Miten kaislat saa niitettyä?
Mökillä alkaa olemaan sen verran isot kaislat että vaikeuttaa jo uimista
Kommentit (135)
Maahan jääneet tyvet ovat kovia ja teräviä.
Niität niitä hartaasti viikatteella sitä mukaa kun ne kasvavat takaisin. Menee jonkun verran aikaa ja on aika työlästä, mutta kyllä ne pikkuhiljaa katoavat. Voit myös tilata talveksi ruoppauksen jolloin lähtevät kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Niität niitä hartaasti viikatteella sitä mukaa kun ne kasvavat takaisin. Menee jonkun verran aikaa ja on aika työlästä, mutta kyllä ne pikkuhiljaa katoavat. Voit myös tilata talveksi ruoppauksen jolloin lähtevät kerralla.
Kunhan hankit ensin luvat ruoppaukselle. Miten se talvella ruopataan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tiedä, mutta luulisin että ruoppausyrittäjä tietää. Jää varmaankin liittyy prosessiin jotenkin. Ainakin Päijänteellä on kadonnut kaislikoita mökkien edustoilta talven aikana.
Oletko varma, että edes ovat kaisloja? Todennäköisestihän ovat järviruokoja, kun flooran tietämyksesi lienee yhtä huonolla tolalla kuin ehkä muukin tietämyksesi.
Kaislaleikkuri veneeseen niin lähtee kaislat tyviä myöten https://yleiskone.com/kaislaleikkuri-veneeseen/
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että edes ovat kaisloja? Todennäköisestihän ovat järviruokoja, kun flooran tietämyksesi lienee yhtä huonolla tolalla kuin ehkä muukin tietämyksesi.
Ihmeellistä nillitystä. Mitä hemmetin väliä sillä on mitä ovat. Jotain sellaista kuitenkin mikä pitäisi niittää. Eiköhän viikate pure yhtälailla kaisloihin kuin ruokoihin.
Itsellä oli aikoinaan kädessä pidettävä pieni viikate ja sukeltelin pitkin mökin edustaa katkomassa kaisloja tyvestään. Entinen appiukko oli viritellyt vaakatasoon terän ja veti sitä veneen perässä tai soutuveneestä niitti käsipelillä. Vaihtoehtoja löytyy.
Iso viikate ja 3 kertaan niität 2 vuoden välein. Se varrelinen viikate. Kelluvalla köydellä kohli kaislat talteen ja kompostoi. Minä olen tehnyt tuota useamman kerran. Ikivanhat verkarit uimahousuiksi ja wanhat kengäåt koska kävelet kaislikossa.
Hommaat jonkun ylimääräisen pikku soutupaatin ja siihen joko valmis kaislaleikkuri tai monella mökillä nähnyt kun on tehty itse irtomoottorista ja laudoista ns ruohonleikkuri
kaksiteräistä kaislaviikatetta saa ihan Puuilostakin.
Jos et halua kalaa. Jos haluat et leikkaa. Kalat lisääntyy juuri siinä kaislassa.
Vierailija kirjoitti:
Hommaat jonkun ylimääräisen pikku soutupaatin ja siihen joko valmis kaislaleikkuri tai monella mökillä nähnyt kun on tehty itse irtomoottorista ja laudoista ns ruohonleikkuri
veljeni hukkui tuolla tavalla
Just minä niitin kaislaa mökillä pari viikkoa sitten. Sellainen pitkävartinen kaislaviikate ja sillä katkot ne veneestä käsin.
Kaislikossa suhisee.
-Havaijilainen sananparsi.
Omaa rantaa saa lapiolla mies- / naisvoimalla ruopata ja kitkeä nyhtää kaislikkoa käsivoimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tiedä, mutta luulisin että ruoppausyrittäjä tietää. Jää varmaankin liittyy prosessiin jotenkin. Ainakin Päijänteellä on kadonnut kaislikoita mökkien edustoilta talven aikana.
Sukellusruoppaajalla.
Suhisemalla.