Taas yksi yrittäjä itkee, ettei saa palkattua ketään osaavaa tyyppiä
Milloin työnantajat heräävät siihen, että heidän täytyy alkaa itse kouluttamaan työntekijät? Todellisuus on nykyään sitä, että valmiita osaajia ei vain ole. Turha itkeä, tyhjästä on paha nyhjästä. Jos työntekijän haluaa, niin pitää olla valmis tarjoamaan kunnon työpaikkakoulutus.
Selittäkää minulle miksi tämä on ongelma? Miksi työnantajat itkee, että valmiita osaajia ei ole saatavilla? Miksi ei olla valmiita kouluttamaan?
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai apua. Ei yritys/yrittäjä ole mikään ammattioppilaitos. Koulutus hankitaan juuri siksi että tietyn alan yritys voi palkata osaajan nimenomaan rupeamatta itse oppilaitoseksi 😂
Joo joo mutta se ei ole noin enää nykyään. Jos osaajia ei ole saatavilla niin on pakko ruveta itse oppilaitokseksi vaikka se kuinka harmittaisi. Ap
Sä et usko tuohon itsekään.
Yritys ei voi olla oppilaitos. Asia on ihan selvä jokaiselle.
Kyllä uskon kirjoittamaani itse. Tavallaan olen kanssasi samaa mieltä, että on varsin hankalaa, jos yrityksen pitää alkaa olemaan oppilaitos. Mutta koska osaajia ei muuten saa, niin mitä yrittäjä voi muuta tehdä kuin alkaa olemaan oppilaitos?
Ap
Vierailija kirjoitti:
”Paikka on niin ihana ja spesiaali, että se herättää kiinnostusta”, Paksula uskoo.
Sellasseet voimaantumiset. Työntekijät kuitenkaan eivät näe samaa.
Niin, hänhän tarkoitti asiakkaita. Jotta vaikka on pieni ravintola, asiakkaita käy niin paljon, että kannattaa sitä ravintolaa työkseen pitää, koska asiakkaat kehuvat paikkaa kivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein veikkaan, että ko. yrittäjän ongelma korjaantuisi palkalla? Näyttää menevän klo 21 kiinni el isoimmat lisät jää saamatta työntekijöiltä, joten sen pitäisi nakyä sitten siinä peruspalkassa.
Ai nytkö lisiä pitää maksaa jo siitä, että tekee työtä virka-aikaan?
No jos haluaa työntekijöitä? Silloin varmaan on maksettava se mitä on pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisinsanoen ei löydy sellasta ihmistä joka haluaisi tehdä töitä ruokapalkalla.
Onhan näitä yrittäjä huutelijoita jotka kokoajan sanovat ettei kukaan halua töihin ja sittenkun kysyy että millasta palkkaa he maksavat niin se on jotaki 1400-1600e/kk.
Näin sanoo yrittäjä: "Työnkuva, vastuut ja palkka räätälöidään tekijän mukaan, olen avoinna kaikille ratkaisuille tavallisesta palkkasuhteesta osakkuuteen."
Eli ilmoituksessa ei ole pienintäkään vihjettä palkan kokoluokasta. Tämä viittaa rankasti siihen, ettei palkka ole kilpailukykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa aluksi sinne kaksi harjoittelijaa ja puolen vuoden päästä vakinaistaa paremman/paikassa pysyneen? Ai, liian vaikeaa.
Mitä sä sössötät? Vaikeata? Toi olis esim. kahvilaan lottovoitto tilanne jos työntekijän saaminen toimisi noin.
Sä et vaan ymmärrä kun sä et ole ollut oikeasti tekemässä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattioppilaitokset on vähentäneet opetusta ja nykyään vallalla on ajattelu, jonka mukaan työelämässä sitten opitaan ja opetetaan asiat.
Ennenwanhaan amiksesta valmistui ammattilaisia kahdessa vuodessa. Nykyään tahdotaan yhteisiä lukuaineita monta vuotta ja ammattiaineet opetellaan itsenäiselle opiskelulla tai "töissä oppimalla"
Miniätekele on valmistunut suurtalouskeittäjäksi ja ei ole kuulema ikinä valmistanut makaronilaatikkoa tai hernekeittoa . Arjessa ei osaa/ viitsi valmistaa mitään ruokaa ja salaatitkin ostaa valmiina .
Ei se miniäsi vika ole, että ammattioppilaitoksessa ei opetettu ruoanlaittoa.
En häntä syyttänytkään, esitin vaan elävän esimerkin siitä millaisia ammattilaisia amis nykyään tuottaa. Resurssien vähyydestä ammattiopetuksessa se vika löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai apua. Ei yritys/yrittäjä ole mikään ammattioppilaitos. Koulutus hankitaan juuri siksi että tietyn alan yritys voi palkata osaajan nimenomaan rupeamatta itse oppilaitoseksi 😂
Joo joo mutta se ei ole noin enää nykyään. Jos osaajia ei ole saatavilla niin on pakko ruveta itse oppilaitokseksi vaikka se kuinka harmittaisi. Ap
Yritys ei voi olla oppilaitos. Asia on ihan selvä jokaiselle.
Perskeko hallituksen mukaan nimenomaan yritys on oppilaitos, kun amisten oppiminen siirrettiin työharjoittelujaksoille- ei kouluille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritys ei voi olla oppilaitos. Asia on ihan selvä jokaiselle.Kyllä uskon kirjoittamaani itse. Tavallaan olen kanssasi samaa mieltä, että on varsin hankalaa, jos yrityksen pitää alkaa olemaan oppilaitos. Mutta koska osaajia ei muuten saa, niin mitä yrittäjä voi muuta tehdä kuin alkaa olemaan oppilaitos?
Ap
Voi lopettaa yritystoiminnan ja mennä palkansaajaksi johonkin toiseen yritykseen.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä työntekijöitä löytyy kun laittaa palkan kohdalleen.
Kyseinen ravintolayrittäjä voi laittaa palkan hyvinkin kohdalleen kun nostaa ravintola-annoksiensa hintoja reilusti ja asiakaskysyntä säilyy samana. Olisitko valmis reiluuden nimissä asioimaan ravintolassa jonka menuun laitetaan vaikka 40% korotukset hintoihin. Kaikki tulothan lounasravintola saa loppujen lopuksi myymistään lounaista ja muista annoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein veikkaan, että ko. yrittäjän ongelma korjaantuisi palkalla? Näyttää menevän klo 21 kiinni el isoimmat lisät jää saamatta työntekijöiltä, joten sen pitäisi nakyä sitten siinä peruspalkassa.
Ai nytkö lisiä pitää maksaa jo siitä, että tekee työtä virka-aikaan?
No jos haluaa työntekijöitä? Silloin varmaan on maksettava se mitä on pyydetään.
Anna mä arvaan, sä olet työtön mutta lähtisit tekemään jotain kivaa duunia jos maksettaisiin 4000/kk ja saisit tehdä omien kykyjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen ravintolayrittäjä voi laittaa palkan hyvinkin kohdalleen kun nostaa ravintola-annoksiensa hintoja reilusti ja asiakaskysyntä säilyy samana. Olisitko valmis reiluuden nimissä asioimaan ravintolassa jonka menuun laitetaan vaikka 40% korotukset hintoihin. Kaikki tulothan lounasravintola saa loppujen lopuksi myymistään lounaista ja muista annoksista.
Jos on tarpeeksi hyvä tuote niin varmasti asiakkaat maksavat sen 40% extraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisinsanoen ei löydy sellasta ihmistä joka haluaisi tehdä töitä ruokapalkalla.
Onhan näitä yrittäjä huutelijoita jotka kokoajan sanovat ettei kukaan halua töihin ja sittenkun kysyy että millasta palkkaa he maksavat niin se on jotaki 1400-1600e/kk.
Näin sanoo yrittäjä: "Työnkuva, vastuut ja palkka räätälöidään tekijän mukaan, olen avoinna kaikille ratkaisuille tavallisesta palkkasuhteesta osakkuuteen."
Eli ilmoituksessa ei ole pienintäkään vihjettä palkan kokoluokasta. Tämä viittaa rankasti siihen, ettei palkka ole kilpailukykyinen.
Aina voi lähteä siitä, että palkka on TESin mukainen.
Meiidän pienellä paikkakunnalla on yksi lounaskahvila, jossa yrittäjä vaihtuu parin kolmen vuoden välein. Asiakkaita riittäisi, mutta yleensä tulee eteen se, että yrittäjä palaa loppuun. Täältä ei löydy työväkeä 0-tuntisopparilla .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritys ei voi olla oppilaitos. Asia on ihan selvä jokaiselle.Perskeko hallituksen mukaan nimenomaan yritys on oppilaitos, kun amisten oppiminen siirrettiin työharjoittelujaksoille- ei kouluille.
Ja dekevasvihru-hallitus antoi sille siunauksensa kun ei ole kolmessa vuodessa nähnyt mitään syytä muutoksille tuon asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään työtä ei koulussa opi, ei mitään. Perusasiat kyllä, mutta ammattilaiseksi tullaan vasta töissä. Jos luulet jotain muuta olet kyllä täysin vieraantunut todellisuudesta.
Päinvastoin. Olen kyynärpäitä myöten todellisuudessa tehden samoja töitä yhdessä työntekijöiden kanssa.
Koulutus ja työhön perehdytys on 2 eri asiaa. Kokilla pitää olla koulutus, tietyn ravintolan tai lounas kahvilan töihin opitaan perehtymällä ja kunnon perehdytys kuuluu työnantajalle. Koulutus ei kuulu. (Oppisopimusjärjestelmä on sitten oma asiansa.)
Ravintola-ala koki kovan kolauksen korona-aikaan. Ihmisiä lähti toisiin töihin, eivätkä he palaa. Muutenkin ala on sellainen läpikulkupaikka monille, nuorena tehdään töitä muutama vuosi ja sitten siirrytään eteenpäin. Nykynuoret välttää ravintola-alaa epävarmuuden ja huonojen työolojen takia. Ne pitäisi kompensoida riittävällä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritys ei voi olla oppilaitos. Asia on ihan selvä jokaiselle.Kyllä uskon kirjoittamaani itse. Tavallaan olen kanssasi samaa mieltä, että on varsin hankalaa, jos yrityksen pitää alkaa olemaan oppilaitos. Mutta koska osaajia ei muuten saa, niin mitä yrittäjä voi muuta tehdä kuin alkaa olemaan oppilaitos?
Ap
No tästä viimeistään näkee että pidät vain ketjuasi yllä provoamalla. Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään työtä ei koulussa opi, ei mitään. Perusasiat kyllä, mutta ammattilaiseksi tullaan vasta töissä. Jos luulet jotain muuta olet kyllä täysin vieraantunut todellisuudesta.
Päinvastoin. Olen kyynärpäitä myöten todellisuudessa tehden samoja töitä yhdessä työntekijöiden kanssa.
Koulutus ja työhön perehdytys on 2 eri asiaa. Kokilla pitää olla koulutus, tietyn ravintolan tai lounas kahvilan töihin opitaan perehtymällä ja kunnon perehdytys kuuluu työnantajalle. Koulutus ei kuulu. (Oppisopimusjärjestelmä on sitten oma asiansa.)
Mutta entä kun oppilaitokset ei enää kouluta kunnolla? Valmistuvat sähkömiehet ei enää osaa edes perusasioita, valmistuvat kokit ei osaa kokata jne. Mitä työnantajana aiot tehdä, kun ainoa saatavilla oleva työntekijämateriaali vain on tuollaista?
A
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tarpeeksi hyvä tuote niin varmasti asiakkaat maksavat sen 40% extraa.
Enpä usko. Ei asiakkaat ole id io ot teja. Suomessa ollaan hintatietoisia. Miksi muuten abcn lounaspöydät ovat niin houkuttelevat myös juhlapäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kahvila, ei ravintola-alan oppilaitos eikä vaativaa aivotyötä ja sen mukaista palkkaa yksinkertaisesti ole tarjolla.
Tällä hetkellä tilanne on huono mutta muuttuu sitten kun taas muistetaan että asiakaspalvelusta ja keittiötyöstä ei kertakaikkiaan koskaan eikä missään makseta samoin kuin vaativammista töistä.
Kelanko pitäisi maksaa sun puolestasi isot asumistuet yms. että sä voit pyörittää pikku kuppilaasi? Vai työntekijänkö olla samaan aikaan parissa muussa työssä elämisensä maksaakseen? Tee ihan yksinäsi vaan!