Taas yksi yrittäjä itkee, ettei saa palkattua ketään osaavaa tyyppiä
Milloin työnantajat heräävät siihen, että heidän täytyy alkaa itse kouluttamaan työntekijät? Todellisuus on nykyään sitä, että valmiita osaajia ei vain ole. Turha itkeä, tyhjästä on paha nyhjästä. Jos työntekijän haluaa, niin pitää olla valmis tarjoamaan kunnon työpaikkakoulutus.
Selittäkää minulle miksi tämä on ongelma? Miksi työnantajat itkee, että valmiita osaajia ei ole saatavilla? Miksi ei olla valmiita kouluttamaan?
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Ai apua. Ei yritys/yrittäjä ole mikään ammattioppilaitos. Koulutus hankitaan juuri siksi että tietyn alan yritys voi palkata osaajan nimenomaan rupeamatta itse oppilaitoseksi 😂
Siitähän on jo puhuttu vuosia, ettei enää ammattioppilaitoksissa opeteta juurikaan käytännön työhön liittyviä asioita. Ja siksi niistä valmistuu ihmisiä, jotka eivät osaa juuri mitään. Mä valmistuin 1986 sairaanhoito-opistosta sairaanhoitajaksi ja jo opiskeluaikana tein erikoissairaanhoidossa mm yövuoroja, jolloin työparinani oli vain apuhoitaja. Olin siis työvuorossa vastuussa oleva - ja ainoa - sairaanhoitaja, vaikka olinkin vasta opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
”Paikka on niin ihana ja spesiaali, että se herättää kiinnostusta”, Paksula uskoo.
Sellasseet voimaantumiset. Työntekijät kuitenkaan eivät näe samaa.
Juu toki, tuolla työntekijä elääkin. Onko vielä vaaleat seinät ja kuppilan puolesta järjestetään kattila. Ei tarvitse tuoda omaa kattilaa, reilut edut. Niin ja palkkaus, mikä ihme se on. Paikka niin ihana, eihän me palkasta jakseta välittää.
Ammattioppilaitokset on vähentäneet opetusta ja nykyään vallalla on ajattelu, jonka mukaan työelämässä sitten opitaan ja opetetaan asiat.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla yrittäjä vähän hukassa jos ei tiedä missä ongelma. Jopa palstalaiset tietävät missä ongelma.
Aivan . Ongelma on siinä, että yrittäjälle pitää kulujen jälkeen jäädä voittoa, jotta yritystä pystyy pyörittämään. Suomalaisilla on niin heikko ostovoima, että ravintola-alan kilpailee asiakkaista hinnoilla. Kebuloissa on halvat hinnat kun voi "palkata" edullisesti sukulaisiaan Turkista.
Toisaalta on ihan terve kehitys, että yritykset jotka ei pärjää lopettaa.
Mulla on kahvila, ei ravintola-alan oppilaitos eikä vaativaa aivotyötä ja sen mukaista palkkaa yksinkertaisesti ole tarjolla.
Tällä hetkellä tilanne on huono mutta muuttuu sitten kun taas muistetaan että asiakaspalvelusta ja keittiötyöstä ei kertakaikkiaan koskaan eikä missään makseta samoin kuin vaativammista töistä.
Palkkaa aluksi sinne kaksi harjoittelijaa ja puolen vuoden päästä vakinaistaa paremman/paikassa pysyneen? Ai, liian vaikeaa.
Olen ihmetellyt samaa kuin aloittaja. Ennen työpaikoille otettiin vastavalmistuneita oppimaan konkareilta ja turvattiin näin jatkuvuus. Nykyään pitäisi saada valmiita huiopuosaajia. Mutta mistä niitä oikein ajatellaan tulevan jos aloittelijat eivät kenellekään kelpaa ja konkarit jäävät eläkkeelle ja aikanaan myös kuolevat? Logiikka ontuu pahasti. Toinen ongelmakohtia tietysti on palkkataso tai pikemminkin sen heikkous. Ei ihan tajuta sitäkään, että sille työntekijälleKIN homman pitäisi olla kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Perustais ensinnäkin yrityksen, joka kannattaa. Esim. nimeltä mainitsemattomassa kaupungissa on yhden kadun varrella useampikin kampaaja. Miten hemmettissä ne pärjää?..
Kontulan ostarilla on jotain luokkaa 20-30 kalja/pikaruokapaikkaa ja loput liiketilat alkaa olla miehitetty partureilla kun kaikki muut liikkeet näyttää lopettavan yksi kerrallaan. Viimeksi lopetti ainoa kukkakauppa, sitä ennen "kiva" kauppa siitä vierestä joka myi sekalaista taloustavaraa ja uff-liikekin on kuulemma lähdössä koska liikaa häiriöitä.
Ja mitä tulee tilalle, jos vanhat merkit pitää paikkansa niin jälleen uusi pikaruoka/kalja paikka tai parturi. Voi heittää kolikolla että kumpi tällä kertaa sattuu kohdalle.
Eli pointti on siinä etten tiedä millä järjellä noi uudet yrittäjät päättää sen mihin liiketilansa avaavat mutta hirveän montaa aivosolua tuossa prosessissa ei taida olla välttämättä mukana jos 10 parturin ostarille päättää avata yhden lisää tai 30 pikaruoka/kapakan ostarin viereen yhden lisää.
Vierailija kirjoitti:
Melkein veikkaan, että ko. yrittäjän ongelma korjaantuisi palkalla? Näyttää menevän klo 21 kiinni el isoimmat lisät jää saamatta työntekijöiltä, joten sen pitäisi nakyä sitten siinä peruspalkassa.
Mitä nuo kuuluisat lisät ovat? Minä saan iltavuorolisää ja siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Ammattioppilaitokset on vähentäneet opetusta ja nykyään vallalla on ajattelu, jonka mukaan työelämässä sitten opitaan ja opetetaan asiat.
Ennenwanhaan amiksesta valmistui ammattilaisia kahdessa vuodessa. Nykyään tahdotaan yhteisiä lukuaineita monta vuotta ja ammattiaineet opetellaan itsenäiselle opiskelulla tai "töissä oppimalla"
Miniätekele on valmistunut suurtalouskeittäjäksi ja ei ole kuulema ikinä valmistanut makaronilaatikkoa tai hernekeittoa . Arjessa ei osaa/ viitsi valmistaa mitään ruokaa ja salaatitkin ostaa valmiina .
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa kuin aloittaja. Ennen työpaikoille otettiin vastavalmistuneita oppimaan konkareilta ja turvattiin näin jatkuvuus. Nykyään pitäisi saada valmiita huiopuosaajia. Mutta mistä niitä oikein ajatellaan tulevan jos aloittelijat eivät kenellekään kelpaa ja konkarit jäävät eläkkeelle ja aikanaan myös kuolevat? Logiikka ontuu pahasti. Toinen ongelmakohtia tietysti on palkkataso tai pikemminkin sen heikkous. Ei ihan tajuta sitäkään, että sille työntekijälleKIN homman pitäisi olla kannattavaa.
Jos haluaa konkarin, pitää maksaa sellaista palkkaa, että konkari haluaa vaihtaa työpaikkaa. Jos ei halua maksaa kunnollista palkkaa, pitää palkata aloittelija. Näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kahvila, ei ravintola-alan oppilaitos eikä vaativaa aivotyötä ja sen mukaista palkkaa yksinkertaisesti ole tarjolla.
Tällä hetkellä tilanne on huono mutta muuttuu sitten kun taas muistetaan että asiakaspalvelusta ja keittiötyöstä ei kertakaikkiaan koskaan eikä missään makseta samoin kuin vaativammista töistä.
No jos et ole valmis kouluttamaan työntekijöitäsi etkä maksamaan sellaista palkkaa, millä elää, niin mitä aiot tehdä, kun et saa työntekijöitä? Ei tämä tilanne ole mihinkään muuttumassa vaikka väität että olisi.
Muistan kun yrittäjät valittivat pari vuotta sitten että on valtava työvoimapula ja kriisi päällä. Hakijoita oli vain 7 per työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein veikkaan, että ko. yrittäjän ongelma korjaantuisi palkalla? Näyttää menevän klo 21 kiinni el isoimmat lisät jää saamatta työntekijöiltä, joten sen pitäisi nakyä sitten siinä peruspalkassa.
Mitä nuo kuuluisat lisät ovat? Minä saan iltavuorolisää ja siinä se.
Kaupanalalla palkanlisät ovat paremmat kuin ravintola-alalla. Iltalisän lisäksi tulee yölisä, lauantai ja sunnuntailisät. Juhlapyhistä extralisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenwanhaan amiksesta valmistui ammattilaisia kahdessa vuodessa. Nykyään tahdotaan yhteisiä lukuaineita monta vuotta ja ammattiaineet opetellaan itsenäiselle opiskelulla tai "töissä oppimalla"
Miniätekele on valmistunut suurtalouskeittäjäksi ja ei ole kuulema ikinä valmistanut makaronilaatikkoa tai hernekeittoa . Arjessa ei osaa/ viitsi valmistaa mitään ruokaa ja salaatitkin ostaa valmiina .
Ei se miniäsi vika ole, että ammattioppilaitoksessa ei opetettu ruoanlaittoa.
-Paksulan löytämät huipputyypit ovat siis käytännössä voineet päättää työpaikkansa, eikä ITÄHELSINKILÄINEN pikkuravintola ole ollut se ykkösvaihtoehto.-
Just, ei yllätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai apua. Ei yritys/yrittäjä ole mikään ammattioppilaitos. Koulutus hankitaan juuri siksi että tietyn alan yritys voi palkata osaajan nimenomaan rupeamatta itse oppilaitoseksi 😂
Joo joo mutta se ei ole noin enää nykyään. Jos osaajia ei ole saatavilla niin on pakko ruveta itse oppilaitokseksi vaikka se kuinka harmittaisi. Ap
Sä et usko tuohon itsekään.
Yritys ei voi olla oppilaitos. Asia on ihan selvä jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä tilanne on huono mutta muuttuu sitten kun taas muistetaan että asiakaspalvelusta ja keittiötyöstä ei kertakaikkiaan koskaan eikä missään makseta samoin kuin vaativammista töistä.No jos et ole valmis kouluttamaan työntekijöitäsi etkä maksamaan sellaista palkkaa, millä elää, niin mitä aiot tehdä, kun et saa työntekijöitä? Ei tämä tilanne ole mihinkään muuttumassa vaikka väität että olisi.
Yrittäjät supistaa toimintaa ja lopettaa tietenkin. Onhan siitä uutisoitu, että edes kannattaviin pienyrityksiin ei löydy jatkaja.
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaakin tehdä itse kaikki, saat parhaan tuoton kuppilastasi. Miksi ketään kiinnostaa lähteä sun orjuutettavaksi ilman palkkaa jolla elää?
Niin ongelma on se ettei heti kortistosta tulleenna mitään osaamattomana saa heti neljän tonnin kuukausi liksaa, on se niin väärin