Euroviisut 2023 OFFICIAL
Kommentit (19410)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Ruotsissa ja olen viihdyttänyt kollegoita lounaalla kertomalla näitsä salaliittoteorioista. Ne paikalliset jotka seurasivat skaboja ymmärtävät hyvin että tulos riepoo Suomessa, mutta tää jälkipyykki menee kyllä ihan överiksi. Täällä ylipäätään ei viisuja seurata mitenkään intohimoisesti eikä niillä ole juurikaan merkitystä oikeastaan mihinkään. ( Melodifestivalen on isompi juttu koska tarjoaa tilaisuuden uusille artisteille.) Ruotsi on kevyen musiikin kansainvälinen supervalta eikä jollain euroviisuilla todellakaan ole siihen merkitystä puoleen tai toiseen. Abban eläman se muutti 50 vuotta sitten ja siitä alkoikin Ruotsin menestystarina kansainvälisesti, mutta ei sen jälkeen mitään vastaavaa ole nähty. Että jäitä hattuun siellä lahden toisella puolella ennen kun ihan lähtee käsistä.
Nyt on kyllä satua :D
Vai, että ruotsalaiset eivät olisi intohimoista viisukansaa. Salli mun nauraa.
Mä en ymmärrä selittelyä. Ruotsin biisi on selkeä plagiaatti, ja se on sääntöjen vastaista, jopa rikos. Euroviisut ei voi olla jokin apinatarha, missä Ruotsi plagioi 🙈🙉🙊 ja kutee miten sattuu. Haloo.
Ruotsissa osataan käyttää kopioi ja liitä toimintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loreen voitti rehellisesti ja aidosti. Pulinat pois.
Tässä se ongelma on, kun äänestys ei ole läpinäkyvää, niin ei ole mitään keinoa tietää voittiko se "rehellisesti ja aidosti". 300 miljoonan katsojan mielestä ei.
Nimenomaan tämä. Ja koska juryjen äänien rehellisyyttä ei voida tietää niin ne pitäisi hylätä ja voittaja valita vain yleisöäänillä.
Etenkin kun niissä on näin julmettu ero. Siis sekä juryjen että katsojien välillä, että toki myös artistien välillä.
Suomihan ei ollut ainoa joka näistä jurypisteistä kärsi vaan Norjalle kävi samoin. Tuskin lienee puhdasta sattumaa että kumpainenkin on ruotsin naapurimaa ja myös yleisön suosikkeja.. Toisin kuin loreen.
Kyllä tässä selkeästi haisee tuomaripeli ja se, että voitto piti saada ruotsille eikä sitä siksi voitu jättää yleisön päätäntävaltaan.
Ei muuten ollut ensimmäinen kerta Norjallekaan kun kärsi raatien takia, ja mikäpä muu Norjaa ja Suomea tosiaan yhdistää kuin naapurimaa Ruotsi, jolla on kohtuuttomasti valtaa kisojen kulisseissa.
Ruotsi pitäisi nyt kylmästi vaan diskata ja laittaa parin vuoden jäähylle. Ei ne muuten opi olemaan rehellisiä.
Tai no, ei ne välttis opi tuollakaan mutta onpahan ainakin sen pari vuotta viisuissa parempi henki ja voittaja saadaan reilulla pelillä.
Millä ihmeen tavalla ei Ruotsissa olla rehellisiä? Kansa - ruotsalaiset - äänesti Loreenin kisoihin ja tämä voitti, juryäänillä juuri kuin oletettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Ruotsissa ja olen viihdyttänyt kollegoita lounaalla kertomalla näitsä salaliittoteorioista. Ne paikalliset jotka seurasivat skaboja ymmärtävät hyvin että tulos riepoo Suomessa, mutta tää jälkipyykki menee kyllä ihan överiksi. Täällä ylipäätään ei viisuja seurata mitenkään intohimoisesti eikä niillä ole juurikaan merkitystä oikeastaan mihinkään. ( Melodifestivalen on isompi juttu koska tarjoaa tilaisuuden uusille artisteille.) Ruotsi on kevyen musiikin kansainvälinen supervalta eikä jollain euroviisuilla todellakaan ole siihen merkitystä puoleen tai toiseen. Abban eläman se muutti 50 vuotta sitten ja siitä alkoikin Ruotsin menestystarina kansainvälisesti, mutta ei sen jälkeen mitään vastaavaa ole nähty. Että jäitä hattuun siellä lahden toisella puolella ennen kun ihan lähtee käsistä.
Mä en ymmärrä selittelyä. Ruotsin biisi on selkeä plagiaatti, ja se on sääntöjen vastaista, jopa rikos. Euroviisut ei voi olla jokin apinatarha, missä Ruotsi plagioi 🙈🙉🙊 ja kutee miten sattuu. Haloo.
Hitto kun olen niin noviisi näissä viisuissa, etten muista sitä Ruotsin joidenkin vuosien takaista miesartistia, jonka biisi oli mielestäni ihan selvä plagiaatti jostain pari vuotta aikaisemmasta isosta hitistä. Tämä mies pärjäsi tosi hyvin näissä kisoissa.
Tässä viestissä ei ole mitään sisältöä kun en muista tämän paremmin. Joku mies teki viisuhitin jostain toisesta hitistä, voi tsiisus :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku oli kommentoinut: The song is more plagiarized than my final essay
🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko laittaa jäitä hattuun jos ei halua. KYllä saa tuntea turhautumista ja suruakin ihan yhtä lailla tästä kuin vaikka urheilusta. En ymmärrä tällaisia kommentteja että mikään ei saisi tuntua miltään ja pitäisi vaan unohtaa heti ja siirtyä vaikka säästä puhumiseen.
Se on ruotsalaisten oma häpeä jos eivät edes muka välitä koko skabasta, vaikka kummasti voittaminen tuntuu olevan heidän koneistolleen elämän ja kuoleman kysymys. Kenelle ne sitten tätä järjestävät jos ketään ei muka kiinnosta??
Ja miksi niitä jäitä nyt pitäisi laittaa hattuun ja painaa villaisella ruotsalaisten kusetukset ja ammattiraatien voitelut? Mikäänhän ei ikinä korjaannu jos vaan hyssytellään, että ruotsi nyt vaan on ruotsi.
Toisekseen, jos ruotsalaisia ei kiinnosta kilinveetäkään koko viisut niin minkä pirun takia niille sitten oli näin pakkomielteiseen tärkeää voittaa tämä skaba?!
Eikö sitten olisi ollut ihan ok, että jurytkin äänestää rehdisti ja se voittaa kuka voittaa vaikka se ei todennäköisesti ruotsalainen olekaan?
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuitenkin ne viisut piti kepulikonstein saada Ruotsiin, sinne kevyen musiikin supervaltaan, että muut maksaa ABBA festivaalien kulut. Tavalliset duunarit ei ehkä välitä mutta ne musiikin tuottajat ym näkyy tekevän mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto kun olen niin noviisi näissä viisuissa, etten muista sitä Ruotsin joidenkin vuosien takaista miesartistia, jonka biisi oli mielestäni ihan selvä plagiaatti jostain pari vuotta aikaisemmasta isosta hitistä. Tämä mies pärjäsi tosi hyvin näissä kisoissa.
Tässä viestissä ei ole mitään sisältöä kun en muista tämän paremmin. Joku mies teki viisuhitin jostain toisesta hitistä, voi tsiisus :D
No se pernilla wahlgrenin poika oli ainakin viisuissa melkoisen ennestään tutulla kappaleella, mutta mahdat tarkoittaa sitä måns zelmerlöwiä joka voitti heroes kappaleella.
Sehän on kopsu david guettan kappaleesta. Ja sekin voitti raatiäänillä.
Ruotsilla on pitkät perinteet niin kopiokappaleista kuin raatien voiteluistakin.
Joko nyt vihdoin olisi viisukansa aika sanoa, että NYT RIITTÄÄ!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks tää ammattiraati otettiin muuten käyttöön?
Kun Lordi voitti, se oli puhtaasti kansan halu!
Vai pelättiinkö, että Suomi tekee vielä joskus Lordit, eli vuonna 2023.
Ammattiraadeilla on pitkät perinteet. Euroviisujen ensimmäiset n. 40 vuotta tulokset ratkottiin pelkästään raatipistein. 00-luvulla oli vajaan kymmenen vuoden ajanjakso, jolloin tulokset ratkottiin pelkästään yleisöäänin. Tästä luovuttiin, kun diaspora- ja naapuriäänestäminen alkoi näytellä liian suurta osuutta. Esim. kun katsoo Helsingin kisojen tuloksia, näkee miten Itä-Euroopan maat jyräsivät juurikin naapuri- ja diasporaäänestämisellä.
https://eurovisionworld.com/eurovision/2007
Esityksistä alkoi tulla myös yhä enemmän ja enemmän kitschiä. Laulukilpailu alkoi muuttua friikkisirkukseksi. Nämä oli syitä, miksi tuomaristot palautettiin.
Näin jälkikäteen arvioiden Helsingin kisojen naapuriäänestys oli poikkeuksellista: Länsi-Eurooppalaisilla mailla oli noissa kisoissa todella huonoja biisejä. Raadit tuli takaisin 2009, ja voittaja oli Norja joka voitti myös puhelinäänestyksen. Seuraavana vuonna Saksa teki saman. Raadit eivät ole sen immuunimpia naapuriäänestykselle kuin puhelinäänestäjätkään. Ei taida Armeija ja Azerbaidzan paljoa annella pisteitä toisilleen.
Puhelinäänestys pelasti viisut, sillä 90-luvulla oli selvästi nähtävissä että raadit olivat muuttaneet kisan elitistiseksi rinkirunkkaukseksi jossa äänestettiin suurelle yleisölle yhdentekeviä biisejä. Siltikään en poistaisi raateja, tai vähentäisi niiden painoarvoa, sillä niissä on hyviäkin puolia:
-raadit arvostavat hyviä laulajia. Vastustan ehdottomasti Autotunen käyttöönottoa viisuissa.
-puhdas yleisöäänestys keskitti tyyliä liikaa erilaisiin 'friikkiakteihin' joiden ainoa tarkoitus oli erottua massasta - tämä oli erityisen huomattavaa kun maita tuli paljon mukaan. 40 maan joukosta pitää jotenkin erottua jos haluaa menestyä, vaikka sitten ärsyttämällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi kielitaitoa niin kääntäisin nuo ruotsalaisten artikkelit tomppelikansasta muulle maailmalle luettavaksi. Ihan järkyttävää käytöstä ruotsalaisilta ja sitäkö me oikeasti halutaan kannattaa osallistumalla ruotsalaisten abbaviisuihin?
Suhtautuminen on aina ollut tuollaista vähän alentuvaa. Nyt kun tulevan juhlavuoden edellä oli pakko saada voitto ja 'pikkuveli' olikin tasaveroinen, jos ei parempikin kilpailussa, niin todellinen luonne paljastui. Salaliittoteoriat naurattavat yleensä, mutta jos joku nyt luulee ettei raatien voitelu onnistuisi, niin aika naivia sekin. Tulee mieleen taitoluistelukilpailut entisaikaan, maa vain toinen nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se pernilla wahlgrenin poika oli ainakin viisuissa melkoisen ennestään tutulla kappaleella, mutta mahdat tarkoittaa sitä måns zelmerlöwiä joka voitti heroes kappaleella.
Sehän on kopsu david guettan kappaleesta. Ja sekin voitti raatiäänillä.
Ruotsilla on pitkät perinteet niin kopiokappaleista kuin raatien voiteluistakin.
Joko nyt vihdoin olisi viisukansa aika sanoa, että NYT RIITTÄÄ!!
Kyllä! Jäi niin vaivaamaan, että sain tämän kaiveltua itsekin. Ja ihan peräti käyttämällä googlessa hakusanoja Ruotsalainen mies euroviisu plagiaatti :D
Ja ilmeisesti esitykseenkin oli pöllitty jotain tikku-ukkoja:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks tää ammattiraati otettiin muuten käyttöön?
Kun Lordi voitti, se oli puhtaasti kansan halu!
Vai pelättiinkö, että Suomi tekee vielä joskus Lordit, eli vuonna 2023.
Ammattiraadeilla on pitkät perinteet. Euroviisujen ensimmäiset n. 40 vuotta tulokset ratkottiin pelkästään raatipistein. 00-luvulla oli vajaan kymmenen vuoden ajanjakso, jolloin tulokset ratkottiin pelkästään yleisöäänin. Tästä luovuttiin, kun diaspora- ja naapuriäänestäminen alkoi näytellä liian suurta osuutta. Esim. kun katsoo Helsingin kisojen tuloksia, näkee miten Itä-Euroopan maat jyräsivät juurikin naapuri- ja diasporaäänestämisellä.
https://eurovisionworld.com/eurovision/2007
Esityksistä alkoi tulla myös yhä enemmän ja enemmän kitschiä. Laulukilpailu alkoi muuttua friikkisirkukseksi. Nämä oli syitä, miksi tuomaristot palautettiin.
Friikkisirkuksista puhuvat eivät ole kai huomanneet, että samanlaista friikkiyttä on koko musiikkibisnes täynnä, ei pelkästään euroviisut.
Musiikkibisnekseen liittyy monenlaista. Nykyusellä systeemillä Euroviisut ovat tasapainoiset. Mukaan mahtuu sopivassa mittakaavassa kitschiä, upeita lavaylöspanoja ja musiikki edellä meneviä esityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että Käärijääkin ottaa päähän.
Aivan varmasti, ja aiheesta ottaakin. Antoi itsestään 200%, mutta raadit ei antaneet mitään mahdollisuutta koko kilpailun voittoon.
Siitäkään huolimatta, että täysin ylivoimaisen yleisövoiton saavuttikin.Olisihan se ollut vielä ikimuistoisimpaa ja legendaarisempaa yltää kaikkien aikojen toiseksi suomalaiseksi viisuvoittajaksi ja tuoda kisat ensi vuonna Suomeen, mutta siitäkin huolimatta Käärijä on kyllä jo enemmän kuin voittaja. Sai kisalta varmasti enemmän kuin itsekään olisi koskaan osannut kuvitella. Hänet tullaan joka tapauksessa muistamaan ja kisan uskoisi aikaiseen hänelle jopa kansainvälisiä keikkamahdollisuuksia, mikäli vaan itse on niistä kiinnostunut.
aikaiseen=aukaisseen.
En ole pettynyt hopeasijaan. Tästä saa ja pitää olla ylpeä.
Tehdään se mitä osataan, mahdottomia ei voi vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loreen voitti rehellisesti ja aidosti. Pulinat pois.
Tässä se ongelma on, kun äänestys ei ole läpinäkyvää, niin ei ole mitään keinoa tietää voittiko se "rehellisesti ja aidosti". 300 miljoonan katsojan mielestä ei.
Nimenomaan tämä. Ja koska juryjen äänien rehellisyyttä ei voida tietää niin ne pitäisi hylätä ja voittaja valita vain yleisöäänillä.
Etenkin kun niissä on näin julmettu ero. Siis sekä juryjen että katsojien välillä, että toki myös artistien välillä.
Suomihan ei ollut ainoa joka näistä jurypisteistä kärsi vaan Norjalle kävi samoin. Tuskin lienee puhdasta sattumaa että kumpainenkin on ruotsin naapurimaa ja myös yleisön suosikkeja.. Toisin kuin loreen.
Kyllä tässä selkeästi haisee tuomaripeli ja se, että voitto piti saada ruotsille eikä sitä siksi voitu jättää yleisön päätäntävaltaan.
No eikö noita juryääniä ole joskus takavuosina hylättykin just siksi kun naapurit äänesti toisiaan?
Miksi niitä ei voida nyt hylätä kun juryjen mielipiteet oli niin räikeässä ristiriidassa katsojien antamien äänien kanssa?
Ruotsi ei ollut minkään maan katsojien suosikki! Ei yhdenkään.
Takavuosina? Viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko laittaa jäitä hattuun jos ei halua. KYllä saa tuntea turhautumista ja suruakin ihan yhtä lailla tästä kuin vaikka urheilusta. En ymmärrä tällaisia kommentteja että mikään ei saisi tuntua miltään ja pitäisi vaan unohtaa heti ja siirtyä vaikka säästä puhumiseen.
Se on ruotsalaisten oma häpeä jos eivät edes muka välitä koko skabasta, vaikka kummasti voittaminen tuntuu olevan heidän koneistolleen elämän ja kuoleman kysymys. Kenelle ne sitten tätä järjestävät jos ketään ei muka kiinnosta??
Ruotsalaisetko muka ei välitä Euroviisuista? Salli mun nauraa. Voiton puolesta totisemmin ja keinoja kaihtalemattomammin taistelevaa kansaa ei kisoissa ole nähty.
En ole pettynyt hopeasijaan, Ruotsi voitti rehellisesti ja aidosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittavat muutokset olis paikallaan. Toivon myös, että Suomi ei nielisi tätä tuosta vain... Pitäisi vähän tarkastella millaisia kytköksiä kenelläkin on.
Ja miksi Suomen raadin pj vai mikä lie on ruotsalainen? Siis ihan oikeasti miksi? Ilman sarvia ja hampaita ja Ruotsiin päin lähteviä syytöksiä. Miksi ihmeessä siellä on yhtään ketään ei-suomalaista?
Entä kenen idea oli tehdä UMK-esityksen tanssijoista pelkkiä pellejä? Oliko ruotsalainen koreografi mukana jo UMK:ssa, jossa esitys upean tanssin avulla onnistui saamaan raadeiltakin arvostusta? Mitä ilmeisimmin tajusi, että tilanne täytyy muuttaa tai esityksestä tulee vielä uhka Ruotsin voitolle.
Tanssijoita ei somessa ole pidetty pelleinä vaan heidän osuuttaan on kehuttu vuolaasti. Miksi ihmeessä sitä pidetään pelleilynä? En tajua minäkään, en huomaa mitään eroa UMKhon.
Kehuttiin vuolaasti UMK-esityksen jälkeen, kisaesityksessä ei juurikaan ole noteerattu, tosin jossain näin ihmettelyä miksi tanssijat on vaihdettu.
Yleisölle pelkkä vitsailu toimii, kuten Kroatian yleisöpisteistäkin nähtiin. Raadit on asia erikseen, kuten erinomaisesti Suomen UMK-esityksen sekä varsinaisen kisaesityksen raatipisteytyksestä nähtiin. Kilpatanssijat, jotka lopussa hassuttelee vs. pelkkä kilpatanssiparodia on kaksi merkittävästi eri asiaa.
Suomihan oli jurypisteissä neljäs, sai enemmän pisteitä kuin viidenneksi tullut Viro, jonka esitys oli hyvin perinteistä euroviisua, loistava laulaja, ei mitään hassuttelua., ei tainnut olla edes tanssijoita lavalla.
Vierailija kirjoitti:
epäilen jonkinlaista laitevikaa noiden maiden juryjen pisteidenluvussa, joilta tuli tasan O KÄärijälle. Se vaan on täysin MAHDOTONTA!! jos kerran kaikki maat antoi yleisöstä 12, 10 suomelle, jotkut 7,8 muttei KUKAAN 0, niin on aika moista "sattumaa "että noiden maiden juryyn olisi osunut noin paljon muusikoita jotka ei pidä KÄärijän kappaleesta. MIelestäni jotain OUTOA täässä voi olla. Miten heidän pisteet on laskettu yhteen?
Siis jos olisi edes 1 tai 2 pistettä, mutta täysi 0? Kysykää heiltä suoraan syytä?
Onhan siellä nollamaissa voitu antaakin pisteitä Suomelle, mutta jos ei yllä top kymppiin, ei tule pisteitä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoaa tilaisuuden uusille artisteille? Lähettivät kuitenkin vanhan peikon matkaan.
Saksikäsi Edwardin äippä?
Hyvin se silti veti.
Tämä pelkästäänkin olisi syy diskata koko tulos! BCn vuotenakin oli muutamia plagiaatti syytöksiä ilmassa, ja kun kuuntelin biisit niin en pystynyt kuulemaan väitettyjä yhtäläisyyksiä, eikä niistä sen enempää sitten muutkaan puineet. Mutta tattoon kohdalla voin allekirjoittaa kuulevani yhtäläisyydet jokaiseen biisiin jonka plagioinnista on ollut syytöksiä, ihan E-typestä etenkin siihen Mika newtoniin ja siihen P:lla alkavaan varsinkin!