Hoitajat, miten kehtaatte vaatia posketonta palkankorotusta kun muilla naisvaltaisilla aloilla "tienataan" puolet siitä mitä te tienaatte?
Minäpä kerron mitä töitä tein vielä viitisen vuotta sitten. Olin koulunkäynninohjaajana yhdellä erityisluokalla pääkaupunkiseudulla. Siellä oli about joka toinen päivä oppilailla raivokohtauksia missä sylkivät, purivat, potkivat, löivät, heitti saksia ja tuoleja päin. Harva oli se päivä että sai mustelmitta mennä kotiin. Ja arvaatko, sairaanhoitaja-AP, mitä nettopalkkaa siitä työstä maksettiin(ja maksetaan edelleen) täysillä tunneilla? 1490e/kk ! Niih ! Satanen enemmän kun kelan tukia saa jos pääkaupunkiseudulla asuu vuokralla ja työttömänä.
Kysynkin, miten kehtaatte sairaanhoitajat vaatia tuollaista posketonta palkankorotusta kun se teidän nettopalkka on jo 3000e luokkaa? Ei teidän ongelma ole huono palkka vaan huonot työolosuhteet.
Minun ongelma oli taas molemmat. Joten päätin lopettaa saadakseni pääkoppani takaisin eheäksi.
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Hoitsuilla on jo ihan älyttömät palkat, mielummin tehtäis niin että alennetaan heidän palkat ja maksetaan hieman nykyistä parempaa palkkaa niille jotka oikeasti ovat huonopalkkaisissa töissä kuten AP:n mainitsemat koulunkäynninohjaajat, ja esim siivoojat ja huostaanotto keskuksen työntekijät jne. Silloin kansalaisten yleinen ostovoimakin paranisi edes hieman.
Mitkä ihmeen älyttömät palkat? Olen sairaanhoitaja, ja palkkani ei ole älytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vertaat amiskoulutuksen ammattia AMK-koulutuksen ammattiin? Keskipalkka kaikista sairaanhoitajista lisineen on n. 3200, se muuten tarkoittaa bruttoa. Teitkö kolmivuorotyötä?
Ei tuossa koulutustasoa verrattu vaan käsittääkseni työn väsyttävyyttä ja fyysistä sekä psyykkistä rankkuutta. Toki kouluojhaajat eivät paljoa joudu opiskelemaan mutta kyllä mä soisin heille edes muutamat satkut lisää kuussa. Aika vaikea työ se on, etenkin erityisoppilaitten ohjaus.
Tottakai koulutuksella on merkitystä palkkauksessa. Ap voi myös aina kouluttaa itseään lisää ja hakeutua sairaanhoitajan työhön. Ei ole sairaanhoitajien asia vaatia muille naisvaltaisille aloille korotuksia, miksi eivät valita liittonsa ja ryhdy toimenpiteisiin? Ai niin, se on niin mukavaa kuulua vain kassaan, liittoja ei tarvita. Ja sitten itkettää.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Nettopalkkani kolmivuorotyöstä on n 2200 euroa. Jos tekisin päivätyötä niin netto olisi 1800. Olen kouluttautuneempi kuin sinä ap, joten palkkani pitää ollakin isompi. Tämä palkka ei riitä.
Työntekijäpula on valtava. Olen yksityisellä puolen töissä. Toiminta meillä supistetaan kesäksi, kun ei ole sijaisia.
Luuletko hoitsu että millään muullakaan alalla SIJAISIA saa tuosta noin vaan? Tämä on niin tätä hoitsujen fantasiaa, jossa he on ainoita raukkoja jotka tekee vuorotöitä ja joille ei löydy sijaisia.
Luuletko että insinöörin hommiin löytyy hetkessä pätevä sijainen kuukaudeksi? Entä lääkärin, asianajajan, arkkitehdin, jne? Ei todellakaan. Mutta te olette taas kerran ainoita jotka kuvittelevat että vaikeus löytää sijaisia on jokin todiste työvoimapulasta tai työn vaikeudesta. Nyt se pää pois per se estä!
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynnin ohjaajan lähtöpalkka täysillä tunneilla on kyllä noin 1980 ilman lisiä, sua on viilattu linssiin, jos olet noin vähän saanut.
Ei monesti saa täysiä tunteja koulussa. Usein se jää noin 25h/vko.
Koulunkäyntiohjaajista ei ole pulaa, vaan ylitarjontaa. Siellähän häärää kaikki kouluttamattomat tukitapaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynnin ohjaajan lähtöpalkka täysillä tunneilla on kyllä noin 1980 ilman lisiä, sua on viilattu linssiin, jos olet noin vähän saanut.
Aloituksessa sanottiin, että täysillä tunneilla sai 1450 ja se on puppua. Jos työtunnit jää alle kolmeenkymmeneen saat lisäksi soviteltua päivärahaa. Ihan hyvä diili, jos haluaa enemmän vapaa-aikaa ja tulee noin 1200-1300 netolla toimeen. T. Koulunkäynnin ohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Nettopalkkani kolmivuorotyöstä on n 2200 euroa. Jos tekisin päivätyötä niin netto olisi 1800. Olen kouluttautuneempi kuin sinä ap, joten palkkani pitää ollakin isompi. Tämä palkka ei riitä.
Työntekijäpula on valtava. Olen yksityisellä puolen töissä. Toiminta meillä supistetaan kesäksi, kun ei ole sijaisia.
Luuletko hoitsu että millään muullakaan alalla SIJAISIA saa tuosta noin vaan? Tämä on niin tätä hoitsujen fantasiaa, jossa he on ainoita raukkoja jotka tekee vuorotöitä ja joille ei löydy sijaisia.
Luuletko että insinöörin hommiin löytyy hetkessä pätevä sijainen kuukaudeksi? Entä lääkärin, asianajajan, arkkitehdin, jne? Ei todellakaan. Mutta te olette taas kerran ainoita jotka kuvittelevat että vaikeus löytää sijaisia on jokin todiste työvoimapulasta tai työn vaikeudesta. Nyt se pää pois per se estä!
Mutta hoitoalalla ei saa työntekijöitä edes vakituisiin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole noin paljon, brutto on 1790e ja netto suurinpiirtein sen mitä AP mainitsi. Ihan saman verran kun Ap tienasin kouluohjaajana ma-pe 8h päivässä. Tuntipalkka oli muistaakseni vähän päälle 11e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hoitoalalla, mutta kyllä se hoitoalan kriisi nyt vain on tosiasia. Ja nuo hoitajat on sillä tavalla tärkeitä, että jos esim insinöörejä eo ole, ja joku insinööritoimisto joudutaan sen vuoksi sulkemaan, on se paljon pienempi ongelma kuin hoitajapula, jonka vuoksi sairaita/vanhuksia ei saada hoidettua, ja potilasturvallisuus vaarantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vertaapa sitä, että rakennuksia ei saada suunniteltua arkkitehtipulan vuoksi (todellisuutta Suomessa tällä hetkellä) vs ihmisiä kuolee kun ei saada hoidettua sairaanhoitajapulan vuoksi. Kumpikos olikaan pahempi ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa sanottiin, että täysillä tunneilla sai 1450 ja se on puppua. Jos työtunnit jää alle kolmeenkymmeneen saat lisäksi soviteltua päivärahaa. Ihan hyvä diili, jos haluaa enemmän vapaa-aikaa ja tulee noin 1200-1300 netolla toimeen. T. Koulunkäynnin ohjaaja
Muistaakseni oli 32h/vko ja nettopalkka siis 1490e/kk. Kyseessä oli ala-aste joten päivät hieman lyhyemmät kuin ylä-asteella. Ja pääkaupunkiseudulla korkeat vuokrat yksinasujalle niin aika huonosti tuli toimeen.
-Ap
Ap:n palkka on hyvä kun eiole milleen alalle kouluttautunut. Sama kuin aloittelevan hoitajan nettopalkka. Myötähäpeän kyllä kun solvaat koulutuksen omaavia.
Henkilökohtaiset avustajatkin voisivat saada lisää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole noin paljon, brutto on 1790e ja netto suurinpiirtein sen mitä AP mainitsi. Ihan saman verran kun Ap tienasin kouluohjaajana ma-pe 8h päivässä. Tuntipalkka oli muistaakseni vähän päälle 11e.
Koulun hoito- ja ohjaustyön ammattitehtävät (05KOU060)
Tähän palkkahinnoittelukohtaan kuuluvien päätehtävät muodostuvat kasvun jakehityksen auttamisesta, tukemisesta ja ohjaamisesta.
Tehtävät edellyttävät soveltuvaa ammatillista perustutkintoa tai alan aikaisempaa kouluasteista ammatillista tutkintoa taikka ammattitutkintoa tai erikoisammattitutkintoa.
05KOU060
Peruspalkka
1.4.2019 1 916,65
1.8.2020. 1 942,65
1.4.2021 1 962,08
Tähän palkkahinnoittelukohtaan voivat kuulua esimerkiksi koulunkäynninohjaaja, koulunkäyntiavustaja sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja.
Kvtes suoraan kopioitu.
Vierailija kirjoitti:
En ole hoitoalalla, mutta kyllä se hoitoalan kriisi nyt vain on tosiasia. Ja nuo hoitajat on sillä tavalla tärkeitä, että jos esim insinöörejä eo ole, ja joku insinööritoimisto joudutaan sen vuoksi sulkemaan, on se paljon pienempi ongelma kuin hoitajapula, jonka vuoksi sairaita/vanhuksia ei saada hoidettua, ja potilasturvallisuus vaarantuu.
Tämä kommentti kertoo sanojansa tyhmyydestä enemmän kuin mistään muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni oli 32h/vko ja nettopalkka siis 1490e/kk. Kyseessä oli ala-aste joten päivät hieman lyhyemmät kuin ylä-asteella. Ja pääkaupunkiseudulla korkeat vuokrat yksinasujalle niin aika huonosti tuli toimeen.
-Ap
No noilla tunneilla tuo on nettopalkaksi todella hyvä. Täysillä tunneilla esimerkiksi lähihoitaja joka tekee vain ma-pe arkiaamuja netto ei paljoa suurempi ole.
Olihan se arvattavissa, että järkevän kuuloiset korotukset eivät Tehylle ja Superille kelvanneet. Edelleen eletään siellä haavemaailmassa, jossa palkankorotus muuttaa p*skan työn kullaksi ja houkuttelee alalle kasapäin lisää hakijoita. Joukkoirtisanomisilla uhataan maailman tappiin asti, kun ei pystytä enää lakkoilemaankaan rahojen loputtua.
Siis miksi hoitajan pitäisi tyytyä palkkaansa vain siksi koska se on enemmän kuin monilla naisvaltaisilla aloilla? Miten sukupuoli liittyy näihin asioihin mitenkään?
Samaa mietin. Julkisella sektorilla asiantuntijatehtävissä, joihin vaaditaan yliopistotutkinto. Ala sellainen, ettei hyviä tekijöitä saa edes tilalle vaan uudella ihmisellä menee se kymmenen ja enemmän vuosia opetella työ. Valmiita vastauksia ei edes ole vaan joutuu itse usein etsimään ratkaisuja. Myös vaativia asiakas- ja sopimustehtäviä. Mutta palkka tosiaan 2500. Ja tämä on aivan tavallinen tarina julkisella sektorilla muilla aloilla. Palkkaa ei voi edes kompensoida tekemällä iltaa/yötä/viikonloppuja.
Ei paljon sitä tosiasiaa muuttanut että työajalla joutui jatkuvasti kokemaan väkivaltaa. Hoitsut täällä "hajoaa" koska joku papparainen on huoritellut. Oi, kuinka iloinen olinkaan niinä päivinä töissä koulussa kun ainoa paha juttu työpäivässä oli joku verbaalinen hyökkäys.