Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kaislat saa niitettyä?

Vierailija
04.07.2025 |

Mökillä alkaa olemaan sen verran isot kaislat että vaikeuttaa jo uimista

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhisemalla.

Vierailija
2/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahan jääneet tyvet ovat kovia ja teräviä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niität niitä hartaasti viikatteella sitä mukaa kun ne kasvavat takaisin. Menee jonkun verran aikaa ja on aika työlästä, mutta kyllä ne pikkuhiljaa katoavat. Voit myös tilata talveksi ruoppauksen jolloin lähtevät kerralla.

Vierailija
4/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä vaan niittotyökaluilla.

Vierailija
5/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niität niitä hartaasti viikatteella sitä mukaa kun ne kasvavat takaisin. Menee jonkun verran aikaa ja on aika työlästä, mutta kyllä ne pikkuhiljaa katoavat. Voit myös tilata talveksi ruoppauksen jolloin lähtevät kerralla.

Kunhan hankit ensin luvat ruoppaukselle. Miten se talvella ruopataan?

Vierailija
6/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä tiedä, mutta luulisin että ruoppausyrittäjä tietää. Jää varmaankin liittyy prosessiin jotenkin. Ainakin Päijänteellä on kadonnut kaislikoita mökkien edustoilta talven aikana. 

Vierailija
7/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että edes ovat kaisloja? Todennäköisestihän ovat järviruokoja, kun flooran tietämyksesi lienee yhtä huonolla tolalla kuin ehkä muukin tietämyksesi. 

Vierailija
8/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaislaleikkuri veneeseen niin lähtee kaislat tyviä myöten https://yleiskone.com/kaislaleikkuri-veneeseen/

Vierailija
9/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että edes ovat kaisloja? Todennäköisestihän ovat järviruokoja, kun flooran tietämyksesi lienee yhtä huonolla tolalla kuin ehkä muukin tietämyksesi. 

Ihmeellistä nillitystä. Mitä hemmetin väliä sillä on mitä ovat. Jotain sellaista kuitenkin mikä pitäisi niittää. Eiköhän viikate pure yhtälailla kaisloihin kuin ruokoihin. 

Vierailija
10/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli aikoinaan kädessä pidettävä pieni viikate ja sukeltelin pitkin mökin edustaa katkomassa kaisloja tyvestään. Entinen appiukko oli viritellyt vaakatasoon terän ja veti sitä veneen perässä tai soutuveneestä niitti käsipelillä. Vaihtoehtoja löytyy.

Vierailija
11/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso viikate ja 3 kertaan niität 2 vuoden välein. Se varrelinen viikate. Kelluvalla köydellä kohli kaislat talteen ja kompostoi. Minä olen tehnyt tuota useamman kerran. Ikivanhat verkarit uimahousuiksi ja wanhat kengäåt koska kävelet kaislikossa. 

Vierailija
12/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaat jonkun ylimääräisen pikku soutupaatin ja siihen joko valmis kaislaleikkuri tai monella mökillä nähnyt kun on tehty itse irtomoottorista ja laudoista ns ruohonleikkuri

Vierailija
13/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksiteräistä kaislaviikatetta saa ihan Puuilostakin.

Vierailija
14/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua kalaa. Jos haluat et leikkaa. Kalat lisääntyy juuri siinä kaislassa.  

Vierailija
15/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaat jonkun ylimääräisen pikku soutupaatin ja siihen joko valmis kaislaleikkuri tai monella mökillä nähnyt kun on tehty itse irtomoottorista ja laudoista ns ruohonleikkuri

veljeni hukkui tuolla tavalla

Vierailija
16/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just minä niitin kaislaa mökillä pari viikkoa sitten. Sellainen pitkävartinen kaislaviikate ja sillä katkot ne veneestä käsin.

Vierailija
17/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä piitä pitää

Vierailija
18/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaislikossa suhisee. 

-Havaijilainen sananparsi.

Vierailija
19/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa rantaa saa lapiolla mies- / naisvoimalla ruopata ja kitkeä nyhtää kaislikkoa käsivoimin.

Vierailija
20/135 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä tiedä, mutta luulisin että ruoppausyrittäjä tietää. Jää varmaankin liittyy prosessiin jotenkin. Ainakin Päijänteellä on kadonnut kaislikoita mökkien edustoilta talven aikana. 

Sukellusruoppaajalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan