Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat, miten kehtaatte vaatia posketonta palkankorotusta kun muilla naisvaltaisilla aloilla "tienataan" puolet siitä mitä te tienaatte?

Vierailija
11.05.2022 |

Minäpä kerron mitä töitä tein vielä viitisen vuotta sitten. Olin koulunkäynninohjaajana yhdellä erityisluokalla pääkaupunkiseudulla. Siellä oli about joka toinen päivä oppilailla raivokohtauksia missä sylkivät, purivat, potkivat, löivät, heitti saksia ja tuoleja päin. Harva oli se päivä että sai mustelmitta mennä kotiin. Ja arvaatko, sairaanhoitaja-AP, mitä nettopalkkaa siitä työstä maksettiin(ja maksetaan edelleen) täysillä tunneilla? 1490e/kk ! Niih ! Satanen enemmän kun kelan tukia saa jos pääkaupunkiseudulla asuu vuokralla ja työttömänä.

Kysynkin, miten kehtaatte sairaanhoitajat vaatia tuollaista posketonta palkankorotusta kun se teidän nettopalkka on jo 3000e luokkaa? Ei teidän ongelma ole huono palkka vaan huonot työolosuhteet.

Minun ongelma oli taas molemmat. Joten päätin lopettaa saadakseni pääkoppani takaisin eheäksi.

Kommentit (286)

Vierailija
81/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja. Nettopalkkani kolmivuorotyöstä on n 2200 euroa. Jos tekisin päivätyötä niin netto olisi 1800. Olen kouluttautuneempi kuin sinä ap, joten palkkani pitää ollakin isompi. Tämä palkka ei riitä.

Työntekijäpula on valtava. Olen yksityisellä puolen töissä. Toiminta meillä supistetaan kesäksi, kun ei ole sijaisia.

Saman verran jää käteen varhaiskasvatuksen opettajilla ja heistä on yhtä lailla suuri pula. Silti he eivät vaadi mahdottomia! Ja saman vuosi määrän ovat koulussa. Luulisi sairaanhoitajista olevan matikka päätä sen verran että ymmärtäisivät oman palkkansa.

Vaikka se sinun palkkasi nousisi niin verotus iskee eikä sinulle jää yhtään sen enempää nettona.

Vierailija
82/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulunkäynnin ohjaajan lähtöpalkka täysillä tunneilla on kyllä noin 1980 ilman lisiä, sua on viilattu linssiin, jos olet noin vähän saanut.

No ei ole noin paljon, brutto on 1790e ja netto suurinpiirtein sen mitä AP mainitsi. Ihan saman verran kun Ap tienasin kouluohjaajana ma-pe 8h päivässä. Tuntipalkka oli muistaakseni vähän päälle 11e.

Koulun hoito- ja ohjaustyön ammattitehtävät (05KOU060)

Tähän palkkahinnoittelukohtaan kuuluvien päätehtävät muodostuvat kasvun jakehityksen auttamisesta, tukemisesta ja ohjaamisesta.

Tehtävät edellyttävät soveltuvaa ammatillista perustutkintoa tai alan aikaisempaa kouluasteista ammatillista tutkintoa taikka ammattitutkintoa tai erikoisammattitutkintoa.

05KOU060

Peruspalkka

1.4.2019 1 916,65

1.8.2020. 1 942,65

1.4.2021 1 962,08

Tähän palkkahinnoittelukohtaan voivat kuulua esimerkiksi koulunkäynninohjaaja, koulunkäyntiavustaja sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja.

Kvtes suoraan kopioitu.

Kvtes sitä ja tätä. Realipalkka määräytyy tehtyjen työtuntien mukaan. Ja 11e tunnissa ei pääse 1900e bruttoansioihin työpäivät etenkin ala-asteella voivat olla vain 5-6 tuntisia.

No tottakai määräytyy. Tuntien mukaan :D Mutta kokoaikaisesta työstä se on tuo, eikä mikään helvatan 1490 tai 1790. :D Jos sairaanhoitaja tekee lyhyempää työaikaa, niin hänenkin palkka on tietysti pienempi kuin täyden työajan palkka. Noinko tyhmiä ihmisiä todella toimii kouluissa ohjaajina?

Kokoaikatyö esim ala-aste koulussa ei ole 8h päivässä vaan 5-6h. Edelleen. Tuijotat lukuja jotka määräytyy sen 8h mukaan. Mulla on tässä ihan vanha työsoppari näytöllä ja edelleen, 32h/vko töitä, bruttopalkka 1790e/kk eikä mikään 1916. 

Kokoaikatyö on kokoaikatyö, ja osa-aika on osa-aika. Monet ohjaajat tekevät vielä ilttiksen tunteja päälle, niin saavat ihan täyden työajan , ja tuon ihan täyden työajan palkan. Pitääkö tämä asia jotenkin vääntää vielä selvemmin sulle?

Niin tein minäkin iltiksen tunteja päälle joka päivä, ne on laskettu mukaan siihen 32h/vko ja edelleen katson nyt silloista työsoppariani missä ihan suomeksi lukee bruttopalkka 1790e eikä mikään 1900-jotain. Et ilmeisesti osa lukea kovinkaan hyvin? 

Niin, sinun sopparissa oli selkeästi 32h/vk. Eli se ei ollut kokopäiväinen, 100% työajalla oleva työ.

100% työaika: 1916e palkka. 80% työaika: 1790e palkka.

32h/vk on 80% täydestä työajasta. 100% työaika olisi 38h/vk.

T. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja. Nettopalkkani kolmivuorotyöstä on n 2200 euroa. Jos tekisin päivätyötä niin netto olisi 1800. Olen kouluttautuneempi kuin sinä ap, joten palkkani pitää ollakin isompi. Tämä palkka ei riitä.

Työntekijäpula on valtava. Olen yksityisellä puolen töissä. Toiminta meillä supistetaan kesäksi, kun ei ole sijaisia.

No minä olen kouluttautuneempi kuin sinä ja tienaan saman verran! Ainoa vaan, että oma palkkani ei todellakaan tullut tarjottimella, vaan sen joutui itse neuvottelemaan. Sh on ehkä paras tilanne, kun palkka tulee pyytämättä, sen kun menee töihin. Työttömyyttä ei tarvitse pelätä. Itse joudun jatkuvasti kaiken lisäksi pelkäämään seuraavia yt:tä. Hävetkää hoitajat epäreiluine vaatimuksinenne.

Opiskele hoitajaksi, niin ei tarvitse itkeä kumpaakaan.

Vierailija
84/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaispa vielä joskus yli 2000€ ja pääsisi kerrankin vakituiseen työhön. Kyllä hoitajilla on asiat hyvin

mikä estää hakeutumasta hoitoalalle?

Vierailija
85/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tässä nyppii, että sairaanhoitajat nostavat itseään jalustalle ja vaativat vaatimasta päästyään. Mites käy meille muille sote-alan pienipalkkasille, jotka olemme jääneet jälkeen sairaanhoitajista palkassa, vaikka on ihan yhtä vaativa työ ja samantasoinen koulutus. Sosionomit, fysioterapeutit, toimintaterapeutit. Sairaanhoitajia on eniten ja pienikin satsaus heihin, niin muut jäävät vielä kokonaan ilman.

Tämä juuri. Hoitajat tekevät tärkeää työtä, mutta niin tekee moni muukin kunta-alan ammattiryhmä (sosiaalitoimessa, päiväkodeissa ym.). Tuo hoitajien uhriutuminen ja itsensä muiden yläpuolelle nostaminen ällöttää. Samoin se, että hoitajaliitot ovat jo vuosia kampanjoineet, miten p*ska ala hoitoala on. Yllätys, ettei ole vetovoimaa alalla enää

Vierailija
86/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitsuilla on jo ihan älyttömät palkat, mielummin tehtäis niin että alennetaan heidän palkat ja maksetaan hieman nykyistä parempaa palkkaa niille jotka oikeasti ovat huonopalkkaisissa töissä kuten AP:n mainitsemat koulunkäynninohjaajat, ja esim siivoojat ja huostaanotto keskuksen työntekijät jne. Silloin kansalaisten yleinen ostovoimakin paranisi edes hieman.

Alotetaan laskemalla päättäjien palkkoja, ja muiden jotka tienaa yli 10 000 kuussa.

Vierailija
87/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman verran jää käteen varhaiskasvatuksen opettajilla ja heistä on yhtä lailla suuri pula. Silti he eivät vaadi mahdottomia! Ja saman vuosi määrän ovat koulussa. Luulisi sairaanhoitajista olevan matikka päätä sen verran että ymmärtäisivät oman palkkansa.

Vaikka se sinun palkkasi nousisi niin verotus iskee eikä sinulle jää yhtään sen enempää nettona.

OK. Kerro nyt vielä, että miten hoitajapula sitten ratkaistaan? Vai tyydymmekö kaikki vaan sitten siihen, että emme enää saa hoitoa, kuin ehkä äärimmäisesdä hädässä, jos silloinkaan?

Vierailija
88/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsu kirjoitti:

Kulut on kovat, kun viina on Suomessa niin kallista. Lisäksi kaksi Pattayan reissua vuodessa, mikä ei ole ilmaista sekään.

Kouvolatukan ylläpito maksaa myös

Vierailija
89/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerys!

Toivottavasti ap:n palkka pysyy aina pienenä. On järjen köyhyyttä ajatella, että koska joillain naisilla on pieni palkka, niin kellään ei saa olla isompi. 

Mutta varmaan tuon ajatusmallin takia naisvaltaiset alat ovatkin niin huonosti arvostettuja. 

Vierailija
90/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmettelen kun aina vedotaan tuohon AMK-koulutukseen. Olisi hyvä siirtää sairaanhoitajakoulutus ammattikouluun. Sopisi sinne paremmin, on kuitenkin pelkkää ruumiillista työtä, jossa muut kantaa kaiken vastuun.

Vierailija
91/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä maisteri, sairaalassa töissä kolmivuorossa ja palkka sama ku sulla. Eli miksei mun palkkaa nosteta? Ai niin. Yritettiin nostaa keskustelua aiheesta, mut en oo hoitaja ni ei voi olla p*skaa

Vierailija
92/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tässä nyppii, että sairaanhoitajat nostavat itseään jalustalle ja vaativat vaatimasta päästyään. Mites käy meille muille sote-alan pienipalkkasille, jotka olemme jääneet jälkeen sairaanhoitajista palkassa, vaikka on ihan yhtä vaativa työ ja samantasoinen koulutus. Sosionomit, fysioterapeutit, toimintaterapeutit. Sairaanhoitajia on eniten ja pienikin satsaus heihin, niin muut jäävät vielä kokonaan ilman.

Tämä juuri. Hoitajat tekevät tärkeää työtä, mutta niin tekee moni muukin kunta-alan ammattiryhmä (sosiaalitoimessa, päiväkodeissa ym.). Tuo hoitajien uhriutuminen ja itsensä muiden yläpuolelle nostaminen ällöttää. Samoin se, että hoitajaliitot ovat jo vuosia kampanjoineet, miten p*ska ala hoitoala on. Yllätys, ettei ole vetovoimaa alalla enää

Ei hoitajat ole väittäneetkään että muut eivät saisi vaatia lisää palkkaa. Jokainen ala ajakoon itse omia asioitaan. Hoitajilla on suuri huoli omasta alastaan ja sen tulevaisuudesta. Siksi asioita nyt vaaditaan.

Ei hoitajapula johdu todellakaan liitoista. Pulaa on ollut jo kauan.

Vierailija
93/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat tekevät arvokasta työtä

Vierailija
94/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmettelen kun aina vedotaan tuohon AMK-koulutukseen. Olisi hyvä siirtää sairaanhoitajakoulutus ammattikouluun. Sopisi sinne paremmin, on kuitenkin pelkkää ruumiillista työtä, jossa muut kantaa kaiken vastuun.

Mene kotios huutelemaan kun et selvästi mitään alasta tiedä.

Vierailija
95/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajapula johtuu myös siitä, että ylipainoiset hoitajat yms jäävät kotiin sairastamaan, tai lasten kanssa kun he kipeinä. Ei johdu huonosta palkasta.

Vierailija
96/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdoton kannatus hoitajien palkkavaatimuksille!

Meillä ei kohta ole yhtään sairaanhoitajaa jos vanha meno saa jatkua.

Kyllä hoitajat korotuksen ansaitsevat, mutta ei kohtuuttomia korotuksia. Nyt hylätty sovintolautakunnan esitys olisi ollut sopiva.

Ennen kaikkea pitäisi kuitenkin parantaa työoloja; johtaminen kuntoon ja riittävä miehitys.

Vierailija
97/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene kotios huutelemaan kun et selvästi mitään alasta tiedä.

Kuule, lähihoitajien koulutus kestää vain 2 vuotta, ja samassa rintamassa liksaa lisää vaativat. Laihduta.

Vierailija
98/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette niin oikeassa. Kunta-ala on täynnä pienipalkkaisia naisia vastuullisissa töissä ja osa hoitajia koulutetumpia. Mutta hoitajat vain katsoo kaikkia nenän vartta pitkin ja ahnehtii. Lisäksi ovat itse loanneet maineensa ja nyt ihan sormi suussa ihmettelevät miksi kukaan ei halua alalle, mistä alan ammattilaisilla ei koskaan ole hyvää sanottavaa.

Eikä pidä unohtaa, että perinteikkäästi opiskelijoille ja uusille osoitetaan sairaalassa kaapin paikka ja se ei motivoi jäämään alalle. Hoitajille ilmainen vinkki: me muut yleensä tavataan opettamaan ja kannustamaan niitä opiskelijoita ja uusia, eikä lyttäämään ja kiusaamaan.

Vierailija
99/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla esimerkiksi puuttuu satoja hoitajia vanhus ja vammais palveluista ja potilasturvallisuus vaarantuu. Luin lehdestä. Jotain on oikeasti jo tehtävä tai palvelut loppuvat. Samalla linjalla ei voi jatkua kuin tähän asti. Palkankorotus vaatimus on kohtuullinen.

Vierailija
100/286 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei heru tukea hoitajien suurille palkkavaatimuksille. En ymmärrä miksi itketään kolmen tonnin bruttopalkoista. Sehän on hyvin.

Joku hoitaja itki, kun ei ole varaa käydä joka vuosi ulkomailla. Ihan kuin se olisi joku ihmisoikeus!

Itse työskentelen teollisuudessa fyysisessä työssä kahden tonnin bruttopalkalla. Ja voin sanoa, että ei ole lainkaan varaa näillä palkoilla matkustella eikä pitää autoa. Mutta itse olen alani valinnut. Niinkuin hoitajatkin ovat alansa valinneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän