Taas yksi yrittäjä itkee, ettei saa palkattua ketään osaavaa tyyppiä
Milloin työnantajat heräävät siihen, että heidän täytyy alkaa itse kouluttamaan työntekijät? Todellisuus on nykyään sitä, että valmiita osaajia ei vain ole. Turha itkeä, tyhjästä on paha nyhjästä. Jos työntekijän haluaa, niin pitää olla valmis tarjoamaan kunnon työpaikkakoulutus.
Selittäkää minulle miksi tämä on ongelma? Miksi työnantajat itkee, että valmiita osaajia ei ole saatavilla? Miksi ei olla valmiita kouluttamaan?
Kommentit (259)
Todella vakavasti epäilen, ettei muka kukaan suostuisi tuonne töihin. Taitaa vaan olla liian nirso työnantaja.
Kyllä niitä työntekijöitä löytyy kun laittaa palkan kohdalleen.
Melkein veikkaan, että ko. yrittäjän ongelma korjaantuisi palkalla? Näyttää menevän klo 21 kiinni el isoimmat lisät jää saamatta työntekijöiltä, joten sen pitäisi nakyä sitten siinä peruspalkassa.
Rahalla saa ja hevoselta pääsee. Taitaa koko liikeidea kusta jos ei ole varaa työntekijää palkata markkinahintaan.
”Olemme ravintoloitsijakollegoiden kanssa itkeneet sitä, miten sitkeästi työntekijät venyvät ja joustavat. Sitten heille on jouduttu antamaan joululahjaksi lomautuslappuja”, Paksula kertoo.
Ei ihme, että työntekijät pakenevat ravintola-alalta.
Perustais ensinnäkin yrityksen, joka kannattaa. Esim. nimeltä mainitsemattomassa kaupungissa on yhden kadun varrella useampikin kampaaja. Miten hemmettissä ne pärjää?..
Ongelmahan on siinä, että ei haluta maksaa kuin TES-taulukon mukainen huono palkka. Kuka ammattilainen niillä palkoilla lähtee ravintoloihin töihin?
En tiedä tuosta paikasta mitään mutta monessa pikkufirmassa ei työntekijä saa vaikuttaa vuoroihinsa mitenkään vaan vaaditaan suostumaan epämukaviin tai muuten epäsopiviin vuoroihin eli toiveita ei huomioida. Siksi kukaan ei halua olla siellä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Melkein veikkaan, että ko. yrittäjän ongelma korjaantuisi palkalla? Näyttää menevän klo 21 kiinni el isoimmat lisät jää saamatta työntekijöiltä, joten sen pitäisi nakyä sitten siinä peruspalkassa.
Ai nytkö lisiä pitää maksaa jo siitä, että tekee työtä virka-aikaan?
”Paikka on niin ihana ja spesiaali, että se herättää kiinnostusta”, Paksula uskoo.
Sellasseet voimaantumiset. Työntekijät kuitenkaan eivät näe samaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on siinä, että ei haluta maksaa kuin TES-taulukon mukainen huono palkka. Kuka ammattilainen niillä palkoilla lähtee ravintoloihin töihin?
Vaikka filippiiniläinen ammattilainen. Siitä oli täällä eilen pitkä parkuketju.
Taitaa olla yrittäjä vähän hukassa jos ei tiedä missä ongelma. Jopa palstalaiset tietävät missä ongelma.
Luulen, että tuolla pitää pystyä olemaan yksin vuorossa eli pitää kyetä yksin hoitamaan kassa, salin siivous, jotain ruoanlaittoa ja avaaminen/sulkeminen. Ja niitä, jotka tämän kaiken valmiiksi jo osaavat ei löydy tessin minimipalkalla. Yksin vuorossa oleminen ei ole kivaa, ihan jo turvallisuussyistä. Eli pitää jono maksaa kunnolla tai kouluttaa hommaan ihan noviisi.
Ai apua. Ei yritys/yrittäjä ole mikään ammattioppilaitos. Koulutus hankitaan juuri siksi että tietyn alan yritys voi palkata osaajan nimenomaan rupeamatta itse oppilaitoseksi 😂
Vierailija kirjoitti:
Toisinsanoen ei löydy sellasta ihmistä joka haluaisi tehdä töitä ruokapalkalla.
Onhan näitä yrittäjä huutelijoita jotka kokoajan sanovat ettei kukaan halua töihin ja sittenkun kysyy että millasta palkkaa he maksavat niin se on jotaki 1400-1600e/kk.
Näin sanoo yrittäjä: "Työnkuva, vastuut ja palkka räätälöidään tekijän mukaan, olen avoinna kaikille ratkaisuille tavallisesta palkkasuhteesta osakkuuteen."
Palkka sellaiseksi millä pärjää, sitten saa työntekijän. Ei halua maksaa, uliskoon sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ai apua. Ei yritys/yrittäjä ole mikään ammattioppilaitos. Koulutus hankitaan juuri siksi että tietyn alan yritys voi palkata osaajan nimenomaan rupeamatta itse oppilaitoseksi 😂
Joo joo mutta se ei ole noin enää nykyään. Jos osaajia ei ole saatavilla niin on pakko ruveta itse oppilaitokseksi vaikka se kuinka harmittaisi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta joo mutta jos ei ole valmis ruksaamaan sitä palkkaa ylös niin todennäköisesti se viereinen pubi voittaa sut siinä palkkakilpailussa ja sulle ei tule ketään osaavaa henkilöä jolloin ainoa vaihtoehto on kouluttaa joku siihen hommaan.
Toisinsanoen ei löydy sellasta ihmistä joka haluaisi tehdä töitä ruokapalkalla.
Onhan näitä yrittäjä huutelijoita jotka kokoajan sanovat ettei kukaan halua töihin ja sittenkun kysyy että millasta palkkaa he maksavat niin se on jotaki 1400-1600e/kk.