Taas yksi yrittäjä itkee, ettei saa palkattua ketään osaavaa tyyppiä
Milloin työnantajat heräävät siihen, että heidän täytyy alkaa itse kouluttamaan työntekijät? Todellisuus on nykyään sitä, että valmiita osaajia ei vain ole. Turha itkeä, tyhjästä on paha nyhjästä. Jos työntekijän haluaa, niin pitää olla valmis tarjoamaan kunnon työpaikkakoulutus.
Selittäkää minulle miksi tämä on ongelma? Miksi työnantajat itkee, että valmiita osaajia ei ole saatavilla? Miksi ei olla valmiita kouluttamaan?
Kommentit (259)
Just tuli tvssä brittidokkari, missä jossain paikallisessa community Centerissä pyöritettiin toimintaa työttömille. Kokki opettaa keittiöhommiin ja työttömät pyörittää ruoka ja kahvipaikkaa . Sielläkin on pulaa ravintolatyöntekijöistä ja toivotaan että kun on saatu tietyt perusasiat opetettua, ihmiset aktivoituvat hakemaan oikeita töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kahvila, ei ravintola-alan oppilaitos eikä vaativaa aivotyötä ja sen mukaista palkkaa yksinkertaisesti ole tarjolla.
Tällä hetkellä tilanne on huono mutta muuttuu sitten kun taas muistetaan että asiakaspalvelusta ja keittiötyöstä ei kertakaikkiaan koskaan eikä missään makseta samoin kuin vaativammista töistä.Sun kannattaakin tehdä itse kaikki, saat parhaan tuoton kuppilastasi. Miksi ketään kiinnostaa lähteä sun orjuutettavaksi ilman palkkaa jolla elää?
Sivusta: Ryhdy itse yrittäjäksi, äläkä makaa siellä kotonasi pieruverkkareissa ja kittaa siideriä ja kaljaa, meidän muiden elätettävänä.
Sittehän näet millaista duunia se on olla yrittäjänä, ja mistä ne palkkarahat itselle ja työntekijöille tulee.
Nyt kokeista ja muista keittiö-ja ravintola-alan ihmisisitä suuri pula, samoin kuin hoitajistakin.
Harvemmalla pienellä yrittäjällä on varaa maksaa palkkaa yli tess:n.
Se tess eli työehtosopimushan on neuvoteltu yhdessää koko ravintola-alalle ja mukana ovat olleet sekä työntekijäpuoli että työnantajapuoli.
Siinä määritellään se perustaso palkalle. Niinhän se on joka alalla.
Joten turha kitistä ja valittaa, niinkus se palkka olis vain yksittäisen työnantajan oma keksimä summa.
Totuus on, että tällä hetkellä Suomessa on tarjolla yllin kyllin töitä, niille jotka vaan viitisii sitä tehdä. Eivät viitsi nyky nuoret aikuiset, kun saavat kaiken ilmaiseksi yhteiskunnalta.
Mutta turpaa, turpaa te kyllä viitsitte aina soittaa ja törkeän ylimielisesti.
Olipa ylimielinen kommentti.
Minä ryhdyin yrittäjäksi.
En ehkä mielestäsi ole oikea yrittäjä, sillä myyn vain osaamistani muille yrityksille eikä minulla ole liiketiloja. Yrittäjyyden määrittely ei kuitenkaan ole mielipidekysymys.
Aiemmin tein samaa työtä työntekijänä, ja pakko myöntää että yrittäjänä pääsen helpommalla. Teen lyhyempiä työpäiviä ja pidän pidemmät lomat. Se on oma valintani.
Tietysti voisin olla ahne ja tehdä töitä kellon ympäri ja ilman lomia, mutta arvostan enemmän omaa aikaani ja hyvinvointiani.
En oikein aina jaksa ymmärtää katkeransävyisiä "ryhdy itse yrittäjäksi" kommentteja. Ei yrittäjyys mikään hirveä orjahomma ole, ellei siitä itse sellaista tee. Yrittäjällä on vapaus valita.
Miksi nuo hakee partneria? Haluavat jakaa yrittäjäriskiä vai mikä tuossa on pointtina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä työntekijöitä löytyy kun laittaa palkan kohdalleen.
Mikähän se kohdallaan oleva palkka olisi? itekkin etin yhtä ihmistä hommiin, ihan hyvä peruskonttori homma, ja palkkakin yli 4k kuussa, mutta ei ole tullut yhtään hakemusta.
Okei, olleen pienehkö yritys, joten ei ehkä media seksikäs, ja varmasti suomen kielen osaamisvaatimus rajoittaa hakijoiden määrää, mutta kun ei voi vaatia kaikkia asiakkaita opettelemaan swahilia tai farsia.
Eli riittää, että osaa suomen kieltä 'yhtä hyvin' kuin sinä = aika heikosti? Miksi vaadit työntekijältä enemmän kuin mitä itse osaat? Pitäisi työnantajan näyttää esimerkkiä, eikä antaa näytettä heikosta oikeinkirjoituksesta, joten ihan hyvin voisi joku ma*-han-muu*ta-ja (sensuroitu, kun ei muuten onnistu kommentointi) hoono soomella tulla yritykseesi töihin, kun ei sinullakaan näytä olevan itsellesi laatuvaatimusta.
Jos työpaikkailmoitus on laadittu samantyylisesti kuin miten nyt kirjoitat, niin ei ihmekään ettei hakemuksia ole tullut. Kyllä hyvät osaajat näkee jo ilmoituksesta minkä tyyppinen paikka on kyseessä, juntti vai kunkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se kohdallaan oleva palkka olisi? itekkin etin yhtä ihmistä hommiin, ihan hyvä peruskonttori homma, ja palkkakin yli 4k kuussa, mutta ei ole tullut yhtään hakemusta.
Okei, olleen pienehkö yritys, joten ei ehkä media seksikäs, ja varmasti suomen kielen osaamisvaatimus rajoittaa hakijoiden määrää, mutta kun ei voi vaatia kaikkia asiakkaita opettelemaan swahilia tai farsia.Mä tuun. Kirjoitin aikoinaan äikästä laudaturin, joten suomi hoituu. Laita linkki teidän rekryyn.
Edelleen odotan linkkiä rekryyn tai muita yhteystietoja. Voin aloittaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo hakee partneria? Haluavat jakaa yrittäjäriskiä vai mikä tuossa on pointtina?
Ei tarvitse maksaa palkkaa, ei ylityökorvauksia, ei lomakorvauksia, ei sairauslomia.
Saa teettää ylipitkää päivää ja partneri kantaa itse omat riskinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kahvila, ei ravintola-alan oppilaitos eikä vaativaa aivotyötä ja sen mukaista palkkaa yksinkertaisesti ole tarjolla.
Tällä hetkellä tilanne on huono mutta muuttuu sitten kun taas muistetaan että asiakaspalvelusta ja keittiötyöstä ei kertakaikkiaan koskaan eikä missään makseta samoin kuin vaativammista töistä.Sun kannattaakin tehdä itse kaikki, saat parhaan tuoton kuppilastasi. Miksi ketään kiinnostaa lähteä sun orjuutettavaksi ilman palkkaa jolla elää?
Sivusta: Ryhdy itse yrittäjäksi, äläkä makaa siellä kotonasi pieruverkkareissa ja kittaa siideriä ja kaljaa, meidän muiden elätettävänä.
Sittehän näet millaista duunia se on olla yrittäjänä, ja mistä ne palkkarahat itselle ja työntekijöille tulee.
Nyt kokeista ja muista keittiö-ja ravintola-alan ihmisisitä suuri pula, samoin kuin hoitajistakin.
Se tess eli työehtosopimushan on neuvoteltu yhdessää koko ravintola-alalle ja mukana ovat olleet sekä työntekijäpuoli että työnantajapuoli.
Joten turha kitistä ja valittaa, niinkus se palkka olis vain yksittäisen työnantajan oma keksimä summa.
Totuus on, että tällä hetkellä Suomessa on tarjolla yllin kyllin töitä, niille jotka vaan viitisii sitä tehdä. Eivät viitsi nyky nuoret aikuiset, kun saavat kaiken ilmaiseksi yhteiskunnalta.
En ehkä mielestäsi ole oikea yrittäjä, sillä myyn vain osaamistani muille yrityksille eikä minulla ole liiketiloja. Yrittäjyyden määrittely ei kuitenkaan ole mielipidekysymys.Aiemmin tein samaa työtä työntekijänä, ja pakko myöntää että yrittäjänä pääsen helpommalla. Teen lyhyempiä työpäiviä ja pidän pidemmät lomat. Se on oma valintani.
Tietysti voisin olla ahne ja tehdä töitä kellon ympäri ja ilman lomia, mutta arvostan enemmän omaa aikaani ja hyvinvointiani.
En oikein aina jaksa ymmärtää katkeransävyisiä "ryhdy itse yrittäjäksi" kommentteja. Ei yrittäjyys mikään hirveä orjahomma ole, ellei siitä itse sellaista tee. Yrittäjällä on vapaus valita.
Ymmärtäneet varmaan, että kaikkea yritystoimintaa ei voi tehdä pelkällä läppärillä. Tarvitaan toimitilat, laitteet, kalusteet, sähkö, vesi ,vakuutus, eläkemaksut jne. Näistä muodostuu kiinteät kulut, jotka pyörii kokoajan . Tällöin ei voi chillailla miten lystää. Tähän kun vielä otat työntekijän niin joka kuukausi pitää ansaita lisäksi sen työntekijän palkka sivukuluineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse maksaa palkkaa, ei ylityökorvauksia, ei lomakorvauksia, ei sairauslomia.
Saa teettää ylipitkää päivää ja partneri kantaa itse omat riskinsä.
Ja maksaa omat eläkemaksunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, olleen pienehkö yritys, joten ei ehkä media seksikäs, ja varmasti suomen kielen osaamisvaatimus rajoittaa hakijoiden määrää, mutta kun ei voi vaatia kaikkia asiakkaita opettelemaan swahilia tai farsia.
Missä tämä paikka on? Voiko nähdä työpaikkailmoituksen jossain? Mä laittaisin mielelläni hakemuksen.
"Toistaiseksi Paksula uurastaa keittiön puolella myös itse."
Voi kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, olleen pienehkö yritys, joten ei ehkä media seksikäs, ja varmasti suomen kielen osaamisvaatimus rajoittaa hakijoiden määrää, mutta kun ei voi vaatia kaikkia asiakkaita opettelemaan swahilia tai farsia.Missä tämä paikka on? Voiko nähdä työpaikkailmoituksen jossain? Mä laittaisin mielelläni hakemuksen.
Olet jo kolmas tässä ketjussa, joka ilmoittaa työhalukkuutensa tuonne firmaan. Mutta kyseessä taisi olla ihan trollifirma.
Kun tekijöistä on pulaa, voi valita.
Mitäs teitte liian vähän ihmisiä, vanhukset?
Vierailija kirjoitti:
-Paksulan löytämät huipputyypit ovat siis käytännössä voineet päättää työpaikkansa, eikä ITÄHELSINKILÄINEN pikkuravintola ole ollut se ykkösvaihtoehto.-
Just, ei yllätä.
Ymmärrän, että siellä teillä kymmenen asukkaan Kärmäjoella on paljonkin ennakkoluuloja kaupunkielämää kohtaan.
Mua huvitti tuolta yrittäjältä kommentti, kuinka koronan aikana työntekijät ovat _joutuneet_ lähtemään ravintola-alalta. Musta vaikuttaa, että he ovat vihdoin päässeet lähtemään. 😄
Ja niinhän se on, että on aika perseestä olla töissä ravintola-alalla. Palkkaus ei päätä huimaa, mutta varsinkin ne työolot on yleensä aika... Aina pitäis joustaa niin perkeleesti ja tehdä enemmän ja lisät jää maksamatta ja lomia pantataan jne. Kipeenä et saa olla ja auta armias, jos sun elämä ei pyöri jonkun toisen bisneksen ympärillä.
T. Voisin kirjottaa romaanin huonoista työoloista ja pomoista ravintola-alalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehkä mielestäsi ole oikea yrittäjä, sillä myyn vain osaamistani muille yrityksille eikä minulla ole liiketiloja. Yrittäjyyden määrittely ei kuitenkaan ole mielipidekysymys.Aiemmin tein samaa työtä työntekijänä, ja pakko myöntää että yrittäjänä pääsen helpommalla. Teen lyhyempiä työpäiviä ja pidän pidemmät lomat. Se on oma valintani.
Nyt keskustellaan ravintola-alasta. Se on vähän erilaista työtä kuin istua himassa läppärin kanssa.
”OLEN saanut hyviä hakemuksia ja tavannut mahtavia ihmisiä, mutta nyt on työnhakijan markkinat”, Paksula harmittelee HS:lle."
Harmittelee että työntekijöillä on oikeuksia, ja että he voivat itse valita missä työskentelevät?
Kaikkea sitä kuuleekin
"Paksulan mukaan erikoista on, että muutama hänen palkkaamansa työntekijä on perunut viime hetkellä. Hän epäileekin, ettei työmarkkinoilla liiku tällä hetkellä paljoa hakijoita, joilla olisi intoa sitoutua pitkäaikaisesti."
Ja mistäs kaikki tämä lähtikään? Siitä että työntekijöitä ei arvostettu, nollatuntisopimusta tarjoiltiin ylimielisenä, ja jos jostain asiasta valitti, niin tervemenoa, jonosta löytyy kyllä seuraava tekijä joka ei vaadi lainmukaisia asioita.
Työntekijät kannattaa sitouttaa työhönsä, sillä siitä työvoimapulasta pääsee. Pakettiin kuuluu spesifi koulutus juuri siihen työpaikkaan, kunnollinen perehdytys, ja riittävä opastus, lakien mukaan toimiminen, riittävä palkka, mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä, tarpeellinen työhyvinvointi, sekä reiluus.
Sellaiseen työpaikkaan, joka on oikeasti todella hyvä työpaikka, riittää kyllä huippuosaajiakin. Eikä rekryäminen ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäneet varmaan, että kaikkea yritystoimintaa ei voi tehdä pelkällä läppärillä. Tarvitaan toimitilat, laitteet, kalusteet, sähkö, vesi ,vakuutus, eläkemaksut jne. Näistä muodostuu kiinteät kulut, jotka pyörii kokoajan . Tällöin ei voi chillailla miten lystää. Tähän kun vielä otat työntekijän niin joka kuukausi pitää ansaita lisäksi sen työntekijän palkka sivukuluineen.
Jokainen yrittäjä on vapaa päättämään millaisen yrityksen perustaa.
Ei pidä syytellä työntekijöitä tai toisenlaisen yrityksen valinneita yrittäjiä siitä jos itsellä on stressiä tai liikaa töitä tai vuokra ja vesimaksut. Nehän ovat asioita jotka olet miettinyt liiketoimtasuunnitelmaa laatiessasi.
Sehän se yrittäjyydessä on parasta, että voi itse päättää mitä tekee ja miten yritystään pyörittää.
Vielä en ole tavannut sellaista yrittäjää, joka olisi halukas luopumaan yrittäjän vapaudesta ja siirtymään palkkatyöhön. Sellaisia yrittäjiä olen kuitenkin tavannut, jotka haluaisivat siirtää riskit ja vastuut jollekin toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tuolla pitää pystyä olemaan yksin vuorossa eli pitää kyetä yksin hoitamaan kassa, salin siivous, jotain ruoanlaittoa ja avaaminen/sulkeminen. Ja niitä, jotka tämän kaiken valmiiksi jo osaavat ei löydy tessin minimipalkalla. Yksin vuorossa oleminen ei ole kivaa, ihan jo turvallisuussyistä. Eli pitää jono maksaa kunnolla tai kouluttaa hommaan ihan noviisi.
Löytyy tessin mukainen palkka, mutta se tuleekin ovimiesten tai vartijoiden tessistä, tai niinku posti halus vääntää varastoilijoiden tessin alle vai mitenkäs se kuvio menikää...
Palkan perässä mennään, pienet ei pärjää isoille, eihän pikkukaupatkaan pärjää kauppakeskuksille ja kuoleavt pois, vapaata markkinataloutta on tilattu ja sitä on saatu.