipä tuo koskaan voita...
Panetoz minuakin, mutta ei ehdi, kun pitää kommentoida! ;D
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009590816.html oliko jo täällä
Minä en ollut koskaan Käärijästä kuullut ennen tätä kevättä, mutta täytyy sanoa, että hän vaikuttaa todella ammattimaiselta. Olen todella iloinen, että hänet saatiin edustajaksi. Voin kuvitella, kuinka rankkaa tuo joka suuntaa repiminen on ollut, mutta vaikka hän näytti väsyneeltä, hän osasi silti hoitaa homman todella tyylikääästi.
Voin kuvitella kuinka joku muu artisti olisi näyttänyt hapanta naamaa ja tylysti vastaillut haastatteluissa. En sano, että pitäisi feikata omaa oloa, mutta on hienoa, ettei aina mennä sillä "me suomalaiset olemme tälläisiä jöröjä"-mentaliteetillä.
Kaikkea hyvää toivon hänelle jatkossa.
Suomen viraalilistan ykkösenä Mika Newton, kakkosena Pont Aeri. :D
Vierailija kirjoitti:
Loreenin fanikunta vaikuttaa muodostuvan jostain boteista, kun käärijällä on taas ihan aitoa fanitusta.
Jury ja EBU vaikuttaa muodostuvan jostain boteista, kun Käärijällä on AIVAN SELKEÄSTI vaan se yksi ahkera fani, joka keksii paljon nimimerkkejä ja reaktiovideoita nettiin ja jolla on hirmu kasa äänestyssimmejä puhelimessaan eri maista!!!
;DDDDD
Käärijä on sanonut arvostavansa Loreenia. En voisi kuvitellakaan että haukkuisi tätä pitkin ja poikin, nimittelemällä ja puuttumalla ulkonäköön ja esiintymistapaan. Käärijä tietää mitä tarkoittaa olla toista kohtaan kunnioittava ja näyttää hyvää mallia faneille - nuorille ja vanhoille.
Miksi en seuraisi esimerkkiä ja puhuisi kunnioittavasti kaikista ihmisistä. Ja niinkin voi tehdä, että jos ei ole hyvää sanottavaa niin pidättäytyy sanomasta mitään muutakaan. Seurauksena sekä itselle että muille parempi olo.
Kehtaavatkohan tuota abbaa edes ensvuonna hehkuttaa, senverran porukka on käärmeissään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käännän näitä teidän loreen.solvauksia englanniksi euroviisufoorumille ovat ihan shokissa ja suomen euroviisu maine mennyttä
Pitäiskö mennä töihin? Ainoastaan yhteiskunnan tuilla elävällä on aikaa moiseen kääntämistyöhön.
Odotamme kovasti linkityksiä tänne näistä käännöskukkasista.
Hei jätetään tuo ankeuttaja huomiotta, ei kommentoida ei alapeukuin, eikä muutenkaan?
Olen joa aiemmin hänelle vinkannut, että expressenin sivuille samanmielisten kanssa suomea haukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itsellä pieni pelko siitä, että kuka Euroviisuihin haluaa enää Suomesta lähteä kisaamaan? Käärijän kakkossija oli hieno sijoitus, mutta tämän hypetyksen jälkeen ihan sama kuka sinne menee, niin kaikki vertailee vain Käärijään ainakin seuraavat pari vuotta. Tai ehkä siellä on muutama rohkea ,jotka menee sillä asenteella, että haluaa haistattaa pitkän Ruotsiviisuille. Mä niin toivon tätä!
Olen kyllä myös sitä mieltä, että niin kauan kuin siellä nuo juryt toimii samalla periaatteella kuin tähänkin asti, ei me omalla omalaatuisella musiikilla voittoa saada. Anteeksi kun olen pessimisti. Suomi ei saa sympatiapisteitä ja meidän kannattaa nimeomaan lähettää jotain uutta ja erilaista. Sitä Käärijäkin oli. Tämä vuosi vaan jälleen kerran osoitti sen, että niin kauan kuin raadeilla on noin iso painoarvo, omaperäisellä kappaleella ei pärjää. Eiköhän siellä ajatella enemmän striimauslukuja.
Kiitos Euroviisut näistä vuosista. Itse en aio enää seurata. Se ei johdu nyt siitä, että olisin katkera Käärijän häviöstä vaan siitä, että kisoista on tullut niin pirun tylsät. Suurin osa kappaleista perus poprenkutusta. Kauas on tultu niistä ajoista kun siellä näkyi esiintyjien omaa kulttuuria ja biisien omaperäisyyttä.
Se on suomalaisten käsissä, että leimaavatko vanhanaikaisesti jonkun artistin vain viisuartistiksi. Meidän pitää kehittyä maailman vahvimmaksi omiemme tukemisessa.
Täytyy olla realisti: jonain vuonna menee paremmin ja jonain huonommin. Kuitenkin se, että pyritään sinne finaaliin olisi hieno tavoite UMK:kin.
Itse asiassa olen vähän ihmeissäni siitä, miten Euroviisuista on tullut taas "cool". Jotain mitä teinitkin kehtaa myöntää seuraavansa. Milloin tämä tapahtui? Måneskinin myötä vai jo aiemmin?
Minä kun muistan ajan, jolloin viisuja seurasi lähinnä Sirpa-Marjatat joille siitä oli jäänyt 80-luvulla tapa ja intohimoisesti niitä fanittava keski-ikäinen sateenkaariväki.
Sanoisin että Blind Channelin myötä. Lähtivät kisaan mukaan paitsi hyvällä biisillä myös erinomaisella asenteella ja saavuttivat niin kotimaista kuin kansainvälistäkin suosiota, jota ei suomalaisittain ole osattu odottaa.
Minä sanoisin, että Erika Vikmanin Cicciolina se oli. Jopa ulkomailla asuvat, ei viisuja seuraavat kaverini tulivat linjoja pitkin, että "ettekö te valinneet sitä?!". Samaa sai lukea youtubessa. Ei sitä ennen ollut koskaan samanlaista kiinnostusta Suomen viisuehdokkaita kohtaan.
Sen vuoden kisat peruttiin, joten Blind Channel lähti sitten onneksi seuraavana vuonna meitä edustamaan.
Pandemia taisi herättää kiinnostusta euroviisuihin. Kun ei ollut mitään tekemistä ja sitten ei euroviisujakaan tullut telkkarista. Kun jotain viedään pois, sitä haluaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaavatkohan tuota abbaa edes ensvuonna hehkuttaa, senverran porukka on käärmeissään?
Kauhukuva on se että ruotsalaiset artistit joikhaavat abban biisejä🙀
Cha cha cha Ruotsin viraalilistan ykkösenä, Loreenin uikutus 24. :)
Mua ihmetyttää se, että ennen kuin Ruotsi oli edes valinnut omaa edustajaansa, mediassa rummutettiin Loreenin olevan vedonlyöntien ykkönen viisujen voittajaksi. Eikö tuo vesitä jo koko kansallisen kisan heillä? Nuo muut oli otettu koristeiksi ja sisällöntäytteeksi, kun konesto pyöritti myllyä.
Mä kävin euroviisuketjussa katsomassa pistejakaumia ja Loreen sai kaikilta juryilta ääniä. Mä laitan tähän nyt neljän parhaimman maan jury äänet:
Ruotsi:
12, 10, 7, 10, 10, 8, 10 12, 10, 12, 12, 12, 6, 4, 12, 6, 7, 12, 12, 8, 10, 12, 12, 12, 12, 10, 7, 5, 10, 4, 5, 7, 12, 6, 12, 12
340
Israel:
6, 12, 12, 10, 8, 7, 4, 12, 7, 8, 7, 12, 5, 10, 7, 2, 3, 12, 4, 10, 8, 5, 1, 1, 4
177
Italia:
2, 1, 12, 6, 7, 12, 5, 4, 5, 6, 2, 8, 4, 3, 10, 10, 6, 6, 12, 12, 2, 12, 10, 7, 8, 2, 2
176
Suomi:
8, 5, 8, 3, 5, 7, 3, 5, 8, 10, 8, 1, 10, 8, 8, 3, 8, 10, 12, 7, 1, 12
150