Kaikki pitbull-rotuiset rakit ja muut taistelukoirat pitäisi Suomessa kieltää
Yleensä nuo luonnevikaisiksi jalostetut tappajakoirat ovat yhtä luonnevikaisten elämänkoulupellejen omistamia, pönkittämässä "kovisimagoa".
Kommentit (355)
Ovathan aika hirveitä elukoita, jos minulla olisi koira niin en sellaista haluasi kohdata. Tutulla on ja on aika karmivaa kun koira skannaa koko ajan ympäristöään ja etsii kohteita eli toisia koiria, ihmisistä nuo eivät onneksi piittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä AP:llakin tulee paskat housuun, kun tuo oma pitbull tulee näyttämään hampaitaan kymmenen sentin päähän pillistä. Kerro missäpäin asut niin voidaan tulla iltalenkillä moikkaamaan.
Silloin tapahtuisi seuraavaa,
1. Huomaat puukon rakkisi kyljessä.
2. Huomaat itseltäsi puuttuvan valtaosan hampaista.Don't bring a knife to a gunfight, you moron!
Ennen kun olet ehtinyt sitä linkkariasi kaivaa käsilaukustasi on rintaasi avautunut neljä 9 mm reikää jotka laskivat kaikki verenpaineesi ulos. Pääsi kolahtaa tajuttomana katuun samalla kuin viimeinen hylsy kilahtaa kaunista soittoaan kivetyksellä.
Elämänkoulu on vahvana sinussa
olen muuten pannut merkille että romaneilla on yleensä egonbuustaus koira eli pittbull.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi kieltää mutta ehdottomasti pitäisi olla luvan varaista ja kasvattajalle isot sanktiot jos jollekkin luvattomalle hörhölle myy.. Oikein kasvatettuna ja pidettynä ovat upeita koiria ja harmi että munattomat hörhöt näitä jahtaa munan jatkeeksi.. Koira parat..
Kultainennoutajakin on upea koira joten miksi ottaa mahdollinen tappokone muuten kuin statuksen takia? Minun kimppuun on käynyt erittäin taitavan kouluttajan mastiffi jonka kanssa aikaisemmin tulin toimeen hyvin, mutta aivokasvain muutti sen luonnetta tai jotain sellaista.... mutta kuitenkin niin ettei taitava kouluttajakaan välttämättä aina voi taata muiden turvallisuutta. Jollain pienemmällä ja rauhallisemmalla rodulla tuostatakaan ei olisi tarvinnut tikkeja laittaa.
Olen aina ihmetellyt miksi myös jotkut normaalinoloiset, itseään eläinrakkaiksi kutsuvat ihmiset haluavat tällaisen rodun ottaa. Koko rotuhan on äärimmäisen eläinrääkkäyksen tuotos.
Mielestäni ei ole eläinrakkautta ottaa rotua joka on saanut alkunsa ihmisen julmuudesta ja vaikka kuinka rakastaisit ja kouluttaisit tällaista rotua niin se ei tätä taustaa eikä koiran perimmäistä luonnetta muuta.
Vierailija kirjoitti:
mikään rotu ei ole itsestään vaarallinen...mut mut päivän kysymys kuuluu miksi sellainen heilui vapaana kun selkeästi aggrea muita koiria kohtaan. Ja jutun perusteella omistajakaan ei tainnut kovin välkky olla kun luki näitä oikeudenkäynnin selostuksia, missä selitettiin että kohta se puudeli olisi delannut muutenkin( facepalm). Jos oma koira olisi päässyt irti ja tehnyt tuhoja tohon malliin, olisin nöyrästi pyydellyt anteeksi ja maksanut kyllä kulut + vähän extraa kipurahaa. En omista taistelukoiraa enkä ajatellut sellaista ottaakaan, sillä sen pito vaatii extrahuolellisuutta ja kunnon koulutusta, varsinkin kun niillä on voimakkaampi se perimä jo. Ja se on ihan julkista tietoa etteivät siedä aikuisena muita koiria, ainakaan samaa sukupuolta. Sama pätee toki muihinkin isompiin koiriin.
En ymmärrä kun ensin sanot että mikään rotu ei ole itsestään vaarallinen ja sitten kuitenkin kirjoitat tsistelunoirilla on voimakkaampi perimä. No kuule kyllä vaan jotkut rodut ovat toisia vaarallisempia juuri se perimän takia. Rodut on jalostettu ominaisuuksiensa takia. Englanninbulldogit taistelemaan (ymmärtääkseni taistelunäytöksissä), ajokoirat ajamaan riistaa ja noutajat noutamaan ammuttu riista. Nämä ovat nimenomaan jalostuksella aikaansaatuja ominaisuuksia. Raivostuttaa ihmiset jotka väittävät että jos koira hyökkää tai puree niin syy löytyy aina sieltä hihnan toisesta päästä. Usein löytyykin, mutta syy on se että omistaja ei ymmärrä omistamansa rodun ominaisuuksia. Murre voi olla kotona kiltti ja lapsirakas mutta joissakin tilanteissa rodun piirteet ja käytös roihahtavat esille ikävin seurauksin. On niitäkin tapauksia kun ennen niin kiltti "taistelurotuinen" koira on hyökännyt oman perheen lapsen kimppuun.
Kaikki nuo norsunper s e eltä näyttävät hullut rakit pitäisi polttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on dogon ja dopermanin noin 50kg risteytys ja koskaan ei ole aloittanut tappelua toisen koiran kanssa. 3 koiraa se on lopettanut mutta vasta kun vasta puoli on hyökännyt päälle eli en koe vastuuta näistä koirista. Koirani käyttäytyy niin hyvin että jopa 7 vuotias tyttöni sitä voi ulkoiluttaa. Koskaan ei ole ihmisille tai koirille vihaa näyttänyt.
Tässä esimerkki ihmisestä jolle pitäisi antaa elinikäinen koiranpitokielto.
Nämä koiratappeluihin jalostetut rodut ovat ongelmallisia, koska niiden triggereihin ei oikein koulutuksella pääse käsiksi toisin kuin muiden voimankäyttöön jalostettujen rotujen. Esimerkiksi laumanvartijoista on jalostetuksella karsittu pois luonnostaan ihmiseen aggressiivisesti suhtautuvat ja arvaamattomat yksilöt. Sen sijaan taistelunäytöskoirilla arvaamattomuus ja aggressiivisuus ovat olleet etuja, eikä niitä ole edes tarkoitettu oleskelemaan ihmisten kanssa samoissa tiloissa ilman kytkentää.
Pitbulleilla ja muilla vastaavilla ei ole enää olemassa sitä käyttöä, johon niiden rotupiirteet on tehty. Esimerkiksi rotikat ja saksanpaimenkoirat ovat edelleen käytössä palveluskoirina, johon ne on jalostettu, ja laumanvartijat vartioivat Suomessakin lammaslaumoja.
Pitbull ja sen sukuiset rodut pitää joko kieltää tai ristiinjalostaa muiden rotujen kanssa vähemmän vaarallisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi kieltää mutta ehdottomasti pitäisi olla luvan varaista ja kasvattajalle isot sanktiot jos jollekkin luvattomalle hörhölle myy.. Oikein kasvatettuna ja pidettynä ovat upeita koiria ja harmi että munattomat hörhöt näitä jahtaa munan jatkeeksi.. Koira parat..
Kultainennoutajakin on upea koira joten miksi ottaa mahdollinen tappokone muuten kuin statuksen takia? Minun kimppuun on käynyt erittäin taitavan kouluttajan mastiffi jonka kanssa aikaisemmin tulin toimeen hyvin, mutta aivokasvain muutti sen luonnetta tai jotain sellaista.... mutta kuitenkin niin ettei taitava kouluttajakaan välttämättä aina voi taata muiden turvallisuutta. Jollain pienemmällä ja rauhallisemmalla rodulla tuostatakaan ei olisi tarvinnut tikkeja laittaa.
Mastiffi ei ole taistelukoirarotu vaan vartiointiin ja suojeluun käytetty molossirotu. Niistä on jalostettu pois ihmiselle vaaralliset yksilöt.
Oon huomannut, että se whitetrash näkyy erityisesti miehissä. Huono itsetunto/tatuoitu yms..
Naisissa voi olla vaikka mitä laatua, mutta naisen hoivavietti on päätekijä. Ihan samasta syystä miksi, niin monia naisia kiinnostaa jnnamiehet eikä tavalliset tossukat.
Tän palstan kaikki marisijat pitäis myös lopettaa tai kieltää Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja kas. Eläinrääkkääjä ilmoittautuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla pitbull? Kerro miksi kaikista koiraroduista päädyit juuri tähän, olen aina halunnut tietää!
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain että mitkä ovat ne ominaisuudet jonka vuoksi päädytään juuri tähän rotuun. Niin paljon koirarotuja ja silti päädytään tähän joka on yliedustettuna tapauksissa joissa raadelluksi päätyy toiset koirat, ohikulkevat ihmiset, lapset, joskus omistajatkin. Näitä videoita tulee netissä vastaan jatkuvasti ja joka kerta omistaja on ällistynyt ja kädetön tilanteen edessä.
Miksi? Kertokaa joku, tiedän että joku on kuulolla koska nämä koirat ovat ilmeisen suosittuja tällä hetkellä, joka lenkkireissulla näkee vähintään yhden.
Minä vastaan sen näkemyksen mukaan mitä olen saanut näistä ns. väärissä käsissä olevista koirista. Niitä on kahta tyyppiä, toiset nauttivat kun saavat isotella koiran avulla ja provosoivat koiraansa käyttäytymään huonosti ja uhkaavasti. Mitä ilmeisemmin myös liikkuvat sellaisissa piireissä tai jopa rikollisessa porukassa missä on tarpeen "turvata" itsensä. Esimerkiksi itse olen asunut huonomaineisella asuinalueella ja en ole kokenut mitään tarvetta "hankkia koiraa suojakseni" tai "puolustamaan" minua, koska en mene kaivamaan verta nenästäni ja haastamaan riitaa kenenkään kanssa.
Ja toiset väärät kädet ovat sitten näitä jotka sulkevat silmänsä näiden koirien ominaisuuksilta täysin, hokien vain että ovat maailman lempeimpiä ja voisi vääntää solmuun ilman että koira tekisi mitään, ja paras lastenvahti ja postailevat nettiin videoita missä taapero pomppii koiran päällä ja koira viestittää epämukavaa oloaan kaikin mahdollisin keinoin. Nämä tyypit toki tarkoittavat hyvää, mutta ovat yhtä vastuuttomia kieltäessään koiran ominaisuudet. Se ei tee koirasta pahaa tai ilkeää jos myöntää että se on vaarallinen tai siinä on vaarallisia piirteitä. Krokotiilitkin ovat vaarallisia ilman että ne tuntisivat mitään vihaa leukojensa väliin jäävää saalista kohtaan. Eli inhimillistetään sitä koiraa, ja tässä tehdään koiraa kohten todella väärin. Se, että tiedostaa ne negatiivisetkin ominaisuudet koirassa ja huomioi ne koiranpidossa vähentäen niiden ilmenemistä tai kohdistaakseen ne oikeaan toimintaan, on kaikista vastuullisinta - ei kumpikaan yllämainittu ääripää.
Vierailija kirjoitti:
Taistelukoira on koira joka on koulutettu koiratappeluihin, eikä se ole mikään koirarotu. Samalla tavalla saksanpaimenkoira ei ole pommikoita automaattisesti, vaikka sellaiseksi voi kouluttaa. Kannattaa perehtyä aiheeseen ennen ketjun tekemistä.
Höpöhöpö taas.
Ei näin yössä olevia ihmisiä voi olla... tai ei ainakaan pitäisi olla.
Koirilla on paljon viettejä ja rotuominaisuuksia, joita JALOSTUKSEN kautta on tietoisesti vahvistettu. JOkainen, jolla on ollut tiettyyn toimintaan jalostettu koira, tietää miten selkeästi ne ominaisuudet voi näkyä, vaikka koira ei koskaan pääsisi varsinaisesti toteuttamaan tehtäväänsä, tai sitä ei siihen koulutettaisi.
Esimerkkinä: mulla on paimenkoira, kaverilla vinttikoiria. Jos ollaan jossain, missä koirat voi olla vapaana, ja koirat näkee vaikkapa jäniksen, niin ne vinttikset lähtee sen perään, ja mun koira juoksee ihan tiloissaan mun luokse kertomaan, että nyt "lauma" karkasi. Ja kun vinttikset tulee ajoltaan takaisin, niin mun koira käy rökittämässä niitä, että miten kehtasivat tuolla lailla karata.
Ihan sama se on noissa tappelukoirissa: ne vietit ja esim. koira-aggressio on niissä koirissa sisäänrakennettuina, ja sopivassa tilanteessa tulee esiin, vaikka koiraa ei koskaan koulutettaisi hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Tästä olen ihan samaa mieltä, eli pitäisi olla luvanvaraisia. Itselläni ei ole pittejä, mutta toista hyvin haastavaa rotua ja niin monta tapausta omassakin rodussa nähnyt, joiden ei ikinä olisi pitänyt päätyä niin osaamattomiin käsiin. Ja moni rodusta kiinnostunut on korostanut että haluavat mahdollisimman vaikean koiran, ihan kuin se olisi jokin itseisarvo. Mitä he sillä vaikealla koiralla sitten tekevät? Epäonnistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on dogon ja dopermanin noin 50kg risteytys ja koskaan ei ole aloittanut tappelua toisen koiran kanssa. 3 koiraa se on lopettanut mutta vasta kun vasta puoli on hyökännyt päälle eli en koe vastuuta näistä koirista. Koirani käyttäytyy niin hyvin että jopa 7 vuotias tyttöni sitä voi ulkoiluttaa. Koskaan ei ole ihmisille tai koirille vihaa näyttänyt.
Tässä esimerkki ihmisestä jolle pitäisi antaa elinikäinen koiranpitokielto.
Myöskin elämämkolu on hänessä vahvana, kun ei edes oman koiran rotujen oikein kirjoittaminen onnistu. Nimim. "Mäkin haluun dopermanin"
Entäs kun meillä on suloinen, pörröinen koira, mutta rodun historiassa on mainittu myös koiratappelut? Pitääkö sekin kieltää, vaikka ei "perinteiseltä" taistelukoiralta näytä?
Mietin vain että mitkä ovat ne ominaisuudet jonka vuoksi päädytään juuri tähän rotuun. Niin paljon koirarotuja ja silti päädytään tähän joka on yliedustettuna tapauksissa joissa raadelluksi päätyy toiset koirat, ohikulkevat ihmiset, lapset, joskus omistajatkin. Näitä videoita tulee netissä vastaan jatkuvasti ja joka kerta omistaja on ällistynyt ja kädetön tilanteen edessä.
Miksi? Kertokaa joku, tiedän että joku on kuulolla koska nämä koirat ovat ilmeisen suosittuja tällä hetkellä, joka lenkkireissulla näkee vähintään yhden.