Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätäkö "kuntoutus" on? Hoitotaho painostaa luopumaan työpaikasta

Vierailija
17.05.2022 |

Olen valmistunut ohjelmistokehittäjäksi viime vuonna ja tällä hetkellä teen töitä enimmäkseen kotoa käsin (40h viikossa). Etätyö sopii minulle ja pidän työstäni, palkkakin on ihan hyvä.
Minulla on kuitenkin diagnosoitu skitsofrenia pari vuotta sitten, ja lyhyen osastohoidon jälkeen päädyin ns. pakolliseen avohoitoon. Eli periaatteessa hoito on vapaaehtoista, mutta jos en sitoudu siihen ja sairaus pahenee niin voin joutua takaisin osastolle.
Poliklinikan aukioloajat ovat sellaiset, että työssäkäyvän on lähes mahdotonta saada sellaista aikaa joka sopisi. Suurin osa potilaista taitaa olla työkyvyttömiä tai jossain tukipajalla josta saa käyntien takia olla pois, joten hoitajien on vaikea ymmärtää miksi minä en pääse käymään siellä.
Minulle varaillaan aikoja mitään kysymättä ja kun joudun kerta toisensa jälkeen perumaan ne töiden takia niin minuun ollaan yhteydessä puhelimitse, tekstiviestitse, kirjeitse ja kotiini on tultu tekemään käynti kahdesti.
Eilisellä kotikäynnillä omahoitaja esitti huolensa työnteostani (vetosi kuormittavuuteen ja siihen että se haittaa hoitoani) ja kyseli kiinnostaisiko nuorille aikuisille tarkoitettu pajatoiminta. Mainosti että sitä olisi vain 4h päivässä kolmena päivänä viikossa, ei olisi kuormittavaa ja pystyisin käymään poliklinikalla.
Ei, minua ei kiinnosta luopua palkastani ja kokoaikaisesta työstäni jota varten opiskelin tutkinnon. Ja varsinkaan ei kiinnosta mennä purkittamaan muttereita tai tekemään hamahelmiaskarteluja palkatta. Hän ei tuntunut asiaa kuitenkaan ymmärtävän, vaan näytti siltä kuin olisi omasta mielestään esittänyt hyvänkin tarjouksen.
Mielestäni työni on minulle parasta kuntoutusta ja auttaa pysymään yhteiskunnassa mukana. Palkka mahdollistaa monia asioita ja työnteko antaa rytmiä ja mielekkyyttä arkeen.
En tietenkään aio luopua työstäni eikä omahoitaja siihen voi pakottaa, mutta harmittaa ja ihmetyttää silti että itsenäisesti pärjäävä, itsensä elättävä potilas yritetään saada luopumaan työstä ja menemään mt-potilaiden puuhastelupajalle askartelemaan. Tätäkö se kuntouttava ja tavoitteellinen hoito muka on?

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö etänä voi tavata? Tottakai pysyt työssäsi muta sinulla on myös oikeus hoitaa terveyttäsi ennakoivasti, ettet mene huonoon kuntoon. Ei psykoosia ja harhoja voi estää kuin lääkkeillä.

Vierailija
2/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia avohoidosta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin joskus mt ihmisille tarkoitetussa toiminnassa ja masennukseni vain paheni. Mt ongelmaiselle toiset mt ongelmaiset on myrkkyä joten siitä on hyvä kieltäytyä. Sairautesi ei tykkää hyvää jos luovut elämäsi terveistä asioista. Vielä pahempaa olisi täyttää sairailla ihmisillä. Sinua ei siis tällä hetkellä vaivaa yhtään mikään paitsi se, että sinua yritetään ylihoitaa ja purkittaa siihen samaan muottiin kuin muutkin? Ja hoitavan tahon käytös kuulostaa niin stressaavalle että on täysi ihme jos et ala pelkästään siitä oireilla jossain vaiheessa.

Vierailija
4/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysneuvola toimii vain virka-aikana. Samoin hedelmällisyyshoidot julkisella puolella. Työssä käyvien ei toivota lisääntyvän.

Vierailija
5/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta! Todella käsittämätöntä! Pidä pintasi ap! Tsemppiä!

Vierailija
6/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä että vointisi seuranta siirretään työterveyshoitajan etävastaanotoille. Niitä on yleensä myös virka-ajan jälkeen tai sitten saa käydä työajalla.

Vierailija
7/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin joskus mt ihmisille tarkoitetussa toiminnassa ja masennukseni vain paheni. Mt ongelmaiselle toiset mt ongelmaiset on myrkkyä joten siitä on hyvä kieltäytyä. Sairautesi ei tykkää hyvää jos luovut elämäsi terveistä asioista. Vielä pahempaa olisi täyttää sairailla ihmisillä. Sinua ei siis tällä hetkellä vaivaa yhtään mikään paitsi se, että sinua yritetään ylihoitaa ja purkittaa siihen samaan muottiin kuin muutkin? Ja hoitavan tahon käytös kuulostaa niin stressaavalle että on täysi ihme jos et ala pelkästään siitä oireilla jossain vaiheessa.

Näin on, juuri näin. Sama koskee myös kuntouttavaa työtoimintaa, ainakin omalla kohdallani. Oma mielenterveys ei kestäisi tämänlaista "kuntoutumista".

Vierailija
8/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin outoa, että toisia "uhkaillaan" pakkohoidolla, vaikkei mitään välitöntä tarvetta sellaiseen edes ole ja toiset taas ei pääse osastolle, vaikka satuttavat itseään ja muita ja suunnilleen rukoilevat osastopaikkaa.

Vierailija
9/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se poliklinikka on auki vain 8-16 tai 9-15 niin vaikea niiden on antaa aikoja muulloin. Typerää sinänsä. Pyydä jotain kompromissia. Esim lyhyitä puhelinvastaanottoja kesken työpäivän.

Vierailija
10/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kaverini oli töissä ja olisi halunnut jatkaa töissä, mutta pakotettiin sairaseläkkeelle.

Psykooseja tuli aina hoidon jälkeen uudelleen. Ei hän kyennyt sitä työtä enää jatkamaan, vaikka omasta mielestään olsii pystynyt. Oli itse lääkäri.

Ei sitoutunut silloin ei edelleenkään avohoitoon. Psykoosit uusii.

Vierailija
11/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et ole kertonut töissä käyväsi kuntoutuksessa. Miksi et? Töistä saa olla kuntoutuksen vuoksi pois. Jos et halua itseäsi hoitaa, on ihan oikein, että siit ollaan huolissaan. Ihan kaikki palvelut on virka-aikaan, jos et tiennyt.

Vierailija
12/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin kaikille toimii parhaiten tavosten seura. Mutta ne tavikset häiriintyy, jos joku on outo.

Miettikää, miten kouluihin vaaditaan tarkkailuluokkia takaisin. Mutta kuka siellä sietää niitä toisia.

Vierailija
13/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa niin uskomattomalta, että toivottavasti ei ole totta.

Sitä en vaan ymmärrä, miksi et voisi käydä työpäivän aikana avohoidossa. Työnantaja takuulla mielummin haluaa sinun hoitavan mielenterveyttäsi, kuin jättää hoitamatta. Vai oletko vielä koeajalla, etkä halua vaarantaa työpaikkaa?

Jos asiantuntijatyö on vielä uutta, niin ainakin oman kokemukseni mukaan, on ihan normaalia käydä työpäivän aikana lääkärissä, labrassa, hammaslääkärissä, viedä lasta lääkäriin, lähteä ajoissa kampaajalle tai viemään autoa katsastukseen jne.

Yritä saada aika päivän loppuun tai alkuun ja ilmoita esihenkilölle, että sinulla on menoa kys. aikaan ja teet tunnit täyteen viikon aikana tms. Eikö teillä ole liukumaa? Aika monessa paikassa ei edes seurata työaikaa. 

Vierailija
14/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan aloittaja olla töistä pois hoitonsa takia.

Moni muukin joutuu käymään hoidoissa, jotka ovat työaikaan

Onko tekosyy

Vierailija
15/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele työnantajan kanssq, varmasti saatte järjestettyä että pääse käymään terveyskeskuksessa.

Tai siirrätte hoidon työterveyshuoltoon.

Onko kotikäynneillä kämppäsi tms ollut kaaoksessa, joka herättänyt huolen jaksamisesta? Vai oletko lopettanut lääkityksen?

40 tuntia viikossa on PALJON. voit huoletta vähentää vaikka 10 tuntia, normaalikin työaika on 37,5h, ja useimmissa ohjelmointitöissä on käytössä liukuma, varsinkin etätöissä.

Kuulostaa osittain siltä, että välttelet käyntejä.

Vierailija
16/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no, mulle on hoitotahojen puolesta ehdotettu mm seuraavia:

- autosta luopuminen vähentäisi työn aiheuttamaa kuormitusta, kun ei tarvitse olla ruuhkassa

- kannattaa luopua joogasta

- kannattaa luopua harrastuksista

- kannattaa ottaa koira, jotta on aamulla syy nousta ylös sängystä (tilanteessa, jossa hain apua pienen lapsen vanhempana ja tämä ei todellakaan ollut se minun ongelmani)

- kannattaa antaa laskujen mennä ulosottoon

- kannattaa korvata lapsen isätapaamiset tukiperheellä

- kannattaa toivoa tulevaisuudelta vähemmän

Ja ilman muuta ennen kaikkea kannattaa hakea apua joltain muulta luukulta, kuin just tästä meidän luukulta, kun meidän työnkuvaan ei kuulu.

Vierailija
17/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ne tekee niin terapeutti saa 2 vuotta sun kautta rahaa ja sinä jää minimitoimeen tulolle nimittäin 2 vuotta terapiaa vähentää sun vanhuus eläkettä ja siksi kannattaa maksaa ylimääräistä yrittäjä eläkettä tai muuta.Sun masennus on toisen palkka. Ei mitään ne jopa käskee jäädä eläkkeelle sitten haukkuu kun et tee töitä tämä on manipulointia tahallista ilkeyttä.

Vierailija
18/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö etänä voi tavata? Tottakai pysyt työssäsi muta sinulla on myös oikeus hoitaa terveyttäsi ennakoivasti, ettet mene huonoon kuntoon. Ei psykoosia ja harhoja voi estää kuin lääkkeillä.

Minulle on määrätty Abilify-lääkitys injektiomuotoisena joten etäkäynnit eivät hoitotaholle sovi. Haluaisivat että menisin paikanpäälle niin injektio voitaisiin antaa samalla.

Olin silloin pari vuotta sitten osastohoidon jälkeen 4kk juuri Abilifyilla, mutta haittavaikutukset olivat niin hirveät että päätin lopettaa kun opiskelusta ei tullut mitään. En pystynyt olemaan hetkeäkään aloillani, keskittymiskyky katosi (en pystynyt esim. lukemaan edes yhtä sivua kerralla) ja muutuin tosi hitaaksi.

En esim. voinut keskustella kenenkään kanssa normaalisti, koska minulla kesti kiusallisen kauan ymmärtää mitä keskustelukumppani juuri sanoi ja järkevien lauseiden tuottaminen oli vaikeaa.

Kun Abilify jäi pois niin opiskelu alkoi taas sujua ja muutuin taas suurin piirtein normaaliksi. Läheisetkin iloitsivat, kun olin oma itseni ja kanssani pystyi juttelemaan kuten ennenkin.

Siinä olet oikeassa että minulla on oikeus hoitaa terveyttäni ennakoivasti etteivät harhat palaa. Olen tehnyt niin lääkkeettömillä keinoilla. Olen huolehtinut riittävästä yöunesta (klo 23-07), säännöllisestä päivärytmistä, terveellisestä ruokailusta ja liikunnasta. En käytä alkoholia enkä huumeita, olen karsinut stressiä pois ja tapaan ystäviä viikottain.

Vointini on nyt paljon parempi kuin lääkityksen aikana.

-ap

Vierailija
19/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin outoa kun on vaikka kokenut väkivaltaa eron ja muuta niin miksi ihmeessä ei saisi hakea keskustelu apua OLEMATTA HULLU ? HALOO HEI.

Vierailija
20/130 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et suostu syömään lääkkeitä ja olet sairaudentunnoton ja ja siksi nuo injektiot on määrätty?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän