Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätäkö "kuntoutus" on? Hoitotaho painostaa luopumaan työpaikasta

Vierailija
17.05.2022 |

Olen valmistunut ohjelmistokehittäjäksi viime vuonna ja tällä hetkellä teen töitä enimmäkseen kotoa käsin (40h viikossa). Etätyö sopii minulle ja pidän työstäni, palkkakin on ihan hyvä.
Minulla on kuitenkin diagnosoitu skitsofrenia pari vuotta sitten, ja lyhyen osastohoidon jälkeen päädyin ns. pakolliseen avohoitoon. Eli periaatteessa hoito on vapaaehtoista, mutta jos en sitoudu siihen ja sairaus pahenee niin voin joutua takaisin osastolle.
Poliklinikan aukioloajat ovat sellaiset, että työssäkäyvän on lähes mahdotonta saada sellaista aikaa joka sopisi. Suurin osa potilaista taitaa olla työkyvyttömiä tai jossain tukipajalla josta saa käyntien takia olla pois, joten hoitajien on vaikea ymmärtää miksi minä en pääse käymään siellä.
Minulle varaillaan aikoja mitään kysymättä ja kun joudun kerta toisensa jälkeen perumaan ne töiden takia niin minuun ollaan yhteydessä puhelimitse, tekstiviestitse, kirjeitse ja kotiini on tultu tekemään käynti kahdesti.
Eilisellä kotikäynnillä omahoitaja esitti huolensa työnteostani (vetosi kuormittavuuteen ja siihen että se haittaa hoitoani) ja kyseli kiinnostaisiko nuorille aikuisille tarkoitettu pajatoiminta. Mainosti että sitä olisi vain 4h päivässä kolmena päivänä viikossa, ei olisi kuormittavaa ja pystyisin käymään poliklinikalla.
Ei, minua ei kiinnosta luopua palkastani ja kokoaikaisesta työstäni jota varten opiskelin tutkinnon. Ja varsinkaan ei kiinnosta mennä purkittamaan muttereita tai tekemään hamahelmiaskarteluja palkatta. Hän ei tuntunut asiaa kuitenkaan ymmärtävän, vaan näytti siltä kuin olisi omasta mielestään esittänyt hyvänkin tarjouksen.
Mielestäni työni on minulle parasta kuntoutusta ja auttaa pysymään yhteiskunnassa mukana. Palkka mahdollistaa monia asioita ja työnteko antaa rytmiä ja mielekkyyttä arkeen.
En tietenkään aio luopua työstäni eikä omahoitaja siihen voi pakottaa, mutta harmittaa ja ihmetyttää silti että itsenäisesti pärjäävä, itsensä elättävä potilas yritetään saada luopumaan työstä ja menemään mt-potilaiden puuhastelupajalle askartelemaan. Tätäkö se kuntouttava ja tavoitteellinen hoito muka on?

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutuksen säännöt:

1. Sitä mitä haluat ja tarvitset, sitä et saa.

2. Sitä mitä et halua, etkä tarvitse, siihen sinut pakotetaan.

Vierailija
122/130 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin joskus mt ihmisille tarkoitetussa toiminnassa ja masennukseni vain paheni. Mt ongelmaiselle toiset mt ongelmaiset on myrkkyä joten siitä on hyvä kieltäytyä. Sairautesi ei tykkää hyvää jos luovut elämäsi terveistä asioista. Vielä pahempaa olisi täyttää sairailla ihmisillä. Sinua ei siis tällä hetkellä vaivaa yhtään mikään paitsi se, että sinua yritetään ylihoitaa ja purkittaa siihen samaan muottiin kuin muutkin? Ja hoitavan tahon käytös kuulostaa niin stressaavalle että on täysi ihme jos et ala pelkästään siitä oireilla jossain vaiheessa.

Samoin kävi minulle. Enkä ollut ainut siinä ryhmässä, jolle noin kävi. Luulisi tuon olevan selvää jo ihan maalaisjärjellä ajateltuna, mutta ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä omahoitaja on väärässä, pidä kiinni työpaikastasi jos oireet sen sallivat.

Vierailija
124/130 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin joskus mt ihmisille tarkoitetussa toiminnassa ja masennukseni vain paheni. Mt ongelmaiselle toiset mt ongelmaiset on myrkkyä joten siitä on hyvä kieltäytyä. Sairautesi ei tykkää hyvää jos luovut elämäsi terveistä asioista. Vielä pahempaa olisi täyttää sairailla ihmisillä. Sinua ei siis tällä hetkellä vaivaa yhtään mikään paitsi se, että sinua yritetään ylihoitaa ja purkittaa siihen samaan muottiin kuin muutkin? Ja hoitavan tahon käytös kuulostaa niin stressaavalle että on täysi ihme jos et ala pelkästään siitä oireilla jossain vaiheessa.

Näin on, juuri näin. Sama koskee myös kuntouttavaa työtoimintaa, ainakin omalla kohdallani. Oma mielenterveys ei kestäisi tämänlaista "kuntoutumista".

Niinpä. Miksi noiden yhteydessä edes puhutaan kuntouttamisesta. Niiden kestäminenhän vaatii hyvää terveyttä.

Vierailija
125/130 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, no, mulle on hoitotahojen puolesta ehdotettu mm seuraavia:

- autosta luopuminen vähentäisi työn aiheuttamaa kuormitusta, kun ei tarvitse olla ruuhkassa

- kannattaa luopua joogasta

- kannattaa luopua harrastuksista

- kannattaa ottaa koira, jotta on aamulla syy nousta ylös sängystä (tilanteessa, jossa hain apua pienen lapsen vanhempana ja tämä ei todellakaan ollut se minun ongelmani)

- kannattaa antaa laskujen mennä ulosottoon

- kannattaa korvata lapsen isätapaamiset tukiperheellä

- kannattaa toivoa tulevaisuudelta vähemmän

Ja ilman muuta ennen kaikkea kannattaa hakea apua joltain muulta luukulta, kuin just tästä meidän luukulta, kun meidän työnkuvaan ei kuulu.

Minulle ehdotettiin että yliopiston pääsykokeisiin lukemisen sijaan menisin Kipinä-pajalle muiden työttömien nuorten kanssa :D

Onnistuin saamaan haluamani opiskelupaikan, onneksi skippasin pajatoiminnan.

Kuinkahan monta nuorta vastaavissa on onnistuttu syrjäyttämään?

Vierailija
126/130 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Multa meni koko elämä psykoosien,sairaala jaksojen ja mt hoidon takia. Minut irtisanottiin. En ole kuntoutunut, en ole saanut terapiaa. Olisin akuuttina aikana tarvinnut terapiaa enkä keskustelua mt toimistossa. Nyt haetaan eläkettä 44v

Yksi perhe tuhottiin!

Akuuttina aikana psykoosiin sairastunut ei yleensä pysty terapiaan. Keskustelut mt toimistossa ovat ns. kevyt versio terapiasta. Mt hoitajista osa on myös terapeutteja, todella monella terapeuttisia opintoja. Keskustelua se terapiakin on. Yleensä mt toimistossa käydään jakso, jossa ihmisen tilanne saadaan vakaaksi ja hän voi aloittaa terapian. Mikäli ihminen ei pysty sitoutumaan ilmaisiin mt-hoitajan käynteihin on hyvin epätodennäköistä, että hän pystyy sitoutumaan kalliiseen terapiaan, jossa käynnit ovat esim. 2 kertaa viikossa. 

Vierailija
127/130 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et suostu syömään lääkkeitä ja olet sairaudentunnoton ja ja siksi nuo injektiot on määrätty?

Miten se muka voisi olla työelämäässä, jos muka niin sairas, että ei tiedä olevansa sairas.

Sairaudentunnotton on oikeasti sairas eikä työkuntoinen.

Skitsofrenikon läheisensä voin todeta, että psykoosialttius on todella viheliäinen vaiva. Toimintakyky voi säilyä jonkin aikaa ensioireista. Mieli myös suojelee ihmistä niin, ettei hän välttämättä muista huonoja vaiheita. Kaikissa lääkkeissä on haittavaikutuksensa. Täytyy vain punnita hyötyjen ja haittojen suhde. Psykoosiin sairastunut ei hyvässä voinnissa ehkä usko, että voisi mennä uudestaan psykoosiin. Jatkuva lääkitys ja oman voinnin tarkkailu ammattilaiset apuna on kaikkein varmin keino välttää psykoosin uusiminen. Lääkitys harvoin vie ihmiseltä työkyvyn. Toistuvat psykoosin tekee sen varmasti.

Vierailija
128/130 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jutussa ei kyllä kaikki täsmää. Olisi mielenkiintoista tietää minkälaista hoitoa aloittaja kokee tarvitsevansa vai tarvitseeko mielestään ollenkaan? Oman kokemukseni perusteella julkinen terveydenhoito on yleensä tyytyväinen jos joku pärjää omillaan...

Vierailija
129/130 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeitä on tablettimuodossakin ja muitakin kuin Abifly.

Samaa ajattelin. Abilify on muutenkin paska lääke. 90 luvun muotiöääke, mitä harvoin määrätään nykyään. 

Voi aiheuttaa maanisuutta ka lisätä harhoja ja psykoottisuutts, mitä olen nähnyt. 

Vierailija
130/130 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllä on todettava, että täysin ammattitaidoton omahoitaja on ap:lla.

Ei mitään käsitystä, ei niin vähäisintäkään omasta asiakkaastaan.

Että tuollaisia hoitajia meillä on siis myös fyysisten sairauksien puolella, onko?

Ap, minkä ikäinen oma hoitajasi on, onko mies vai nainen.

Onko hänen koulutuksensa siis vain pelkkä lähihoitaja, joka  "erikoistunut" psykiatriselle puolelle?

Jos noin on,  sitten sen jotenkin käsittää,  niillä kun ei ole minkäänlaista kokonaisnäkemystä mihinkään.

Psykiatrinen sairaanhoitaja on paljon osaavampi ammattilainen.

Ja nimenomaan on niin,   että ihmisiä kannustetaan pysymään työelämässä, eikä jättäytymään siitä pois.   Työ on parasta terapiaa, kuka vain työtä kykenee tekemään.

Etkö voisi sopia työnantajan kanssa siitä, että sinulla tietty hoitokäynt

Entä, jos nuo "mukavat asiat" eivät ole omasta mielestä mukavia. Haluaisi tehdä mieluummin jotain itseä kiinnostavaa. Kaikkia ei kiinnosta linnunpöntöt tai virkkaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan