Hoitajat, miten kehtaatte vaatia posketonta palkankorotusta kun muilla naisvaltaisilla aloilla "tienataan" puolet siitä mitä te tienaatte?
Minäpä kerron mitä töitä tein vielä viitisen vuotta sitten. Olin koulunkäynninohjaajana yhdellä erityisluokalla pääkaupunkiseudulla. Siellä oli about joka toinen päivä oppilailla raivokohtauksia missä sylkivät, purivat, potkivat, löivät, heitti saksia ja tuoleja päin. Harva oli se päivä että sai mustelmitta mennä kotiin. Ja arvaatko, sairaanhoitaja-AP, mitä nettopalkkaa siitä työstä maksettiin(ja maksetaan edelleen) täysillä tunneilla? 1490e/kk ! Niih ! Satanen enemmän kun kelan tukia saa jos pääkaupunkiseudulla asuu vuokralla ja työttömänä.
Kysynkin, miten kehtaatte sairaanhoitajat vaatia tuollaista posketonta palkankorotusta kun se teidän nettopalkka on jo 3000e luokkaa? Ei teidän ongelma ole huono palkka vaan huonot työolosuhteet.
Minun ongelma oli taas molemmat. Joten päätin lopettaa saadakseni pääkoppani takaisin eheäksi.
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Nettopalkkani kolmivuorotyöstä on n 2200 euroa. Jos tekisin päivätyötä niin netto olisi 1800. Olen kouluttautuneempi kuin sinä ap, joten palkkani pitää ollakin isompi. Tämä palkka ei riitä.
Työntekijäpula on valtava. Olen yksityisellä puolen töissä. Toiminta meillä supistetaan kesäksi, kun ei ole sijaisia.
Millä tavoin palkankorotukset auttavat työvoimapulaan ja työn kuormittavuuteen?
Mitä taasen tulee koulutukseen, niin minun koulutukseni on korkeampi kuin sinun, mutta nettopalkkani teollisuudessa vain muutamia satasia korkeampi kuin sinun ja reilusti alle 3000 €.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vertaat amiskoulutuksen ammattia AMK-koulutuksen ammattiin? Keskipalkka kaikista sairaanhoitajista lisineen on n. 3200, se muuten tarkoittaa bruttoa. Teitkö kolmivuorotyötä?
Mikä on sun bruttopalkka ennen lisiä?
Lisät maksetaan jokaisessa Tessissä menetetystä vapaa-ajasta.
Omani on amk - koulutuksen jälkeen 1357 euroa/kk. Ilman mitään lisiä. En ole hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Julkisella sektorilla asiantuntijatehtävissä, joihin vaaditaan yliopistotutkinto. Ala sellainen, ettei hyviä tekijöitä saa edes tilalle vaan uudella ihmisellä menee se kymmenen ja enemmän vuosia opetella työ. Valmiita vastauksia ei edes ole vaan joutuu itse usein etsimään ratkaisuja. Myös vaativia asiakas- ja sopimustehtäviä. Mutta palkka tosiaan 2500. Ja tämä on aivan tavallinen tarina julkisella sektorilla muilla aloilla. Palkkaa ei voi edes kompensoida tekemällä iltaa/yötä/viikonloppuja.
Mä palasin juuri äitiyslomalta ja siivoan siellä sotkua edelleen, kun sijainen oli saanut pistettyä koko putiikin sekaisin. Sijainen löytyi kun olin ollut lomalla 2kk.
Olen siis ainoa omassa työssäni. Sijaisella sama koulutus, muttei selvinnyt kun ei tuntenut kokonaisuutta. 10h/pvä töitä ja sen saa tunti tunnista ehkä joskus takaisin. Tai sitten ei.
Eli ei tosiaan voida tuosta noin vain ketään korvata muillakaan aloilla. T. Spesifin alan erityisasiantuntija valtiolla. Tekijöitä Suomessa vain kourallinen. Ja palkka juurikin 2500e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miesvaltaisilla aloilla saa pokkana vaatia vaikka mitä? Jossei mitään ikinä vaadi, niin ei mitään ikinä saa. Ei se ole ap:lta pois jos hoitajat saavat lisää palkkaa ja ap on ihan vapaa vaatimaan palkkaa myös omalla alallaan.
se on kyllä kaikilta veronmaksajilta pois, kun hoitajien palkkaa nostetaan. pitää sitten vähentää hoitajien määrää, kun kulut nousee. suomessa on muutenkin korkeat verot. lisää ei voi verottaa ja vasemmisto on jo tehnyt valtavasti velkaa, jota pitää kohta maksaa
ei ole, jos verovaroja kohdistetaan eri lailla
pois turhat tukipaketit ulkomaille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Nettopalkkani kolmivuorotyöstä on n 2200 euroa. Jos tekisin päivätyötä niin netto olisi 1800. Olen kouluttautuneempi kuin sinä ap, joten palkkani pitää ollakin isompi. Tämä palkka ei riitä.
Työntekijäpula on valtava. Olen yksityisellä puolen töissä. Toiminta meillä supistetaan kesäksi, kun ei ole sijaisia.
No minä olen kouluttautuneempi kuin sinä ja tienaan saman verran! Ainoa vaan, että oma palkkani ei todellakaan tullut tarjottimella, vaan sen joutui itse neuvottelemaan. Sh on ehkä paras tilanne, kun palkka tulee pyytämättä, sen kun menee töihin. Työttömyyttä ei tarvitse pelätä. Itse joudun jatkuvasti kaiken lisäksi pelkäämään seuraavia yt:tä. Hävetkää hoitajat epäreiluine vaatimuksinenne.
SINÄ siis saas neuvotella itsellesi korkeamman palkan, mutta hoitajat ja muut eivät??
Muihin maihin (kuten Somaliaan ja Afganistaniin) lennähtävä kehitysyhteistyön raha suomalaisten pussista on tänä vuonna 1275 miljoonaa euroa. Konduktöörin keskipalkka on 3150 e/kk. Työtön saa tukea xyz e/kk.
Miksi et ole kateellinen näistä rahoista?
Miksi juuri hoitajat ovat ap:n kynsissä?
Miksi juuri hoitajien palkankorotus on muiden kukkarosta pois, vaikka se on kärpäsen kakka isossa kuvassa?
Olen ok-palkkainen insinööri ja nainen. Silti olen 100% hoitajien kohtuullisten korotusten kannalla, enkä katso, että ne olisivat yhtään sen enempää pois minulta kuin esim. HUS johtajien tai lääkärien. Naisvaltaisia aloja on poljettu aivan liian kauan ja työ on rankkaa.
Pitäkää hoitajat vaatimuksistanne kiinni!
Minulla alkaa mennä kuppi nurin tämän homman kanssa. Korona ja nyt vallitseva tilanne vaikuttavat kaikkiin. Hinnat nousevat, tuet ja palkat eivät. Hoitajat käyttäytyvät kuin olisivat ainoita joita tämä koskettaa.
Itse sosiaali- ja terveysalalla työskennelleenä oksettaa, että usea hoitaja toteaa vain tekevänsä työtä työajalla ja sen ulkopuolella ei voisi vähempää kiinnostaa, miten potilaiden käy, kun eivät saa tarvitsemaansa hoitoa. Itse hain alalle kutsumuksesta ja siksi, että aidosti halusin auttaa ihmisiä. En pystyisi nukkumaan öitäni, jos tietäisin, että joku kärsii tai kuolee oman itsekkyyteni takia.
Ja sitten vielä; missä meteli vaikkapa siitä, miten paljon kulttuurialan työntekijät ovat kärsineet tästä? Työt olleet monella käytännössä täysin loppu nämä pari vuotta.
Hoitajat ovat unohtaneet alan olevan kutsumusala. Mutta tulevat yllättymään kun vaatimukset eivät tule menemään läpi.
Tervemenoavain muille aloille, tulevat yt:t teillekin tutuiksi ja palkkansa eteen joutuu oikeasti tekemään töitä, eikä syömään pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynnin ohjaajan lähtöpalkka täysillä tunneilla on kyllä noin 1980 ilman lisiä, sua on viilattu linssiin, jos olet noin vähän saanut.
No ei ole noin paljon, brutto on 1790e ja netto suurinpiirtein sen mitä AP mainitsi. Ihan saman verran kun Ap tienasin kouluohjaajana ma-pe 8h päivässä. Tuntipalkka oli muistaakseni vähän päälle 11e.
Koulun hoito- ja ohjaustyön ammattitehtävät (05KOU060)
Tähän palkkahinnoittelukohtaan kuuluvien päätehtävät muodostuvat kasvun jakehityksen auttamisesta, tukemisesta ja ohjaamisesta.Tehtävät edellyttävät soveltuvaa ammatillista perustutkintoa tai alan aikaisempaa kouluasteista ammatillista tutkintoa taikka ammattitutkintoa tai erikoisammattitutkintoa.
05KOU060
Peruspalkka
1.4.2019 1 916,65
1.8.2020. 1 942,65
1.4.2021 1 962,08
Tähän palkkahinnoittelukohtaan voivat kuulua esimerkiksi koulunkäynninohjaaja, koulunkäyntiavustaja sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja.
Kvtes suoraan kopioitu.
Kvtes sitä ja tätä. Realipalkka määräytyy tehtyjen työtuntien mukaan. Ja 11e tunnissa ei pääse 1900e bruttoansioihin työpäivät etenkin ala-asteella voivat olla vain 5-6 tuntisia.
No tottakai määräytyy. Tuntien mukaan :D Mutta kokoaikaisesta työstä se on tuo, eikä mikään helvatan 1490 tai 1790. :D Jos sairaanhoitaja tekee lyhyempää työaikaa, niin hänenkin palkka on tietysti pienempi kuin täyden työajan palkka. Noinko tyhmiä ihmisiä todella toimii kouluissa ohjaajina?
Kokoaikatyö esim ala-aste koulussa ei ole 8h päivässä vaan 5-6h. Edelleen. Tuijotat lukuja jotka määräytyy sen 8h mukaan. Mulla on tässä ihan vanha työsoppari näytöllä ja edelleen, 32h/vko töitä, bruttopalkka 1790e/kk eikä mikään 1916.
Kokoaikatyö on kokoaikatyö, ja osa-aika on osa-aika. Monet ohjaajat tekevät vielä ilttiksen tunteja päälle, niin saavat ihan täyden työajan , ja tuon ihan täyden työajan palkan. Pitääkö tämä asia jotenkin vääntää vielä selvemmin sulle?
Niin tein minäkin iltiksen tunteja päälle joka päivä, ne on laskettu mukaan siihen 32h/vko ja edelleen katson nyt silloista työsoppariani missä ihan suomeksi lukee bruttopalkka 1790e eikä mikään 1900-jotain. Et ilmeisesti osa lukea kovinkaan hyvin?
Niin, sinun sopparissa oli selkeästi 32h/vk. Eli se ei ollut kokopäiväinen, 100% työajalla oleva työ.
100% työaika: 1916e palkka. 80% työaika: 1790e palkka.
32h/vk on 80% täydestä työajasta. 100% työaika olisi 38h/vk.
T. Eri
Et siis vieläkään ymmärrä että ala-astekoulussa ei ole mahdollista päästä 38h kun lapsilla 5-6h koulupäivät. Sun mielestä työnantaja maksaa siitä että työntekijä istuu vetämässä kahvia sen jälkeen kun oppilaat ovat lähteneet kotiin? Hauska veijari olet :)
Miksei kukaan nosta meteliä siitä, että esim. palomiehiä on joutunut jättämään työnsä koska ei ole rokotetta? Sehän on miesvaltainen ala. Miesvihaa? Aivan kuten tämäkin joidenkin mielestä on naisvihaa, kerran naisvaltainen ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotkut hoitsut haukkuvat Ap:ta sanoen että Ap on vapaa lähteä opiskelemaan alalle missä maksetaan paremmin jos ei nykyinen palkka tyydytä. Jostain ihmeen syystä sitä viisautta ei sitten kohdisteta omaan nuppiin, niin että siitä vaan hoitsut, opiskelkaa lääkäreiksi tai täysin muulle paremmin maksavalle alalle jos ei palkka riitä.
Hoitsuthan ovat vaihtamassa alaa. Mutta sekään ei kelpaa ihmisille. Pakkolakeja vaaditaan.
Tämä! Mikään muu ei kansalle kelpaa kuin se, että hoitajat jatkavat nykyisessä työssään vaikka eivät ole tyytyväisiä palkkaansa. Ei saa vaatia lisää, mutta ei myöskään saa irtisanoutua. Se että joskus on käynyt tietyn koulutuksen ei sido ketään loppu elämäkseen siihen työhön. Kyllä jokaisella on oikeus ihan henkilökohtaisesti tehdä omat valintansa sen suhteen mitä työtä on valmis tekemään ja millä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitsuilla on jo ihan älyttömät palkat, mielummin tehtäis niin että alennetaan heidän palkat ja maksetaan hieman nykyistä parempaa palkkaa niille jotka oikeasti ovat huonopalkkaisissa töissä kuten AP:n mainitsemat koulunkäynninohjaajat, ja esim siivoojat ja huostaanotto keskuksen työntekijät jne. Silloin kansalaisten yleinen ostovoimakin paranisi edes hieman.
Mitkä ihmeen älyttömät palkat? Olen sairaanhoitaja, ja palkkani ei ole älytön.
Juu ei ole mullakaan älyttömiä palkkoja näkynyt. Itse olen leikkurissa töissä ja haluaisin sellaisen palkan joka vastaa työn vaativuutta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ovat unohtaneet alan olevan kutsumusala. Mutta tulevat yllättymään kun vaatimukset eivät tule menemään läpi.
Tervemenoavain muille aloille, tulevat yt:t teillekin tutuiksi ja palkkansa eteen joutuu oikeasti tekemään töitä, eikä syömään pullaa.
Se kutsumusalasta jauhaminen on ihan muiden kuin hoitajien keksintöä. Se on tekosyy sille että vaaditaan tekemään työtä ihan vaan työnilosta. Mitä nyt siitä palkasta. Oikeastaan voisi sanoa sitten että joka ala on kutsumusala. Jokainenhan on valinnut sen oman alansa oman mieltymyksensä mukaan, eli tuntee kutsumusta tehdä juuri sitä työtä.
Sukupuolten välistä palkkaeroa selitetään usein ammatinvalintakysymyksenä. Saatetaan myös väittää, etteivät naiset vaadi riittävän voimakkaasti palkankorotuksia. Yhteiskunta ei näytä ottavan vastuuta hyvinvointipalvelujen jatkuvuudesta eikä naisvaltaisten alojen työntekijöiden toimeentulosta.
Tavallisesti työvoiman kysyntä ja tarjonta vaikuttavat selkeämmin palkkatasoon, mutta hoitoalalla on toisin. Päättäjät ja työnantajat sulkevat silmänsä eivätkä ota hoitajajärjestöjen viestejä tosissaan.
Yhä useampi hoitaja irtisanoutuu, sillä palkalla ei tule toimeen eikä palkka vastaa työn vastuuta, vaativuutta ja kuormittavuutta. Koulutetun henkilöstön määrä on liian pieni ja pieni palkka vain pahentaa asiaa. Ilman selkeitä palkankorotuksia ja pidempiaikaista palkkaohjelmaa hoitoalaa ei pelasteta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kutsumus😂 olen hoitaja, koska tykkään työstä. Tällä hetkellä työ kuitenkin tuo ahdistusta, kun sitä ei ehdi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotkut hoitsut haukkuvat Ap:ta sanoen että Ap on vapaa lähteä opiskelemaan alalle missä maksetaan paremmin jos ei nykyinen palkka tyydytä. Jostain ihmeen syystä sitä viisautta ei sitten kohdisteta omaan nuppiin, niin että siitä vaan hoitsut, opiskelkaa lääkäreiksi tai täysin muulle paremmin maksavalle alalle jos ei palkka riitä.
Hoitsuthan ovat vaihtamassa alaa. Mutta sekään ei kelpaa ihmisille. Pakkolakeja vaaditaan.
Tämä! Mikään muu ei kansalle kelpaa kuin se, että hoitajat jatkavat nykyisessä työssään vaikka eivät ole tyytyväisiä palkkaansa. Ei saa vaatia lisää, mutta ei myöskään saa irtisanoutua. Se että joskus on käynyt tietyn koulutuksen ei sido ketään loppu elämäkseen siihen työhön. Kyllä jokaisella on oikeus ihan henkilökohtaisesti tehdä omat valintansa sen suhteen mitä työtä on valmis tekemään ja millä palkalla.
No juurikin näin. Jokainen hoitaja vaan ilmoittaa työnantajalle millä summalla tulee töihin, niin eiköhän se palkkataso siitä nouse.
Vierailija kirjoitti:
Tienaispa vielä joskus yli 2000€ ja pääsisi kerrankin vakituiseen työhön. Kyllä hoitajilla on asiat hyvin
No kai laitoit jo hakupaperit hoitajakouluun?
Turha kadehtia, se on avoinna ihan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa jokainen ihminen irtisanoutua mistä vaan työstä, vaikka mitä Suomen päättäjät väittäisi. Siitä vaan tekemään kannetta eu ihmisoikeus tuomioistuimeen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kiitos. Tulossa ollaan. Töitä on totuttu tekemään eikä pullia olla ennenkään nähty 😊
T. Ex-hoitaja