Käytätkö vaatteet loppuun asti eli vasta kun tulee tarpeeksi reikiä heität pois?
Just heitin reikäset pikkarit pois. Nyt vielä jalassa toiset reikäset pikkarit, käytän viel kerran ja sit heitän pois. Reikäsiä sukkia käytössä myös, kun reikiä tulee vielä enemmän niin vasta sit heitän pois
Kommentit (508)
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet myös haalistuu, kuluu, epämuotoutuu. Kengät ei kestä pesua, että niissä aina sukka/sukat ja pohjalliset hiensyöjineen, joit avaihdellaan, ja kenkää harjataan ulkoa.
Ei ole vielä ollut hometta tai haissut kengät, että niitä ei välttämättä tarvii vaihtaa kuin 10-20v välein; laadusta ja käytön määrästä riippuen. Takkeja ei samalla lailla tarvii välttämättä ostaa uusia kuin muodin mukana, tai jos pakko pestä, ja joitai voi, kuten kesätakin voi (en tiedä, myydäänkö enää Suomesssa - mulla ei ole ollut vuosiin sen takia enää).
Kalsareita kannattaa uusia usein (sisältä ja ulkoa siisteys, eheys, näköisyys), ja sukkia vähemmän usein - ne on tehty sopivasti hajoamaan, että siitä sen ehkä näkee. Tai mun pitää siirtyä isompaan sukkakokoon, kuin mun kenkä, ja muutenkin.
Paidoissa ongelma on niiden näköisyyden heikentyminen, jolloin ne on lähinnä kotikäyttöön enää, ja viimeisenä yöasuksi (t-paita) - flanelliyöasun alla, jos on kylmä talvella, ja muutoin muuhun aikaan vuodesta, paitsi helteillä oltava ilman. paidoissa voi olla parempi käyttää väripesun pesuainetta, jonka olettaisi olevan hellempää, tosin voi olla toisin päinkin; ei tiedä, ilman testejä ja se on iso prosessi.
Housut ei erityisemmin kulu, kun sisällä kättää olohousuja/verkkareita. Joustavat farkut on mun suosiossa, ja muutoin pari numeroa löysät farkut, ja ne pestään väärinpäin ja isommassa pesupussissa, kun ne/pesukone tehty hajoamaan, kuten monet muut vaatteetkin, eli hyvät paidat aina myös pesupussissa.
Vuodevaatteetkin voi, mutta huhtelu ei ehkä saa niihin riittävästi otetta pesupussissa, joita ei myydä large-kokoina, ellei valmista itse tai keski jotain. Entisajan vuodevaatteet kesi ikuisesti, jopa nykypesukoneissa; nykyiset vuodevaatteet kestää parista pesusta ylöspäin, ja niin aluslakanat kuin pussilakanat repeää helpostikin.
Valkaisematon lakanakangas, nämä ovat kestäneet kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kesti vuosikausia nuorena sloggin alushousut. Ne oli niin luottomalliset, että oon tavannut ostaa niitä edelleen. Mut viime vuosina laatu ilmeisesti tosi heikoksi mennyt? Vähän jos raavit persustas tai korjaat haarovälistä tai ihan vaan vedät jalkaan, ni sormi menee kankaasta läpi.
Mulla on varmaan 20 sieltä täältä reikäiset sloggit edelleen enkä heti pois. Ihan hyviä ovat vielä. :D
Etenkin kuukautisten aikaan kestositeiden kanssa ei haittaa, vaikka olisi kuinka isot reiät haarovälissä.
Mutta lisää en enää osta. Sen päätin eilen, kun taas meni peukalo kankaasta sisään, vaikka ihan normaalisti vedin housut ylös.
Sama mulla. Nyt tilasin kokeiluun Uniqlolta alkkareita.
Sloggien on aika jäädä historiaan. Liki kaikissa on reikä ylhäällä kuminauhan lähellä ja tullut vetäessä ihan normaalisti housuja ylös. Sormi menee vaan läpi. Mulle riitti. Jostakin täytyy löytyä vielä ihan hyviä ja kestäviä alkkareita.
Sukat.com sieltä löytyy myös hyviä alushousuja. Joskus iski oikein epätoivo kun oli vaikea saada puuvillaisia.
Tulee käytettyä tosi loppuun vaatteet. Myös saatan paikata tai ommella vanhoja vaatteita tai sitten käytän vielä kotivaatteena, jos ei kehtaa enää julkisesti käyttää.
Myös kengät tulee käytettyä aika loppuun, jos on hyvät. Viimeisimmäksi keväällä heitin vanhat talvinilkkurit pois kun pohja oli halki ja vetoketjukin rikki.
Yleensä on sitten ne lempivaatteet ja kengät, joita tulee eniten käytettyä ja joista ei haluaisi luopua.
Joo, käytän pääsääntöisesti loppuun kaikki vaatteet. Inhoan shoppailemista, niin mielummin yritän pitkittää nykyisten vaatteiden käyttöä, kuin aina ostaa uutta.
Lempivaatteet yritän korjata ja parsia omien kykyjeni mukaan. Tällä hetkellä olen kiinnostunut japanilaisesta korsiteluparsimisesta.
Hyväkuntoiset, melkein käyttämättömät vikaostokset, lahjoitan kirppariin.
Kulahtaneet ja reikäiset joita en välitä korjata päätyvät kotivaatteiksi ja lopuksi leikkaan siivousräteiksi.
Koti menkkahousuiksi säästän melkein mitkä tahansa ohuet housut, koska runsaat menkkani värjäävät ja kuluttavat ne lopulta peruuttamattomasti.
Pyrin nykyään kotivaatteissa siihen, että ne olisivat sen verran hyväkuntoiset, että kehtaisin juosta ovesta ulos jos tulee tulipalohälytys tai, että en häpeäisi odottamatonta ambulanssireissua.
Kehtaan kävellä ulkona ja tehdä kauppareissuja myös hiukan kuluneissa ja näkyvästi parsituissa vaatteissa. Kunhan vaatteet ovat siistit ja pestyt olen mielestäni tarpeeksi hyvin pukeutunut melkein mihin vaan arkitilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan onnistunut poistamaan keltaiset ja deodoranttiset läikät valkoisen t paidan kainaloista?
Onnistuin aika hyvin pesemällä ensin Sinolilla ja sitten tavalliseen tapaan.
Käytän vaatteet loppuun. Minulla ei taida olla yhtään täysin ehjää vaatetta, kaikkia on pitänyt korjata tai sitten ne on vaan rikki.
Viimevuosina monet vaatteet ovat käyneet pieniksi, valitettavasti.
Ei minun vaatteisiin kyllä reikiä tule, pikemminkin ne haalistuu tai nukkaantuu sen näköisiksi etten ilkeä enää pitää.
Käytän pihahommissa vaatteet, joita en muuten kehtaa pitää. Olen variksenpelättimen näköinen pihalla. Kulahtaneet, venyneet ryysyt päällä. Hävettää välillä, kun naapurit näkevät. Muulloin pukeudun kyllä asiallisesti. 😅
Minulla maalilänttiset farkut ja paita tänään pihahommissa. Päässä kulahtanut lippis. Kenkinä ikivanhat tennarit, joista väri lähtenyt.
Kyllä jos ovat mukavia. Mulla on yhdet 10 vuotta vanhat menkkapikkarit, jotka varmasti kauhistuttaisivat kaikkia syvästi. Mutta vielä mahtuvat ja ovat ehjät.
Vaatteita korjailen minkä pystyn ja osaa, poislukien sukat ja alusvaatteet. Myös kenkiä korjaan itse. Jos en osaa (/laatukengät) vien suutarille.
Suosikkivaatekappaleista teetän ystävälläni kaavat, jotta voin itse ommella uudet 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kesti vuosikausia nuorena sloggin alushousut. Ne oli niin luottomalliset, että oon tavannut ostaa niitä edelleen. Mut viime vuosina laatu ilmeisesti tosi heikoksi mennyt? Vähän jos raavit persustas tai korjaat haarovälistä tai ihan vaan vedät jalkaan, ni sormi menee kankaasta läpi.
Mulla on varmaan 20 sieltä täältä reikäiset sloggit edelleen enkä heti pois. Ihan hyviä ovat vielä. :D
Etenkin kuukautisten aikaan kestositeiden kanssa ei haittaa, vaikka olisi kuinka isot reiät haarovälissä.
Mutta lisää en enää osta. Sen päätin eilen, kun taas meni peukalo kankaasta sisään, vaikka ihan normaalisti vedin housut ylös.
Sama mulla. Nyt tilasin kokeiluun Uniqlolta alkkareita.
Sloggien on aika jäädä historiaan. Liki kaikissa on reikä ylhäällä kuminauhan lähellä ja tullut vetäessä ihan normaalisti housuja ylös. Sormi menee vaan läpi. Mulle riitti. Jostakin täytyy löytyä vielä ihan hyviä ja kestäviä alkkareita.
Sukat.com sieltä löytyy myös hyviä alushousuja. Joskus iski oikein epätoivo kun oli vaikea saada puuvillaisia.
Ostamani Uniqlon pikkarit oli täys kymppi! Mukavimmat pikkarit, mitä mulla on ikinä ollut.
Ostin 4 tällaiset: https://www.uniqlo.com/dk/en/product/women-high-rise-flower-print-brief…
Kestävyydestä en toki vielä voi sanoa mitään, mutta mukavuus on huippu, jos hakee korkeavyötäröisiä peruspikkareita.
Tosi hyvät arvostelut myös kestävyyden suhteen, joten luotan siihen, ettei reikiä tule Sloggien malliin.
Suosittelen kokeilemaan!
En heitä pois kuin lattiarätin kautta.
Eli vaatteet joita ei pysty enää käyttää, revitään kappaleiksi, ja niillä pyyhitään likaisimpia paikkoja joita ei normiluudulla viitsi pyyhkiä kun luutu pitäisi heittää sen jälkeen roskiin, eli maalitahroja, kissan oksennuksia, öljyläikkiä jne.
Vaatteet joista tähän hommaan ei ole, katsotaan onko niissä jotain mitä voisi tarvita, eli hyvännäköisiä nappeja, solkia, nauhoja jne, ja ne puretaan pois ennen kuin vaate kuskataan hyötykäyttöasemalle(eli käytännössä kaatopaikalle).
Olen tuskaillut nuorempana sitä että ne vaatteet joista eniten pidän ovat kaikkein karmeimman näköisiä reikineen ja ikitahroineen. Onneksi nykyään kun sanoo että minä pidän vaatteet loppuun asti ja säästän täten luontoa, se nähdään kannatettavana asiana, ja niinpä voin rauhassa häpeämättä liehua ympäriinäs kulahtaneissa vaatteissa :)
Käytän mutta olen huomannut että halpisvaatteissa on nykyään huono laatu
Vierailija kirjoitti:
Viimevuosina monet vaatteet ovat käyneet pieniksi, valitettavasti.
Ei minun vaatteisiin kyllä reikiä tule, pikemminkin ne haalistuu tai nukkaantuu sen näköisiksi etten ilkeä enää pitää.
Nypyt saa vaatteista nyppyleikkurilla pois, nukka ja isommatkin nypyt lähtevät laitteella. Haukkuu hintansa takaisin, kun vaatteille tulee lisää käyttöaikaa. Ostin nyppyjenpoistajan alesta, kun satuin halvalla saamaan ja antanut monelle vaatteelle lisää käyttöikää sen avulla.
Haalistuneita vaatteita voi värjätä uudelleen helposti pesukoneessa.
Liian pieniä vaatteita voi jossain määrin myös isontaa, jos on taitoa sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ensin käytän vaatteita töissä siistinä. Kun eivät enää ole tarpeeksi siistejä työvaatteiksi, ne muuttuvat koti/mökkivaatteiksi. Käytetään kunnes ovat liian risoja päällä pidettäviksi. Sen jälkeen siirtyvät räteiksi, jos ovat sellaista kangasta, joka siihen sopii.
Sama.
Mulla oli ennen koronaa työvaatekaapissa 120 vaatetta. 99% saatu.
Tein 2 vuotta töitä etänä kotona.
Alaosana käytin 2 eri joggareita. Yläosia oli 8.
Normaalisti olin teepaidalla, kun alkoi kokous, laitoin paitapuseron päälle ja kokouksen jälkeen takaisin sivuun.
En pessyt näitä 8 paitaa kertaakaan 2 v aikana.
Syksyllä pitäisi alkaa käymään töissä 3-5 pv viikossa.
Muutan kauemmaksi hetkeksi. Olen ostanut uuden kodin, jossa aloitetaan remontti syyskuun alussa.
Asun remontin ajan miesystävälläni, josta on huonot yhteyden julkisilla. Sain luvan jatkaa etäilä.
Miten opin käyttämään siistejä vaatteita ?
Vaatteet myös haalistuu, kuluu, epämuotoutuu. Kengät ei kestä pesua, että niissä aina sukka/sukat ja pohjalliset hiensyöjineen, joit avaihdellaan, ja kenkää harjataan ulkoa.
Ei ole vielä ollut hometta tai haissut kengät, että niitä ei välttämättä tarvii vaihtaa kuin 10-20v välein; laadusta ja käytön määrästä riippuen. Takkeja ei samalla lailla tarvii välttämättä ostaa uusia kuin muodin mukana, tai jos pakko pestä, ja joitai voi, kuten kesätakin voi (en tiedä, myydäänkö enää Suomesssa - mulla ei ole ollut vuosiin sen takia enää).
Kalsareita kannattaa uusia usein (sisältä ja ulkoa siisteys, eheys, näköisyys), ja sukkia vähemmän usein - ne on tehty sopivasti hajoamaan, että siitä sen ehkä näkee. Tai mun pitää siirtyä isompaan sukkakokoon, kuin mun kenkä, ja muutenkin.
Paidoissa ongelma on niiden näköisyyden heikentyminen, jolloin ne on lähinnä kotikäyttöön enää, ja viimeisenä yöasuksi (t-paita) - flanelliyöasun alla, jos on kylmä talvella, ja muutoin muuhun aikaan vuodesta, paitsi helteillä oltava ilman. paidoissa voi olla parempi käyttää väripesun pesuainetta, jonka olettaisi olevan hellempää, tosin voi olla toisin päinkin; ei tiedä, ilman testejä ja se on iso prosessi.
Housut ei erityisemmin kulu, kun sisällä kättää olohousuja/verkkareita. Joustavat farkut on mun suosiossa, ja muutoin pari numeroa löysät farkut, ja ne pestään väärinpäin ja isommassa pesupussissa, kun ne/pesukone tehty hajoamaan, kuten monet muut vaatteetkin, eli hyvät paidat aina myös pesupussissa.
Vuodevaatteetkin voi, mutta huhtelu ei ehkä saa niihin riittävästi otetta pesupussissa, joita ei myydä large-kokoina, ellei valmista itse tai keski jotain. Entisajan vuodevaatteet kesi ikuisesti, jopa nykypesukoneissa; nykyiset vuodevaatteet kestää parista pesusta ylöspäin, ja niin aluslakanat kuin pussilakanat repeää helpostikin.