Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö vaatteet loppuun asti eli vasta kun tulee tarpeeksi reikiä heität pois?

Vierailija
07.05.2022 |

Just heitin reikäset pikkarit pois. Nyt vielä jalassa toiset reikäset pikkarit, käytän viel kerran ja sit heitän pois. Reikäsiä sukkia käytössä myös, kun reikiä tulee vielä enemmän niin vasta sit heitän pois

Kommentit (545)

Vierailija
541/545 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin mielestäsi vaate on käytetty loppuun asti? Kun reikiä, vähän nukkaa tai väri haalistunut?

Minulla on sellainen systeemi, että töissä käytän hyväkuntoisia vaatteita ja kun alkavat nuhjaantua, siirtyvät kotivaatteiksi. Sitten kun alkaa kangas haperoitua niin, että sormi menisi läpi, menee roskiin. 

Neulon itse neuleita ja poistan nukkaa laitteella. On hyvä tiedostaa, että ihonmyötäiset neuleet (myös esimerkiksi trikoo) nukkaantuu nopeammin kuin väljä vaate: nukka on käytännössä sitä, että kangas venyy ja kuidut katkeavat, jääden törröttämään kankaan pintaan. Tietysti myös ne kohdat, joissa on hinkkausta (hihansuut, kyljet jne) nukkaantuvat nopeasti. Eli jos neulon itse neuleen arvokkaista langoista, valitsen aina väljän mallin, ovat tähän mennessä kestäneet käyttöä vuosikaudet.

Vierailija
542/545 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mietin omaa vaatteiden kulutusta niin vaatteet, jotka tulevat lopulta kulahtamiskuntoon tai reikäisiksi, ovat alusvaatteita, sukkia, peruskotikamppeita ja treenivaatteita. Siis niitä vaatteita, joita tulee pidettyä suurimman osan viikosta. Laitan ne kyllä aika matalalla kynnyksellä poistoon, katson että ovat kulutustavaraa ja en halua kulkea kotonakaan ihan missään kulahtaneissa rievuissa. 

Harmi on, että etukäteen ei voi tietää, mikä vaate kestää ja mikä ei. Olen joskus maksanut perustopeista enemmän sillä perusteella, että se takaisi laadun ja kestävyyden. Menivät parissa vuodessa huonoksi, kun taas joku Kontista vitosella ostettu Uniqlon toppi on jo yli kymmenen vuotta ollut viikoittaisessa käytössä, eikä ole mennyt miksikään. 

Muuta vaatetta ja kenkää minulta löytyy varmasti enemmän kuin keskiverrolta suomalaiselta, joten ne eivät ehdi kulua. Tiedostan kyllä, että vaatetta on liikaa ja karsia pitäisi. Kunhan aikaiseksi saa sitten syksymmällä. Toisaalta tykkään käyttää nahkaa, pellavaa, silkkiä, puuvilla sekä eri villoja vaatteissani ja osa näistä materiaaleista vaatii säännöllistä huoltoa, joten olen opetellut puhdistamaan, harjaamaan ja lankkaamaan/maalaamaan ja korjaamaan. Pysyvät myös siksi hyvinä vuodesta toiseen. 

Välillä kyllä huomaa tuolla ihmisten ilmoilla liikkuessa, että monelle halpavaatteet ja tietty kulahtaneisuus yleisilmeenä on ilmeisesti ihan ok. Suomalaisissa on myös silmiinpistävää se, että on saatettu muuten panostaa vaatteisiin, mutta sitten kengät ovat kuluneet/huonot. Kun itse ajattelen, että suomen ilmastossa on ehdottomasti oltava kaksi asiaa pukeutumisessa kunnossa: kengät ja päällystakki. Näitä on myös huollettava säännöllisesti, että pysyvätkin hyvinä ja esim. kengät veden kestävinä. Mutta ilmeisesti aika monikin laittaa rahansa mieluummin hintavaan merkkikäsilaukkuun, vaikka takki ja kengät huutaa halpatuotantoa. Noh, prioriteettinsa kullakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/545 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mietin omaa vaatteiden kulutusta niin vaatteet, jotka tulevat lopulta kulahtamiskuntoon tai reikäisiksi, ovat alusvaatteita, sukkia, peruskotikamppeita ja treenivaatteita. Siis niitä vaatteita, joita tulee pidettyä suurimman osan viikosta. Laitan ne kyllä aika matalalla kynnyksellä poistoon, katson että ovat kulutustavaraa ja en halua kulkea kotonakaan ihan missään kulahtaneissa rievuissa. 

Harmi on, että etukäteen ei voi tietää, mikä vaate kestää ja mikä ei. Olen joskus maksanut perustopeista enemmän sillä perusteella, että se takaisi laadun ja kestävyyden. Menivät parissa vuodessa huonoksi, kun taas joku Kontista vitosella ostettu Uniqlon toppi on jo yli kymmenen vuotta ollut viikoittaisessa käytössä, eikä ole mennyt miksikään. 

Muuta vaatetta ja kenkää minulta löytyy varmasti enemmän kuin keskiverrolta suomalaiselta, joten ne eivät ehdi kulua. Tiedostan kyllä, että vaatetta on liikaa ja karsia pitäisi. Kunhan aikaiseksi saa sitten syksymmällä. Toisaalta tykkään käyttää nahkaa, pellavaa, silkkiä, puuvilla sekä eri villoja vaatteissani ja osa näistä materiaaleista vaatii säännöllistä huoltoa, joten olen opetellut puhdistamaan, harjaamaan ja lankkaamaan/maalaamaan ja korjaamaan. Pysyvät myös siksi hyvinä vuodesta toiseen. 

Välillä kyllä huomaa tuolla ihmisten ilmoilla liikkuessa, että monelle halpavaatteet ja tietty kulahtaneisuus yleisilmeenä on ilmeisesti ihan ok. Suomalaisissa on myös silmiinpistävää se, että on saatettu muuten panostaa vaatteisiin, mutta sitten kengät ovat kuluneet/huonot. Kun itse ajattelen, että suomen ilmastossa on ehdottomasti oltava kaksi asiaa pukeutumisessa kunnossa: kengät ja päällystakki. Näitä on myös huollettava säännöllisesti, että pysyvätkin hyvinä ja esim. kengät veden kestävinä. Mutta ilmeisesti aika monikin laittaa rahansa mieluummin hintavaan merkkikäsilaukkuun, vaikka takki ja kengät huutaa halpatuotantoa. Noh, prioriteettinsa kullakin. 

Ja jos on panostettu vaatteisiin, niin vähintään sitten hiukset on rasvaiset.

Vierailija
544/545 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai käytän reikäisiä sukkia ja alkkareita vielä kerran ja sitten likaisena roskiin. Pyykkiä riittää muutenkin pestäväksi. Tietenkään en pese rikkinäistä ja sitten heitä puhtaana roskiin

Vierailija
545/545 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama juttu, en kotonakaan halua kulkea aivan risoissa vaatteissa. Ensin ovat työkäytössä ja sitten kotivaatteena. Mutta, kun alkaa olemaan värit lähtenyt tai muuten jo kulahtanut niin luovun siitä. Omistan paljon myös vaatteita, mutta käytän kuitenkin kaikkia ajoittain. Tykkään myös vaihtelusta. Ostan suurimman osan vaatteista ja kengistä käytettynä. Näin maltan helpommin uusia vaatteita, ilman että maksan itseni kipeeksi. Mitään Temua en käytä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän