Hoitajat, miten kehtaatte vaatia posketonta palkankorotusta kun muilla naisvaltaisilla aloilla "tienataan" puolet siitä mitä te tienaatte?
Minäpä kerron mitä töitä tein vielä viitisen vuotta sitten. Olin koulunkäynninohjaajana yhdellä erityisluokalla pääkaupunkiseudulla. Siellä oli about joka toinen päivä oppilailla raivokohtauksia missä sylkivät, purivat, potkivat, löivät, heitti saksia ja tuoleja päin. Harva oli se päivä että sai mustelmitta mennä kotiin. Ja arvaatko, sairaanhoitaja-AP, mitä nettopalkkaa siitä työstä maksettiin(ja maksetaan edelleen) täysillä tunneilla? 1490e/kk ! Niih ! Satanen enemmän kun kelan tukia saa jos pääkaupunkiseudulla asuu vuokralla ja työttömänä.
Kysynkin, miten kehtaatte sairaanhoitajat vaatia tuollaista posketonta palkankorotusta kun se teidän nettopalkka on jo 3000e luokkaa? Ei teidän ongelma ole huono palkka vaan huonot työolosuhteet.
Minun ongelma oli taas molemmat. Joten päätin lopettaa saadakseni pääkoppani takaisin eheäksi.
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynnin ohjaajan lähtöpalkka täysillä tunneilla on kyllä noin 1980 ilman lisiä, sua on viilattu linssiin, jos olet noin vähän saanut.
No ei ole noin paljon, brutto on 1790e ja netto suurinpiirtein sen mitä AP mainitsi. Ihan saman verran kun Ap tienasin kouluohjaajana ma-pe 8h päivässä. Tuntipalkka oli muistaakseni vähän päälle 11e.
Koulun hoito- ja ohjaustyön ammattitehtävät (05KOU060)
Tähän palkkahinnoittelukohtaan kuuluvien päätehtävät muodostuvat kasvun jakehityksen auttamisesta, tukemisesta ja ohjaamisesta.Tehtävät edellyttävät soveltuvaa ammatillista perustutkintoa tai alan aikaisempaa kouluasteista ammatillista tutkintoa taikka ammattitutkintoa tai erikoisammattitutkintoa.
05KOU060
Peruspalkka
1.4.2019 1 916,65
1.8.2020. 1 942,65
1.4.2021 1 962,08
Tähän palkkahinnoittelukohtaan voivat kuulua esimerkiksi koulunkäynninohjaaja, koulunkäyntiavustaja sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja.
Kvtes suoraan kopioitu.
Kvtes sitä ja tätä. Realipalkka määräytyy tehtyjen työtuntien mukaan. Ja 11e tunnissa ei pääse 1900e bruttoansioihin työpäivät etenkin ala-asteella voivat olla vain 5-6 tuntisia.
No tottakai määräytyy. Tuntien mukaan :D Mutta kokoaikaisesta työstä se on tuo, eikä mikään helvatan 1490 tai 1790. :D Jos sairaanhoitaja tekee lyhyempää työaikaa, niin hänenkin palkka on tietysti pienempi kuin täyden työajan palkka. Noinko tyhmiä ihmisiä todella toimii kouluissa ohjaajina?
Kokoaikatyö esim ala-aste koulussa ei ole 8h päivässä vaan 5-6h. Edelleen. Tuijotat lukuja jotka määräytyy sen 8h mukaan. Mulla on tässä ihan vanha työsoppari näytöllä ja edelleen, 32h/vko töitä, bruttopalkka 1790e/kk eikä mikään 1916.
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynninohjaajana sinulla oli vapaat illat, yöt, viikonloput ja koulujen lomat.
Koulunkäynninohjaaja on koulun loma-ajat työttömänä, työttömyyskorvaus on vieläkin pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynnin ohjaajan lähtöpalkka täysillä tunneilla on kyllä noin 1980 ilman lisiä, sua on viilattu linssiin, jos olet noin vähän saanut.
No ei ole noin paljon, brutto on 1790e ja netto suurinpiirtein sen mitä AP mainitsi. Ihan saman verran kun Ap tienasin kouluohjaajana ma-pe 8h päivässä. Tuntipalkka oli muistaakseni vähän päälle 11e.
Tähän palkkahinnoittelukohtaan kuuluvien päätehtävät muodostuvat kasvun jakehityksen auttamisesta, tukemisesta ja ohjaamisesta.Tehtävät edellyttävät soveltuvaa ammatillista perustutkintoa tai alan aikaisempaa kouluasteista ammatillista tutkintoa taikka ammattitutkintoa tai erikoisammattitutkintoa.
05KOU060
Peruspalkka
1.4.2019 1 916,65
1.8.2020. 1 942,65
1.4.2021 1 962,08
Tähän palkkahinnoittelukohtaan voivat kuulua esimerkiksi koulunkäynninohjaaja, koulunkäyntiavustaja sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja.
Kvtes suoraan kopioitu.
Kvtes sitä ja tätä. Realipalkka määräytyy tehtyjen työtuntien mukaan. Ja 11e tunnissa ei pääse 1900e bruttoansioihin työpäivät etenkin ala-asteella voivat olla vain 5-6 tuntisia.
No tottakai määräytyy. Tuntien mukaan :D Mutta kokoaikaisesta työstä se on tuo, eikä mikään helvatan 1490 tai 1790. :D Jos sairaanhoitaja tekee lyhyempää työaikaa, niin hänenkin palkka on tietysti pienempi kuin täyden työajan palkka. Noinko tyhmiä ihmisiä todella toimii kouluissa ohjaajina?
Kokoaikatyö esim ala-aste koulussa ei ole 8h päivässä vaan 5-6h. Edelleen. Tuijotat lukuja jotka määräytyy sen 8h mukaan. Mulla on tässä ihan vanha työsoppari näytöllä ja edelleen, 32h/vko töitä, bruttopalkka 1790e/kk eikä mikään 1916.
Kokoaikatyö on kokoaikatyö, ja osa-aika on osa-aika. Monet ohjaajat tekevät vielä ilttiksen tunteja päälle, niin saavat ihan täyden työajan , ja tuon ihan täyden työajan palkan. Pitääkö tämä asia jotenkin vääntää vielä selvemmin sulle?
Yhteiskunta voisi ihan katsoa että vähäpalkkaisimpia tuetaan enemmän. Tein itse joskus sijaisuuksia koulunkäynninohjaajana enkä muista onko heillä edes mitään liittoa ja mahdollista lakkokassaa? Sen muistan ainakin että vakkareitten kk palkka oli jotain 1400-1500e netto, eikä sellaisella palkalla oikein lakkoilla jos ei ole vahva liitto tukena.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Nettopalkkani kolmivuorotyöstä on n 2200 euroa. Jos tekisin päivätyötä niin netto olisi 1800. Olen kouluttautuneempi kuin sinä ap, joten palkkani pitää ollakin isompi. Tämä palkka ei riitä.
Työntekijäpula on valtava. Olen yksityisellä puolen töissä. Toiminta meillä supistetaan kesäksi, kun ei ole sijaisia.
Ei sitä palkkaa mistään kouluttautuneisuudesta makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
05KOU060
Peruspalkka
1.4.2019 1 916,65
1.8.2020. 1 942,65
1.4.2021 1 962,08
Kvtes suoraan kopioitu.
Kokoaikatyö on kokoaikatyö, ja osa-aika on osa-aika. Monet ohjaajat tekevät vielä ilttiksen tunteja päälle, niin saavat ihan täyden työajan , ja tuon ihan täyden työajan palkan. Pitääkö tämä asia jotenkin vääntää vielä selvemmin sulle?
Niin tein minäkin iltiksen tunteja päälle joka päivä, ne on laskettu mukaan siihen 32h/vko ja edelleen katson nyt silloista työsoppariani missä ihan suomeksi lukee bruttopalkka 1790e eikä mikään 1900-jotain. Et ilmeisesti osa lukea kovinkaan hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Se tässä nyppii, että sairaanhoitajat nostavat itseään jalustalle ja vaativat vaatimasta päästyään. Mites käy meille muille sote-alan pienipalkkasille, jotka olemme jääneet jälkeen sairaanhoitajista palkassa, vaikka on ihan yhtä vaativa työ ja samantasoinen koulutus. Sosionomit, fysioterapeutit, toimintaterapeutit. Sairaanhoitajia on eniten ja pienikin satsaus heihin, niin muut jäävät vielä kokonaan ilman.
Tekin voitte irtisanoutua jos ette ole tyytyväisiä. Kukaan ei pakota oikeasti tekemään työtä jota ei halua tehdä. Ei meitä hoitajia, eikä myöskään teitä. Jokaisella alalla jokainen yksilö voi itse päättää millä ehdoilla ja palkalla suostuu työtä tekemään, ja voi itse miettiä mitä muita vaihtoehtoja juuri hänellä henkilökohtaisesti on. Hoitajilla on tietysti riski siihen, että lailla yritetään pakottaa töihin, vaikka itse valitsisi toisin. Senkin voi kuitenkin kiertää luopumalla ammatinharjoittamisoikeuksistaan. Tai yksinkertaisesti siten ettei uusi lääkelupiaan. Jokaisen alan liitto ajaa omiensa etua. Jokainen yksilö voi liittojen linjauksesta huolimatta tehdä omat henkilökohtaiset ratkaisunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynninohjaajana sinulla oli vapaat illat, yöt, viikonloput ja koulujen lomat.
Miksi hakeudutte alalle jos ette halua vuorotyötä tehdä?Saatte siitä todella hyvät korvaukset verrattuna moneen muuhun alaan mutta mikään ei riitä.Tekisitkö lauantait ,juhannus-ja jouluaatot peruspalkalla?
Tämä muakin kiinnostaa, että miksi hoitajat ovat valinneet hoitajan työn, kun valitetaan vuorotyöstä ja hoitamisen raskaudesta. Nämä kaikki luultavasti on tullut jo kouluaikana tietoon, koska harjoitteluaika ja silloin jo pääsee jyvälle tulevasta palkasta. Pitäisikö enemmänkin puuttua liian koviin vuokrien hintoihin, niin jäisi kaikilla ihmisillä enemmän rahaa, paitsi porvarit jotka alkaa nillityksen kun eivät saisikaan kiskoa älyttömiä vuokrasummia ja vedettyä välistä Kela-rahaa, jota vuokralaiset joutuvat hakemaan tukien muodossa jotka sitten tippuvat porvareiden taskuun.
Valmistuin hoitajaksi v 2009. Ei silloin työ ollut näin raskasta. Kaikkea on sopeutettu, hoitajia vähennetty, lääkäreiden töitä siirretty hoitajille. Ei enää työaika riitä kaiken tekemiseen. Kesän jälkeen pitää miettiä miten elämää ja töitäni jatkan.
Kun osa vetoaa, että pitää olla korkeampi palkka, koska on alempi ammattikorkeakoulu tutkinto, niin miten sitten, kun psykologien nettopalkka on samaa kuin sairaanhoitajien?
Usein hoitajat vetoavat koulutuksen pituuteen. Ei se pitkä koulutus ole mikään automaatti, joka tuo kaikille lisää liksaa. Tunnen monia tohtoreita, jotka tienaa sairaanhoitajia huonommin.
Eikä huono palkka ole vain naisvaltaisilla aloilla, paskaa palkkaa saadaan kuulkaa miesvaltaisillakin aloilla. Mutta eihän niistä puhua....
Vierailija kirjoitti:
Kun osa vetoaa, että pitää olla korkeampi palkka, koska on alempi ammattikorkeakoulu tutkinto, niin miten sitten, kun psykologien nettopalkka on samaa kuin sairaanhoitajien?
Niin tai liikunnanohjaajat..
Ehdoton kannatus hoitajien palkkavaatimuksille!
Meillä ei kohta ole yhtään sairaanhoitajaa jos vanha meno saa jatkua.
Miten itse ap kehtaat vertailla palkkaasi täysin eri koulutusasteen palkkaan?
Lisäksi sairaanhoitajan peruspalkka on noin 2500, ei 3000.
Kouluttaudu paremmin, tee ylitöitä ja vuorotyötä jos lisää palkkaa haluat niin kun sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Ja miesvaltaisilla aloilla saa pokkana vaatia vaikka mitä? Jossei mitään ikinä vaadi, niin ei mitään ikinä saa. Ei se ole ap:lta pois jos hoitajat saavat lisää palkkaa ja ap on ihan vapaa vaatimaan palkkaa myös omalla alallaan.
se on kyllä kaikilta veronmaksajilta pois, kun hoitajien palkkaa nostetaan. pitää sitten vähentää hoitajien määrää, kun kulut nousee. suomessa on muutenkin korkeat verot. lisää ei voi verottaa ja vasemmisto on jo tehnyt valtavasti velkaa, jota pitää kohta maksaa
Vierailija kirjoitti:
Usein hoitajat vetoavat koulutuksen pituuteen. Ei se pitkä koulutus ole mikään automaatti, joka tuo kaikille lisää liksaa. Tunnen monia tohtoreita, jotka tienaa sairaanhoitajia huonommin.
Hei
Mutta vastuun pitää tuoda ja pulan osaavasta työvoimasta. Noilla tohtoreillasi ja hoitajilla on ihan erilainen vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miesvaltaisilla aloilla saa pokkana vaatia vaikka mitä? Jossei mitään ikinä vaadi, niin ei mitään ikinä saa. Ei se ole ap:lta pois jos hoitajat saavat lisää palkkaa ja ap on ihan vapaa vaatimaan palkkaa myös omalla alallaan.
se on kyllä kaikilta veronmaksajilta pois, kun hoitajien palkkaa nostetaan. pitää sitten vähentää hoitajien määrää, kun kulut nousee. suomessa on muutenkin korkeat verot. lisää ei voi verottaa ja vasemmisto on jo tehnyt valtavasti velkaa, jota pitää kohta maksaa
OK. Olethan valmis tinkimään joidostasi. Jos ei ole hoitajia,emme saa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Nettopalkkani kolmivuorotyöstä on n 2200 euroa. Jos tekisin päivätyötä niin netto olisi 1800. Olen kouluttautuneempi kuin sinä ap, joten palkkani pitää ollakin isompi. Tämä palkka ei riitä.
Työntekijäpula on valtava. Olen yksityisellä puolen töissä. Toiminta meillä supistetaan kesäksi, kun ei ole sijaisia.
No minä olen kouluttautuneempi kuin sinä ja tienaan saman verran! Ainoa vaan, että oma palkkani ei todellakaan tullut tarjottimella, vaan sen joutui itse neuvottelemaan. Sh on ehkä paras tilanne, kun palkka tulee pyytämättä, sen kun menee töihin. Työttömyyttä ei tarvitse pelätä. Itse joudun jatkuvasti kaiken lisäksi pelkäämään seuraavia yt:tä. Hävetkää hoitajat epäreiluine vaatimuksinenne.
Vierailija kirjoitti:
Miten itse ap kehtaat vertailla palkkaasi täysin eri koulutusasteen palkkaan?
Lisäksi sairaanhoitajan peruspalkka on noin 2500, ei 3000.
Kouluttaudu paremmin, tee ylitöitä ja vuorotyötä jos lisää palkkaa haluat niin kun sairaanhoitaja.
Jep. Minä teen päivätyötä sairaanhoitajan ja käteen jää 1700. Laitoshuoltajalla 1500. Vastuut meillä on kuitenkin ihan erilaiset.
Väkivalta hoitoalalla on arkea.
Itseäni on potkaistu kasvoihin kun autoin pyörätuolissa istuvaa potilasta parempaan asentoon.
On yritetty lyödä haarukka kädenselkään mutta ihmeen kaupalla viime hetkellä osasin väistää ja isku osui pöytään. On lyöty nyrkillä jne.
Lievempi väkivalta on hyvin yleistä; nipistelyä, sylkemistä, raapimista, tukasta repimistä. Ja tämä kaikki siis ihan somaattisella puolella, geriatrisilla osastoilla vielä jokapäiväisempää.
Nimittely ja haukkuminen mitä törkeimmillä tavoilla. Solvauksia myös omaisten puolelta.
Voi kyllä tätä tapahtuu.
Sitten tuo raivo siitä että hoitajat vaativat kunnon työoloja ja palkkaa. Miksi kiljutte, miksi ette ala itsekin vaatia? Miksi tyydytte ja alistutte? Mekin alistuimme vuosikausia jopa -kymmeniä. Vihdoin ja viimein tuli mitta täyteen. Uskomattoman kauan se kestikin.
Ja vain koska olemme naisia emme saisi vaatia mitään. Haistakaa sanonko mitä.