Käytätkö vaatteet loppuun asti eli vasta kun tulee tarpeeksi reikiä heität pois?
Just heitin reikäset pikkarit pois. Nyt vielä jalassa toiset reikäset pikkarit, käytän viel kerran ja sit heitän pois. Reikäsiä sukkia käytössä myös, kun reikiä tulee vielä enemmän niin vasta sit heitän pois
Kommentit (508)
Käytän vaatteet loppuun asti koti- ja mökkivaatteina. On hyvä, että on kuluneita vaatteita jemmassa - jos täytyy esimerkiksi maalata, voi maaliin sotkeutuneet vaatteet sitten vaan heittää roskiin homman valmistuttua.
Epäsopivat, ehjät ja hyväkuntoiset vaatteet vien Kierrätyskeskukseen. Sieltä muuten nykyään ostankin suurimman osan vaatteistani. On ällistyttävää, miten paljon sieltä löytyy käytännössä käyttämättömiä merkkivaatteita.
Lähinnä takkeja, neuleita ja kenkiä (ja tietty alusvaatteita ja sukkia) tulee ostettua uutena. Voinkin panostaa sitten enemmän esimerkiksi tyylikkääseen talvitakkiin, kun vaatteisiin ei ole muuten mennyt juurikaan rahaa.
n50
Kyllä kotivaatteina käytän itsekin vaatteet loppuun asti, eli reikäisyys ei haittaa jne. Kodin ulkopuolella (tai kotipihan) käytän vain hyväkuntoisia ja siistejä vaatteita.
Yritän välttää turhaa vaatteiden ostamista,
koska vaatekomeroni on täynnä käyttökelpoisia
vastetta. Valitettavasti vaatteisiin tulee väistämättä reikiä, joita en osaa korjata.
Suuri suru, kun joutuu heittämään roskiin
esimerkiksi housut, jotka olisivat vielä
käyttökelpoiset pienen korjaamisen seurauksena.
No ei minun vaatteisiin kyllä reikiä tule. Korkeintaan jostain joskus joku sauma ratkeaa tai vetoketju menee rikki, muuten esim puserot, neulet tms menee nyppyisiksi ja kulahtaneen näköiksi ja sen takia joutuu heittämään pois. T paidat menee usein 1 kesän jälkeen niin muodottomaksi ettei niitä voi enää pitää.
Jotkut paljon elastaania sisältävät jumppavaatteet vaan löpsähtää ja venyy niin että jousto katoaa ja joutuvat tekstiilikierrätykseen.
Vaatteet käyttötarkoituksen mukaan. Välillä pitää olla siisti asu, mutta useimmiten toimiva riittää. Juhliin en lähde rikkinäisissä vaatteissa. Pilkille kelpää reikäinen villasukka tai vähän räjäjähtänyt villapaita, kunhan vaan toimivat lämmöneristeenä. Metsätöihin käy risainen saapas, mutta suohommiin tulee olla vedenpitävä.
Siinä vaiheessa kun omat mummokalsarit alkaa muistuttamaan lähinnä stringejä, on siinä luopumisen aika. Ottaa koville, mutta näin se vaan menee :( Onneks mun lempikalsareita myydään 5 kpl paketeissa, niin se lohduttaa, ettei tarvii kissojen ja koirien kanssa etsiä omalle ahterille sopivia ja ah niin mukavia kalsonkeja.
Kyl mie käytän yleensä vaatteet loppuun asti. Ois hyvä, jos olisivat puhtaita. Likaset tekee iholle pahaa. Joskus olen yrittänyt parsia esim. Sukkia.
Kotivaatteiksi kelpaavat reikäisetkin, kunhan niitä reikiä ei ihan älyttömästi ole. Riekaleita en siis enää säästele, mutta muutama reikä menee.
Käytän vaatteet totaalisen loppuun. Yleensä T-paitani ovat lopulta niin hiutuneita että niistä ei ole edes räteiksi. Joskus annan joitain vanhoja vaatteitani teini-ikäiselle tyttärelleni, joka jostain syystä tykkää niistä. Alushousut lentävät roskiin kun niissä on reikiä. Heitän reikäiset sukkayksilöt pois, mutta talletan ehjät sukkalaatikkoni "leskisukille" varattuun nurkkaan, josta otan niitä eriparisina käyttöön kotiviikonloppuina tai silloin kun työskentelen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitän vaatteita pois jo ennen reikiintymistä, jos ovat kulahtaneita tai olen niihin kyllästynyt.
Silloin ne kuuluu viedä kirpparille tai muuten kierrättää.
Kuka ostaa kulahtaneita vaatteita.
Käytän kotona loppuun kaikki vaatteet. Jotain saatan myydä kirpparilla, jos on virheostoksia tullut tehtyä. Mulla on vielä seitsemän vuotta sitten kuolleen äitini vaatteita käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Pitäisi opetella parsimaan vaatteita mutta tähän mennessä olen heittänyt pois jos tulee reikä vaatteeseen. Joskus joutunut rahapulassa käyttämään vaatetta, kuten risaksi kuluneita farkkuja, siltikin ja toivonut että risaa kohtaa ei huomaa.
Reiät ommellaan, sukkia parsitaan. Jokainen osaa ommella reiän umpeen, jos saa langan laitettua neulansilmään. Vähän uusavutonta, jos ei osaa korjata reikää vaatteessa, rohkeus ilmeisesti puuttuu.
Lässyn lässyn
Minä en saa vaatteita kulahtaneeksi millään lukuunottamatta alusvaatteita. Ne lentävät roskiin. Minulla on kyllä aika paljon vaatteita, kalliimpia ja halpisvaatteita. On myös käytössä yli 20v vanhoja. Miten farkut saa reikäisiksi muuten kuin saksilla? Kun kyllästyn niin annan jollekin tai vien kierrätykseen.
Pyrin myös käyttämään vaatteet loppuun, mutta tätä on välillä vaikea hahmottaa milloin vaate on tarpeeksi kulunut jotta sen voi heittää pois? Riittääkö nukkaisuus tai yksi pieni reikä. Itse aina siirrän vaatteen ensin ns kotivaatteeksi kun ei enää kehtaa käyttää julkisesti. Sitten siirrän poisheittämistä ajatellen että vielä yksi kausi/kevääseen/kuukausi jne. Lopputuloksena kuljen kauheissa rytkyissä kotona ja hävettää käydä esim postilaatikolla/roskiksella jos joku tulee vastaan 🤣
Vierailija kirjoitti:
Pyrin myös käyttämään vaatteet loppuun, mutta tätä on välillä vaikea hahmottaa milloin vaate on tarpeeksi kulunut jotta sen voi heittää pois? Riittääkö nukkaisuus tai yksi pieni reikä. Itse aina siirrän vaatteen ensin ns kotivaatteeksi kun ei enää kehtaa käyttää julkisesti. Sitten siirrän poisheittämistä ajatellen että vielä yksi kausi/kevääseen/kuukausi jne. Lopputuloksena kuljen kauheissa rytkyissä kotona ja hävettää käydä esim postilaatikolla/roskiksella jos joku tulee vastaan 🤣
Ei haittaa, jos postilaatikolle menee kotirytkyissä!! Positiivista vaan, ettei täytetä maailmaa vaatteilla!
Käytän edelleen reikäisinä ja ajattelen et ovat sellaisia muoti vaatteita joita on hieman valmiiksi rikottu.
Vierailija kirjoitti:
Käytän edelleen reikäisinä ja ajattelen et ovat sellaisia muoti vaatteita joita on hieman valmiiksi rikottu.
Ja ovat varmaan arvokkaitakin, uniikkikappaleita!
Yks kaverini sanoi ottavansa lomareissuille kaikki huonoimmat pikkuhousut ja sukat ja sitten käytettyään jättää ne hotellin roskiin. Näin matkalaukkuun tulee lisää tilaa, eikä käytety pikkarit ja sukat haise laukussa.
Vierailija kirjoitti:
Yks kaverini sanoi ottavansa lomareissuille kaikki huonoimmat pikkuhousut ja sukat ja sitten käytettyään jättää ne hotellin roskiin. Näin matkalaukkuun tulee lisää tilaa, eikä käytety pikkarit ja sukat haise laukussa.
Tämä on hyvä tapa vain tiettyihin maihin matkustettaessa. Omia romppeita ei ole suotavaa jättää maihin, missä jätteiden käsittely ja lajittelu ontuu.
Lahjoitan haluaville. Nytkin annoin pois aluspaitoja parhaasta pumpulista tehtyjä,EI näkynyt käyttö! Kannattaa ostaa laatutavaraa.